Markt kraam ideeën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurtoren

Re: Markt kraam ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:29

Foto"s opplakken op een plaat hout van 60 bij 1 m die kan je voor/ achter of op je kraam zetten of hangen.
Je kan ze ook op je slinger plakken dan past die ook bij je kraam.
Verder ben je al goed op weg ik zou alleen op je spandoeken nog een versiering van een taart aanbrengen als een soort Logo.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:07

vuurtoren schreef:
Foto"s opplakken op een plaat hout van 60 bij 1 m die kan je voor/ achter of op je kraam zetten of hangen.
Je kan ze ook op je slinger plakken dan past die ook bij je kraam.
Verder ben je al goed op weg ik zou alleen op je spandoeken nog een versiering van een taart aanbrengen als een soort Logo.

Dank je, dat ga ik doen! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:44

Niet dat mijn kraam nu zo perfect is, maar misschien een idee:
Ik heb mijn naam op een stuk Trespa geplakt.. Twee gaatjes erin en je kan het overal ophangen :) zo is je naam van veraf al zichtbaar.
Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:50

Ik sta al jaren op de markt dus ik kan je wel helpen.

De kleuren van je kraam zijn absoluut niet handig, wit voor het boven en zij zeil is prima om het licht door te laten maar wit als ondergrond is niet goed. Neem liever een donkere kleur, dat staat chiquer en zo komen je producten beter uit. Bruin, zwart, houtkleuren, dat doet het goed bij food producten. Als het te donker wordt: een slingertje met lampen voor het licht en de aankleding.

Je kraam oogt rommelig en leeg. Het is me niet direct duidelijk wat je allemaal te koop hebt en voor het idee is er maar weinig keus. Eventueel een grote kaart met prijzen en producten op een staand bord? Ik zou m'n kraam iets dieper uitstallen, dat grijze ding naar de zijkant want dat doet niks voor je en eventueel die mooie taart in het midden.

Meepakkers (voorverpakte producten, impulsaankopen) leg je vooraan, zodat mensen dat sneller meenemen De rest van je producten netjes uitgestald daarachter. Je zou eventueel met platte rieten manden kunnen gaan werken, dat oogt nostalgischer.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:52

Afbeelding

Zo'n slinger is misschien wel leuk voor jou...bakvormpjes aan verschillende kleuren lintjes :). Heeft dan wel niks met taarten te maken maar maakt wel heel duidelijk dat je iets bakt.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:49

Pantykous schreef:

De kleuren van je kraam zijn absoluut niet handig, wit voor het boven en zij zeil is prima om het licht door te laten maar wit als ondergrond is niet goed. Neem liever een donkere kleur, dat staat chiquer en zo komen je producten beter uit. Bruin, zwart, houtkleuren, dat doet het goed bij food producten. Als het te donker wordt: een slingertje met lampen voor het licht en de aankleding.

Je kraam oogt rommelig en leeg. Het is me niet direct duidelijk wat je allemaal te koop hebt en voor het idee is er maar weinig keus. Eventueel een grote kaart met prijzen en producten op een staand bord? Ik zou m'n kraam iets dieper uitstallen, dat grijze ding naar de zijkant want dat doet niks voor je en eventueel die mooie taart in het midden.

Meepakkers (voorverpakte producten, impulsaankopen) leg je vooraan, zodat mensen dat sneller meenemen De rest van je producten netjes uitgestald daarachter. Je zou eventueel met platte rieten manden kunnen gaan werken, dat oogt nostalgischer.

Ik heb de stof van de grijze vlaggenlijn nog liggen, daar wil ik een soort loper van maken met mijn naam erop. Dat valt dan beter op, ik weet nog niet hoe ik het ga doen, maar wil dat eens even uitproberen, met een proeftafel.

Jij vindt de kraam leeg ogen, echter ik heb geen plek meer voor andere producten erbij. Wellicht dat dit komt doordat ik gebruik maak van ronde schalen. Rieten manden is een leuk idee, echter krijg ik die niet allemaal op locatie ivm de grote van onze auto. Zit er wel aan te denken om naast de verhoging die ik deze keer gebruikt heb, nog een verhoging mee te nemen.

Het blok waar ik nu mijn bakmixen op heb staan, wil ik misschien wel slopen naar iets wat demontabel is. Heb gisteren wel leuke dingen op gedaan op pinterest, door de link die ik hier kreeg.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:54

Lienepien95 schreef:
[ Afbeelding ]

Zo'n slinger is misschien wel leuk voor jou...bakvormpjes aan verschillende kleuren lintjes :). Heeft dan wel niks met taarten te maken maar maakt wel heel duidelijk dat je iets bakt.

