Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:01

Freedom, denk dat elke vrouw er precies hetzelfde over denkt :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:02

Goh, ik kan me zelf niet voorstellen dat er kinderen zijn die er nog niets over weten, dat het echt nooit een keer ter sprake is gekomen of ze het niet van klasgenootjes hebben gehoord... in mijn omgeving moet je dan wel onder een steen zitten :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:05

Bij ons ging dat vanzelf.
Ik vertelde ook gewoon als ik ongesteld was (niet direct aan hun).
Ze vroegen vanzelf wat dat was en ook wat die "dingen" (tampons) in de wc waren.
Maar het woord ongesteld en dat vrouwen dan bloeden uit hun plasser was al gewoon op zeer jonge leeftijd bij hun bekend.

Ik heb ze eigenlijk daardoor nooit hoeven voor-/inlichten.
Ze weten waar voor hun het maanverband ligt en hoe je dat gebruikt.
Mijn oudste dochter (nu 12) is al enige tijd ongesteld, mijn jongste (11) nog niet.
Maar die heeft al wel een maandverbandje (met schone onderbroek) in haar tas op school.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:06

Toen ik voor het eerst ongesteld werd snapte ik niet wat er gebeurde. Heb het 2 maanden geheim kunnen houden (onderbroeken wassen met de hand :') ) totdat mijn moeder er achter kwam.
Toen pas is mij uitgelegd wat er gebeurde.

Ik zou dus gewoon vertellen dat het rond haar leeftijd of wat later kan gebeurden dat er zomaar wat bloed in je onderbroek zit en dat ze dat dan gewoon aan jou moet vertellen.
Pas wanneer ze echt ongesteld is zou ik uitleggen hoe en waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:09

Mijn moeder heeft nooit wat gezegd , heb 3 oudere zussen maar moest goed slikken toen ik bloed in mijn onderbroek vond. Even gillen naar moeders en die heeft alles uitgelegd :+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:12

Brainless schreef:
Bij ons ging dat vanzelf.
Ik vertelde ook gewoon als ik ongesteld was (niet direct aan hun).
Ze vroegen vanzelf wat dat was en ook wat die "dingen" (tampons) in de wc waren.
Maar het woord ongesteld en dat vrouwen dan bloeden uit hun plasser was al gewoon op zeer jonge leeftijd bij hun bekend.

Ik heb ze eigenlijk daardoor nooit hoeven voor-/inlichten.
Ze weten waar voor hun het maanverband ligt en hoe je dat gebruikt.
Mijn oudste dochter (nu 12) is al enige tijd ongesteld, mijn jongste (11) nog niet.
Maar die heeft al wel een maandverbandje (met schone onderbroek) in haar tas op school.

Zo hier ook,ben daar zelf altijd heel open en luchtig over geweest,net zoals mijn moeder.
Hebben ze vragen over wat dan ook,ze krijgen van mij altijd een eerlijk antwoord! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:12

Kaus schreef:
Ik zou dus gewoon vertellen dat het rond haar leeftijd of wat later kan gebeurden dat er zomaar wat bloed in je onderbroek zit en dat ze dat dan gewoon aan jou moet vertellen.

Waarom?
Op de lagere school krijgen ze tegenwoordig in groep 8 al voorlichting.
Ook voorkom je uitlachen/schaamte als kinderen gewoon weten hoe, wat en waarom ze ongesteld worden.

Kinderen weten vaak ook wel dat de hond loops wordt en waarom een paard hengstig en een kat krols is; maar als het om hun eigen lichaam aangaat, is het ineens moeilijk om het te bespreken?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:15

Weet ze daar nog helemaal niks van? Heeft ze dat bij jou nooit gezien of meegekregen? Heeft ze nooit een maandverband gezien en gevraagd waar die voor was?

