Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:05

Wat een leuk idee dit topic.
Waarschijnlijk zullen wij dit jaar niet uitgebreid gaan dineren met kerst, want als alles meezit beval ik begin december van ons eerste kindje. Het hangt er helemaal vanaf hoe het allemaal gaat en loopt tegen die tijd.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:19

Ik hoef geen kerstdiner klaar te maken, maar vindt het wel leuk om de ideeën van anderen te lezen!
Ik zet dus even een stipje :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:30

Ik heb nu de volgende dingen in gedachte:

Voor/tijdens het eten een pull apart bread en wat stokbrood

3 bereidingen van rund van de zorgboerderij hier(eventueel nog te veranderen in wild):
Ravioli, biefstukje en bitterballetje (hoe aan te kleden nog niet zeker)
XxxxxxxxxxxxxX
Wildstoof (nog nader te definieren)
Diverse aardappels (iig puree, geroosterde aardappelen, misschien nog pommes duchesse)
Stoofpeertjes (die roodwitte van vorig jaar) uit de streek, misschien eigen tuin
Een salade (nog nader te definieren)
Nog een warme groente
Misschien zelfgemaakte appelmoes met appels uit de streek
XxxxxxxxxxxxX
3 bereidingen van appel:
Creme brulee, appeltaartje, appelshot
XxxxxxxxxxxxxX
Koffie met lekkers:
Red wine truffels
Spicy sugered cranberries
Eventueel nog andere lekkere dingetjes, nog geen idee

MyWishMax

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:30

Ik denk de dag na kerst al na over het jaar erna :') Maar ik weet het echt nog niet. Onze beste vrienden komen elk jaar eten en ik heb het de laatste jaren heel exclusief gemaakt. Maar dat zorgt er nu voor dat ik geen idee heb dit jaar.

Het lastige is dat ik amper vlees eet en één van de vrienden absoluut geen vis en ik alleen een magnetron/oven combi heb. Ik maak dus altijd twee voorgerechten, dan soep, twee hoofdgerechten met een hoop bijgerechten en dan nog een dessert, of eigenlijk een miljoen kleintjes.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:45

Max dat heb ik ook een beetje: mijn nicht eet geen vlees, mijn vader geen varken en (bijna) geen vis, en mijn zwager lust überhaupt niets :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:57

Dat is nog lastiger := Hier is alleen de inspiratie een beetje op na 3 jaar :')

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:58

Kun je niet het beste van 3 jaar doen? ;)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:47

Ik heb gisteren het boodschappenlijstje gemaakt :=.

Hoe gaat het met jullie voorbereidingen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:48

Nog steeds in de orientatiefade, lol. Hoewel het langzaam aan concreter wordt nu...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:01

Ik heb gisteren echt een heel erg lekker gerechtje op wat evt zeer prima als bijgerecht op het kerstmenu kan. Een ovenschotel met gegrilde aubergine en zoete aardappel. Recept stond kennelijk in de gids van de Nettorama, kan m zo niet op internet vinden. Zal vanavond een foto van het recept via Dropbox uploaden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:06

Alleen nog maar een bijgerecht, paddenstoelen crumble.

En moet daar nog een vlees hoofdgerecht bij bedenken en een vis voorgerecht en een toetje.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:25

Hier is het nog niet bekend wie er precies komen eten, daar hangt het menu een beetje van af.

Als het een kleiner gezelschap is (ongeveer 8 personen) wordt het een braadstuk (iets van wild, weet nog niet precies wat) uit de oven. Als de hele familie komt (bij elkaar 30 man) iets wat makkelijk kan worden voorbereid en op de dag warm gemaakt (vorig jaar verschillende soorten rollades gedaan).

Even afwachten dus nog.

@secricible: jouw menu ziet er weer heerlijk uit :~

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:57

secricible, ik zat al op dit topic te wachten maar durfde 'm niet zelf te openen :D Ik heb werkelijk waar nog geen flauw idee. Ik weet niet met wie, waneer of waar maar lees wel lekker mee :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:20

Ik wil in elk geval een voorgerechtje of amuse met gerookte zalm en whisky. En ik wil iets van Heston Blumenthal maken maar ik moet nog even kijken wat dat gaat worden. Eén van zijn ingewikkeldere recepten in elk geval, gewoon omdat ik dat leuk vind :D Vorig jaar had ik deze ijscake gemaakt: http://www.taste.com.au/recipes/26164/c ... +creamcake en die was erg lekker dus misschien dat ik die wel opnieuw ga maken, dat kan ik dan van tevoren al doen en heb ik op de dag zelf alle tijd om een mooi voor- en hoofdgerecht te maken. Ga alleen nog even nadenken over hoe ik dat mooier op kan dienen, ik vind het leuk om de borden zelf op te maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:39

