Hoe om te gaan met overlijden vriendje van je kind van zes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:07

YSR1971 schreef:
Wij als ouders hebben het er vaak veel moeilijker mee dan kinderen van die leeftijd en dat is eigenlijk heel mooi. De dood hoort, helaas, bij het leven en kinderen vinden dat best normaal. Praat erover, vertel wat er is gebeurd, neem je kind rustig mee naar het overleden vriendje als dit kan en als je denkt dat je kind dat aan kan (en dat is veel vaker het geval dan bij volwassenen!). Maak samen een mooie tekening of een knutselwerk voor het vriendje, misschien wil je zoon een knuffel voor zijn vriendje uitkiezen om aan hem mee te geven bij de uitvaart?

klopt helemaal! Wij staan er vaak veel langer bij stil en hebben langer de tijd nodig om een sterven te verwerken. Kinderen kunnen daar op een of andere manier veel beter mee omgaan.
Maak het dus als ouder niet al te dramatisch en sta er niet te pas en te onpas bij stil.

malih

Re: Hoe om te gaan met overlijden vriendje van je kind van zes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:16

Wat onzettend heftig, niet alleen voor je zoontje maar ook voor jouw als ouders. Als eerste gecondoleerd en ontzettend veel sterkte!

Ik weet dat er van kikker en zijn vriendjes een boekje is over het overlijden van een vogeltje. Dat wordt in onze vriendenkring gebruikt als er iets of iemand verleid. Dat is opzich wel een prettig boek.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:47

Ik zei ook niet dat kinderen het er niet moeilijk mee kunnen hebben, Sultan15, maar dat ze er makkelijker mee omgaan als wij ouders. Ze blijven vaak minder lang piekeren over iets en gaan sneller over tot de orde van de dag (gaan spelen). Natuurlijk moet elk kind een sterfgeval verwerken en is er ook een rouwproces, maar het is mijn ervaring dat dit rouwproces er anders uitziet dan bij volwassenen.

Bij de sterfgevallen die bij ons in de familie- en vriendenkring zijn voorgevallen -en dat zijn er helaas nogal wat- hebben we altijd de kinderen nauw betrokken bij alles wat er gebeurde. Ik vind het zelfs steun geven aan ons volwassenen om te zien hoe de jongere kinderen met de dood omgaan. Kinderen kunnen er ook goed over praten als dit niet door volwassenen wordt bemoeilijkt (want volwassenen kunnen daar vaak juist minder goed over praten, ontwijken wat pijn doet).

Een mooi voorbeeld; we zaten met een aantal volwassenen in de kamer koffie te drinken, terwijl de kinderen (5 stuks in de leeftijd van 4-10, niet allemaal uit zelfde gezin) op de grond naast de kist met de overledene met autootjes aan het spelen waren. Kinderen druk in gesprek over de overledene, dat hij ook van autootjes hield, goed kon voetballen, dat hij raar aanvoelde en dat z'n haar eerst stom zat, maar nu niet meer (dat was ook zo, de uitvaartverzorger had zijn haar anders gedaan dan anders, wij hebben z'n haar weer goed gedaan).

Jongste wilde hem ook een autootje geven en dat zijn ze met z'n allen gewoon gaan doen, autootje uitgezocht en deze in de hand van de overledene gelegd, waarbij ze de overledene dus ook gewoon aanraakten. Eentje moest huilen en zij kreeg een handje van een van de anderen. Vervolgens had eentje dorst en wilde ranja, dus kwamen ze bij ons wat ophalen, daarna gingen ze weer verder spelen.

Ik vond dat prachtig!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:52

Bespreek het wel. Er zijn ook leesboekjes, zodat je het toch niet te belastend bespreekbaar kunt houden. Vraag aan hem eens wat hij al weet en hoe hij denkt over overlijden.

Zo vroeg ooit mijn buurmeisje van 8 uit het niets of mijn ruin zomaar dood neer kon vallen. Ze had net haar opa verloren aan een hartstilstand. Ik heb eerlijk antwoord gegeven, dat dit wel kan maar ik niet verwacht dat dit op korte termijn zal plaatsvinden. Je weet het nooit. We hebben het gesprek pas afgerond op het moment dat zij aangaf er klaar mee te zijn.

Toen ik klein was overleed mijn opa. Vond het verschrikkelijk het gevoel dat ik de enige was die er over nadacht, hem miste,... er verdriet om had. (in werkelijkheid was dit anders, maar het werd voor ons kinderen gewoon verstopt).

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:23

Ik heb niet alle berichten helemaal gelezen.
Toen ik klein was is een vriendinnetje van mij overleden, verdronken bij een zwem-uitje met de naschoolse opvang. Ik zat toen in groep 3 of 4.
Ook is er een jongen waar ik wel eens mee speelde op school overleden aan leukemie. Hij was al langer ziek en ik begreep heel goed dat hij het zo niet meer wilde en dat het niet meer ging.

