HELP! Garant staan voor je tante uit het buitenland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaluH

Re: HELP! Garant staan voor je tante uit het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:44

Ik heb idd hetzelfde moeten doen voor de tante en nichtjes van mijn vriend die vanuit india hier naartoe kwamen.

Hoop papierwerk en ben heel erg bang dat je dat niet zo snel gaat lukken om het op tijd rond te hebben, zelf al vind je iemand die dit wel kan aantonen gaan er weken overheen voordat de goedkeuring er is.

sterkte ermee

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 13:46

Dat denk ik dus ook, maar bestaat hier niet iets met spoed voor ? Een spoedaanvraag is namelijk alleen bij overlijden of ziekte.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:01

Prrrr schreef:
http://www.nikhef.nl/pub/conferences/rd51/visuminfo.pdf

Verbaas je over de gastvrijheid van Nederland... op pagina vijf staan alle documenten die je over moet leggen.

Wanneer je tante niet kan bewijzen over de vereiste 34 euro per dag te kunnen beschikken, moet er een sponsor zijn met een bestendig bewezen inkomen op gezinsbijstandsniveau - de sponsor staat dus niet garant voor die 34 euro per dag! De sponsor hoeft niet vooruit te betalen, maar moet bewijzen dat hij dat zou kunnen. Heeft je moeder vrienden die garant zouden willen staan? Heb je die zelf? Andere familieleden?

Of je moet een sponsor vinden, of je tante moet op heel korte termijn een bedrag van een maandx34 euro kunnen beschikken via familie of vrienden aan haar kant.

Voor een gewoon vakantietripje had je tante geen visum gekregen... zo gastvrij is Nederland. We willen alleen maar welvarende mensen hier.

Dit soort regels zijn er om te voorkomen dat we overlopen met asielzoekers! Dit is europees geregeld. Als iedereen hier te pas en te onpas binnen kan komen zonder geld word het helemaal een groot drama hier.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:15

Tuurlijk. De tante van TS wordt onderhouden en gaat na die maand gewoon weer terug naar huis. Maar omdat de moeder van TS niet volgens de normen verdient, mag dat niet.

Zou ze nou tweehonderd euro in de maand meer te verspijkeren hebben, de moeder van TS, dan mag PRECIES DEZELFDE ZUS ineens wel binnenkomen en is er niet het risico dat ze blijft. Geloof je dat?

Ik niet.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:18

Mijn tante kan overigens ook laten zien dat ze na een maand gewoon braaf naar huis gaat en hier niet illegaal komt werken de tickets zijn betaald. Maar goed verder heb ik niks tegen het beleid zelf eerder dat alles nu op korte termijn geregeld moet worden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:08

Prrrr schreef:
Tuurlijk. De tante van TS wordt onderhouden en gaat na die maand gewoon weer terug naar huis. Maar omdat de moeder van TS niet volgens de normen verdient, mag dat niet.

Zou ze nou tweehonderd euro in de maand meer te verspijkeren hebben, de moeder van TS, dan mag PRECIES DEZELFDE ZUS ineens wel binnenkomen en is er niet het risico dat ze blijft. Geloof je dat?

Ik niet.

Niet dat ze blijft. Het gaat erom dat het de staat dan geen geld kost want dan word alles verhaalt op degene die garant staat

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:53

Als iemand verdwijnt in de illegaliteit? Wat denk je dat er dan verhaald gaat worden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:12

Bij de moeder van de TS, want die staat namelijk garant. Daarom moet moeder aan kunnen tonen dat ze genoeg verdient, anders mag tante niet komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:29

Ik vind het eigenlijk best bizar dat je een ticket boekt voor het visum rond is... Het is toch algemeen bekend dat mensen van buiten de EU aan allerlei eisen moeten voldoen om NL in te komen?
Als m'n oom en tante hun Turkse (schoon)moeder met kerst willen laten komen beginnen ze voor de zomer al met aanvragen en dan ben je precies op tijd om een ticket te boeken...

Er is zoveel aangescherpt sinds mensen uit armere landen hier komen wonen en uitkeringen trekken... Dat is nl niet de bedoeling van het sociale vangnet. En jij weet wel dat je tante teruggaat, maar dat zegt ip iedereen die hier komt :Y)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:54

Er zijn voor visumverplichte landen even globaal maar 2 opties om een visim voor een kort verblijf te krijgen. Of de vreemdeling kan aantonen dat zij het bedrag van 34 euro bezit, plus bewijs dat zij ook echt terug moet naar het land van herkomst. Of iemand uit Nederland staat garant voor de vreemdeling en voldoet aan de eisen, waaronder de financiële grens. Het is heel normaal dat de ambasade bij je tante aanklopt voor meer papierwerk . Zij wil immers het visum. Dat jullie zelf bepaald hebben dat ze woensdag komt heeft de ambassade vrij weinig mee van doen. Papieren niet in orde is geen visum. Je mag allang blij zijn dat ze het visum niet afgekeurd hebben want dan moet je de molen opnieuw in.

Ik geloof dat de ambassade gemiddeld 3 maanden de tijd heeft om een beslissing te nemen.

Mijn advies. Je geeft aan dat jullie niet aan de inkomeneis voldoen. Zorg ervoor dat je tante kan bewijzen dat de 34 euro per dag heeft. Maak het totale bedrag eventueel zelf aan haar over. Printscreen maken van het bedrag en daar is bewijsstuk nummer 1. Bewijs dat je tante terug moet, is ze huiseigenaar? Papieren toevoegen ect. Wijzig het ticket naar een nieuwe datum. Zorg ervoor dat de ambasade genoeg tijd heeft dat het ticket niet nogmaals verloopt. En lees je in over alle eisen op de site van de Ind. Hier kun je precies invullen wat jullie situatie is en wat er gedaan moet worden.