Ik maak elk jaar het zelfde menu.Groentensoep,rollade met champignonsaus en pepersaus,bonen,gebakken aardapels en ijs met kersen en slagroom toe.Iedereen vindt het lekker en waarom zou ik het veranderen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:16

Ik ben eruit!
Wij vieren Kerstavond en 1e Kerstdag en het wordt als volgt:

Kerstavond:

Amuses:
(Drank: prosecco met een hibiscusbloem)
- bospaddestoelen crostini
- komkommerschuitje gevuld met Hollandse garnalen, truffelmayo en dille
- blini met geitenkaasquenelle met noten en honing
- schuitje met gerookte zalm en forelmousse met veldsla
- bakjes van cherrytomaat met roomkaas, gerold in rauwe ham en pijnboompitten

Voorgerecht:
(Drank: Sauternes)
Toast met eendelever en een geconfijte vijg

Hoofdgerecht:
(Drank: Sancerre)
Verse pasta met gamba's en chiliroomsaus, met een coquille en groene salade

Nagerecht:
(Drank: Champagne)
Grand dessert (weet nog niet precies wat...)

Koffie met champagnetruffel

Voor 1e Kerstdag:

Voorgerecht:
(Drank: Sauternes)
Toast met eendelever en een geconfijte vijg

Tussengerecht:
Pompoensoep geserveerd in de pompoen

Hoofdgerecht:
(Drank: Margaux)
Gevulde fazant met stoofpeertjes, sperziebonen en kastanjes

Nagerecht:
(Drank: Champagne)
Grand dessert (weet hier ook nog niet precies wat, maar oa tobleronemousse)

Koffie

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:28

Nice, ik kom ook even ideeën opdoen.
Mijn moeder liet vallen dat het toch wel duur zou worden om uit eten te gaan nu broerlief ook een vriendin heeft en het gezelschap groter blijft worden.
Toen ik reageerde met "maar we kunnen dan toch gewoon zelf koken?"
was ze oprecht blij met het voorstel.

Zelf staat ze de laatste jaren niet meer zo graag in de keuken, maar ik des te meer (en dan met name in keukens waar wel een volledige oven aanwezig is want die van mij is niet zoveel soeps haha)!
Ik doe hoofdgerecht / hapjes, mijn vriend houdt van toetjes maken dus die mag dat lekker uitzoeken. Heb ik van moederlief of nieuwe vriendin alleen een lekkere soep nodig.

Ik zit zelf te denken aan een soort Engels 'roast dinner' want ik heb zelf in Engeland gewoond en daar een kerst zonder de rest gevierd. Kan ik het nu een soort 'inhalen' haha.
En dan het liefst natuurlijk ook met party crackers, als we het toch de UK indragen die avond. ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 14:31

Klinkt wel erg leuk, die party crackers ook idd!

Mijn wildstoof is afgelopen vrijdag afgeschoten door mijn man. Die vroeg of ik de overheerlijke ham van een paar jaar terug weer wilde maken. Sure :D
Dus nu een ham, de bijgerechten blijven wel hetzelfde, en voor en na ook gok ik. Even kijken of ik uit de omgeving een hammetje kan scoren van een regionaal varkentje...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:36

Wij zouden het eigenlijk hier doen dit jaar, maar dat gaat denk ik niet meer door ivm geen keuken :P

Ik heb een paar keer hazenpeper gemaakt met kerst en dat is ook erg lekker. De andere gasten maakte dan wat anders.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:39

VivianHesen schreef:
Ik ben afgelopen weekend al begonnen aan het tafelstuk(met nepbloemen) de servetringen en theelichtglaasjes op te pimpen, voorbereiding is alles!! :)

Ik mag dit jaar voor het eerst koken met kerst :) Ik wil een soort 7-gangen tapasmenu samenstellen. Waaronder beenham met champignonroomsaus, rundvleessoep (zelf getrokken), meloen met ham, een frisse salade, verder ben ik er nog niet helemaal uit!

Gevulde champignons met gehakt en kaas.

Gevulde paprika's( uit blik )met gehakt en bechamel saus

Mini kroketjes

Gehaktballetjes met tomatensaus

Gebakken aardappeltjes

Mini carpaccio op een gebaksbordje met pesto dressing. Truffelmayo pijnboompitten rucola zongedroogde tomaatjes parmezaanse kaas en evt. Rode ui..