Ook leuk!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:59

dejong_wever schreef:
Pantykous schreef:

Ik heb de stof van de grijze vlaggenlijn nog liggen, daar wil ik een soort loper van maken met mijn naam erop. Dat valt dan beter op, ik weet nog niet hoe ik het ga doen, maar wil dat eens even uitproberen, met een proeftafel.

Jij vindt de kraam leeg ogen, echter ik heb geen plek meer voor andere producten erbij. Wellicht dat dit komt doordat ik gebruik maak van ronde schalen. Rieten manden is een leuk idee, echter krijg ik die niet allemaal op locatie ivm de grote van onze auto. Zit er wel aan te denken om naast de verhoging die ik deze keer gebruikt heb, nog een verhoging mee te nemen.

Het blok waar ik nu mijn bakmixen op heb staan, wil ik misschien wel slopen naar iets wat demontabel is. Heb gisteren wel leuke dingen op gedaan op pinterest, door de link die ik hier kreeg.

Er hoeft niet perse meer bij, misschien kun je het gewoon anders kwijt. :j Dat heeft overigens ook te maken met de kleur van de onderlaag, daardoor vallen je producten een beetje weg omdat ze ook vrij licht zijn. Met een donkerdere ondergrond springen je producten er veel meer uit.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:07

Er hoeft niet perse meer bij, misschien kun je het gewoon anders kwijt. :j Dat heeft overigens ook te maken met de kleur van de onderlaag, daardoor vallen je producten een beetje weg omdat ze ook vrij licht zijn. Met een donkerdere ondergrond springen je producten er veel meer uit.[/quote]

Ah zo, okee dank je!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:20

Ik heb er verder geen verstand van, maar wat me wel meteen opviel is: je plaatst alles zo eng symmetrisch! Probeer het iets speelser neer te zetten, dat oogt veel gezelliger.
Inderdaad ook geen witte ondergrond, maar een andere kleur gebruiken, je hebt tenslotte ook al witte doosjes. Probeer meer contrast te krijgen.
Het idee van hierboven om met rieten mandjes te werken zou misschien wel kunnen werken. Ten eerste geef je het daarmee een warmere kleur. Als je dan ook nog ronde mandjes neemt van verschillende afmetingen, kun je spelen met de plaatsing en voorkom je die bovenmatige symmetrie. Plus, je ziet dan minder van het onderlaken, waardoor het automatisch minder leeg oogt.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:24

Roadracer schreef:
Ik heb er verder geen verstand van, maar wat me wel meteen opviel is: je plaatst alles zo eng symmetrisch! Probeer het iets speelser neer te zetten, dat oogt veel gezelliger.
Inderdaad ook geen witte ondergrond, maar een andere kleur gebruiken, je hebt tenslotte ook al witte doosjes. Probeer meer contrast te krijgen.
Het idee van hierboven om met rieten mandjes te werken zou misschien wel kunnen werken. Ten eerste geef je het daarmee een warmere kleur. Als je dan ook nog ronde mandjes neemt van verschillende afmetingen, kun je spelen met de plaatsing en voorkom je die bovenmatige symmetrie. Plus, je ziet dan minder van het onderlaken, waardoor het automatisch minder leeg oogt.

Ik dacht dat als ik alles straks plaats het dan duidelijker is voor de klanten? Zoals ik jou begrijp zou jij bakmixen tussen het gebak niet storend vinden?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:51

Er mag best logica inzitten (dus je hoeft echt niet per se de mixen tussen het gebak te zetten, hoewel het wél kan), maar gewoon iets minder "strak". Lastig uit te leggen :P
Vergelijk het met een bloemstuk (voor Kerst, of iets anders): een mooi bloemstuk is niet symmetrisch gemaakt, omdat het er dan te onnatuurlijk uitziet. Maar het is ook niet alleen maar wat takjes bij elkaar geraapt. Er is heel goed nagedacht over de compositie. Door de juiste dingen bij elkaar te zetten, versterkt het hele beeld. En daarbij ook goed met hoogteverschillen werken :)

Maar da's mijn mening hè, misschien dat anderen het symmetrische juist wel mooi vinden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:00

Persoonlijk vind ik de kraam in de OP niet aantrekkelijk. Doordat er veel wit in je kraam zit, weinig kleurverschil tussen je lakens & de doosjes in je kraam. Alles is voor het oog wit. Met duidelijk(er) kleurverschil creëer je meer diepte en probeer te spelen met je hoogte plateaus.

