Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Punz schreef:Oeh Janneke... Je info klopt niet helemaal. Vind het ook nogal wat wat je zegt. EMDR is niet evidence based voor paniekstoornissen, CGT en behandeling met een SSRI wél. Zie ook de Multi Disciplinaire richtlijn behandeling angststoornissen. En natuurlijk moet de rouwverwerking hier een plek in hebben, maar dat kan prima binnen de CGT. Ik vrees dat je een iets te beperkte opvatting hebt van CGT ( er is meer onder de zon dan alleen het protocol)
Catnip schreef:Janneke, al die parameters die je beschrijft zijn 100% in orde. Er wordt regelmatig bloed geprikt en op die dingen gecontroleerd. Mijn serotoninehuishouding is simpelweg niet in orde, net zoals bij iemand met chronische depressie. Alleen zorgt het bij mij voor chronische angst als ik geen SSRI's neem. En hoezo zijn SSRI's geen goed medicijn hierbij? Het is juist het bestwerkende medicijn bij paniekstoornissen, kijk de studies er maar op na.
Ik ben het ook met Punz eens; EMDR werkt niet beter dan CGT in controlled trials. CGT met nadruk op exposure zijn nog altijd de best bewezen therapieën bij paniekstoornissen. Daar heb ik zelf een literatuurstudie naar gedaan nog geen 2 jaar geleden, ik kan de artikels nog steeds dromen
De vaststelling dat mijn serotoninehuishouding van zichzelf helemaal niet goed is, is ook pas na 5 jaar (zeer recent dus) gekomen. Ik ben in behandeling (geweest) bij HA, psychiater, relaxatietherapeut, en 3 verschillende psychologen. Ik heb allerlei soorten therapie gehad, en ook qua medicatie heb ik verschillende behandelingen gehad. Ik heb me zelf lang verzet tegen de stelling dat ik niet zonder medicatie kan, ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het slechts een hulpmiddel was en dat ik er op een bepaald moment prima zonder zou kunnen. Ik moet er nu vrede mee nemen dat dat niet zo is, dat ik een chemische onbalans heb in mijn hersenen, waar ik met alle therapie in de wereld niks aan kan doen (waarmee ik niet wil zeggen dat ook die therapie niet nodig is! Die blijft belangrijk, maar werkt alleen in combi met AD). We vergelijken het met iemand die geen insuline aanmaakt; die moet ook medicatie nemen en dat chemische foutje kan ook niet verholpen worden door bv. positieve gedachten of andere niet-medicamenteuze therapie.
Punz schreef:Janneke@: Ik snap je punt, maar belangrijk hier is dat na een jarenlange uitbreiding van het indicatiegebied van EMDR de beweging nu juist een andere is.. .Terug naar de basis...
dit staat al in het handboek van 1995. (Dwz het emdr handboek van Shapiro.)
, maar kritisch gebruiker zullen we maar zeggen.