Paniekaanvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:05

Oeh Janneke... Je info klopt niet helemaal. Vind het ook nogal wat wat je zegt. EMDR is niet evidence based voor paniekstoornissen, CGT en behandeling met een SSRI wél. Zie ook de Multi Disciplinaire richtlijn behandeling angststoornissen. En natuurlijk moet de rouwverwerking hier een plek in hebben, maar dat kan prima binnen de CGT. Ik vrees dat je een iets te beperkte opvatting hebt van CGT ( er is meer onder de zon dan alleen het protocol)

Catnip

Re: Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:29

Janneke, al die parameters die je beschrijft zijn 100% in orde. Er wordt regelmatig bloed geprikt en op die dingen gecontroleerd. Mijn serotoninehuishouding is simpelweg niet in orde, net zoals bij iemand met chronische depressie. Alleen zorgt het bij mij voor chronische angst als ik geen SSRI's neem. En hoezo zijn SSRI's geen goed medicijn hierbij? Het is juist het bestwerkende medicijn bij paniekstoornissen, kijk de studies er maar op na.

Ik ben het ook met Punz eens; EMDR werkt niet beter dan CGT in controlled trials. CGT met nadruk op exposure zijn nog altijd de best bewezen therapieën bij paniekstoornissen. Daar heb ik zelf een literatuurstudie naar gedaan nog geen 2 jaar geleden, ik kan de artikels nog steeds dromen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:39

Punz schreef:
Oeh Janneke... Je info klopt niet helemaal. Vind het ook nogal wat wat je zegt. EMDR is niet evidence based voor paniekstoornissen, CGT en behandeling met een SSRI wél. Zie ook de Multi Disciplinaire richtlijn behandeling angststoornissen. En natuurlijk moet de rouwverwerking hier een plek in hebben, maar dat kan prima binnen de CGT. Ik vrees dat je een iets te beperkte opvatting hebt van CGT ( er is meer onder de zon dan alleen het protocol)

Vwb evidence based: dat klopt.
Ik citeerde idd niet de richtlijn, en ik heb geen seconde gedaan alsof ik dat deed.
De methode emdr is rond 1985 ontwikkeld, is zeer befaamd om haar verdienste mbt trauma, maar is van meet af aan ook bedoeld en gebruikt voor/tegen angststoornissen zonder trauma.

(En het is wetenschapstheoretisch de grens tussen wetenschap en ideologie. Het feit dat iets (emdr) dat aantoonbaar goed werkt op "X" (=door de amygdala aangestuurde ellende zoals trauma) is idd nog net niet hetzelfde als 'er is inmiddels door een veelheid aan uitproberen ook vastgesteld dat de methode even goed werkt op andere door de amygdala aangestuurde ellende'.
Als dat nog niet is gebased in evidence, dan is het nog niet door de daartoe strekkende procedures gegaan. Wat dat precies wil zeggen is vooral dat een therapeut zelf zal moeten nadenken over een en ander, want de richtlijn doet er geen uitspraak over. Zo gebruikt zitten we nog in de wetenschap; als het zou gaan worden" het staat niet in de richtlijn, het is dus nee" is er sprake van ideologie. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:56

Catnip schreef:
Janneke, al die parameters die je beschrijft zijn 100% in orde. Er wordt regelmatig bloed geprikt en op die dingen gecontroleerd. Mijn serotoninehuishouding is simpelweg niet in orde, net zoals bij iemand met chronische depressie. Alleen zorgt het bij mij voor chronische angst als ik geen SSRI's neem. En hoezo zijn SSRI's geen goed medicijn hierbij? Het is juist het bestwerkende medicijn bij paniekstoornissen, kijk de studies er maar op na.

Ik ben het ook met Punz eens; EMDR werkt niet beter dan CGT in controlled trials. CGT met nadruk op exposure zijn nog altijd de best bewezen therapieën bij paniekstoornissen. Daar heb ik zelf een literatuurstudie naar gedaan nog geen 2 jaar geleden, ik kan de artikels nog steeds dromen :')

Hoi Catnip,
Wat ik me afvroeg was of jij degelijk werd onderzocht door bijv een internist (hiephoi, dat is dus zo!) - of dat je een van diegenen was, die te horen kreeg: "u moet deze pillen slikken, want er is een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt". (Wat simpel klinkt - en pertinent onwaar is.) Verder is het precieze werkingsmechanisme van de pillen zelf onbekend - mogelijk bestaat het uit een afremmen van de biologische beschikbaarheid, zodat je je de eerste weken belabberd voelt, maar als reactie extra serotonine gaat aanmaken.
Dit laatste mogelijke scenario kan ook verklaren waarom "simpel" het correct slikken van de voorlopers van serotonine hetzelfde resultaat als een ssri geven, alleen
1) veel sneller en zonder bijwerkingen, dus veiliger
2) ....dat vanwege een serie perverse prikkels deze valide methode de richtlijn momenteel niet kan halen.

