Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:24

Eens met Chelle_Dora. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:24

Vroeger waren kinderen een soort van oudedags voorziening, als je maar genoeg kinderen had(ook vanwege geloof) dan konden ze je later helpen als je zelf zwak en behoeftig was. Het gaat die kant wel weer op in onze maatschappij, zorg voor veel kinderen en misschien gaan ze wel voor je zorgen als je die hulp benodigd. Maar even als antwoord op de vraag, ik vind het de vrije keuze van ieder mens om aan kinderen te beginnen, arm of rijk, zolang je maar je eigen broek op kunt houden(je kunt niet in de toekomst kijken natuurlijk). Kinderen uit grote gezinnen zijn vaak veel socialer dan kinderen die als enigst kind opgroeien en zeer gepland waren. En mijn man komt uit een zeer groot heerlijk gezin en daar is helemaal niets mis mee(ondanks het feit dat ze ook zeer weinig te besteden hadden) en al die kinderen hebben gestudeerd en fijne, goede banen. Wel hebben ze allemaal niet meer dan twee of drie kinderen juist vanwege het grote gezin waar ze uitkwamen en waar echt elk dubbeltje omgedraaid moest worden. Dus misschien dat kinderen uit grote gezinnen zelf wel weer reguleren door er niet aan te beginnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:27

kellaxy schreef:
Dat het niet menswaardig is, vind ik een beetje overdreven. Ik ben het er compleet mee eens als je echt bij de voedselbank zit en je huur niet kan betalen etc. Maar moet iedereen dan een dikke spaarrekening hebben alvorens je aan kinderen begint? Vind ik niet. Dus als jij verder gewoon je huisje hebt, je al dan niet goedverdiende baan en je kan rondkomen, waarom dan geen kinderen nemen als dat je grootste wens is?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen een dikke spaarrekening en €180,00 op je bankrekening aan spaargeld. Natuurlijk zegt geld niet alles en kun je niet in de toekomst kijken, ook niet op financieel gebied. Maar met €180,00 op je bankrekening en 4 of 5 kinderen, vraag ik me wel af hoe je de toekomst ziet van je kinderen qua studeren en bijkomende kosten.
Je wilt toch je kinderen mee kunnen laten gaan op schoolreisje, op een sport laten als je dat graag willen en natuurlijk laten studeren.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:28

Wij zitten ook bij de voedselbank hoor ik begrijp niet waarom dat echt niet kan dan? Je hebt dan toch eten? Wat maakt het voor het kind nou uit waar dat vandaan komt als je het maar krijgt, en gezond.
Heus,ik weet er alles van, je hebt als kind ook een prima leven als je niet alles altijd maar krijgt of nooit op vakantie gaat en dat soort dingen. Dan moet je dat later maar doen met je eigen geld.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:30

Goh, ik ben op materieel vlak altijd rotverwend geweest, compensatie voor het gebrek op emotioneel/ menselijk vlak ed. Ik had het graag omgekeerd gehad.
MAAR hier staat half bokt op zijn/ haar achterpoten als er iemand een paard wil kopen zonder een spaarpotje van een paar duizend euro en dan zou ineens iedereen die geen cent te makken heeft ineens altijd recht hebben op kinderen...
Natuurlijk heeft iedereen het recht om zich voort te planten (alhoewel sommigen dit beter niet zouden doen ;-)) maar ik vind wel dat je het gezond verstand moet hebben om te beseffen dat jij een verantwoordelijkheid hebt tov van dat kind, zeker op financieel vlak.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:31

Citaat:
Je wilt toch je kinderen mee kunnen laten gaan op schoolreisje, op een sport laten als je dat graag willen en natuurlijk laten studeren.

Elke school heeft een potje voor kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor noodgevallen zodat de kinderen toch mee kunnen op schoolreisjes :) Gelukkig maar!
En kinderen kunnen toch gewoon hun eigen studie betalen? Het is immers de studie van dat kind. Ik betaal ook alles zelf, ook mijn studie.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:33

Ik ben het helemaal met je eens!
In mijn kennissenkring een gezin met 4 kinderen in de schuldsanering waarvan de jongste is geboren toen ze al in de schulden zaten.... Toen ik hoorde dat ze zwanger was kon ik alleen maar denken 'wat doe je jezelf en dit kindje aan....'