Ik denk dat een bord met info/ koopjes bij de stand ook meer trekt dan dat je de prijzen op de tafel zelf moet 'zoeken'. Heb je al eens gedacht aan een prijsvraag bij je kraam? Trekt ook extra mensen. Of dat je bij je kraam verse producten (af)bakt. Eigenlijk net zo iets als verse stroopwafels verkopen of suikerspinnen. Ruikt heerlijk en doordat je bezig bent, heb je gelijk de aandacht van het publiek.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:04

LhinnOlijf schreef:
Persoonlijk vind ik de kraam in de OP niet aantrekkelijk. Doordat er veel wit in je kraam zit, weinig kleurverschil tussen je lakens & de doosjes in je kraam. Alles is voor het oog wit. Met duidelijk(er) kleurverschil creëer je meer diepte en probeer te spelen met je hoogte plateaus.

Ja de kraam is "te" wit, dat ben ik ook met je eens. En de hoogtes daar wordt ondertussen aan gewerkt.

LhinnOlijf schreef:
Ik denk dat een bord met info/ koopjes bij de stand ook meer trekt dan dat je de prijzen op de tafel zelf moet 'zoeken'. Heb je al eens gedacht aan een prijsvraag bij je kraam? Trekt ook extra mensen. Of dat je bij je kraam verse producten (af)bakt. Eigenlijk net zo iets als verse stroopwafels verkopen of suikerspinnen. Ruikt heerlijk en doordat je bezig bent, heb je gelijk de aandacht van het publiek.

Daar heb ik wel aan gedacht, maar neemt dat je zicht niet weg? Dat het te lomp wordt? Jij zegt beter 1 bord(hangend, dan wel staand) dan 5 kleinere bordjes?

Mijn idee van meerdere bordjes komt van sweet tables, waar je ook bij alle producten een bordje hebt.

Wat betreft het afbakken, dit mag niet. Je zit met de stroom capaciteit, pacht geld en de horeca vergunningen. Alles dien ik ook voorverpakt aan te leveren. Snap je idee wel.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:58

Vandaag veilingkisten op de kop getikt. Morgen schoonmaken en lakken! Ik ga in de kraam werken met een beige kleed, hierover heen komt een donkergrijs laken, waar mijn naam op komt. Op het grijze laken komen de veilingkisten dan met het gebak.

Aan de zijkant maak ik een kleine stelling in dezelfde sfeer waar ik mijn bakmixen in zet. Daarbij komt de showtaart in het midden van de kraam.

Binnenkort maar eens een proef tafel maken zodat jullie daar dan nog weer tips over kunnen geven. Ik weet dat ik niet iedereen naar hen pijpen kan dansen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:29

Persoonlijk houd ik van overzichtelijkheid, dus 1 groot/ duidelijk bord met de prijslijst of je aanbieding van de dag. Het grote bord kan ook buiten je kraam staan en dat je er een lokkertje op zet, iets wat de aandacht trekt.

Als ikzelf snuffel op de markt, kijk ik de kraampjes in. Per kraam kijk ik scannend of er misschien iets van mijn garing bij staat. Kleine kaartjes zie ik vaak, tijdens het scanproces, over het hoofd. Ik ga pas de kleine bordjes lezen, waar vaak wat info/ werking incl prijs op staat, als de kraam mijn aandacht heeft getrokken. Vaak zie ik, tijdens een braderie, amper prijskaartjes staan. Meestal zijn de producten gestikkerd.

Vraag jezelf af wat het doel is van je kraam. Bied je een dienst aan of is het puur om te verkopen? Bij een dienst kan je ook foldertjes/ visitekaartjes neerleggen en misschien demonstreren, globaal, hoe jij verschillende figuurtjes maakt met fimo klei. Persoonlijk zou ik dat fijner vinden, dan te kijken naar foto's. Snap je waar ik heen wil?

Welke knalkleur wil je combineren met grijs? Mij lijkt het anders zo snel grauw te worden. Al kan ik het mishebben, omdat ik nu een verkeerd beeld voor ogen heb :o ;)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 10:31

LhinnOlijf schreef:
Persoonlijk houd ik van overzichtelijkheid, dus 1 groot/ duidelijk bord met de prijslijst of je aanbieding van de dag. Het grote bord kan ook buiten je kraam staan en dat je er een lokkertje op zet, iets wat de aandacht trekt.

Daar heb ik ook aan gedacht en ik ga even kijken of ik nog een plekje heb maar dan ga ik zeker een wordt maken, in de vorm van een cupcake zit ik te denken?

