Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:46

Oké, een fietsstrook is gewoon onderdeel van de rijbaan. Je hebt dan wel degelijk iets met de auto's te maken, want je deelt dezelfde rijbaan. Dus in dat geval lijkt het me dat je moet wachten op afslaande auto's.

De situatie is wel verwarrend. Misschien kun je eens de gemeente bellen en vragen wat hun idee hierachter is? :P

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:47

MonaLieske, je hebt gelijk, heb ik het verkeerd geleerd. :) Gelukkig rijd ik nooit in de stad..

Celiien

Re: Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:49

Is het een apart fietspad met verhoging tussen de rijbaan en het pad, of gewoon zo'n roze streep?
Vaak willen automobilisten nog wel eens de buitenbochten nemen op de rotonde, dus ik zou toch echt stoppen; stel jij komt erop rijden (en ja, fietsers slingeren uit), en die auto rijd daar kan je toch nog een probleempje krijgen. tjah een van beide niet op weghelften, kan voorkomen maar jíj had voorrang moeten geven.
zit er inderdaad een afscheiding tussen kan je inprincipe oprijden als er geen scooter/fietser op de rotonde zit uiteraard :j

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:53

Ik snap dat als een auto half op het fietspad rijdt of ik heel erg slinger, dat ik dan geen voorrang verleen. Immers de voorrangsgerechtigde kan niet zijn weg ongehinderd vervolgen. Dan ga ik er ook niet op knallen en roepen van 'Hé, ik heb voorrang!' Maar in een 'normale' situatie waar ik de rotonde netjes oprijd en de auto dus ongehinderd zijn weg kan vervolgen, heb ik dan toch aan de voorrangsregel voldaan? (Omdat voorrang geven is: voorrangsgerechtigde ongehinderd zijn weg laten vervolgen). Vanaf dat moment bevind ik mij op de rotonde en vanaf daar is de situatie natuurlijk vanzelfsprekend :)
Misschien toch maar eens de gemeente bellen inderdaad.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:55

Ik ben ook wel benieuwd wat de gemeente hiervan vindt... Of bijvoorbeeld politie. Want bij ons is het echt zo dat fietsers 'm erop knallen. Gezien het grote aantal fietsers komt er sochtends amper een auto tussendoor, staat ook altijd helemaal vast en er zijn al meerdere ongelukken gebeurd. Algemeen geaccepteerd gedrag is hier iig dat fietsers er gewoon op kunnen ook al rijdt er een auto.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:56

imd schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat de gemeente hiervan vindt... Of bijvoorbeeld politie. Want bij ons is het echt zo dat fietsers 'm erop knallen. Gezien het grote aantal fietsers komt er sochtends amper een auto tussendoor, staat ook altijd helemaal vast en er zijn al meerdere ongelukken gebeurd. Algemeen geaccepteerd gedrag is hier iig dat fietsers er gewoon op kunnen ook al rijdt er een auto.

Ik zie dat wij aan dezelfde Universiteit studeren dus wellicht spreken we over dezelfde rotonde := .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:40

Bij het spieken in profiel (universiteit, stad) heb ik een vaag vermoeden om welke rotonde het gaat :Y)

Ik en een vriendin noemen het de Russische roulette spitsrotonde :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:58

Op je plaatje in de OP staan ook op de fietspaden haaientanden. Ja je moet dus als fietser dan ook voorrang verlenen aan al het verkeer op de rotonde.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 01:08

Heb je niet een foto van streetview van de rotonde?

Ik vind het via tekening lastig te bekijken!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 05:31

Setteli schreef:
het is dezelfde weg...

Wat heeft dat er nou weer mee te maken :?

Gruis schreef:
Ik snap dat als een auto half op het fietspad rijdt of ik heel erg slinger, dat ik dan geen voorrang verleen. Immers de voorrangsgerechtigde kan niet zijn weg ongehinderd vervolgen. Dan ga ik er ook niet op knallen en roepen van 'Hé, ik heb voorrang!' Maar in een 'normale' situatie waar ik de rotonde netjes oprijd en de auto dus ongehinderd zijn weg kan vervolgen, heb ik dan toch aan de voorrangsregel voldaan? (Omdat voorrang geven is: voorrangsgerechtigde ongehinderd zijn weg laten vervolgen). Vanaf dat moment bevind ik mij op de rotonde en vanaf daar is de situatie natuurlijk vanzelfsprekend :)
Misschien toch maar eens de gemeente bellen inderdaad.

Klopt.

Als het de bestuurder van de auto niet hindert mag jij doorrijden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:20

Gruis schreef:
imd schreef:

Ik zie dat wij aan dezelfde Universiteit studeren dus wellicht spreken we over dezelfde rotonde := .

Oh grappig. Korreweg dan zeker? :')

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:39

Gruis schreef:
De auto slaat niet af, nynke55, De auto vervolgt zijn weg op de rotonde en ik kom erop.
Pion, jij denkt dus precies zoals ik denk. :') Maar wat is nu de waarheid?

