Student, hoe kom jij rond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:11

lnda_ schreef:
love_western schreef:
Thuiswerk. Kan elke maand 400 euro sparen. Terwijl ik alles zelf betaal.

Wat voor thuiswerk doe jij dan als ik vragen mag?

Mailoperator. Handig verdienen maar niet altijd leuk werk

Cinderella

Re: Student, hoe kom jij rond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 02:59

Stufi, lening en idd zelfde als love_western thuiswerk :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 06:50

Ik ben al wat jaren klaar maar toen ik bezig was met de HBO woonde ik in een huur appartementje, had ik een autootje en betaalde ik alles zelf en had een paard, ik moest betalen:
-huur
-studiekosten
-eten en kleding enz
-verzekeringen
-auto kosten
-paard en andere dieren die ik had (huisdieren)

Ik had studie financiering en een studentenlening en werkte me daarnaast uit de naad met bijbaantjes een avond per week en elk weekend. Eerst bij de Albert Hein daarna in de verpleging. Ik kreeg wel eens wat geld van mijn ouders maar echt niet veel want ze zaten niet ruim.
Ik ben super goed in plannen en hielt mijn financiën op het dubbeltje bij en vind het nog steeds knap van mezelf dat ik op mezelf kon wonen met autootje en paard tijdens het studeren. Ik ging amper uit (hielt ik ook niet zo van) en had ook tijd voor mijn paard en zelfs om een relatie te krijgen hihi.
Ik wordt wel moe als ik nu eraan denk dat ik dat toen allemaal gedaan heb :P

Nu 32 jaar en geen schulden meer van de studentenlening want dit afgelopen 10 jaar met een goed opgezet financieel plan allemaal afbetaald!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:43

Manda schreef:
Ik ben al wat jaren klaar maar toen ik bezig was met de HBO woonde ik in een huur appartementje, had ik een autootje en betaalde ik alles zelf en had een paard, ik moest betalen:
-huur
-studiekosten
-eten en kleding enz
-verzekeringen
-auto kosten
-paard en andere dieren die ik had (huisdieren)

Ik had studie financiering en een studentenlening en werkte me daarnaast uit de naad met bijbaantjes een avond per week en elk weekend. Eerst bij de Albert Hein daarna in de verpleging. Ik kreeg wel eens wat geld van mijn ouders maar echt niet veel want ze zaten niet ruim.
Ik ben super goed in plannen en hielt mijn financiën op het dubbeltje bij en vind het nog steeds knap van mezelf dat ik op mezelf kon wonen met autootje en paard tijdens het studeren. Ik ging amper uit (hielt ik ook niet zo van) en had ook tijd voor mijn paard en zelfs om een relatie te krijgen hihi.
Ik wordt wel moe als ik nu eraan denk dat ik dat toen allemaal gedaan heb :P

Nu 32 jaar en geen schulden meer van de studentenlening want dit afgelopen 10 jaar met een goed opgezet financieel plan allemaal afbetaald!

Netjes, knap gedaan :)
Ik denk dat het ook veel doorzettingsvermogen vraagt om op je geld te leten en te sparen. De meeste studenten gaan liever feesten en stappen dan werken, sja :p

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:25

Ik heb nu 4 jaar MBO gedaan en doe nu het 1e jaar HBO
ik betaal:
- collegegeld
- boeken etc. (is nu wel een 100 euro per periode)
- auto (benzine, verzekering, belasting)
- onderhoud van mijn paard (hoefsmid, entingen, homeopaat, spullen)
- eigen kleding, spullen, uitjes etc
- zorgverzekering en uitvaartverzekering

eigenlijk alles dus ik heb alleen geen huurkosten etc omdat ik thuis woon.

Ik betaal het met studiefinanciering (aanvullende beurs), een bijbaantje en eigen werk (fotograferen)
zo krijg ik het allemaal wel netjes rond en houd ik nog wat over voor mezelf om leuke dingen te doen.
Met de aanvullende beurs heb ik veel 'geluk' maar heeft wel het nadeel dat als ik deze studie niet afrond dat ik deze beurs terug moet betalen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:36

Totaal niet.

Ik heb het geluk dat mijn ouders betalen anders had ik een Big problem.
Ik heb mijn studiefi van 75,- en zorgtoeslag. Dat is alles. Kan er als het moet
net niet mijn zorgverzekering mee betalen.
Ik probeer overal te solliciteren, maar wordt door mijn chronische vermoeidheid en reuma vaak niet aangenomen of het gaat gewoonweg niet.
Heb geen recht op een uitkering, omdat ik thuiswonend ben en student

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:43

Ik heb geluk met meebetalende ouders. Zij betalen het lesgeld en boeken (boeken 700euro per periode, dan kwam ik dus echt niet meer rond haha)
Ik woon thuis en werk naast mijn studie zo'n 15 tot 25 uur in de week. Andere kosten zoals telefoon, kleding enz. Betaal ik wel zelf en daar heb ik geen problemen mee.

