Dingen alleen doen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:59

Dimphyl schreef:
Sheran; dat klinkt als een bruikbare tip.. die ga ik onthouden (en uit proberen!)

Joolien; het niet opvallen mbt het pesten..
ik werd juist de clown van de klas daardoor..

Yipee; het moeilijke is dat ik wéet dat de angst nutteloos is, en elke reden kan ik weerleggen, maar het gevoel blijft er toch.

iedereen nogmaals bedankt voor de reacties.

Ok, ja was natuurlijk maar een voorbeeld. Het clown zijn, kan ook het masker zijn om de onzekerheid te compenseren zolang je bij anderen bent.

Als je nu wel gaat, ben ik wel benieuwd hoe t dan voelt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:00

Mijn man heeft dit ook, ik moet overal mee naartoe :') Moet je net mij hebben, ik ga nog rustig in m'n eentje naar de bios of een restaurant, heerlijk!
In principe is het niet zo erg, maar afentoe kom je jezelf natuurlijk gigantisch tegen! Misschien toch 1x per dag oefenen, al is het maar een blokje om :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:00

phormicola schreef:
Mijn man heeft dit ook, ik moet overal mee naartoe :') Moet je net mij hebben, ik ga nog rustig in m'n eentje naar de bios of een restaurant, heerlijk!
In principe is het niet zo erg, maar afentoe kom je jezelf natuurlijk gigantisch tegen! Misschien toch 1x per dag oefenen, al is het maar een blokje om :)

Alleen uit eten, dat is idd leuk, heb ik ook wel eens gedaan :D

saskiakefie

Re: Dingen alleen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:05

Zelf ben ik erg onafhankelijk en zelfstandig maar uit eten zou ik dan weer niet doen :P Zou best eens willen doen maar geloof niet dat ik dan op mn gemak zit... toch bang wat anderen van je denken...

Goedzo TS!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:13

Nathaliefje schreef:
Ik heb er ook last van ! :) En hier geen pushende ouders gehad, in tegendeel, dus dat heeft er niet aan bijgedragen. Voor mij zijn alle nieuwe dingen alleen doen 'eng'. Het is bij mij niet de angst om het fysiek uitvoeren ervan, maar sociale angst : 'wat zullen mensen wel niet van me denken'. Ik heb het bij allerlei zaken die voor andere mensen als 'gewoon' ervaren worden : naar de winkel gaan, iemand bellen, kappersafspraak regelen, naar de tandarts gaan , een les op school alleen volgen,.. Als ik iets nieuws moet doen, zoals bijvoorbeeld naar een nieuwe tandarts, moet ik mezelf daar enorm goed op voorbereiden. Dan moet ik op voorhand exact weten hoe het daar in zijn werk gaat, zodat ik niet voor verrassingen sta. Ik heb er al van kinds af aan last van, maar ondertussen doe ik met regelmaat zulke zaken en neemt de 'angst' een beetje af. Moet mezelf af en toe nog wel eens stevig toespreken :D

Oh wauw dit is voor mij ook zo herkenbaar.
Heb mezelf de laatste tijd ook gewoon echt een beetje streng toegesproken om meer nieuwe dingen alleen te ondernemen :')

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:23

nou.. ik had bijna een vriendin zo ver om mee te gaan, maar uiteindelijk toch niet. zal dus écht alleen moeten. brr..

en inderdaad van die mensen die alleen uit eten of op vakantie gaan.. ik kan niks anders dan bewondering hebben er voor.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:39

Ik heb dit ook een tijdje gehad, niet de tandarst durven te bellen, niet alleen op pad willen, niet alleen naar de supermarkt, noem het maar op.
Wat voor mij erg heeft geholpen, is dat ik zelf kleine stapjes heb genomen, dus uit mezelf boodschappen gaan doen, als ik iets niet zeker wist toch wel gewoon vragen, zonder dat er andere mensen bij waren en zonder gepush. Toen merkte ik dat mensen je helemaal niet 'raar' vinden als je wat vraagt en dat 9 van de 10 mensen je echt wel willen helpen als je ergens niet uitkomt of kan vinden oid.
Op deze manier ben ik in februari ook alleen op taalcursus geweest in Spanje, vond het ontzettend spannend, maar achteraf gezien was het wel mooi een van de leukste reizen die ik heb gemaakt! (En hele leuke mensen leren kennen uit de hele wereld)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:44