LhinnOlijf schreef:
Als ikzelf snuffel op de markt, kijk ik de kraampjes in. Per kraam kijk ik scannend of er misschien iets van mijn garing bij staat. Kleine kaartjes zie ik vaak, tijdens het scanproces, over het hoofd. Ik ga pas de kleine bordjes lezen, waar vaak wat info/ werking incl prijs op staat, als de kraam mijn aandacht heeft getrokken. Vaak zie ik, tijdens een braderie, amper prijskaartjes staan. Meestal zijn de producten gestikkerd.

Dat is iets waar ik nog moet over nadenken. Wellicht ga ik straks 2 borden maken, 1 voor koeken en 1 voor taarten. Maar het apart stickeren had ik ook in gedachten. ben er nog niet over uit. Dacht zelf dat als ik per product een bordje deed het overzichtelijker was? Maar misschien dat ik alles van dezelfde prijs ook bij elkaar kan gaan zetten? Tja dat is nog iets waar ik niet uit ben, zoals je al leest..

LhinnOlijf schreef:
Vraag jezelf af wat het doel is van je kraam. Bied je een dienst aan of is het puur om te verkopen? Bij een dienst kan je ook foldertjes/ visitekaartjes neerleggen en misschien demonstreren, globaal, hoe jij verschillende figuurtjes maakt met fimo klei. Persoonlijk zou ik dat fijner vinden, dan te kijken naar foto's. Snap je waar ik heen wil?

Ik begrijp je idee en snap waar je heen wilt, een soort kleine presentaties/workshops geven. Echter minpunt is dat ik dat niet aanbied.
Ik heb besloten om mij meer op het gebak te storten en dit ook uit te breiden. De cadeaus en mix pakketten presenteer ik minder opvallend, hoofddoel is dus het gebak en taarten en daarnaast plaats ik ook een paar zelf maak bakmixen en cadeau pakketten.

LhinnOlijf schreef:
Welke knalkleur wil je combineren met grijs? Mij lijkt het anders zo snel grauw te worden. Al kan ik het mishebben, omdat ik nu een verkeerd beeld voor ogen heb :o ;)

Mijn taart heeft nu primaire kleuren, die vind ik prima te combineren met het donker grijs en gebroken witte doek. Over verdere decoratie denk ik nog over na.

Binnenkort ga ik een proef opstelling maken. Gisteren heb ik de veilingkisten gekocht, alleen twijfel ik nu even of ik ze alleen ga lakken of dat ik ze beter wit kan schilderen?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:51

Wat is de kleur van de producten die je in de kisten gaat zetten? Als dat al genoeg contrast geeft zou ik ze houtkleurig laten, vind ik ook een warmere uitstraling hebben, zeker nu voor de koudere dagen.Anders hooguit white wash maar niet strak wit.
Heb zelf een jaar of 5 op de markt gewerkt en heb nu een winkel waar styling heel belangrijk is en contrast en wat hoogteverschil is bij beide cruciaal. Dat is op de foto van de kerstkaam ook beter gelukt dan de eerste foto.
Over de eerste foto ben ik het met pantykous eens, die lijkt veel te leeg.
Met de kistjes die je nu hebt kunt je leuk variëren met hoogte. Veel ruimte om te vervoeren hoeft het niet te kosten als je je producten daar ook in vervoerd.
Ook het idee om op het zeil aan de voorkant( wat van je kraam af naar de grond hangt) wat tekst/plaatjes te plaatsen zorgt voor een professioneler geheel. Zoek maar eens plaatjes van marktkramen en annaliceer wat je er mooi aan vind. Je hoeft zelf niet alles te verzinnen , gewoon goed om je heen kijken!
Succes!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 11:58

hesterve schreef:
Wat is de kleur van de producten die je in de kisten gaat zetten? Als dat al genoeg contrast geeft zou ik ze houtkleurig laten, vind ik ook een warmere uitstraling hebben, zeker nu voor de koudere dagen.Anders hooguit white wash maar niet strak wit.
Heb zelf een jaar of 5 op de markt gewerkt en heb nu een winkel waar styling heel belangrijk is en contrast en wat hoogteverschil is bij beide cruciaal. Dat is op de foto van de kerstkaam ook beter gelukt dan de eerste foto.
Over de eerste foto ben ik het met pantykous eens, die lijkt veel te leeg.
Met de kistjes die je nu hebt kunt je leuk variëren met hoogte. Veel ruimte om te vervoeren hoeft het niet te kosten als je je producten daar ook in vervoerd.
Ook het idee om op het zeil aan de voorkant( wat van je kraam af naar de grond hangt) wat tekst/plaatjes te plaatsen zorgt voor een professioneler geheel. Zoek maar eens plaatjes van marktkramen en annaliceer wat je er mooi aan vind. Je hoeft zelf niet alles te verzinnen , gewoon goed om je heen kijken!
Succes!

