Ben je flinker als je in de zorg/huishouding werkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Ben je flinker als je in de zorg/huishouding werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:07

Je kunt lichamelijk moe zijn en geestelijk moe zijn :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:10

Vjestagirl schreef:
gohya schreef:
Beide kan zwaar zijn voor iemand,maar werk in de zorg belast je lichaam wél meer dan werk op kantoor.Ook geestelijk is het soms zwaarder dan een kantoorbaan.Wil niet zeggen dat een kantoor geen stress kan hebben hoor.Werk op kantoor houd je normaal gesproken ook langer vol dan een baan in de zorg.

Dat het lichamelijk zwaarder is dat geloof ik wel (hoewel je werkplek bij bureauwerk ook perfect ingesteld moet zijn) maar ik betwijfel of zorgwerk geestelijk zwaarder is. Ik denk dat je daar af en toe een "zware" piek tussen heb zitten, maar dat het grootste gedeelte van het werk bestaat uit routine handelingen. Een kantoorbaan is vaak toch meer "uniek" werk doen, waar veel meer denkwerk bij komt kijken.

Ben ik niet helemaal met je eens (Ik ben wijkverpleegkundige). Ja, iedereen kan leren een ander persoon te wassen en aankleden, medicijnen uitdelen oid. Die handelingen op zich stellen niet veel voor. Maar terwijl je dat doet, ben je constant bezig met het signaleren van allerlei zaken en daar een betekenis aan verbinden: hoe ziet de huid eruit, hoe gaat het met iemand, wat kan iemand nog zelf, is er wat veranderd in vergelijking met gisteren? Wat pik je tussen de regels door op uit een gesprekje met iemand? Is er een patroon te ontdekken? Kun je bepaalde klachten met elkaar in verband brengen? Wat zou er achter kunnen zitten; gebrek aan beweging, eenzijdige voeding, een verkeerde combinatie van medicijnen? Ga je andere disciplines inschakelen (huisarts, fysio). Enz enz.
Juist als je verzandt in alleen maar het 'kunstje' uitvoeren en hup, weer door naar de volgende patiënt, en niet verder kijken dan je neus lang is worden er fouten gemaakt. Het is dus van groot belang om altijd scherp en kritisch te blijven.
Ik wil hiermee zeker niet de 'kantoorbaan' onderuit halen, de verantwoordelijkheden en taken liggen op een totaal ander vlak. Mijn man heeft een kantoorbaan en ik denk ook wel eens dat hij 5dagen per week elke dag hetzelfde doet, maar dat is natuurlijk onzin :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:16

Ik denk dat het niet te vergelijken. Wel vind ik mijn kantoorbaan zwaar omdat het nooit af is. Ik (en mijn collegas) werken regelmatig in de avonden en op 'vrije' dagen nog 'even' door. Dat aspect verschilt, de zorg is toch een stuk afgebakender. Das wel luxe vanuit mijn perspectief.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:19

malih schreef:
Ik kan t wel vergelijken...

ik werk in de zorg. 32 uur. Met dementerende en veel agressie. Toen ik zwanger bleek direct uit de zorg gehaald en op kantoor werk gezet. En ik kan je vertellen. Werken aan het bed en in een ruimte waar mensen continu een apel op je doen is veel zwaarder dan een kantoorbaan...

Een kantoorbaan en een kantoorbaan, daar kan toch ook een wereld van verschil in zitten?

Als ik een chill kantoorbaantje heb waar ik weinig verantwoordelijkheid en weinig stress heb wordt ik niet moe nee. Maar is het een kantoorbaan met veel verantwoordelijkheden en drukte (en dus stress) wordt je écht wel moe hoor. Lichamelijk niet nee, maar geestelijk wel. Soms zit ik aan het einde van de dag als een zombie voor me uit te staren aan de eettafel.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:19

Voor 2 verschillende mensen is het niet te vergelijken.
Ik kan dat voor mezelf wel aangezien ik beiden jaren heb gedaan, ik zou het liefst lichamelijk zwaar werk doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:22

Ik heb zelf inderdaad op kantoor ook wel eens drukke dagen gehad.. Een deadline die op het laatste moment een dag naar voren verschuift.. dat soort dingen.. En dan is het stressen ja := Maar over het algemeen vond ik het altijd prima te doen. Ik heb nu zo'n 5 kantoorbanen gehad en nog twee stages, en het was altijd heel goed te doen. Wel kwam ik moe thuis, dat heb je al snel als je een hele dag bezig bent, maar als je de dag erna wakker wordt dan voel je je weer helemaal fit. Bij het productiewerk heb ik soms de dag erna nog spierpijn, hoofdpijn, last van mijn rug of gewoon moe :=

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:22

malih schreef:
Ik kan t wel vergelijken...

ik werk in de zorg. 32 uur. Met dementerende en veel agressie. Toen ik zwanger bleek direct uit de zorg gehaald en op kantoor werk gezet. En ik kan je vertellen. Werken aan het bed en in een ruimte waar mensen continu een apel op je doen is veel zwaarder dan een kantoorbaan...