Kom op, een vriendin op trommelen voor de supermarkt die om de hoek ligt?
Je bent een volwassen, sterke vrouw en jij kan best naar de winkel! Al herhaal je die mantra gedurende de hele trip zo vaak dat je de tijd niet eens hebt om op andere te letten. "Ik ben een sterke vrouw en ik kan dit best alleen!"
Neus in de lucht, borst vooruit en trots zijn op jezelf want jij kan dit!
Je werkt in een winkel zie ik in je profiel, vind jij het gek als mensen wat lopen te zoeken? Nee toch? :) Waarom zouden andere mensen dat dan vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:58

Ayasha schreef:
Kom op, een vriendin op trommelen voor de supermarkt die om de hoek ligt?
Je bent een volwassen, sterke vrouw en jij kan best naar de winkel! Al herhaal je die mantra gedurende de hele trip zo vaak dat je de tijd niet eens hebt om op andere te letten. "Ik ben een sterke vrouw en ik kan dit best alleen!"
Neus in de lucht, borst vooruit en trots zijn op jezelf want jij kan dit!
Je werkt in een winkel zie ik in je profiel, vind jij het gek als mensen wat lopen te zoeken? Nee toch? :) Waarom zouden andere mensen dat dan vinden?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben ontzettend bang in het donker, en dan is t ook niet even tegen mezelf zeggen van 'joh je bent een volwassen vrouw, huppa'. Die angst komt toch ergens vandaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:59

Ja maar TS zal toch echt een boodschap moeten gaan doen. Niemand hier is bekwaam genoeg om TS te behandelen dus heeft ze voor nu twee keuzes:
Haar vriend sturen dat ie de boodschap zelf moet gaan doen
Zichzelf moed in praten en gaan.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:03

Ayasha heeft zeker gelijk. op de eem of andere manier zal ik toch die schop onder mn kont moeten krijgen.

ik heb mezelf nu zo zitten druk maken dat ik letterlijk sterretjes zag en overal het (angst) zweet uitbrak.

heb vriendjelief een app gestuurd dat we vanavond misschien wat eten kunnen laten bezorgen. heb er als reden bijgezet dat het regent en waait alhoewel ik heel goed weet dat er tussen de buien door echt wel mogelijkheid zal zijn om even te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:03

Ayasha schreef:
Ja maar TS zal toch echt een boodschap moeten gaan doen. Niemand hier is bekwaam genoeg om TS te behandelen dus heeft ze voor nu twee keuzes:
Haar vriend sturen dat ie de boodschap zelf moet gaan doen
Zichzelf moed in praten en gaan.

Dat is ook zo hoor. Daarom ben ik ook benieuwd wat ts voelt als ze het wel gaat doen. Sowieso denk ik dat prof hulp of training hier niet onverstandig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:06

Ts waarom vertel je je vriend de echte reden niet?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:09

TS, je werkt bij de Hema. Hoe ga je met je probleem om op je werk?

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:09

Dimphyl schreef:
heb vriendjelief een app gestuurd dat we vanavond misschien wat eten kunnen laten bezorgen. heb er als reden bijgezet dat het regent en waait alhoewel ik heel goed weet dat er tussen de buien door echt wel mogelijkheid zal zijn om even te gaan..

Dimphyl schreef:
nou.. ik had bijna een vriendin zo ver om mee te gaan, maar uiteindelijk toch niet. zal dus écht alleen moeten. brr..

In de tussentijd alweer 2 smoesjes langs zien komen. Het enige wat bij mij altijd helpt als ik ergens tegen op zie, is gewoon direct te gaan. Meteen je spullen pakken, hersenen op 0 en even niet over nadenken. :Y)
Uitstellen maakt de hobbel alleen maar groter. Muziek in je oren en go! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:16

Ts, als de winkel om de hoek is waarom loop je er gewoon niet een keer heen en bij de deur keer je weer om?

En bij je tweede bezoek loop je wel naar binnen. Neem geld mee, een lijstje met wat je nodig hebt, kijk voor je uit en bedenk je dat wat je daar doet niet gek is. Iedereen haalt daar z’n boodschappen.

Je zit jezelf nu helemaal gek te maken en hierdoor maak je de drempel alleen maar hoger. Niet iedereen hoeft extravert te zijn en alleen op vakantie gaan is ook niet nodig, maar in je eentje geen boodschappen durven doen vanwege de angst.. dat verdient meer aandacht dat het probleem vermijden.

