Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:14

Ik doe het alleen als het niet heel druk is, anders is er een grote kans dat ik zelf flauw val. :=
Het is me al meerdere keren zwart voor de ogen geworden want veel mensen + de warmte + geschommel van de trein = misselijke en draaierige marlinde. :=
Ik stap al misselijk uit een hangmat. :')

saskiakefie

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:17

Grootste deel van de bokkers hier zegt dat ie het wel doet, maar zal het niet doen. Wat je zegt van te voren is namelijk niet wat je doet, heel gek maar zo is het echt. Als het namelijk echt gebeurd dan is er altijd wel iemand die opstaat maar dat is degene die het dichtsbij die jongen is, mensen die verder weg zitten zullen waarschijnlijk gaan ontkennen dat het hun verantwoordelijkheid is: Niet echt, maar wel in hun hoofd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:18

Ik ook niet :-)

Net als melody7 heb ik ook last met langdurig rechtstaan doordat ik herstellende ben van een beenvliesontsteking. Als ik dit been wat te lang belast loop ik 2 dagen erna nog kreupel. Komt daar nog eens bij dat ik ruim een uur onderweg ben met de bus, dus dat gaat natuurlijk niet. Gelukkig zijn er op mijn bus een hoop fijne mensen die wel zo vriendelijk zijn en zelf hun plaats afstaan.

Mocht ik goed te been zijn is het natuurlijk vanzelfsprekend dat ik m'n plaats afsta. Als de omstandigheden het toelaten natuurlijk. Als ik aan de andere kant van de overvolle bus zit kan de persoon me moeilijk bereiken natuurlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:19

Nou ik denk niet dat ik het doe. Puur omdat ik meestal in een boek zit of als een zombie naar buiten zit te staren en dus ook helemaal niet in de gaten zal hebben dat t zo druk is in de bus. Bovendien heb ik al snel last van mn rug bij lang staan, dus dat zou voor mij al een tweede reden zijn. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:22

Ik doe het wel. Heb ook een tijdlang met krukken gelopen en echt níemand ging staan. Bus vol met scholieren etc. Er is toen zelfs een oud vrouwtje voor mij opgestaan zodat ik kon zitten!!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:25

Ik zou het wel doen, net als voor ouderen. Verbaasd mij wel altijd hoe weinig mensen dit uit zichzelf aanbieden.. Ik zat afgelopen week ook in een overvolle bus en zag na ongeveer 15 minuten rijden dat een jongen met krukken bij de halte uitstapte. Deze had dus ook al die tijd moeten staan omdat niemand zo sociaal was geweest om op te staan. Ik had ook een zitplaats, alleen had ik de jongen niet gezien omdat het zo druk was, anders had ik zeker mijn plaats aangeboden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:27

altijd :j voor ouderen, zwangeren, mensen die duidelijk het zitten meer nodig hebben dan ik. Dan bied ik mijn plaats aan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:27

saskiakefie schreef:
Grootste deel van de bokkers hier zegt dat ie het wel doet, maar zal het niet doen. Wat je zegt van te voren is namelijk niet wat je doet, heel gek maar zo is het echt. Als het namelijk echt gebeurd dan is er altijd wel iemand die opstaat maar dat is degene die het dichtsbij die jongen is, mensen die verder weg zitten zullen waarschijnlijk gaan ontkennen dat het hun verantwoordelijkheid is: Niet echt, maar wel in hun hoofd.

Als er voor iemand met krukken instapt, en ik zit achter in die stampvolle bus, ja dan laat ik het gaan. want hoe wilt persoontje met krukken in die achterste hoek komen? En nee, ik ben niet zo goed gebekt dat ik van achter uit de bus wat zou zeggen van een situatie voor in een bus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:29

Ik heb woensdag om me heen gekeken. Werkelijk niemand was van plan om op te staan. Toen we op de rijksweg waren (dat is twee minuten ofzo) heb ik hem mijn plaats aangeboden. Maandag stond ik direct op, maar had woensdag zoiets van, nu mag een ander.... Maar helaas...
Hoeveel man past er in een bus? 40? 50? Die hebben toch niet allemaal een niet zichtbare handicap? Na 40 minuten staan heb ik ook een zere rug, zere voeten en lamme armen, Maarja, dat is dan maar zo.
Mensen die écht klachten hebben hoeven zich hierdoor trouwens niet aangesproken te voelen, ik ga niet beoordelen wat een ander wel of niet kan. En tussen die 40 of 50 zullen echt mensen zitten die wel willen maar niet kunnen. Maar niet al die 40/50