Ham meloen met pijnboompitjes

Salade met. Tomaat, komkommer, paprika blokjes ,rode ui, rucola, ijsbergsla, en lauwwarme kipreepjes(gekruid met knoflook en italiaanse kruiden)

quesadillas, daar kun je heel veel mee

Sandwiches van lange plakken brood

ijstaart uit de oven.

Tomaat mozzarella spiesjes met zout/peper en pesto dressing

Wortel pastinaakhapjes.. (Met de kaasschaaf pastinaak en wortel in lange dunne plakken schaven. En heel kort koken.. Ongeveer 1 minuut.. Gerookte zalm plakjes fijn schijven met bieslook. Zout. Peper en dan door de roomkaas met evt. Een scheutje wodka.. Dan de wortel en pastinaak in een kruis leggen en een thee lepel roomkaas mengsel erop en dichtvouwen. Jummie)
Olijfjes

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:02

Wat een heerlijk topic dit, zelf zie ik het ook wel zitten om een avondje lekker eten te verzorgen met kerst, helaas hebben wij een kapot fornuis en moet dus nu koken op een elektrische 2 pits kookplaatje.. Echt 3 keer niks helaas. Dus het zal ook iets worden wat van te voren bereid kan worden, liefst in de tapas trant. Ik blijf dit even volgen.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:00

Ik ben van plan om een soort Tapas-kerstmenu te maken. Het idee is tot nu toe:
Parmaham met meloen (meloen in stervorm uitsnijden)

Champignons gevuld met brie

Minipasteitjes

Zalmcocktail

Rundvleessoep

Beenham met krieltjes

Verder wil ik ook nog chocolaatjes maken voor bij de koffie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:28

nog geen idee wat ik exact ga koken, meestal krijg ik twee weken van te voren ineens stress 'wat te eten'

echter wat ik wel doe is een uurtje van te voren een (groot) appetizer wat eigenlijk een klein minigerechtje is..

klein portie (5-10 hapjes) harricotes vertes met licht gefruite uitjes, uitgebakken spekjes en wat geitenkaas eroverheen gekruimeld..

vind dat super lekker en merk dat het heel goed dienst doet om daarna met een gezonde honger aan tafel te schuiven.

waarschijnlijk een soepje vooraf, keuze nog niet gemaakt (wel zelfgemaakt)
dan denk ik toch maar een mooie rollade van de slager met een cranberry compote met een klein beetje tijm.. en wat aardappeltjes uit de oven met groentes erdoor (ui, paprika liggen erg voor de hand, misschien nog wat andere dingen daarbij).

als nagerecht denk ik aan een broodpuddinkje (met speculaas erdoor), cranberrie saus (haal altijd twee zaken en voor de compote eigenlijk maar 1.5 zak nodig. dus het nuttige met het aangename combinenen en de cranberrie lekker terug laten komen maar nu als sausje).. bolletje gewone vanilleijs (anders wordt het wel erg veel smaken met de speculaas in de pudding), misschien nog een bolletje chocolade mouse (zelf gemaakt) en een toefje slagroom... moet alleen nog wel een keer testen of die broodpudding met speculaas wel samengaat met chocola, daar twijfel ik een beetje over

----

misschien voor of na het soepje een kleine vitello tonato met rucola en pijnboompitjes en paar losse kappertjes extra.. de tonijnmayonaise dan uiteraard zelf gemaakt.. is toch weer eens wat anders dan de gewone carpaccio en minder vaak op tafel, zelfs weinig op menukaarten bij restaurants, maar zooooooooo jammie

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:58

Ooeoeeeh, ik wil dit jaar een deel van het kerstdiner doen :j ! Vorig jaar hadden we op eerste kerstdag een beenham, ombonden met spek uit de oven. dat was echt super! Lekker een gran-verneur sausje erbij, aardappelkroketjes en sla. Vooraf had ik hollandse garnalencocktail gemaakt, als toetje hadden we vienneta :')

Tweede kerstdag hadden we vooraf carpaccio, als diner hadden we lamskotelleten gemarineerd en in de oven, was ook super! (ik had een marinade gemaakt/verzonnen :+ ) met iets erbij (?) en als diner volgens mij nog een vienneta..

Maar wil dit jaar een citroentaart maken voor beide kerstdagen als toetje :+ de rest nog even kijken haha!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:52

Ik wil als toetje zowiezo een soort grand dessert maken, verder ben ik er nog niet uit...

Ga vanmiddag vast even speuren hoe ik de tafel aan wil kleden enz... roep al jaren dat ik uit wil pakken met kerst, maar komt er steeds niet van, dit jaar dus maar eens doen!