Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:45

Ik neem je wel een keer op sleeptouw ;)Ga je in heropvoedingskamp bij mij :j
Idd pinpas thuis laten en bedrag per week pinnen vind ik een hele goede. Heb ik eerst altijd zo gedaan en mijn ouders doen het nog steeds.

SteffiiY

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:46

Maar jullie pinnen dan bijvoorbeeld 100 per week en daar doen jullie alle aankopen van?(broodje voor lunch,boodschappen etc?)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:46

SteffiiY schreef:
Maar jullie pinnen dan bijvoorbeeld 100 per week en daar doen jullie alle aankopen van?(broodje voor lunch,boodschappen etc?)

:j en ook kleren, eventuele sigaretten of wat dan ook.
Zelfs stappen en leuke dingen :P
Heb je in de week te veel onzin gekocht, kun je in het weekend niet stappen, ff naar de mac of wat dan ook 8-)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:49

Bij alles wat je koopt je heel simpel afvragen of je het wel echt nodig hebt.
Ja dit hoofdstel is mooi maar heb ik hem echt nodig? Nee ik heb er al 3 en dat is genoeg dus ik koop deze niet. Die overweging bij alles maken wat je koopt. Ook bij een snicker of iets anders onbenulligs. Want aan die dingen gaat je geld meestal op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:49

Pinpas thuislaten is hier geen optie. 1x raden hoe de lunch in de kantine betaald moet worden. Maar misschien moet ik mijn lunch gewoon zélf mee gaan nemen. Scheelt vast en zeker...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:50

Ja heb ik hier ook Winged, en daarnaast zijn de meeste benzinestations onbemand en kan je enkel pinnen dus dat risico wil ik niet lopen :(

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:52

Moet eerlijk zeggen dat ik het bij ons best eens fijn zou vinden als iemand alles voor ons op een rijtje zet om te laten zien wat je nu eigenlijk echt doet elke maand;) Bij ons is alles verspreid over 3 rekeningen;) Zo lijkt het geld nooit op. maar ik denk weleens dat we veel meer kunnen sparen voor de toekomst. Voor onze 2 kinderen hebben we een spaarrekening die tot hun 18 jaar gewoon dicht is en daar gaat elke maand een vast bedrag op. Dan hebben zij op hun 18 jaar een zakcent van ons.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:52

belle_boef schreef:
Ja dit hoofdstel is mooi maar heb ik hem echt nodig? Nee ik heb er al 3 en dat is genoeg dus ik koop deze niet. Die overweging bij alles maken wat je koopt. Ook bij een snicker of iets anders onbenulligs. Want aan die dingen gaat je geld meestal op.

Dat helpt bij de ts niet.
De zelfbeheersing is ver te zoeken bij Giolli
Ze koopt een hoofdstel van 130 euro omdat die mooi is, ze er toch al drie heeft en geen cent te makken heeft :+
Toch hou ik van dr hoor :o :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:54

Wat ook helpt is je kasten een keer opruimen en kijken wat je nu echt veel gebruikt en wat je eigenlijk nooit gebruikt bij je paarden of bij je kleding. Dat heb ik laatst gedaan en alles in de verkoop gedaan wat geen functie meer had bij mij. Zo komt er ook weer wat extra geld binnen waarvan ik weer iets koop wat nuttig lijkt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:54

Kostolany schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik het bij ons best eens fijn zou vinden als iemand alles voor ons op een rijtje zet om te laten zien wat je nu eigenlijk echt doet elke maand;) Bij ons is alles verspreid over 3 rekeningen;) Zo lijkt het geld nooit op. maar ik denk weleens dat we veel meer kunnen sparen voor de toekomst. Voor onze 2 kinderen hebben we een spaarrekening die tot hun 18 jaar gewoon dicht is en daar gaat elke maand een vast bedrag op. Dan hebben zij op hun 18 jaar een zakcent van ons.

Hier hetzelfde, dingen gaan van 3 rekeningen af en er komt geld bij bij 3 rekeningen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:56

Ik haal over het algemeen weinig broodjes, flesjes drinken etc. Als ik naar mijn paard of werk ga neem ik zelf mijn lunch mee.

Daphne, dat hoofdstel was schitterend. Ik heb er nog steeds geen spijt van. :')

Kostolany; Verkoop houd ik regelmatig. Heb momenteel niet veel meer te koop.

Daphne aka Pluisje88 kan geweldige overzichten in excel maken... Tip :))

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:56

Ik doe weeksparen: je spaart dan elke week het weeknummer. Uit eindelijk spaar je dan ongeveer 1300 euro per jaar. Ik heb een schema waarin ik aankruisen welke bedragen ik al gespaard heb en op hoeveel ik zit, ik doe het namelijk een beetje Door elkaar.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:57

Giolli schreef:

Klopt helemaal maar het moment was en is nog steeds ongelukkig :Y)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:57

Ik ga per salarisperiode, direct nadat mn salaris gestort is, even 5 min zitten rekenen.

Inkomsten (weet je dan)
Minus vaste lasten (verzekeringen, hypotheek/huur, telefoon, stalgeld, belastingen etc),
Minus 'leefgeld' (is in mijn geval diesel, boodschappen, leuke dingen, kleren etc.).
Vervolgens kijk ik of er aparte uitgaven zijn die periode ( bv onderhoud aan een trailer, auto, een nieuw gordijn ofzo, zeg maar kosten die niet periodiek zijn), dat bedrag er ook af.