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:35

maximuss schreef:
MAAR hier staat half bokt op zijn/ haar achterpoten als er iemand een paard wil kopen zonder een spaarpotje van een paar duizend euro en dan zou ineens iedereen die geen cent te makken heeft ineens altijd recht hebben op kinderen...
Natuurlijk heeft iedereen het recht om zich voort te planten (alhoewel sommigen dit beter niet zouden doen ;-)) maar ik vind wel dat je het gezond verstand moet hebben om te beseffen dat jij een verantwoordelijkheid hebt tov van dat kind, zeker op financieel vlak.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:41

Ach, er zijn ook zat mensen met heel veel geld die ook beter achter de geraniums hadden kunnen blijven zitten... :+

Iedereen heeft, in mijn ogen, recht op kinderen ja. Kinderen "begin" je niet aan en kinderen "neem" je niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:41

Nee oke, maar 180 euro op je spaarrekening was het. Niet bankrekening. Als ze die spaarrekening nou voor extra's zoals schoolreisje, onvoorziene kosten e.d zijn hadden en daarnaast gewoon alle vaste lasten zijn betaald, is er toch verder geen probleem?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:42

Jeffcha schreef:
Citaat:

Elke school heeft een potje voor kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor noodgevallen zodat de kinderen toch mee kunnen op schoolreisjes :) Gelukkig maar!
En kinderen kunnen toch gewoon hun eigen studie betalen? Het is immers de studie van dat kind. Ik betaal ook alles zelf, ook mijn studie.

Ik weet eigenlijk niet of dat dit op de school van mijn kinderen het geval is. En eigenlijk vind ik het ook belachelijk om die instelling te hebben, dat daar vast een potje voor is. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk vind ik het fijn dat alle kinderen met zoiets mee kunnen en kunnen mensen onverhoopt buiten hun schuld om financieel aan de grond komen te zitten. In dat geval vind ik het een noodgeval. Maar als je al financieel zeer krap zit en met die wetenschap aan (nog) een kind begint en dan er van uitgaat dat je gebruik kunt maken van diverse potjes, maakt dat me best kwaad. Wij werken hard voor onze centjes en voor ons is er nergens een leuk potje beschikbaar.

Ik zou het erg vinden als mijn kind zijn/haar studie niet kan beginnen/afmaken doordat hij/zij het zelf moet bekostigen. Ik ben het er absoluut mee eens dat kinderen ook best mogen werken voor hun centjes en hun steentje bij mogen dragen. Maar ik vind het mijn verantwoording dat mijn kinderen kunnen studeren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-10-14 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:42

Tja het heeft 2 kanten..

Mijn collega heeft een enorme schuld en 4 kinderen. Ze komen krap rond en als ik zie in wat voor kleding
de kinderen rondlopen en hoe het huis eruit ziet.. Ik zou me doodschamen. Maar goed, ze lijken
gelukkig.

Ik werk op een kinderdagverblijf/bso en daar zie ik ook nare dingen. Kinderen met rijke ouders die 3 a 4 dagen
per week weggebracht worden en vaak ook nog bij oma logeren doordeweeks of een paar dagen in de vakantie. Voor school om 07.00 gebracht en om 18.30 na het eten op de opvang weer opgehaald.

Allebei niet de ideale situatie voor een kind in mijn ogen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:43

chelle_dora schreef:
Iedereen heeft, in mijn ogen, recht op kinderen ja. Kinderen "begin" je niet aan en kinderen "neem" je niet.

Ben ik persoonlijk niet met je eens.
Kijk het volgende fragment maar eens. Hier kan ik me heel goed in vinden.. (Maar dat is mijn mening..)

http://www.rtlxl.nl/#!/nieuwe-buren-298 ... b797797647

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:45

Ik snap echt niet dat mensen zich fijn kunnen voelen als ze zichzelf niet in eigen behoeften kunnen voorzien, ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om aan kinderen te beginnen. Ik vind dat een hele makkelijke instelling, lekker hangen in het vangnet van de verzorgingsstaat.

