Angst voor bellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:04

Ik heb het ook, vooral als ik zelf moet bellen. Opnemen doe ik nog wel als het mij uitkomt.
Maar iemand bellen en niet weten wie en wanneer er opgenomen wordt, en niet weten of ze jou gaan snappen. Vooral als je naar een instantie of zo belt waar er onbekende en verschillende op kunnen nemen, ielll niet mijn ding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:05

geen tips, ben inmiddels 28 en stel het zo lang mogelijk uit tot het ECHT niet anders kan en dan staat het zweet op m'n rug :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:06

Och wat heet aanstellen, als je het echt onprettig vind dan vind ik dat niet echt vallen onder aanstellen, je vind het niet voor de lol eng toch? :(:)

Wat voor mij erg heeft geholpen is... mijn werk. Er werkten een heleboel part-timers en ik was de enige die elke dag aanwezig was... dus 3x raden wie de telefoon op het bureau had staan. Op een gegeven moment went het, echt :j Voor noodgevallen had ik een spiekbriefje naast de telefoon :o met daarop een korte inleiding: goedemorgen, decoratie afdeling (bedrijfnaam), met (mijn naam). Heel simpel, maar oh zo handig als je een keer een blackout hebt wanneer de telefoon gaat, dan kan je toch opnemen en gewoon veilig je briefje voorlezen. Wellicht iets voor jou?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:07

Maar waar zijn jullie bang voor?

Ik bedoel,...ze zijn aan de telefoon. Ze kunnen je niks doen. Ben je iemand zat,...dan verbreek je de verbinding.

xManon_

Vooral veel doen..
Ik was er ook bang van, maar inmiddels bel ik alle instanties en neem ik vrolijk op als ik gebeld word.
Al doende leert men, het is echt een kwestie van doorpakken en er vertrouwd mee raken.

OneAndOnlyx

Ohhh dat klinkt zo bekend :') . Ik neem ook geen onbekende nummers op, maar mijn beste vriendin's huistelefoon heeft een onbekend nummer(lastig :)) ).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:08

Ja hier nog een :+
Bellen gaat met veel moeite wel, opnemen echt alleen maar bekenden en anders niet :=
Vroeger had ik er geen problemen mee maar sinds ik bedreigd ben neem ik nooit meer op en wordt ik stik zenuwachtig als ik vaak gebeld wordt door hetzelfde nummer, of door een onbekend nummer..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:10

[JH] Angst om te bellen, wie nog meer?

[LZP] telefoon angst

[LZP] bel'angst'

Zomaar wat oude topics :) je bent dus zeker niet de enige!!

Ik heb het ook al zolang ik me kan herinneren. Nu ik wat ouder ben gaat het beter. Vroeger durfde ik echt niet en deed ik het ook niet. Nu doe ik het wel maar wel met een ietwat verhoogde hartslag :))

@Natasjave tja, goeie :+ bang om ongelegen te bellen, bang om niet uit m'n woorden te komen, bang dat er iemand anders opneemt? Eigenlijk is het gewoon een beetje een ondefinieerbare angst die me overvalt als ik moet bellen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:11

Ik heb het ook en ik ben al student :') Idd niet handig! Maar het went langzaamaan wel een beetje. Eerst durfde ik echt niet te bellen, nu moet het af en toe écht. Dan plan ik het meestal ook niet, want dan komt er niks van :Y) Het is meer zoiets van: oja, ik moest nog bellen. Boem, facebook afsluiten en mobiel pakken. Dat werkt het beste :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:11

Ik vond het ook heel eng. Vooral om zelf andere mensen te bellen, gebeld worden san weer niet. Bij mij hielp het om van te voren even op te schrijven wat ik wil zeggen. Nu geen problemen meer mee :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:13

Ghostattack schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Hahaha ik herken het wel hoor. Straks klink je raar aan de telefoon ofzo, of versta je het niet, of weet je niet wat te zeggen :+
Ik zou het gewoon een paar keer doen, dan gaat het vanzelf over!