Je kunt ook een bekende of je vriend een keer vragen om mee te gaan en dat die gewoon op een afstandje van circa 5 meter bij je blijft, maar jij doet de boodschappen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:23

iedereen hier heeft groot gelijk, ik moet me niet zo aanstellen. dat zeg ik ook tegen mezelf, maar op de een of andere manier helpt het gewoon écht niet.

op mn werk was dit in het begin het zelfde, ik snap ook echt niet waarom ze me aangenomen hebben toen. totaal in paniek, kon niet eens uit mn woorden komen tijdens het sollicitatiegesprek. nu werk ik er inmiddels 3.5 jaar, en ben er zo 'thuis' dat ik er alles wel durf. dit is ook weer met die 'groepsdruk' want als werknemer 'hoor je je zo te gedragen'

de reden dat ik het mijn vriend niet wil vertellen is de angst om als 'gek' gezien te worden. aangezien hij op zichzelf woont en dus veel dingen alleen doet denk ik dat hij de angst niet zal begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:27

Zo herkenbaar! :) Ik ben nu wel op een punt waarvan ik denk: ja, waarom zou ik er niet heen lopen? alleen het blijft ongemakkelijk! :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:28

Maar waarom is hij dan je vriend? Misschien is een eerste stap hem vertellen wat er scheelt, wellicht kan hij je helpen en hoe dan ook begrijpt ie dan in elk geval dat je die boodschap niet , niet bent gaan doen uit onwil. -oké gekke zin maar weet effe niet hoe m anders neer te zetten- Als mijn man thuis zou zijn en ik op het werk en in zou hem vragen om bv eieren te gaan uit halen tegenover ons. ( we wonen tegenover een supermarkt) zou ik best geërgerd zijn als ie dan stuurde 'ja maar het regent'
Nou, je jas hangt aan de kapstok. := zou ie me sturen dat het heel gek mag klinken maar dat ie niet durft zou ik begripvoller zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:32

Ik denk dat 'ik moet me niet zo aanstellen' geen goede houding is. Die angst is er niet omdat je je aanstelt, blijkbaar is het in jouw hoofd wel iets belangrijks, anders zou je ook geen angst ervaren.
Wat bij mensen met pleinvrees meestal wordt gedaan, is dat ze een angsthiërarchie maken. Dus je schrijft op van minst eng naar meest eng wat je spannend vindt. Bijvoorbeeld het minst eng; even de tuin in lopen en het meest eng; naar een festival gaan. Ik noem maar wat. Vervolgens werken ze, samen met een therapeut, het lijstje af en ervaren ze dat de angst onterecht is.
Als jij helder kunt krijgen waarom je precies angstig bent, of waar je bang voor bent dat er gaat gebeuren, dan ben je al een heel eind.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:33

Hup naar die winkel jij.
Het is al super dat je zelf inziet dat je nergens bang voor hoeft te zijn, maar dan moet je nu wel doorzetten door te gaan. Dan zul je zelf ook merken "zie je wel, niks aan de hand".

Wat ik me verder afvraag... Hoe goed is je relatie met je vriend als je niet eens eerlijk tegen hem durft te zijn? Maar dat zijn verder natuurlijk mijn zaken niet.

Nou hup, boodschapjes doen!
Ga gewoon en als je merkt dat het niet gaat, dan draai je je om of reken je de boodschappen die al hebt af en ga je naar huis.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:34

Ayasha dat is zeker waar. uiteindelijk zal het toch verteld moeten worden (of nog beter; opgelost).

het is zeker een schat van een vent, en ik denk ook wel dat hij het zal begrijpen. mijn ouders niet, die bleven (en blijven) roepen dat ik me niet moet aanstellen en gewoon moet gaan.

Ik denk dat dat ook wel voor een kronkel heeft gezorgd, aangezien het dus echt als 'gek' bestempeld wordt bij ons thuis. dat is ook dw reden dat ik er tot nu toe nooit hulp bik heb gezocht, want het is iets 'waar je niet over praat' en 'waar je wel overheen groeit'

Dit topic heeft me nu iniedergeval de ogen geopend dat ik niet helemaal gestoord ben, en dat het echt tussen mijn oren zit, die angst. de enige vraag die nu rest.. waar kan ik Hulp krijgen voor dit probleem?
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 21-10-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:34

TS, ik herken het helemaal, ik stuur je even een pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:35

Tuurlijk ben je niet gestoord ;)
Afspraak maken bij de huisarts en doorverwezen worden naar een psycholoog. Of zelf een psycholoog opzoeken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:35

Ik heb je ook een pb gestuurd :)