Anoniem

Naamloos1 schreef:
chelle_dora schreef:

Ben ik persoonlijk niet met je eens.
Kijk het volgende fragment maar eens. Hier kan ik me heel goed in vinden.. (Maar dat is mijn mening..)

http://www.rtlxl.nl/#!/nieuwe-buren-298 ... b797797647

Daarom zeg ik; in mijn ogen. Geld maakt niet gelukkig, in die zin dat je met geld geen inzicht koopt.

skvetta

Ben ik even benieuwd wat jullie een reële bankrekening vinden wanneer je aan kinderen begint?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:46

Mijn ouders hebben bewust eerst beiden 5 jaar fulltime gewerkt en flink gespaard mijn vader kennende. :') , vader een goede baan, mams een normale, koophuis, eigen auto, vast contract etc.

Dat zouden ook mijn eisen zijn.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:48

skvetta schreef:
Ben ik even benieuwd wat jullie een reële bankrekening vinden wanneer je aan kinderen begint?

Dat je je eigen gezin in elk mogelijk manier zelf kan onderhouden
En dat je weet dat je je kinderen met een zo goed mogelijk kans de wereld in kan sturen( dus met een studie)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:49

Aan de andere kant weet je nooit wat je in de toekomst overkomt.
Je kan na een ongeluk arbeidsongeschikt raken, je baan kwijt raken, of na een nare scheiding een huis met flink verlies moeten verkopen.
Is het op dat moment verstandig om zwanger te worden, waarschijnlijk niet, maar als je dan al kinderen hebt zitten ze in dezelfde situatie.

@Marlinde Tegenwoordig is een vast contract moeilijk te krijgen en veel mensen kopen bewust niet geen huis, moeten die dan maar nooit kinderen krijgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:49

chelle_dora schreef:
Kinderen "begin" je niet aan en kinderen "neem" je niet.
Tegenwoordig wel hoor :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:50

Vast contract niet per se, maar wel een buffer om dat op te kunnen vangen. Ik zou toch wel zeker een x aantal jaar bij dezelfde werkgever willen werken.

Het gaat over MIJN eisen, niet over wat ik van anderen verwacht,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:51

Sammie schreef:
chelle_dora schreef:
Kinderen "begin" je niet aan en kinderen "neem" je niet.
Tegenwoordig wel hoor :j

Een ander misschien wel, maar ik ben allang blij als ik later een gezond kind krijg, helemaal van mezelf. In die zin dus; kinderen neem je niet, kinderen zijn je gegund.. :j maar het kan ook zijn dat ik er een ietwat deprimerende kijk op heb m.b.t. goed of slecht ouderschap.

MarlindeRooz

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:53

Ik denk dat wat sammie bedoeld is, dat het niet iets is wat je "overkomt" tegenwoordig zijn er zoveel voorbehoedsmiddelen dat ongelukjes weinig voorkomen. In die zin is het wel degelijk een keuze. Zei het een onbewuste keuze.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:54

MarlindeRooz schreef:
Vast contract niet per se, maar wel een buffer om dat op te kunnen vangen. Ik zou toch wel zeker een x aantal jaar bij dezelfde werkgever willen werken.

Het gaat over MIJN eisen, niet over wat ik van anderen verwacht,

Ik zie dat je nog jong bent, maar tegenwoordig is de werkende wereld keihard en echt niet makkelijk.
(ik ben zelf ook nog jong hoor :+ ) Maar in ons bedrijf heeft bijna niemand een vast contract en weinig
van mijn vriendinnen hebben een vast contract :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:55

Een paar overwegingen: vrijwel niemand kan in Nederland in z'n eigen behoeften voorzien - daar is gewoon geen ruimte voor. Wij hebben een (vrij willekeurige) scheiding gemaakt van dingen die goed zijn ('werk') en dingen die als betekenisloos gezien worden ('opvoeden'). Maar als je werkt ben je net zo goed afhankelijk van andermans geld (namelijk dat van je werkgever), en soms is het werk nog inhoudslozer ook.

Daarnaast, en misschien nog wel belangrijker: kinderen willen zit vrij diep in mensen en dieren. Het bestaat langer dan geld. We denken allemaal wel dat we rationeel zijn, maar uiteindelijk zijn instincten vaak sterker dan dat. (Nou heeft niet iedereen een even sterk instinct om kinderen te willen... maar onderschat het niet.)

Ik heb er dus eigenlijk wel een wat minder sterk oordeel over. En zou liever zien dat we kinderen opvoeden ook als iets belangrijks zien. (Leeftijdvariatie en dus kinderen zijn namelijk ook nodig om de maatschappij te laten werken. Dat is niet alleen voor ouders, maar voor onze hele maatschappij.)