Dat niet verstaan ja! Verschrikkelijk :') Ooit eens een collega van mijn moeder aan de telefoon gehad die uit Brabant komt en die is aan de telefoon echt niet te verstaan.. En ik maar "watte?" zeggen _O-

Ik merk trouwens wel dat het minder eng is als ik eenmaal bezig ben met bellen of gebeld heb.

Ja ik ook inderdaad :j en ja erg he :') Ik had een keer een hele oude tante aan de telefoon die echt met een oud stemmetje en taalgebruik sprak, ik verstond er níks van haha.

Zo'n telefoonbedrijf vind ik dan minder erg. Op een of andere manier is het minder eng als je onzin kunt zeggen. Als die vrouw zegt: 'Spreek ik met de familie Muller?'. Dan zeg ik gewoon iets van, 'Nee, u spreekt met Bertha Naaktgeboren. Ik heb geen interesse, dag'. Ik ga sowieso geen diepgaande gesprekken met die mensen voeren, laat staan mijn echte naam noemen. Mijn moeder zegt altijd dat we geregistreerd staan in het bel-me-niet register, dan is het vaak ook goed.

Mijn moeder liet me wel al vanaf mijn 10e de Chinees opbellen om te bestellen :+ Vond ik eerst ook hartstikke eng, maar nu heb ik eigenlijk geen problemen meer met bedrijven/winkels opbellen. Ik vind bekenden van mij of mijn moeder dan eigenlijk vervelender :P Bedrijven kennen je toch niet, als je dan wat raars zegt is het oké haha.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:13

ladyflame schreef:
ik ken dit probleem, eerst heel verhaal in je hoofd hebben wat je wilt vertellen en dan vragen ze iets anders en dan weet je het niet meer.

ik ben er gelukkig redelijk vanaf gekomen, doordat ik bij de kwantum ging werken en ik MOEST openemen als ik gebeld werd. Toen kwam het volgende probleem ik moest ook omroepen :+ Met veel "nee ik wil niet" het uiteindelijk toch gedaan en zo ben ik er eigenlijk vanaf gekomen.

bellen doe ik alsnog niet graag maar een angst is er niet meer.
(ik moet nu wel want bij de hobby van me vriend praten ze via portofoons en dan willen ze weleens weten waar ik uithang)

Ha, een collega!
En ja ik ken het ook. Vind het nog steeds verschrikkelijk om op werk de telefoon op te nemen, vooral als het van klanten is(collega's of ander filiaal vind ik dan weer minder erg). Dalijk komen ze met een rotvraag waar ik natuurlijk het antwoord weer niet op weet en dan wéér moet doorverbinden of een andere collega erbij halen.
Zelf bellen vind ik dan weer niet zo'n probleem, dan weet ik vaak wel wat ik moet zeggen.
Omroepen was de eerste keer spannend, nu vind ik het leuk 8-)

Prive heb ik het juist andersom, dan vind ik het verschikkelijk om zelf te bellen en kan niet verklaren waarom. Spreek mensen liever persoonlijk aan. Of ik mail liever. Er tussen (bellen dus) vind ik niet fijn.
Opnemen van onbekend nummer heb ik totaal geen problemen mee. Ik ben eigenlijk altijd veel te nieuwsgierig wie het is en wat hij/zij te vertellen heeft.
Vooral mensen die verkeerd bellen leveren grappige situaties op.

Ik werd ooit gebeld door zo'n onbekend nummer en neem op:
Boze volwassen man:'Het is al 7 uur geweest, waarom ben jij nog niet thuis?'
Ik stond gewoon midden in de woonkamer met mijn ouders naast me.
Ik:'uuhm, ik ben thuis, ik denk dat u een verkeerd nummer heeft gebeld'.
Niet meer boze volwassen man: 'ooh sorry sorry'

NatasjavE schreef:
Maar waar zijn jullie bang voor?

Ik bedoel,...ze zijn aan de telefoon. Ze kunnen je niks doen. Ben je iemand zat,...dan verbreek je de verbinding.

Dat heb ik mezelf serieus heel vaak afgevraagd, maar ik kan het gewoon niet verklaren. Ik spreek mensen veel liever persoonlijk aan, ook al is dat veel 'gevaarlijker' (als in dan kunnen ze me wel wat doen en aan de telefoon niet).

