Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:20

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door _JTM op 30-10-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:21

Tja dat weet ik soms ook niet, ik volg een deeltijd HBO studie, daar ben ik 1 dag mee bezig en eigenlijk zou ik ook nog 10 uur per week huiswerk moeten doen.
Ik loop 16 uur stage en werk vaak rond de 15 uur. Daarnaast vrij druk met fotografie, 2x pw hardlopen, sociale dingen. Het huishouden schiet er (wel eens) bij in, ook omdat ik tegen eigen vermoeidheidsgrenzen aanloop en dan de motivatie voor het huis niet meer kan opbrengen..
Moet soms ook wat beter plannen..

_JTM

]
goof schreef:
En? Dan pakt hij het strijkijzer zelf even.
Kleine moeite.

Oh dat zou hij ook best doen hoor. Hij is de beroerdste niet, maar vind strijken zelf ook een rot klusje dus ben er liever een keer in de week kort mee bezig als dat ik een andere keer sta te zwoegen om het weg te werken :)[/quote]

Gwen09

Duhelo schreef:
80-20?

Het 80-20 principe. In 20% van de tijd kun je 80% van het werk doen. Die laatste 20% van het werk kost vaak zoveel tijd (80%), dat je je moet afvragen of je je tijd dat wel waard vindt! ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:26

Ik volg ook even.

Werk fulltime en savonds bij de paarden.
weekenden ook veel tijd kwijt bij de paarden.
Op zaterdag rond uur of 5 boodschappen. En dan ben ik blij dat ik zit

Bijhouden doe ik veel te weinig.

Wassen doe ik dan maar kan bijna week duren voordat het netjes in de kast ligt.
Zondag na de paarden probeer ik wat te doen.
En soms zeg ik de paarden af op zaterdag zodat ik er even goed tegenaan kan. Maar dan heb je dus zoveel werk....

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:28

Mijn vriend en ik werken beide minimaal 40 uur, ikzelf zit vaker op meer uren. We hebben een energieke hond en twee paarden. Codewoord is: combineren. Ik sta vaak vroeg op en ga dan met de hond (hard)lopen. Hond gaat regelmatig naar dagopvang. Vriendlief kookt altijd; als hij kookt laat ik hond uit of doe ik even een wasje of zoiets. Tussen 19 en 22 ben ik bij de paarden (hond soms mee), 3 dagen in de week en in het weekend in de middag of op wedstrijd. Een dag in de week ga ik op cursus met de hond. Huishouden doen we in het weekend; ik kijk zo goed als geen televisie. En wat velen al zeggen: zaken meteen opruimen, douche na gebruik goed uitdrogen, en af en toe dingen gewoon lekker niet doen. Het huis staat er al langer dan ik en zolang het qua hygiëne naar mijn maatstaven ok is..... en heel soms ruim ik een dagje grote schoonmaak in... kun je er weer tegen.....Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:29

Gwen09 schreef:
Duhelo schreef:
80-20?

Het 80-20 principe. In 20% van de tijd kun je 80% van het werk doen. Die laatste 20% van het werk kost vaak zoveel tijd (80%), dat je je moet afvragen of je je tijd dat wel waard vindt! ;)

Alles proper houden kost mij 80% vd tijd, meestal vind ik dat idd niet de moeite waard ... :+

Nee, grapje hoor, maar het is vaak wel vermoeiend als je net 5 wasmachines gedraaid, gedroogd en opgeplooid hebt,en er een dag later weer een volle wasmand staat. Het stopt gewoon nooit!

NatasjavE

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:31

Wij hebben een schoonmaakster voor 4 uur in de week.

Ik begin er echt niet aan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:52

Degene die een schoonmaakster inhuren, wat kost zoiets? mag ook per PB als je het niet open en bloot wilt neerzetten.