En jij denkt dan dat je alle kantoorbanen die stempel op kan drukken? Knap.
Als je met deadlines, stress en een behoorlijk werkdruk op kantoor te maken hebt wordt het al een heel ander verhaal, waar mensen ook een apel op je doen terwijl je het al zo druk hebt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:35

Vjestagirl schreef:
gohya schreef:
Beide kan zwaar zijn voor iemand,maar werk in de zorg belast je lichaam wél meer dan werk op kantoor.Ook geestelijk is het soms zwaarder dan een kantoorbaan.Wil niet zeggen dat een kantoor geen stress kan hebben hoor.Werk op kantoor houd je normaal gesproken ook langer vol dan een baan in de zorg.

Dat het lichamelijk zwaarder is dat geloof ik wel (hoewel je werkplek bij bureauwerk ook perfect ingesteld moet zijn) maar ik betwijfel of zorgwerk geestelijk zwaarder is. Ik denk dat je daar af en toe een "zware" piek tussen heb zitten, maar dat het grootste gedeelte van het werk bestaat uit routine handelingen. Een kantoorbaan is vaak toch meer "uniek" werk doen, waar veel meer denkwerk bij komt kijken.

De helft van het werk bestaat niet zozeer uit routine handelingen maar vooral uit het bijstaan van patiënten. Ik denk wat dat stukje betreft het mentaal zeker zwaarder kan zijn dan de gemiddelde kantoorbaan. Minder uniek is het zeker niet.
Maar met kantoorbanen kan je weer meer te maken hebben met de stress van deadlines etc. Het zijn gewoon verschillende beroepen en imo niet echt te vergelijken (en het een is ook niet beter of slechter dan het ander).

Ik ben van de zomer begonnen met een bijbaantje in de zorg en ik heb veel verschillende dingen gedaan, ook zeer zwaar fysiek werk, maar dit is een van de 'zwaarste' banen die ik heb gehad (mentaal gezien).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:12

Ik kan er niets aan doen, maar elke keer als ik de topic titel langs zie komen lees ik: 'Ben je een flikker als je in de zorg werkt?' :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:38

troi schreef:
Ik denk dat het niet te vergelijken. Wel vind ik mijn kantoorbaan zwaar omdat het nooit af is. Ik (en mijn collegas) werken regelmatig in de avonden en op 'vrije' dagen nog 'even' door. Dat aspect verschilt, de zorg is toch een stuk afgebakender. Das wel luxe vanuit mijn perspectief.

Dat ligt er ook maar weer aan, waar je werkt :) Voorheen werkte ik in een instelling, de diensttijden stonden altijd vast (bijv vroege dienst was van 7 tot 15u), dan deed je de overdracht en ging naar huis, klaar. Deur dicht = werk afgelopen.
Waar ik nu werk, staan de tijden helemaal niet zo vast, bovendien doen wij alle/veel administratie vanuit thuis. Je hebt regelmatig nog (telefonisch) overleg met een collega, huisarts, familie. Zoekt info op voor een cliënt en belt daar over terug. Als het nodig is, loop je een keer (of twee, drie) extra bij iemand binnen. Gaat op zaterdagavond naar de dienstapotheek een stad verderop voor medicijnen. Als we een terminale cliënt hebben, verzorgen we die vaak met zijn tweeën, waardoor je ineens op de vrije avond toch weer aan het bed staat.
Dus voor ons gaat dat 'luxe' plaatje niet op ;)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:40

Ik ben na mijn kantoorbaan mentaal idd flink uitgeblust maar m'n benen hebben alle energie Vd wereld nog.

Betekend niet, dat ik na een dag werken niet moe op m'n bank plof..

Dan heb ik ook niet altijd zin meer in huishouden of bezoek..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:42

Kantoorbaan is geestelijk moe terwijl zorg .e.d. lichamelijke en soms ook geestelijke vermoeidheid is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:49

Ik werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg en ben zowel lichamelijk als geestelijk moe na een dienst, omdat het werk ook geestelijk veel van me vraagt. We hebben een doelgroep met complexe problemen en staan altijd alleen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik vooral kantoorwerk gedaan, en ik heb nu ook dagen dat ik alleen kantoorwerk doe als er een zorgplan af moet. Dat zijn dagen dat ik echt even bij kan komen :j . Dat de zorg meer afgebakend is vind ik trouwens niet hoor, zeker niet als je zoals ik voor een aantal clienten verantwoordelijk bent voor de zorgplanning, contacten met familie etc. Mijn werk is ook nooit af en gaat altijd door.