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:16

Ik heb dit ook gehad je komt er alleen (of deels) vanaf door veel te bellen. Ik heb het nu veeel minder. Onbekende nummers neem ik ook nooit op. Mensen die ik ken weten me te vinden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:16

Ja dat is ook zoiets: Wel angst om te bellen, maar mensen in het echt aanspreken of (kennismakings)gesprekken no problemo _O-
Ik heb ook werkelijk geen idee wat er nou eng is, alleen dat mijn hartslag omhoog gaat en dat ik ga zweten. Maar verder? Ze kunnen je inderdaad moeilijk bijten door de telefoon..

Iedereen in dit topic: De eerstvolgende keer dat je gebeld word (anoniem/onbekend) neem je op! 8-)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:17

Ik heb het ook. Als ik tóch bel, knijp ik altijd in mijn been ofzo :+ En ik schrijf van tevoren op wat ik moet zeggen

_Zoe

Re: Angst voor bellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:19

Behalve angst voor onbekende nummers heb ik er ook nog eens echt een hekel aan, ook al zijn het mensen die ik wel ken zelfs met m'n moeder heb ik er nooit zin in.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:24

Bellen is gewoon doen, ze kunnen niet door de telefoon bijten dus dat is geen excuus :) mocht t gesprek toch "eng" worden dan is de "uit" knop zo gevonden :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:27

Ik durf het zelf ook niet...gebeld worden door een onbekend nr, of zelf een onbekende opbellen?? Durf ik echt niet...Alleen met bekenden, en zelfs dan bel ik liever niet :P

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:27

Voorheen was ik ook altijd een beetje zenuwachtig als ik wat minder bekende mensen moest bellen. Inmiddels is bellen 95% van mijn werk dus ben ik er wel overheen gegroeid :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

Ik ben niet bang om gebeld te worden, maar ik heb een hekel aan iemand bellen. Heeft totaal geen rede want ik weet hartstikke goed dat er niks kan gebeuren maar toch houd ik d'r niet van, ik stel 't soms ook gewoon tot uren uit om iemand te moeten bellen. Bellen over skype of facetime heb ik dan weer geen enkel probleem mee, waarschijnlijk toch omdat je de ander kan zien en de ander jou ook.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:30

Weetje wat pas balen is? Als je je eindelijk over die angst hebt heengezet maar er niet wordt opgenomen :').

"Waarvoor ben je bang dan?" Vind ik zo een dooddoener he. Vaak weten mensen echt niet waarom ze er zo extreem bang voor zijn. Ik wist ook prima dat er niks kon gebeuren maar toch bleef ik het eng vinden. Door dat soort opmerkingen voel ik me eerder een freak dan dat het makkelijker gaat :').

Maar mijn grootste tip is dus opschrijven wat je wilt zeggen. Doordat je "voorbereid" bent gaat het een stuk makkelijker voel je je zekerder.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:37

Ja!! Dat er niet opgenomen wordt iid!!
Vreselijk :'-)

Als ik vanalles opschrijf gaat t bij mij alleen maar slechter. Dan praat ik veel te snel en kunnen mensen het niet bij houden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:45

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan bellen, dat is ontstaan sinds ik kinderen heb en die juist op momenten dat ik aan de telefoon was gingen vervelen, zeuren, ruzie maken enzovoorts....
Dan kon je a) weinig verstaan en b) je aandacht er niet bij houden.....

O het is echt erg als je dan heel veel moed verzameld hebt om eindelijk te bellen en er dan niet opgenomen word!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:07

Jup ik heb het ook. Het wordt wel steeds minder doordat ik voor mijn werk vaak MOET bellen maar elke keer moet ik me even mentaal voorbereiden, een aantal doemscenarios uitdenken, mijn tekst voorbereiden en mijn trillende vingers onder controle houden. Dan als ik eenmaal bel moet ik vooral veel heen en weer lopen en een knalrode kop krijgen en gaan zweten en dan zodra ik heb opgehangen nog even een adrenalinerush haha

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:15

Ik heb er ook erg last van!
Ook als ik iemand moet bellen die ik niet ken. En al helemaal als er mensen om mij heen zitten haha.