Helaas weet ik nooit hoe laat mijn vriend thuis is kan hem nooit vragen of die wil koken. Bij ons is de regel wie het eerst thuiskomt die kookt. Meestal ben ik dat.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:54

40 uur werken, een studie, een paard en het huishouden was ook goed te doen :')

Plannen en gewoon bijhouden. Vooral het plannen :)

Schoonmaakster zit je rond de 10-15 euro per uur... Ook even gehad... VRESELIJK, ik ging schoonmaken voordat het mens kwam :') Maar dan vond mijn ex het huishouden wat beter verdeeld, want dat was dan zijn deel... Dus de ramen werden vaak gewassen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:10

Schoonmaakster kunnen we hier met dienstencheques hebben, kost kleine 10 euro.

Mijn schoonmaakster is super, ging ook al bij mijn schoonmoeder. Ik weet niet of ik iemand durf te laten komen dat ik niet ken, ivm moeilijke hond en raskatten die absoluut niet buiten mogen...

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:22

Strak plannen.
Wij werken beide ver van huis en moeten 3 uur per dag reizen.
Ik werk vier dagen, m'n man 6. We hebben 2 kleine kinderen, ben zwanger van de derde en we zijn ons complete huis aan het verbouwen.
Ik heb een redelijk strak schema wanneer wat gebeurd en moet het echte grote schoonmaak werk voornamelijk in de avonden doen of wanneer mijn man na het eten nog even lekker met de kids ravot kan ik mooi de bedden verschonen e.d.

Ook is prioriteiten stellen erg belangrijk, een wasmand die gevouwen moet worden is geduldig en staat er de volgende dag ook nog. Vrijdag avond tv aan met de wasmand erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:29

Het kan veel makkelijker maar dat vergt veel discipline, levert als je dat eenmaal door hebt wel erg veel rust.

Gelijk iets terug zetten als je iets hebt gebruikt, gelijk je sleutels/tas ed opruimen waar her hoort, gelijk je post sorteren in bakjes ect. Ik maak tijdens het douchen de douche schoon en haal de gelijk even een schoonmaakdoekje over het toilet. Kost 2 minuten extra, maar je houdt alles schoon. Net zo met de afwas, gelijk even omspoelen of het liefst zelfs afwassen. Voor je de deur uit gaat of voor je naar bed gaat even vlug ontrommelen, alle boeken dicht doen en in de kast leggen, kopjes en bordjes in de vaat was, kleren gelijk in de was of uit om te luchten. Echt, kost je per dag wellicht in totaal 15 minuten extra, maar alles blijft netter en het huishouden wordt een veel minder grote taak. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-14 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:31

Kwestie van bijhouden inderdaad!!

Maandagochtend: Is het bij ons de grote schoonmaak ochtend, dan poetsen we het hele huis samen.
In het weekend werk ik alle was meteen weg, dat inhoud wassen/drogen/strijken.

Verder houd ik rest van de week alles keurig netjes bij. Hier stofzuig ik wel 2x op een dag, ben zelf fulltime huismoeder en mijn man werkt 4x9.
Een paard heb ik jammer genoeg niet meer.

Maar zelf ben ik dan ook wel een heuse pietje precies.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:31

En ook niet onbelangrijk: loslaten. Perfectie is saaaai.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:39

Jep, bijhouden! Hier doe ik veel "even" tussendoor of "even" voordat ik ga douchen en naar bed ga. En op een vrije dag ga ik de dingen schoonmaken die op dat moment echt even grondig moeten gebeuren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:45

Hier ook een schoonmaakster sinds we van een mini-apartement naar een eengezinswoning van 120m2 gingen. In totaal 2 uurtjes per week, de ene week stoffen/stofzuigen/dweilen en de andere week stofzuigen/keuken/badkamer/wc. Vriendlief doet boodschappen en kookt (en stofzuigt vaak halverwege de week nog een keertje), ik doe de was en de tuin. Strijken alleen wanneer nodig :=

Beide verder druk met werken (40u), paard en andere hobby's, dus onze tijd samen willen ook graag samen besteden en niet aan poetsen. Dan maar een keertje minder op vakantie - want dat is wel wat het op jaarbasis kost helaas.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:47

Hier hebben vriend en ik beidde een eigen bedrijf (zzp) en draaien overuren... Denk aan beidde werkweken genoeg uren en geen weekend kennen.
Daarnaast werk ik nog een aantal uur per week in een zorginstelling op onregelmatige basis incl slaapdiensten.
Heb over het algemeen geen vaste dag voor huishouden, wasjes draaien hou ik kort bij, geen droger dus alles hangt te drogen, scheelt een hoop strijkwerk.