En het bedrag dat ik dan overhou gaat direct naar de spaarrekening.

Mn leefgeld deel ik op in bedrag per week en hou ik bij dat ik die week niet meer uitgeef. Wil je dit heel zeker weten kan je idd in het begin het beste dat bedrag pinnen. Later leer je dat in je hoofd wel bij te houden.

Kom je niet uit dan zul je ergens moeten besparen, en dat is dan meestal in het leefgeld of de aparte uitgaven zover dat kan. Ook kritisch blijven op je vaste lasten, bv, kan de telefoonrekening omlaag, zou je een hypotheek kunnen oversluiten, kunnen verzekeringen goedkoper, heb je wel echt nieuwe kleren nodig etc)

Werkt goed op die manier! En hoef je toch niet exact een kasboek bij te houden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:58

Giolli schreef:
Ik haal over het algemeen weinig broodjes, flesjes drinken etc. Als ik naar mijn paard of werk ga neem ik zelf mijn lunch mee.

Dat hoofstel kan heel mooi zijn, maar je hebt er maar 1 nodig plus evt een reserve! Daar begint het dus mee haha

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:58

Giolli schreef:

Dit was een snel en kort door de bocht overzichtje. Heb je nog nooit mijn echt geweldige excelletjes gezien :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:02

Bernoe schreef:
Giolli schreef:

Dat hoofstel kan heel mooi zijn, maar je hebt er maar 1 nodig plus evt een reserve! Daar begint het dus mee haha

Haha, het was mijn tweede. Ik moest een wedstrijd hoofdstel hebben... of nouja.. moest.. :+
Eis was dat hij beeldschoon moest zijn en niet te duur. Dat eerste is gelukt! :D

Verder heb ik de aller goedkoopste telefoon rekening (waar ik niet overheen ga) en kost mijn zorgverzekering maar 35,- dus ook die is vrij goedkoop.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:03

belle_boef schreef:

Dit dus! :D En neem vooral geen bankieren app, het is zoo makkelijk om effe van je spaarrrekening geld over te maken omdat je iets leuks ziet. Binnen 2 seconde heb je het op die manier gekocht ;)

Herken het wel hoor, was vroegah net zo. Als je écht wilt sparen, lukt het ook(mits je genoeg over houd na de vaste lasten natuurlijk)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:04

Ik begin al meteen met mijn vastgestelde bedrag opzij zetten een dag nadat mijn loon binnenkomt. Dat gebeurt volautomagisch. :Y)

Op dat moment ga ik gewoon aan mn maand beginnen en iedere week een keer mijn saldo checken.
Op het moment dat er bepaalde grote uitgaven zijn gaat dat benodigde bedrag van mijn spaarrekening.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:05

Ik gebruik hem juist wel veel! zo kun je altijd zien hoe machtig veel je al hebt uitgegeven hahah.

allereerst moet het idee erin dat de spaarrekening not done is. Wat erop staat, mag er niet meer af! (tenzij je echt een heel goede reden hebt. 1 die ik goed zou vinden en niet die jij goed zou vinden ;) )

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:07

amandananana schreef:
Ik doe weeksparen: je spaart dan elke week het weeknummer. Uit eindelijk spaar je dan ongeveer 1300 euro per jaar. Ik heb een schema waarin ik aankruisen welke bedragen ik al gespaard heb en op hoeveel ik zit, ik doe het namelijk een beetje Door elkaar.

Dat is een grappig idee

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:10

pluisje88 schreef:
Ik gebruik hem juist wel veel! zo kun je altijd zien hoe machtig veel je al hebt uitgegeven hahah.

allereerst moet het idee erin dat de spaarrekening not done is. Wat erop staat, mag er niet meer af! (tenzij je echt een heel goede reden hebt. 1 die ik goed zou vinden en niet die jij goed zou vinden ;) )

Dit dus. :j

Ik citeer: Een opname van uw spaarrekening dient enkel te geschieden voor de betaling van duurzame consumptiegoederen. -:) Dus niet voor dat ene leuke hoofdstel. ~~}>

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:11

Schat als je nou gewoon zorgt dat je een hoofdstel hebt waarmee je zowel kan trainen als op wedstrijd kan en die fatsoenlijk onderhoud hahaha!
Overigens moet ik wel zeggen dat ik amper tijd heb om geld uit te geven. Wil al heel lang naar divoza voor een nieuwe jas want ik wil hem eerst passen, maar gewoon nog niet aan toe gekomen :Y)
Maar ik snap wel heel goed wat je bedoeld, ik heb in principe ook nooit krap gezeten, verdien ook genoeg vind ik en vroeger bij mn ouders hadden we ook niks te klagen, maar heb wel met geld om leren gaan in de tijd dat ik op kamers zat en toch perse mn paard wou houden!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:11

bliver schreef:
amandananana schreef:

Dat is een grappig idee

Zie de charme er niet echt van in :o vind de bedragen om te sparen dan erg klein. zeker als je nog twee spaarrekeningen tegelijk moet vullen, zoals giolli, kom je daar helaas niet mee weg :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:12

Iris82 schreef:
pluisje88 schreef:

Dit dus. :j

Ik citeer: Een opname van uw spaarrekening dient enkel te geschieden voor de betaling van duurzame consumptiegoederen. -:) Dus niet voor dat ene leuke hoofdstel. ~~}>

voor haar valt een hoofdstel onder duurzaam consumptiegoed. Verschilletje in visie :P