Femke_Tweety schreef:Ik heb de enquete natuurlijk niet gezien, maar vermoed dat er een vrij duiidelijke hypothese is vantevoren, waar de vragen ook enigszins naar toe sturen.
Dat kan bewust zijn, en dan is het geen probleem, maar denk er wel even over na...
Ik denk dat het 1 van de meest gemaakte fouten is bij onderzoeken en enquetes die ik zie. (En ik zie er vrij veel) Een onderzoek of enquete dat/die zodanig is opgesteld dat het vrijwel automatisch de hypothese bevestigd, in plaats van dat het echt een neutraal onderzoek is.
Verder denk ik dat er bepaalde zaken zijn die heel lastig correct weer te geven zijn. Zo heb ik een paard dat minimaal 10 uur per dag in de wei loopt, ook in de winter. Vaak langer. Bij mij heeft hij ook een hele periode 24.7 met schuilstal gestaan, alleen daar moest ik vanwege omstandigheden verhuizen.
Mijn paard is wel luchtzuiger. Heeft zeer ernstige maagklachten gehad. En nog wel wat dingetjes.
Dat komt voor zover wij kunnen beoordelen (wij als in ikzelf, dierenarts, stalbeheerder, en mensen die het paard goed kennen) mede door zaken die nu niet meer aan de orde zijn. Dus verkeerd management en stress in het verleden zijn mede oorzaak voor zijn zuigen. Dat gaat nu niet meer over, hoewel het beduidend minder geworden is in de 6 jaar dat ik hem heb.
Zijn maagklachten zijn afgelopen jaar, mede vanwege verhuizing en stress en zeer slecht ruwvoer op een stal waar ik enige tijd gestaan heb heel ernstig geworden.
Daarvoor heeft hij nu permanent een aangepast voerpatroon en dus een aangepast dagpatroon.
Het dagpatroon/voerpatroon dat we nu volgen doet hem heel veel goed. Hij knapt echt weer op. Maar als ik nu moet invullen of mijn paard luchtzuigt / stalgebreken heeft, dan is het antwoord ja. Net als maagproblematiek, het antwoord is ja.
Maar dat ligt dus NIET aan het HUIDIGE stalmanagement...
Dit soort zaken zullen waarschijnlijk moeilijk uit een enquete naar voren gaan komen.
In ieder geval veel succes met je PWS!
Bedankt voor je reactie. Hier zat ik inderdaad ook al aan te denken..
Ik probeer om zoveel mogelijk ruimte open te laten om zulke zaken aan te kunnen geven zodat een goed beeld van de situatie geschetst kan worden.