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:33

Ik sta ook altijd op, heb zelf nergens last van dus kan prima staan. Ik blijf me er wel nog steeds over verbazen dat er mensen zijn die hun tas op de zitplek naast zich laten staan terwijl er een ouder stel binnen komt lopen.. come on. :/

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:49

LadyMadonna schreef:
Ik heb woensdag om me heen gekeken. Werkelijk niemand was van plan om op te staan. Toen we op de rijksweg waren (dat is twee minuten ofzo) heb ik hem mijn plaats aangeboden. Maandag stond ik direct op, maar had woensdag zoiets van, nu mag een ander.... Maar helaas...
Hoeveel man past er in een bus? 40? 50? Die hebben toch niet allemaal een niet zichtbare handicap? Na 40 minuten staan heb ik ook een zere rug, zere voeten en lamme armen, Maarja, dat is dan maar zo.
Mensen die écht klachten hebben hoeven zich hierdoor trouwens niet aangesproken te voelen, ik ga niet beoordelen wat een ander wel of niet kan. En tussen die 40 of 50 zullen echt mensen zitten die wel willen maar niet kunnen. Maar niet al die 40/50

Nouja als de mensen die in dit topic gereageerd hebben een gemiddeld beeld van de samenleving vormen, heeft blijkbaar iedereen een niet zichtbare handicap. Wat een pijntjes en excuses komen er langs zeg!
Vervelend voor al die mensen.. Maar ik mag hopen dat het niet echt zo is dat 80% last van z'n rug/voeten/flauwvallen/enz heeft, want dan gaat het niet goed met de Nederlander..

En ja, natuurlijk sta ik zelf op (ook als ik moe ben en zere voeten heb na een lange dag, wat een rotexcuus btw). Voel me al vervelend als een oud persoon dan bv weigert..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:51

Ga jij maar over je eigen lijf oordelen ipv over dat van een ander. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:52

Oordelen is nou eenmaal altijd makkelijker dan 't zelf voelen :\

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:57

Nou hè.. denk dat als het erop aankomt dat je het dan ook niet zo snel zou doen. Het is maar opstaan in een bus, geen militaire training.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:57

_suus19_ schreef:
LadyMadonna schreef:

Nouja als de mensen die in dit topic gereageerd hebben een gemiddeld beeld van de samenleving vormen, heeft blijkbaar iedereen een niet zichtbare handicap. Wat een pijntjes en excuses komen er langs zeg!
Vervelend voor al die mensen.. Maar ik mag hopen dat het niet echt zo is dat 80% last van z'n rug/voeten/flauwvallen/enz heeft, want dan gaat het niet goed met de Nederlander..

En ja, natuurlijk sta ik zelf op (ook als ik moe ben en zere voeten heb na een lange dag, wat een rotexcuus btw). Voel me al vervelend als een oud persoon dan bv weigert..

Gelukkig ben ik een zeldzaam geval! Ik vind het zelf ook erg fijn dat ik altijd in elk vervoersmiddel misselijk word. En dat de wereld regelmatig draait als ik weer te snel op sta! +:)+
Echt super! Fijn dat jij daar een oordeel over hebt! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:59

_Barbara_ schreef:
Ik sta ook altijd op, heb zelf nergens last van dus kan prima staan. Ik blijf me er wel nog steeds over verbazen dat er mensen zijn die hun tas op de zitplek naast zich laten staan terwijl er een ouder stel binnen komt lopen.. come on. :/

Als de trein druk is, en ik stap in vraag ik altijd met opzet aan 'mensen met tas op stoel naast zich' :')

Over de vraag in de OP.. Ik zou wel opstaan als die persoon in de buurt staat en ik mij goed voel :) (en dat is dus als ik denk dat ik geen vlekken voor mijn ogen krijg en daarbij misselijk wordt )
Ben weleens opgestaan voor iemand met krukken, heb ik een leuk gesprek mee gehad onderweg!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:00

Laatst werd ik raar aangekeken door een oude vrouw dat ik opstond ( 16 jaar ) omdat de jeugd egoistisch is volgens haar maar verder kon er geen bedankje af

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:01

Ik zou het niet doen. Met de reden dat ik zelf knock out ga in de bus met drukte en warmte. Ik heb eerder gehad dat ik de bus uitgerold ben omdat ik gewoon flauwviel. Echt uit het niets lag ik op de grond..
Ik blijf lekker zitten in de hoop dat er iemand anders opstaat!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:03

Anke98 schreef:
Laatst werd ik raar aangekeken door een oude vrouw dat ik opstond ( 16 jaar ) omdat de jeugd egoistisch is volgens haar maar verder kon er geen bedankje af

Dan was ik weer gaan zitten. :=

Ook een keer een vrouw die zei "ben je mal, zo oud ben ik niet!" :')
Ik sta meestal wel op hoor! :j Behalve als het hutjemutje vol is.

