Oh lekker ik volg even, heb het nog nooit geprobeerd maar wil wel een keer. Wij hebben met de familie varkenswangetjes gestoofd in bruin bier gegeten in Gent, dat was zooo lekker.
Groentensoep van zelf getrokken boullion. Bij mij staat eerst de boullion minimaal 3 uur te trekken, daarna nog afmaken met lekkere groentes (geen zakje soepgroente maar zelf kiezen en snijden) en uiteraard zelf gedraaide ballen.
Als je wilt kan ik later het recept plaatsen.
quera
Geplaatst: 29-10-14 10:42
Pompoenlasagne En dan wel van verse pompoen natuurlijk.
Verder zou je kunnen denken aan goulash en ook aan Franse zuurkool; die gaat dan met ui, appel en witte wijn in een römertopf. Kruiden met jeneverbes, peper en kruidnagel. Daarop leg je plakjes spek en een laag even voorgekookte aardappelen. Daarop leg je bijvoorbeeld koteletten of casselerrib. In een geweekte römertopf een paar uur in de oven zetten.
Santos_05
Fotograaf
Geplaatst: 29-10-14 12:30
Of het onder slow cooking valt weet ik niet, maar wel erg lekker!
Kiprollade met vruchtjes uit blik, (we kopen van die kleine rollades)!
Voor de liefhebbers het recept van mijn moeders groentesoep.
+/- 8 ons schenkel met been (of 4 ons runderpoulet + 1 mergpijpje) 2 kruidenbuiltjes (Honig) 1 kleine ui 3 worteltjes of kleine winterpeen 3 ons rundergehakt 3 ons soepgroente (ik kies vaak klein zakje voor gesneden van AH en vul dan aan met bv spruitjes en snijboontjes) zout en peper 1 pakje Honig droge soep, Deense rundvlees of groentesoep
Bouillon trekken: Drie liter water aan de kook brengen met schenkel, kruidenbuiltjes, in stukjes gesneden wortel en uit. Op een zeer laag vuur (sudderplaatje gebruiken) zo'n 3 a 4 uur laten trekken, tegen de kook aan houden.
Soep afmaken: Bouillon zeven, eventueel helemaal laten afkoelen en het vet eraf scheppen (dit doe ik nooit trouwens). Bouillon weer aan de kook brengen en toevoegen: de inmiddels gedraaide ballen (naar eigen smaak aanmaken, ik maak ze altijd lekker peperig), gesneden soepgroenten, pakje soep, zout en peper. Dit nog een kwartiertje zachtjes laten koken tot gehaktballetjes en soepgroentes gaar zijn. Mocht het flauw blijven eventueel nog een bouillon blokje toevoegen.
Eet smakelijk!
Het pakje soep er in is in de huidige tijd eigenlijk niet zo hip meer maar dit recept is al zo'n 40 jaar oud. Ik vind het zonder het pakje soep echt minder lekker, te flauw. Als mensen goede gezonde alternatieven om de soep anders op smaak te brengen dan hoor ik die graag!
In plaats van het pakje zou je zelf een vers kruidenbuiltje met o.a. selderij samen kunnen stellen.
Ir111
Geplaatst: 30-10-14 10:13
Je trekt de soep al met kruidenbuiltjes, die vind ik ok om te gebruiken, dat zijn gewoon gedroogde kruiden. Ik bedoel het pakje soep wat er nadien nog in gaat. Deze:
Een kruidenbuiltje kan je zelf maken. En als het te flauw blijft zonder pakje dan boulion meer laten inkoken
Ir111
Geplaatst: 30-10-14 10:18
Ja dat snap ik, dat ik die zelf kan maken, maar ik ben ok met het kruidenbuiltje dus dat is mijn 'probleem' niet.
Ik zal de bouillon eens langer laten inkoken om te zien of dat de smaak anders maakt. Dank voor de tip.
Rytir
Geplaatst: 30-10-14 11:15
Je zou ook vlees bij een lage temperatuur kunnen garen. Vaak moet een stuk vlees dan zo'n 3 tot 6 uur op zeer lage temperatuur in de oven. Varkensvlees is heel geschikt (varkensnek/procureur, kroon of zelfs spareribs) vanwege het hogere vetpercentage. Het hoeft ook niet in enorme hompen. Ik koop soms een kilo procureur en gebruik dan de helft voor mijn projectje en snijdt de rest in lapjes om in te vriezen. Overigens is slow cooking , naar mijn ervaring, met vlees dat je zelf eerst hebt ingevroren niet zo'n succes. Je moet het wel 'vers' verwerken anders droogt het snel uit.
Enne, op zo'n grauwe dag als vandaag is ouderwetse cocq au vin ook wel errug lekker!