Intrekken bij vriend, hoe brengen naar ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:25

bigone schreef:
Lieve ts, we leven niet meer in het stenen tijdperk dat je dus toestemming moet vragen over samenwonen. Meedelen is misschien een schok maar dan is het klaar. Gaan jullie in overleg dan zal je moeder misschien wel zoveel beren op de weg zien en dan kom je al snel veel vervelender tegenover elkaar te staan. Gewoon zeggen dat je gaat samenwonen ,dat jullie er goed over gepraat hebben en af. Jij moet voor 100% achter die beslissing staan(je vriend ook natuurlijk) maar hierover hoef je echt niet in overleg met je ouders. En hoe reageerden ze op het samenwonen van je broer??

Daar ben ik het niet mee eens. Toestemming is misschien wat veel gevraagd maar overleg vind ik niet meer dan normaal. Als jij een huishouden deelt met mensen (of dat nou je ouders zijn of vrienden) dan overleg je wat je gaat doen. Ze kan het wel besluiten, maar misschien hebben haar ouders een hele goede reden waarom het een beter idee is als ze nog een half jaartje thuis blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:19

Vjestagirl schreef:
bigone schreef:
Lieve ts, we leven niet meer in het stenen tijdperk dat je dus toestemming moet vragen over samenwonen. Meedelen is misschien een schok maar dan is het klaar. Gaan jullie in overleg dan zal je moeder misschien wel zoveel beren op de weg zien en dan kom je al snel veel vervelender tegenover elkaar te staan. Gewoon zeggen dat je gaat samenwonen ,dat jullie er goed over gepraat hebben en af. Jij moet voor 100% achter die beslissing staan(je vriend ook natuurlijk) maar hierover hoef je echt niet in overleg met je ouders. En hoe reageerden ze op het samenwonen van je broer??

Daar ben ik het niet mee eens. Toestemming is misschien wat veel gevraagd maar overleg vind ik niet meer dan normaal. Als jij een huishouden deelt met mensen (of dat nou je ouders zijn of vrienden) dan overleg je wat je gaat doen. Ze kan het wel besluiten, maar misschien hebben haar ouders een hele goede reden waarom het een beter idee is als ze nog een half jaartje thuis blijft.

Ik bedoel alleen maar dat overleg in principe aangeeft dat je je wilt voegen naar bepaalde ideeen van de tegenpartij, ts geeft aan samen te willen wonen en dan kun je de tegenpartij aanhoren nadat je je besluit hebt medegedeeld. Mochten er dan van de kant van de tegenpartij zwaarwegende argumenten komen dan kun je altijd nog iets veranderen of uitstellen.

hidsiiiggg

Re: Intrekken bij vriend, hoe brengen naar ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:33

Het is gewoon even wennen:) maar inderdaad.. zoals iedereen zegt:gewoon gaan! Je gaat je moeder misschien wat minder zien maar dat wil niet zeggen dat je band verslechtert. .. in tegendeel..jullie band kan daardoor nog beter worden! Dit was bij mij en mijn ouders ook het geval...ik ben blij dat ik gewoon de stap heb gezet een aantal jaar geleden:)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:44

Allereerst wil ik even zeggen: Wat leuk voor je, het is een grote stap om samen te gaan wonen maar ook onwijs leuk! Weet wel dat je de nadelen van elkaar ook gaat zien, maar als je elkaar nu al dagelijks ziet en bij elkaar slaapt zal daar niet veel verandering in komen. Wat ik zelf het belangrijkste vind is ook tijd voor jezelf, zodat je ook nog een beetje zelfstandigheid hebt. Nu heeft de één dat meer nodig dan de ander hoor!
En tja, je ouders zullen het misschien wel moeilijk vinden maar als ze vertrouwen in jou hebben en ze zien een goede en gezonde relatie zullen ze heel blij voor jullie zijn! Dat is althans wel de juiste reactie vanuit een ouder in mijn ogen. Bereid je anders extra voor als je problemen verwacht door te zeggen dat je duidelijke afspraken met je vriend maakt wat betreft het samenwonen (denk aan huishoudelijke taken maar ook financiën) en dat jullie graag nog een keer met z'n vieren om tafel wil zitten. Je ouders voelen zich dan veel meer erbij betrokken en kunnen ook tips geven, dan zal het vast wel loslopen.
Geniet van het avontuur, het is altijd spannend! En voor de mensen die zeggen dat 6 maanden snel is, na jaren een relatie kan het nog stuk gaan. Waarom dan niet gewoon er voor gaan als het goed voelt? Ik ben inmiddels na een jaar samenwonen getrouwd en we krijgen over 5 weken ons kindje.
Als je al huiverig een relatie in gaat en niet de sprong durft te maken dan zit er al iets niet goed, en voor de één is het moment om samen te wonen na 6 maanden en voor de ander pas na 6 jaar.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:20