En idd: wie prettig veel serotonine aan boord heeft, wordt niet door haar amygdala van de ene angst naar de andere paniek gesleept. Vandaar dat ssri's idd werken. (En gelukkig ook in de richtlijn staan. )

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:23

Geen zorgen, daar ben ik heel kritisch in :j De vaststelling dat mijn serotoninehuishouding van zichzelf helemaal niet goed is, is ook pas na 5 jaar (zeer recent dus) gekomen. Ik ben in behandeling (geweest) bij HA, psychiater, relaxatietherapeut, en 3 verschillende psychologen. Ik heb allerlei soorten therapie gehad, en ook qua medicatie heb ik verschillende behandelingen gehad. Ik heb me zelf lang verzet tegen de stelling dat ik niet zonder medicatie kan, ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het slechts een hulpmiddel was en dat ik er op een bepaald moment prima zonder zou kunnen. Ik moet er nu vrede mee nemen dat dat niet zo is, dat ik een chemische onbalans heb in mijn hersenen, waar ik met alle therapie in de wereld niks aan kan doen (waarmee ik niet wil zeggen dat ook die therapie niet nodig is! Die blijft belangrijk, maar werkt alleen in combi met AD). We vergelijken het met iemand die geen insuline aanmaakt; die moet ook medicatie nemen en dat chemische foutje kan ook niet verholpen worden door bv. positieve gedachten of andere niet-medicamenteuze therapie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:34

Hoe wordt dat eigenlijk vastgesteld, die serotoninehuishouding?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:41

Bij mij is dat door observatie en uitsluiting gebeurd. Ik kan hier wel mijn hele 'loopbaan' op dit vlak gaan vertellen, maar dan gaat het wel heel erg afwijken van het verhaal van de TS :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:54

Als ik je verhaal zo lees kan het ook best zijn dat je dan gaat hyperventileren. Kan ook alle symptomen geven die jij beschrijft. Ik zou je adviseren naar je huisarts te gaan en hem/har om advies te vragen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:28

Patoucha, ik heb net als jij een periode in mijn leven paniekaanvallen gehad, inmiddels ongeveer 15 jaar geleden. Echt heel vervelend, je weet vooraf nooit wanneer het gaat gebeuren en ik was altijd echt heel erg bang dat ik dood zou gaan.

Ik heb een jaartje seroxat van de huisarts gekregen. Ik wilde niet verzuimen voor mijn werk, vandaar mijn keuze om aan de pillen te gaan. Daarbij heb ik een paar sessies cognitieve therapie gehad. Dat heeft goed geholpen. De methode die ik moest toepassen weet ik niet heel precies meer, maar het kwam erop neer dat ik bij het begin van een angstaanval eerst moest opschrijven wat ik fysiek voelde, bijvoorbeeld steek bij mijn hartstreek, kloppend gevoel in mijn hoofd, duizeling etc. Vervolgens moest ik mijn eerste gedachte die er direct na kwam opschrijven. En die gedachte was dan meestal zoiets als 'ik krijg een hartaanval, hersenbloeding, val flauw of iets in die richting. En vervolgens moest ik mijn daarop volgende reactie opschrijven (paniek, hartkloppingen etc) en nog een paar stappen.
Voor de therapie probeerde ik mijzelf tijdens een aanval juist af te leiden met andere gedachten, maar daar werd het alleen maar erger van. Beter is te accepteren dat je een aanval hebt en proberen te achterhalen wat er nu precies in je lijf en gedachten gebeurde.
Een heel enkel keertje voel ik nog wel eens een aanval opkomen. Ik schrik er niet meer van maar gebruik bovenstaande techniek en ben er zo weer van af.

En angst voor de dood is mij ook bekend. De dood is ook onvermijdelijk en hoe ouder je wordt hoe dichterbij het komt (hoewel niemand weet wanneer). Misschien moet je eens het boek 'De Schoppenhauerkuur' van Irvin D Yalom eens lezen. Zoals de dood in dat boek werd beschreven heeft mij wel rust gegeven.

Heel veel sterkte!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:18

Ik ben dus bij een orthomoleculair arts geweest en die heeft geconstateerd dat mijn GABA en DOPAMINE niveaus erg laag zijn. Daar slik ik nu supplementen voor en dat gaat echt goed. Daarnaast doe ik ook EFT. Misschien ook bekend bij jullie? Werkt ook goed.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:45

Janneke@: Ik snap je punt, maar belangrijk hier is dat na een jarenlange uitbreiding van het indicatiegebied van EMDR de beweging nu juist een andere is.. .Terug naar de basis...
En ik weet dat je zo nu en dan buiten de richtlijn moet. Alleen is er voor paniekaanvallen/angststoornissen gewoon een goede behandeling, waar negen van de tien keer je niet buiten de richtlijn hoeft ( al ben ik het met je eens: traumaverwerking/ rouwverwerking zal hier bij TS zeker een onderdeel van de behandeling moeten zijn...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:10

Punz schreef:
Janneke@: Ik snap je punt, maar belangrijk hier is dat na een jarenlange uitbreiding van het indicatiegebied van EMDR de beweging nu juist een andere is.. .Terug naar de basis...

;) dit staat al in het handboek van 1995. (Dwz het emdr handboek van Shapiro.)
- Verder wordt er uitgebreid onderzoek gedaan, nog steeds naar de verschillende mogelijkheden van de methode. "Gewoon onderzoek", hoe werkt het, bij wat kan het helpen, etc.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:22

Dat weet ik. Ben geschoold ;) , maar kritisch gebruiker zullen we maar zeggen.
Punt is dat EMDR een tijdlang gepromoot is als het wondermiddel bij zo ongeveer van alles ( zelfs bij OCD) en dat ligt toch echt genuanceerder, en zoals al gezegd; er is nu een beweging naar het beperken van het indicatiegebied, ipv het steeds maar uit te breiden. Maar goed, deze discussie is misschien minder interessant voor TS... dus laten we het hier ( in ieder geval in dit topic) maar bij laten