Visum aanvragen kosten veel tijd en geld. Ik heb er nogal wat ervaring in. Houd er rekening mee dat je tante niet op het vliegtuig stapt aankomende week. Uiteraard erg vervelen maar jullie hebben het zelf ook niet optimaal voorbereid. Succes ermee!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 18:04

Nou ik had echt werkelijk geen idee dat er zulke voorwaarden aan vast zaten.. Het is de eerste keer dat er iemand uit Indonesie naar ons toe komt dus hebben het nog niet eerder moeten doen. Wel zijn wij vaak die kant op gegaan en daar was het bij aankomst betalen en gaan. Nooit bij stilgestaan dat het andersom anders zou zijn. Overigens heb ik niks aangevraagd maar mijn moeder. Zeg ook niet dat zij er geen schuld aan heeft want ze had zelf ook beter moeten lezen (al is ze de taal nog niet helemaal machtig dus wellicht heeft ze het verkeerd/anders begrepen). Hoorde dat mijn tante al druk bezig was met dingen regelen en ze hebben contact gehad met iemand van de ambassade en het schijnt dat zij iemand daar garant hebben staan. Ik neem aan dat er dan aan de eerste voorwaarden wordt voldaan dat me tante zelf die 34 euro per dag beschikbaar heeft. Maandag horen we meer..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:25

Ja vanuit NL kan je overal heel makkelijk heen... (Hoewel je dan ook vaak VISA nodig hebt voor verre landen waarvan t aanvragen eeuwen duurt)

Maar om hier te komen heb je een visum nodig en het lijkt mij logisch dat je tijdig inleest wat er nodig is...

Ik hoop dat het rondkomt voor dinsdag, maar ik zou toch echt proberen het ticket te wijzigen naar een latere datum. De ambassade moet het visum afgeven voor je tante gaat vliegen. Vliegen zonder visum krijg je echt grote problemen mee! Je moet dan gelijk terug met het vliegtuig naar waar je vandaan komt en dat kost past echt veel geld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:34

verootjoo schreef:
Ik vind het eigenlijk best bizar dat je een ticket boekt voor het visum rond is...
Bij sommige landen moet je je tickets en hotelkosten overleggen, anders krijg je geen visum :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:43

Sammie schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind het eigenlijk best bizar dat je een ticket boekt voor het visum rond is...
Bij sommige landen moet je je tickets en hotelkosten overleggen, anders krijg je geen visum :D

ja is ook zo..., maar niet als je van buitenland naar NL komt ;) Maar dan nog begin je toch veel eerder met je visum aanvragen. Aangezien TS aangeeft dat dit een paar weken geleden gebeurd is, dat is echt te kort. Mijn ervaring is dat er toch maanden overheen gaan :=

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 16:11

Waarschijnlijk is alles geregeld. Heb wel om een bewijs zwart op wit gevraagd. Pas dan kan ik met een gerust hart woensdag ochtend naar Schiphol!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:10

Top! Fijn dat het gelukt gaat zijn! (Kracht van het positieve denken....)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 19:30

Ja mijn moeder heeft me tante om bewijs gevraagd maar ze reageerd niet.. Indo's.. Ach waarschijnlijk zitten wij te stressen om niks :') en is het gewoon geregeld. Maar ik heb zoiets van stuur even een foto van het bewijs voor onze geruststelling maarja. :+

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:46

Sammie schreef:
verootjoo schreef:

Een ticket/hotelreservering kan ook al voldoende zijn. Je hoeft niet altijd een volledig aangekocht ticket te hebben. Er zijn zelfs reisbureaus die reservering doen voor vluchten die voor een klein bedrag gecancelled kunnen worden indien een visum afgekeurd wordt.

Maar fijn voor jullie dat het toch goedgekomen is! En zo snel. Geniet van de komst van je tante!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:29

Dat zeg ik toch ook bij sommige landen ;) Niet elk land is zo moeilijk. Maar sommige wel :=

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost ts?

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:43

Excuses Sammie, daar had ik overeen gelezen :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:48

Volgensmij staat er iemand in Indonesie garant voor me tante. Zodat er niemand hier garant hoeft te staan. Heb geen direct contact met me tante nu gezien ik haar op Schiphol wil verassen dus alles gaat via mijn moeder maar die krijgt ook weinig info. Alleen is het als het goed is nu gewoon geregeld :j

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:57

Ze zit inmiddels in het vliegtuig, hopen dat er morgenochtend bij aankomst niks gebeurd :=

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:35

komt vast goed toch!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:53

Niet aardig als je haar wilt verassen, dat had er ook niemand garant hoeven staan. :+

Maar wat een rare regeling eigenlijk, wil je op vakantie kan je niet zomaar. Nooit geweten dat dat zo streng was -O- . Geldt dat voor iedereen buiten de EU eigenlijk?

Hopelijk niet al te veel wind morgen bij de landing en een rustige vlucht.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:01

karuna schreef:
Niet aardig als je haar wilt verassen, dat had er ook niemand garant hoeven staan. :+

Maar wat een rare regeling eigenlijk, wil je op vakantie kan je niet zomaar. Nooit geweten dat dat zo streng was -O- . Geldt dat voor iedereen buiten de EU eigenlijk?

Hopelijk niet al te veel wind morgen bij de landing en een rustige vlucht.

Volgens mij heeft dat er vooral mee te maken omdat ze bij mensen thuis verblijft en niet in een hotel en afkomstig is uit een visumplichtig land.