We hebben sinds kort een vaatwasser, ideaal.
Verder sop ik 1 x per week het hele huis.
Badkamer maken we sowieso na iedere douchebeurt goed droog, scheelt een hoop poets werk.

En ... We hebben zo'n robot stofzuiger ...
Dat is echt een wereld uitvinding!!
Dat scheelt echt een hoop tijd!!

Edit:
Wij hebben 1 kat in huis, en drie paarden op een pensionstakling staan, die ik helemaal mag verzorgen
Laatst bijgewerkt door BiHB op 30-10-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

werkster voor 4 uur in de week, maar seriously, ik heb 9 katten, 3 paarden aan huis en werk 50-70 uur per week. Kan het me niet voorstellen dat in jouw schema geen ruimte is om het huis schoon te houden.

absque_dubio

Afgelopen maand is hier renovatie geweest, en daardoor een grote zooi in huis. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Vind het ook zo sneu om t aan een schoonmaker over te laten. :=
Nee dat schoonmaken is niet mijn ding. Snap niet waar mensen de tijd en motivatie vandaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:48

Ik kom even binnenvallen met een kleine tip - er zijn genoeg instanties en websites waar studenten werk zoeken, zo ook schoonmaken. Ik ken een hele hoop studenten die 2-4 uur per week bij mensen schoonmaken en daar ongeveer 8 euro per uur mee verdienen.

Zelf ben ik student, maar wel eentje die 5 dagen per week college heeft en er ook nog eens een baantje naast heeft. Probeer qua schoonmaken gewoon een beetje te doen wat ik kan, maar vooral in drukke periodes laat ik het ook een beetje varen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:01

Ik werk 36 uur, heb paarden aan huis en woon samen met hond en katten. Vroeg op staan en een goede planning maken. Elke dag overal een doekje overheen, wasjes draaien en stofzuigen en de rest doe ik eigenlijk wel wekelijks. (keuken, badkamer, slaapkamers, etc.) Ook buiten heb ik veel onderhoud aan weilanden, stallen/schuren en de tuin. Maar ik vind het belangrijk dat mijn leefomgeving prettig is voor mezelf en mijn dieren.

En ja, het is ook een kwestie van keuzes maken. Als je 3 vrije dagen per week hebt en die plan je vol dan is het niet zo zeer een kwestie van geen tijd hebben.. Eerder van geen zin hebben! :) Een dag duurt 24 uur, dus als je daarvan al 4 uurtjes (op een vrije dag) aan je huishouden besteed kom je al een heel eind en heb je nog 20 uur over voor andere dingen zoals verjaardagen, paardrijden, etc.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:12

@ Jessix: Ik geloof dat er dan ook een uur of 8 aan slapen afgaat op een dag... Of slaap jij nooit? ;)

Maar met een goede planning kom je een heel eind lijkt me! Nou ben ik daar zelf ook geen ster in, niet mijn ding het huishouden... Ik kan heel goed plannen, maar me eraan houden... :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:25

Ik werk 40-50u pw, vriend 40. Vaak zijn we ook 's avonds en in het weekend weg voor vergadering/sport/muziek of moet ik nog even aan de slag voor km bedrijf.
Doe veel huishouden in het weekend maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het niet zo netjes kan houden als ik zou willen. Ook omdat huishouden nou niet mijn favo klusje is om op mn zeldzame vrije dag te doen. Als we zijn verhuisd komt er ook een werkster :).

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:37

Huishoudster voor 4 uur per twee weken. Heb nog nooit zo voldaan geld uit gegeven :j