Werk jij bij Dille en Kamille?!!! Wauw dat is een inspiratie voor mij.

Kwa kleur van de producten, bokkenpoten, cupcakes, cranberrykoeken, kokoskoeken, en dan nog appeltaart, kersentaart, chocolade en fondant taart.

Jou tips van de white was is wel een goed idee, wellicht ga ik de zijkant ook wel in white was doen en de bodem gewoon hout.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:07

Bij Vistaprint kan je ook mooie doeken maken met naam. Evt ook je kleding aanpassen bv leuk schort.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 11:01

Klopt, heb ik ook gezien bij vista print, maar ik ga toch voor het stofje wat ik hier nog heb liggen, past er naar mijn idee beter bij.

Kleding aanpassen heb ik ook aan gedacht. Op de kerstmarkten staan we beide met een kerstmuts. Dit viel op de beide markten waar ik oen stond goed op. Ben zelf nog een het kijken naar een leuke lekkere fleece jas, maar heb nog niks geschiktst kunnen vinden. Deze wil ik dan laten borduren.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:16

Klopt, ik werk bij Dille en Kamille *\o/* nou ja werk t voelt bijna als hobby ga er altijd met veel plezier naar toe :D
Wat ik al zei : je hoeft niet alles zelf te verzinnen ,afkijken bij anderen mag ook ;)
Als je naar onze presentatie s op de tafels kijkt zie je dat daar ook een logica in zit. Een deel semetrie , een deel hoogte verschil en kleur/ materiaal gebruik. Daar probeer je dan een mooie balans in te maken.
Bedenk wel dat het voor een leek duidelijk moet zijn waar het om draait: taart en gebak. Dat kan je op diverse manieren laten zien : het werkelijke verkoop spul, reclame uitingen , sfeerbeelden enz.
De artikelen per stuk prijzen zou ik wel doen. T is de aanschaf van een prijzentang en de plakkertjes maar je zou een tang kunnen kopen waar je ook een tht datum mee kan afdrukken. Is dat ook gelijk netjes .
Wil je echt alleen zelfgemaakte taart/ gebak verkopen en de mixen of ook wat bijzaken zoals leuke servetjes, taartvorkjes, gebaksbordjes, papieren kantjes( dat papiertje wat onder een gebakje zit,is niet makkelijk overal te krijgen maar is wel vraag naar) taartplateau's en meer gerelateerde (impuls aankoop)artikelen. Daar liggen misschien wel wat omzet kansen.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:07

Ik ga ook vaak naar beurzen. wij hebben een blauwe ondergrond. Lijkt op velours stof Gekocht op de markt in Emmen en verkrijgbaar in vele kleuren en geloof ik €2per meter. Ik heb een banner laten maken en die hang ik aan de voorkant van de kraam weten ze wie we zijn als ze aankomen lopen. Heb een bord gemaakt waar ik foto's heb opgeplakt van wat wij allemaal doen en die hang ik aan de zijkant op. Heb vlaggen laten maken met onze naam die staan naast onze kraam. Heb 2 kleine plastic dozen die zet ik op de kraam plank er op doek er over en zo heb ik een verhoging. Geldkistje kan er onder en meer dingen die ik bij de hand wil hebben. Heb een kom met snoepjes staan en dat is de aantrekkingskracht. Gratis snoepje trekt zowel kinderen als volwassenen. Wij hadden ook een prijslijst maar sinds vorig jaar alles geprijsd. Nu hoeft men niet te vragen wat iets kost en dat is weer een drempel minder. Mensen vinden het prettig als ze kunnen zien wat iets kost. Dus zou gaan prijzen werkt echt. En foldertjes neerleggen. Verder wil ik eens komen proeven hahahaha waar sta je zoal??

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:28

Leuk Riona, sta jij ook met gebak/bakproducten? Heb je wellicht een foto van jou kraam?

Als het goed is staan we net als vorig jaar weer op Winter Welvaart. Maar dat weten we binnen 2 weken. De organisatie is druk bezig. Hoop in elk geval dat ik er ook weer mag staan.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 17:42

Zo, alles staat klaar, volgende week zaterdag en de week erop het hele weekend markt. Super veel zin in!

Heb houten kratjes op de kop kunnen tikken, hier ga ik al het gebak in presenteren en heb 1 krat nog omgebouwd tot een stelling(tje).

Hopelijk loopt het nu beter!