Maar ik zal niet zeggen dat je van een kantoorbaan niet moe kan worden, mijn man werkt in de ICT en die is regelmatig afgedraaid als hij thuis komt door de complexe vraagstukken waar hij mee te maken krijt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:58

Nou, ik vind zorg in het algemeen niet bepaald "flinker", maar je hebt er zoveel variaties in.
Zoals hierboven idd gezegd wordt, of chirurg, of konten wassen, het valt allemaal onder zorg.

Ik werk niet in de zorg, maar heb wel 2 verschillende banen.
1 kantoorbaan, dat maakt me vaak mentaal moe. Maar heb wel achterlijk veel energie nog aan het eind van een dag. Mijn andere baan is bij een transportbedrijf en daar ben ik juist fysiek aardig kapot.
Voel ik me nou flinker dan een ander? Nee. Okee, toch wel, stiekem, soms :+, als ik in de mannenwereld weer met goot en zware zooi loop te tillen :P.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:04

veel mensen onderschatten hoeveel energie het kost om uberhaupt na te denken.
Echter, in de zorg doe je vaak fysiek zwaar werk, lange dagen, onregelmatige uren, én moet je je hoofd er goed bij houden.
en op kantoor is toch een beetje het idee dat mensen wel na moeten denken, en veel moeten regelen. maar verder niet heel fysiek zware werkzaamheden verrichten.
Nu was jij op stage, en stage staat gewoon bijna garant voor vermoeidheid.
je bent continue aan het leren en je wilt graag goed je best doen en misschien wel in het team passen (daar moet je soms ook wel hard voor werken). je doet allerlei nieuwe indrukken op. Het gaat bij jou als stagiaire nog niet op de automatische piloot. daarom kost het meer energie.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:21

Mjetterd schreef:
Ik kan er niets aan doen, maar elke keer als ik de topic titel langs zie komen lees ik: 'Ben je een flikker als je in de zorg werkt?' :')

Dat had ik ook :')

Daarna werd het: Ben je een flinker... Ehhh whut? Dat hele 'een' denkt mijn hoofd er zelf bij :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:35

Ik werk zo wel in de zorg als op kantoor (als activiteitenbegeleider doe je veel papier/regel werk). Werken in de zorg merk je aan je lijf, zeker als je een hectisch dag hebt gehad, dan kan je zeker flink moe wezen. Als ik aan het werk ben als activiteiten begeleider en dus 50% op kantoor door breng, wordt ik daar zeker niet moe van, maar je kan wel heel gaar raken, daar zit wel verschil in. Maar een kantoorbaan die veel stress/spanning mee brengt, daarvan kan ik me zeker voorstellen dat je doodop bent na een dag werken :j

Het is idd, wat al eerder is gezegd, appels met peren vergelijken :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:40

Volgens mij is dit echt appels met peren vergelijken. Ik werk in de zorg als fysiotherapeut met een fysiek niet zware groep mensen. Ik vind mijn werk leuk en ben na een dag werken meestal wel energievol.
Doe ik een dag kantoorwerk of veel vergaderingen, beleidsdagen en dus denkwerk, ben ik veel meer moe.
In ben niet gemaakt om op kantoor te zitten, verschrikkelijk zeg... Doe mij maar gewoon mijn echte werk :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:43

Ik werk in de zorg, maar ik vind het fysiek zwaar en geestelijk vermoeiend omdat ik uitdaging mis. Daarnaast kom ik veel in aanraking met zieke mensen en stervende mensen, dus het is wel af en toe een pittige emotionele belasting. Ik zit vrij regelmatig op een sterfbed en dat doet wel wat met je omdat je diegene gewoon ook goed kent. Een kantoorbaan op niveau geeft mij meer energie wat dat betreft :j

Het voordeel is wel dat ik na een zware fysieke werkdag écht moeten en goddelijk slaap en dat heb ik niet altijd als ik de hele tijd naar een beeldscherm staar, dan kan ik thuis nog ermee bezig zijn in mijn hoofd. Terwijl ik dat absoluut niet heb na een dag werken in de zorg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:47

Mjetterd schreef:

Er werken naar mijn idee te weinig hetero's in de zorg, dus ergens heb je wel gelijk ja :+

Maar om kantoorbanen met zorgfuncties te gaan vergelijken kan niet, daar is de sector gewoon te verschillend voor. Je zou beter dan de vergelijking kunnen maken met IC personeel en personeel wat in de verpleeghuizen werkt.
Het werken in een verpleeghuis is onwijs zwaar. Dit omdat er mensen wonen die volledige zorg nodig hebben en er af en toe van je word verwacht dat je een persoon van 80 kilo die bedlegerig is maar even in je eentje gaat wassen. In een verzorgingshuis is het werk weer minder zwaar maar fysiek ook wel omdat de somatische ouderen vaak nog kunnen zeggen wat ze willen. En dan moet je er maar tegen kunnen dat het op een doe dit en doe dat manier gaat :+