De waarheid is dat je iedereen op de rotonde voorrang moet verlenen. Natuurlijk heb je wel/ook 'te maken' met auto's die op de rotonde rijden. Een vrachrwagen of ander groot/lang voertuig heeft die extra ruimte soms nodig en rekent erop dat jij voor hem stopt!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:04

Ik snap sowieso niks van die rotonde, of van de stoplichten hier voor fietsers. Alles tegelijk op groen en maar hopen dat je elkaar niet raakt als iedereen kriskras door elkaar fietst.

Woon hier nu een paar maanden maar ben er echt nog niet aan gewend, vind oversteken dood eng als het druk is :').

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:06

Haha ja de stoplichten ook. En dan heb je die aan de petrus campersingel nog, daar zit zo'n aftelbalkje bij, die gaat héul hard omlaag om dan op 1 streepje te stoppen. Ben zelf al een keer bijna aangereden daar en heb er ook al een paar bijna gezien :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:10

Zoals ik het zie moet je als fietser voorrang verlenen aan andere gebruikers van de fietsstrook, niet per se van de autorijbaan omdat die als het goed is niet met elkaar in aanraking komen. Stoppen voor een auto die op een deel rijdt waar jij als fietser helemaal niet komt lijkt me immers nogal zinloos.
Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:29

Haha imd, dan had ik het eerder ook over dezelfde rotonde op de Korreweg. :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:46

autos (en fietsers) op de rotonde hebben voorrang want er staan haaientanden op elke weg. Als je de rotonde rondrijdt en een auto wil afslaan(van de rotonde af) moet hij jou als fietser voor laten gaan (Want het fietspad is rood en een rotonde wordt gezien als 1 rechte weg en rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:00

Wat erg dat een hoop mensen hier de verkeersregels niet snappen. :=

Verkeersregels zijn zo gemaakt dat iedereen ze zou moeten begrijpen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:03

Gekeken naar deze situatie geldt hetzelfde als een autozijnde aangezien er haaientanden staan. Dus als er al een auto op de rotonde bevindt moet jij wachten en deze voor laten gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:07

eenitraM schreef:
Gekeken naar deze situatie geldt hetzelfde als een autozijnde aangezien er haaientanden staan. Dus als er al een auto op de rotonde bevindt moet jij wachten en deze voor laten gaan.

je moet de betrokken bestuurder ongehinderd zn weg laten vervolgen, als de auto er geen last van heeft mag je dus gewoon doorrijden.

En ja, ik ken de verkeersregels ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:11

Polly kent ze heel goed. :D
Sluit me ook volledig bij haar aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:24

Schiet maar :Y)
Een fietspad is een weggedeelte of vrijliggend pad dat is gereserveerd voor het fietsverkeer. In die zin gereserveerd dat fietsers daar mogen fietsen en niet elders op de rijbaan. Een fietspad is geen (aparte) rijbaan. Een weg met een fietspad aan weerszijden is dus geen weg met meerdere rijbanen. Auto’s mogen dan het (doorbroken) fietspad gebruiken om over te steken of ruimte te geven voor tegenliggend verkeer, zolang fietsers niet gehinderd worden natuurlijk. Het is dus geen aparte rijbaan en in dit geval gewoon onderdeel van de rijbaan. Dat is ook zo bij de rijbaan die richting de rotonde gaat. Die hebben haaientanden, al het verkeer op de rijbaan die je wil betreden heeft dus voorrang. Als fietser moet je daarom dus ook stoppen voor auto’s, zij maken namelijk ook gebruik van die rijbaan. En de rijbaan in dit geval is dus het fiets’pad’ én autorijgedeelte. (wat dus 1 rijbaan is)

Als ’t overigens echt zo’n chaos is op deze weg kan het zeker geen kwaad om eens richting de gemeente te verzoeken de rotonde aan te passen. Bijvoorbeeld door het fietspad met bermstrook rondom de rotonde aan te leggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:29

Oh dear... jij bent er zo eentje...

dagelijks zie ik ze fietsen. Vooral scholieren. Rotonde vol met auto's, maar daar hebben die fietsers geen boodschap aan. Gooien zich er gewoon voor. Auto slaat rechts af. Fietser moet rechtdoor, WHAM, smijt zich zo voor een auto die al half in de bocht naar rechts zit. On-ge-lo-fe-lijk.

Hoe vaak ik niet de neiging heb om te roepen: "snap je nou echt niet wat HAAIENTANDEN zijn??"

Uit dit topic blijkt dus... nee blijkbaar wordt dat niet gesnapt.

Dan hoor je echt niet op de openbare weg thuis als je het mij vraagt.

*leest titel nog eens*
hoezo moeilijke verkeerssituatie: overzichterlijker dan dit krijg je het niet: verkeer op rotonde heeft voorrang. Klaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:35

Ik denk dat ts wel snapt wat haaientanden zijn, maar ze is van mening dat ze een eigen (fiets)rijbaan heeft en dus daarom denkt alleen te moeten stoppen voor fietsers maar niet voor auto’s. Daar gaat het imo dus mis. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:36

Sammie schreef:
Wat erg dat een hoop mensen hier de verkeersregels niet snappen. :=

Verkeersregels zijn zo gemaakt dat iedereen ze zou moeten begrijpen.

[morbide modus]Ik houd graag werk[/morbide modus]

Even heel eerlijk. De verkeersregels zijn gewoon een combinatie van gezond verstand\logisch denken\regeltjes stampen.