Ik heb het gewoon gemeld thuis.
Gewoon netjes besproken dat ik daaraan toe was.
Mijn ouders zagen het niet zo zitten, maar gunden het me, en als het niet gaat ben ik thuis altijd weer welkom.
Het samen wonen moet nog plaats gaan vinden, maar heb met vriend besproken en zagen het beiden wel zitten.
Mijn vriend heeft al een woning dus daar ga ik heen.
Ik vind dat je een mooie leeftijd hebt, en je geeft er niks voor op.
Geniet ervan.
Je kan altijd nog leuke dingen doen met je moeder.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:32

Ik heb het eigenlijk gewoon medegedeeld, volgende maand trek ik daar in..
Ik zou gewoon rustig met je ouders om te tafel gaan en vertellen dat jullie graag willen samen wonen, kijk eerst eens wat de reactie daar op is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:44

Zoals je het vertelt is alles eigenlijk helemaal top, je hebt helemaal geen probleem joh :P

Je ouders moeten ook wel heel erg suf zijn als ze dit niet aan zien komen gezien jullie al alle dagen samen zijn, je daar al de halve week bent en hij een eigen huis heeft, en je 21 bent en een baan hebt...alles geeft aan dat je op het punt staat om uit huis te gaan :j

Je kan als je het moeilijk vindt inderdaad morgen ofzo zeggen dat jullie er over aan het nadenken zijn om samen te gaan wonen. Of breng het heel verantwoord: dat jullie gaan proefdraaien met samenwonen om te bekijken hoe het bevalt :P

Spreek desnoods een vaste dag af dat jullie samen eten of iets samen doen, daarmee geef je ook aan dat je het belangrijk vindt om goed contact te houden :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:49

Toen ik vertelde dat ik wel wilde samenwonen gingen m'n ouders huizen zoeken die we zouden kunnen kopen :') ze wilden graag van me af denk ik :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 06:23

verootjoo schreef:
Toen ik vertelde dat ik wel wilde samenwonen gingen m'n ouders huizen zoeken die we zouden kunnen kopen :') ze wilden graag van me af denk ik :+

Zo gaat het hier ook, mijn moeder hoopt vurig dat we snel wat vinden :')

Succes met het gesprek TS, laat je weten hoe het verliep? :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 10:30

Nou ik heb het meteen de avond vertelt toen ik het topic geopend had.

Had een bloemetje mee genomen en zei dat ik iets wilde vertellen maar niet zo goed wist. Dus toen zei ik dat ik besloten had om bij mn vriend in te trekken.
Ze reageerden enigzins hoe ik had verwacht:
Mn moeder kreeg gelijk tranen in haar ogen en vond het niet leuk, mijn vader reageerde enigzins normaal met oké.

Mijn moeder had (heeft) er veel moeite mee maar trekt al bij. Zijn nu gezellig samen bezig met spullen pakken en uitzoeken en dat vind ze leuk. Ze is gewoon bang dat ik niet meer langskom denk ik. Maar het helpt niet als ik zeg dat dat niet zo zou zijn. Tijd zal haar dat wel laten zien hoop ik.

In ieder geval heel veel bedankt voor alle steun en het luisterend oor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:45

Succes met je toekomst, je hebt het goed aangepakt en mam went er wel aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:49

Goed gedaan en natuurlijk vind je moeder dit moeilijk ;) Ik moet er niet aan denken straks mijn moppie weg te laten gaan waar ik mijn halve leven alles aan gedaan heb haar zo goed mogelijk te laten opgroeien en zoveel mogelijk normen en waarden mee heb willen geven ;) Je bent haar dochter, haar alles, haar trots die wil je niet zomaar overdragen aan iemand anders ;) Maar wel super hoe je het hebt aangepakt! Lief van het bloemetje en jullie kunnen nu samen werken aan de nieuwe stap in je leven :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:03

ahh mijn moeder was ook zo. Die vond het echt niet leuk. Het enge makkelijke voor mij was dat ik eerder al een jaar voor mijn werk op mezelf had gewoond. Dat is toch anders voor ze als je bij je vriendje gaat wonen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:18

Veel plezier met samenwonen en je moeder blijf je gewoon regelmatig zien (je vader trouwens ook hoop ik :D).