Daarbij reis ik vooral buiten de spits.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 21:04

Toch leuk dat mensen de situatieschets niet lezen. De schets is duidelijk toch? Er vanuit gaand dat je zelf goed ter been bent etc... Dus dat je het zelf kán. Dan komen er toch allemaal reacties met: dat kan ik niet, want....
Ga er vanuit dat je het lichamelijk en geestelijk kan. Sta je dan op voor iemand die het niet kan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:05

Oke, ik zie vanalles voorbij komen, daar ga ik niet over oordelen. Mensen weten immers zelf wat hun lichaam aan kan en wat niet.

Om heel eerlijk te zijn, weet ik niet of ik zou opstaan uit mezelf. Als iemand mij vraagt of die er mag zitten omdat die slecht te been is of wat dan ook heeft, heb ik wel het fatsoen om op te staan. Zo vroeg iemand die gehandicapt was aan mij of ik zijn pasje wilde oprapen. Uiteraard doe ik dat. Uit mezelf opstaan ligt nogal aan de situatie. Ik ben niet in zo'n situatie gekomen om eerlijk te zijn. Als ik weet dat ik nog 2 uur in de trein/bus etc moet gaan zitten, zal ik niet snel opstaan, omdat ik weet dat er dan later mensen op mijn plek gaan zitten die er bij de volgende halte uit moeten. Ja, en dát heb ik al wel vaak genoeg meegemaakt. Niet bij mij maar bij anderen.
Zo zat ik een tijdje terug in de trein. De trein was zo druk dus er stappen wat mensen in waaronder een vrouw, middelmatige leeftijd. Die ging zitten op de enige zitplek daar. Halte later stapt er een hoogzwangere vrouw in. De middelage vrouw keek naar hoogzwangere vrouw en bleef gewoon zitten. Die hoogzwangere vrouw moest notabene bij een stuur van een fiets met haar buik staan. Ik kon zelf niet opstaan want ik stond ook al.

Voor mensen die reisziekte hebben, staan zou juist beter moeten zijn, volgens mij. Ik spreek even uit mijn ervaring overigens. Reisziekte komt voort uit het heen en weer geschut.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:06

Ik reis altijd in de spits door school helaas ik vond t ook niet normaal.

overegens was er wel een vrouw die zei dat zij die plek kreeg 4 stoelen 2-2 tegenover zegmaar omdat dat de invalide plek was en ze alleen daar de plek kreeg. Vriendelijk (wel licht geiriteerd) gezegt dat de invalide plek met de klapstoeltjes is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:08

Ik sta met liefde inderdaad, maar niet in een sardientjes-in-blik-bus. Dan is de warmte en drukte echt funest voor mijn wagenziekte omdat ik dan ook slecht vooruit kan kijken en ik denk oprecht dat niemand zit te wachten om ondergespuugd te worden door mij := maar in een niet propjevolle bus sta ik gelijk op als ik vooraan zit.

Al is de wagenziekte dusdanig heftig dat ik sowieso al niet tot zelden met het openbaar vervoer ga; zelfs op de veerdienst naar een eiland is al een ramp (en sta ik op dek, ongeacht het weer)
En als ik met de bus ga, dan sta/zit ik op een dusdanig plek dat het voor iemand met krukken een wonder is als ie zo'n stuk door de mensenmassa door de bus kan sjouwen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-10-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:18

Ja tuurlijk sta ik op! En als ik al sta, vraag ik of er iemand anders op kan staan..

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:22

LadyMadonna schreef:
Toch leuk dat mensen de situatieschets niet lezen. De schets is duidelijk toch? Er vanuit gaand dat je zelf goed ter been bent etc... Dus dat je het zelf kán. Dan komen er toch allemaal reacties met: dat kan ik niet, want....
Ga er vanuit dat je het lichamelijk en geestelijk kan. Sta je dan op voor iemand die het niet kan?

Ja ik neem aan dat iedereen dit zou doen als hij goed ter been was, dit is niet het geval. Niet iedereen is goed ter been (anders zou je voor niemand op hoeven te staan) en daarom leg ik uit waarom ik dit niet zou doen.