Van dat meisje, dat was totaal onverwachts. Ik weet nog goed dat het op woensdag gebeurde en op vrijdagmiddag zouden we uit school met elkaar spelen.
Mijn moeder heeft mij verteld wat er gebeurd was, waar in het zwembad (het is in een zwembad gebeurd waar ik als kind vaak ben gaan zwemmen daarna). De uitvaart kan ik me niet heel goed meer herinneren, die van de jongen wel, daar was de hele kerk vol met kindjes. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij haar anders was.
In mijn herinnering is er aan mij nooit gevraagd of ik het er over wilde hebben. Als ik vragen had, zijn die ongetwijfeld beantwoord. Voor mijn gevoel had ik er niet zo veel vragen over. Wel denk ik dat ik door dit voorval een beetje een angst voor water gekregen heb. Ik heb nooit graag gezwommen en later (en nu nog) kan ik een beetje paniekerig reageren wanneer ik onverwachts kopje onder geraak.
Ik besefte dat ze dood was en heb denk ik zo ook geleerd dat dood deel uit maakt van het leven.

Mijn tip zou, net als die van anderen, zijn om te kijken naar je zoontje. Hoe reageert hij erop, hoe gaat hij er mee om en niet te proberen te pushen/er zelf over te beginnen, om te voorkomen dat hij misschien angstig wordt voor bepaalde dingen. (las iets over een bakfiets, dus neem aan dat het in het verkeer gebeurd is, het laatste wat je wilt is dat hij bang wordt om deel te nemen aan het verkeer)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:09

Het is inderdaad een ongeluk geweest waarbij ze met een bakfiets te water zijn geraakt. De oorzaak is echter nog onbekend.

Ais: heftig zeg. Wel bijzonder dat je er nog maar een deel van weet, maar dat zal ook wel weer met de verwerking te maken hebben gehad.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 18:28

Net naar zwemles geweest, hij wilde eigenlijk niet dus als motivatie extra lekkere dingen gekocht in supermarkt en gezegd dat als het niet ging hij gewoon mocht stoppen en mee naar huis mocht, zwemlerares op de hoogte gesteld en die heeft hem extra geholpen waardoor hij het toch naar zijn zin had op zwemmen. Had vannacht wel slecht geslapen dus mag vanavond gezellig bij mij in bed.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:46

Fijn dat de zwemlerares ervoor gezorgd heeft dat hij het toch naar zijn zin had. Hij zal het fijn vinden om er even niet aan te hoeven denken.

Jolien87; ik denk dat het vooral als oudere als heftig wordt bestempeld. Ik denk dat het zeker met de verwerking te maken gehad heeft. Als ik terug denk, kan het niet anders dan dat ik er heel erg verdrietig om geweest ben.
Uit latere ervaringen (toen ik 20 was is er een vriendin van mij onverwachts overleden), weet ik ook dat ik het heel erg fijn vond om ook met mensen om te gaan die er niets van wisten.
Doordat mensen (goedbedoeld!) interesse tonen, aardiger zijn, wordt je er wel mee geconfronteerd, en dat vond ik niet altijd even fijn.
TS; ik weet natuurlijk niet hoe jouw zoontje daarin is, maar wellicht heb je er iets aan :)
Gezellig bij mama in bed vinden alle kinderen volgens mij leuk, fijn en gezellig!
Heeft hij de afgelopen nacht wel goed geslapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:52

Houd ajb in de gaten of dit meer impact geeft dan dat het lijkt.
Toevallig vanmorgen op Radio 1 (het is terug te luisteren) dat PTSS bij kinderen vaker voor komt dan gedacht.
Vaak wordt het in het hokje ADHD geplaatst....

Ik kan uit ervaring spreken...
Toen ik een jaar of 9/10 was, heeft een vriend van mij zichzelf van het leven beroofd.
Ook ik kreeg de sticker ADHD, maar dat ligt toch anders. Je hebt dezelfde symptonen, maar het is toch een traumatisch iets wat je niet kunt verwerken.

Ik hoop niet dat het zo ver zal komen, maar ik geef nu alleen advies waar je wel rekening mee kunt houden.

Heel veel succes en sterkte.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:54

och toch uit zn doen..
ik zelf zal het niet weten en hoop dit ook nooit mee te maken tis erg moeilijk..
als hij vragen heb antwoorden denk dat je niet veel meer kan doen dan dat

igg heel veel sterkte!!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:54

Ja heeft goed geslapen, net alleen op school geweest, was goed georganiseerd maar moesten via achteruitgang weg want anders kreeg je pers op je dak, die zitten er bovenop, hoop dat die vanavond niet op voetbalclub komen waar ook bijeenkomst is.

Is via school professionele hulp, eventueel kunnen ze nog bij vriendje thuis gaan kijken, dat is ook mogelijk met vooraf begeleiding via rouwcentrum.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:57

jemig zeg wat is de pers soms irritant.

Hoop voor je dat je zoontje er niet te lang last van heeft.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:02

NikkiTazz, dat lijkt me nog veel heftiger! Heb je uiteindelijk wel de hulp gekregen die je nodig had?

TS; wat vervelend dat de pers er zo bovenop zit! Dat maakt het niet makkelijker! Hopelijk vanavond geen/minder opdringerige pers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:04

Helaas niet Ais, ik heb de sticker ADHD en daar moet ik het mee doen. Ik ga wel kijken of ik uit eindelijk toch, na 15/16 jaar wel wat hulp om te verwerken kan krijgen. Maar juist hierom wilde ik het hier graag aangeven zodat het misschien in dit geval te voorkomen is.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:09

Hopelijk lukt dat alsnog :) Het lijkt me heel vervelend om een verkeerd 'stempel' te krijgen!