Miepie77 schreef:precies, J&W, vandaag waren we in de blokker voor iets en ze wilde van alles zo even kopen, ik moest toen echt letterlijk zeggen daar heb je nu geen geld voor en gaan we niet kopen, ze keek me zo beteutert aan, ik besefte toen echt dat ze geen benul van geld meer heeft
Ik zit er serieus aan te denken haar pas weg te halen en alleen weekgeld neer te leggen, boodschappen doe we al samen, maar ze woont 200 meter van een winkelcentrum en soms gaat ze ineens iets kopen (wat ze absoluut niet nodig heeft), ik vind het moeilijk want kan haar toch niet alles afpakken, maar zo helpt ze zichzelf in de problemen.
dankjewel Bigone: bij de bank zei die mevrouw ook dat bij een machtiging alles in ene stopt als ze wegvalt dus die raadde me al aan een gezamelijke rekening te nemen zodat ik nog gewoon dingen kan afhandelen tegen die tijd
Weekgeld, dat deed ik ook bij mijn moeder, kon ze een paar dingen halen en verder kwam ik er vier keer per week, naast drie dagen dagopvang en thuiszorg voor medicatie en wassen en huishouding. In die zin was het zwaar omdat ik 600 kilometer per week reed, ik heb toen met de familie in het buitenland overlegt dat de benzinekosten voor ma waren. Het kostte me 250 euro per maand om haar te helpen.
Gezamenlijke rekening had ik niet aan gedacht maar ook daarbij is het nu nog steeds zo dat wanneer één van de twee komt te overlijden ook de rekening geblokkeerd word. Er is wel nu de mogelijkheid om testamentair vast te leggen dat diegene die achterblijft in geval van opname in tehuis of overlijden de achtergebleven persoon beslissingen kan nemen. Zoals verkoop woning enz. Vroeger was je de sjaak als je een eigen woning had en een demente partner die maar doorleefde. Ook als kinderen zijnde was het erg wanneer de overgebleven ouder dement was, je kon niks en nu kan dat gelukkig geregeld worden. Ik weet niet of je moeder een eigen woning en nog een flinke spaarrekening heeft, zo ja, denk er even goed over na.