Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) totdat mijn moeder er achter kwam.Brainless schreef:Bij ons ging dat vanzelf.
Ik vertelde ook gewoon als ik ongesteld was (niet direct aan hun).
Ze vroegen vanzelf wat dat was en ook wat die "dingen" (tampons) in de wc waren.
Maar het woord ongesteld en dat vrouwen dan bloeden uit hun plasser was al gewoon op zeer jonge leeftijd bij hun bekend.
Ik heb ze eigenlijk daardoor nooit hoeven voor-/inlichten.
Ze weten waar voor hun het maanverband ligt en hoe je dat gebruikt.
Mijn oudste dochter (nu 12) is al enige tijd ongesteld, mijn jongste (11) nog niet.
Maar die heeft al wel een maandverbandje (met schone onderbroek) in haar tas op school.
Kaus schreef:Ik zou dus gewoon vertellen dat het rond haar leeftijd of wat later kan gebeurden dat er zomaar wat bloed in je onderbroek zit en dat ze dat dan gewoon aan jou moet vertellen.
Pas wanneer ze echt ongesteld is zou ik uitleggen hoe en waarom.
Kaus schreef:Toen ik voor het eerst ongesteld werd snapte ik niet wat er gebeurde. Heb het 2 maanden geheim kunnen houden (onderbroeken wassen met de hand) totdat mijn moeder er achter kwam.
Toen pas is mij uitgelegd wat er gebeurde.
Ik zou dus gewoon vertellen dat het rond haar leeftijd of wat later kan gebeurden dat er zomaar wat bloed in je onderbroek zit en dat ze dat dan gewoon aan jou moet vertellen.
Pas wanneer ze echt ongesteld is zou ik uitleggen hoe en waarom.
Kaus schreef:Brainless, ooh niet omdat ze zich er voor moet schamen. Maar meer omdat als ze precies weet hoe en waarom ze het misschien een vies idee vindt of het eng vindt.
Ik zou toen ik jonger was het idee 'soms komt er gewoon wat bloed uit je vagina' een minder eng idee vinden dan 'één keer per maand komt er een eitje (nee, dat komt niet tijdens je menstruatie, maar dat is wel wat vaak verteld wordt) uit je vagina met bloed zodat je weer zwanger kunt worden'.
Ik zou dus eerst vertellen dat het gewoon zo is, daarna uitleggen hoe en wat.

.
), ik heb daar nooit geen probleem van gemaakt.
Brainless schreef:@Suzanne F.
Tegenwoordig zijn de meeste meisje al in groep 8 ongesteld (en sommige al in groep 7).
Mijn dochter in de klas was voor de zomervakantie alle meisje (op 1 na) al ongesteld geweest.
maargoed, een tien voor de moeite zullen we maar zeggen! Cowgirl schreef:Mijn moeder vertelde gewoon dat elke vrouw 1x per maand een beetje bloed verliest.
En als je dat had je ook kindjes kon krijgen.
En als ze niet lekker was vertelde ze waarom .
*knip*

(En daarom ik zelf denk ik ook)