T enige probleem is het managen van het studeren, werken, sociaal leven en slapen xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:01

Scheelt ik ga ook niet uit en drink ook niet.

En mijn moeder betaald training van hond en bijbehorende kosten.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:10

Ik werk elke zaterdag en heb een aanvullende beurs.
Dit is wel echt mijn geluk want ik leg alles wat ik overhou aan de kant.
Ik betaal alles zelf, heb ook een auto maar geen paard.
Woon nog thuis, jammergenoeg kan ik het niet betalen om op mezelf te gaan nu.
Het is een kwestie van slim sparen en keuzes maken denk ik.
Ik koop weinig kleren, hoe leuk ik het ook vind.
Daarnaast ga ik weinig uit.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:18

Ik woon zelf samen met vriend. Hij werkt fulltime en ik heb een bijbaan en uitwonende stufi. Ouders betalen mijn studie zelf.

Met z'n tweeën ben je toch goedkoper uit. Ik weet niet hoe je woont maar misschien samen met een paar vrienden een huis huren? Veel goedkoper dan een eigen kamer.

Verder inderdaad thuis eten. Winkelen bij de lidl, aanbiedingen kopen, wasmiddelen bij de op=op halen en niet te veel kopen.

En gewoon vooraf geld op de spaarrekening waar je niet meer aan komt :)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:21

Ik werk twaalf uur en krijg uitwonende stufie. Ik betaal alles zelf, schoolgeld, boeken, huur, leuke dingen doen, kleding, eten etc. en ik spaar nog iedere maand 300 euro. ( Dit wel omdat ik het college voor een heel jaar vooruit heb betaald)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:08

mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald, voor de rest heb ik per maand 458,- vaste lasten (315 huur incl, 30 contributie, 30 abonnement, 88 ziektekosten)

wat er vast binnenkomt ligt tussen de 570 en 620 euro in (440 stufi, 77 ziektekostenvergoeding, loon tussen de 50 en 100 euro in, afhankelijk van hoeveel tijd ik overhou om te werken)

Dan blijft er zo'n 140 euro (uitgegaan van €600-€460) per maand over voor eten en vrije tijd, daar kan ik tot nu toe prima mee rondkomen. Mocht ik daarvan wat overhouden, gaat het naar mn spaarrekening.

Ik leef redelijk zuinig, en ik het weekend eet ik thuis :Y)
qua uitgaan: ik ben lid van een studentenvereniging (die contributie dus) maar daar zit bij in dat ik iedere maandag gratis drink :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:18

Ik woon ook nog thuis. Mijn ouders betalen het resterende bedrag van mijn zorgverzekering (mijn moeder haalt het bedrag van de belastingdienst van mijn rekening) en betalen mijn abonnement (28,50 per maand). Daarnaast krijg ik stufi en verdien ik per maand zo'n 250/300 euro (2 bijbaantjes).

Verder betaal ik eigenlijk alles zelf, zoals kleding, wedstrijden, benzine, cadeautjes en uitstapjes. Elke maand probeer 100/150,- apart te zetten op mijn spaarrekening.

Mijn schoolboeken en opleiding heb ik betaald van mijn spaarrekening, waarvoor mijn ouders, opa & oma en ik gespaard hebben. Nu ben ik daar dat ook nog op aan het sparen om mijn overige jaren te kunnen financieren en wellicht nog een stage in het buitenland of een keer een speciale vakantie.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:37

Max_en_Max schreef:
mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald, voor de rest heb ik per maand 458,- vaste lasten (315 huur incl, 30 contributie, 30 abonnement, 88 ziektekosten)

wat er vast binnenkomt ligt tussen de 570 en 620 euro in (440 stufi, 77 ziektekostenvergoeding, loon tussen de 50 en 100 euro in, afhankelijk van hoeveel tijd ik overhou om te werken)

Dan blijft er zo'n 140 euro (uitgegaan van €600-€460) per maand over voor eten en vrije tijd, daar kan ik tot nu toe prima mee rondkomen. Mocht ik daarvan wat overhouden, gaat het naar mn spaarrekening.

qua uitgaan: ik ben lid van een studentenvereniging (die contributie dus) maar daar zit bij in dat ik iedere maandag gratis drink :D

Luxe van die studentenvereniging... Ik betaal 180 euro contributie per jaar en dan zijn alle borrels (3 keer in de week) toch echt voor eigen rekening.. :\ Er gaat dan per maand ook ongeveer 250 euro naar de vereniging.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:16

MyHorseGirl schreef:
Max_en_Max schreef:

Luxe van die studentenvereniging... Ik betaal 180 euro contributie per jaar en dan zijn alle borrels (3 keer in de week) toch echt voor eigen rekening.. :\ Er gaat dan per maand ook ongeveer 250 euro naar de vereniging.

Oeps vergeten te vermelden, studentenvereniging is 110 per jaar. Maar binnen mijn dispuut 30 per maand. dus kom ong op 40 per maand uit aan contributie. :)