Mijn dochter weet al van jongs af aan dat elke vrouw dat krijgt als ze in de puberteit komt. Ik heb aangegeven rond 13-14 jaar. Kan eerder, kan later. Dat hoort er gewoon bij als je groter wordt. En daar heb je die luiers voor. :')
Die vraag kwam toen ze een jaar of 4 was. Je kan het beter maar gewoon heel simpel uitleggen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:17

Brainless, ooh niet omdat ze zich er voor moet schamen. Maar meer omdat als ze precies weet hoe en waarom ze het misschien een vies idee vindt of het eng vindt.
Ik zou toen ik jonger was het idee 'soms komt er gewoon wat bloed uit je vagina' een minder eng idee vinden dan 'één keer per maand komt er een eitje (nee, dat komt niet tijdens je menstruatie, maar dat is wel wat vaak verteld wordt) uit je vagina met bloed zodat je weer zwanger kunt worden'.

Ik zou dus eerst vertellen dat het gewoon zo is, daarna uitleggen hoe en wat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:17

Kaus schreef:
Toen ik voor het eerst ongesteld werd snapte ik niet wat er gebeurde. Heb het 2 maanden geheim kunnen houden (onderbroeken wassen met de hand :') ) totdat mijn moeder er achter kwam.
Toen pas is mij uitgelegd wat er gebeurde.

Aguttie wat sneu eigenlijk. Dat vind ik echt een gemis in je opvoeding. Dan zal er over seks ook wel niet openlijk gesproken zijn?

Ik ben ervoor om alles bespreekbaar te maken, hetzij kinderlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:22

Kaus schreef:
Brainless, ooh niet omdat ze zich er voor moet schamen. Maar meer omdat als ze precies weet hoe en waarom ze het misschien een vies idee vindt of het eng vindt.
Ik zou toen ik jonger was het idee 'soms komt er gewoon wat bloed uit je vagina' een minder eng idee vinden dan 'één keer per maand komt er een eitje (nee, dat komt niet tijdens je menstruatie, maar dat is wel wat vaak verteld wordt) uit je vagina met bloed zodat je weer zwanger kunt worden'.

Ik zou dus eerst vertellen dat het gewoon zo is, daarna uitleggen hoe en wat.

Zo uitgebreid hoeft ook niet natuurlijk. :P

Maar wel dat het een teken is (net zoals bij dieren) dat je lichaam kindjes kan krijgen.
In groep 8 kregen ze uitleg in de klas (met simpele tekeningen/plaatjes) hoe het precies werkte.
De jongens wel apart van de meisjes om te zorgen dat ze wel vragen durfde te stellen.

@Suzanne F.
Tegenwoordig zijn de meeste meisje al in groep 8 ongesteld (en sommige al in groep 7).
Mijn dochter in de klas was voor de zomervakantie alle meisje (op 1 na) al ongesteld geweest.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-10-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Mijn moeder vertelde gewoon dat elke vrouw 1x per maand een beetje bloed verliest.
En als je dat had je ook kindjes kon krijgen.
En als ze niet lekker was vertelde ze waarom .

Al met al vond ik het de eerste keer vreselijk, stond te huilen en wou niet meer naar school :) .
Een vriendinnetje vertelde toen dat ze het al heel lang was en toen was het goed...ik was niet de enige :D

Ik zat in de laatste klas van de basisschool...zo'n 27 jaar geleden.
Dus of het echt iets van tegenwoordig is op die leeftijd?
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 08-10-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Hier kijken ze met regelmaat in hun eigen baby boeken,Van heel kleins af aan zien ze ook ''gewoon'' de bevallingsfoto's die er in staan (ook de bloederige :P ), ik heb daar nooit geen probleem van gemaakt.
Wel heb ik ze gezegd dat ze die albums niet mogen bekijken als er een vriendje of vriendinnetje komt spelen :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:25

Bij mij hoefde niemand iets uit te leggen.
Gewoon door school, voorlichtingen en verhalen wist ik er al genoeg van.
Je dochter komt vanzelf wel met vragen denk ik als het zover is.

Oh, en lucky me, ik was pas op mijn 14e de sigaar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:27

Brainless schreef:
@Suzanne F.
Tegenwoordig zijn de meeste meisje al in groep 8 ongesteld (en sommige al in groep 7).
Mijn dochter in de klas was voor de zomervakantie alle meisje (op 1 na) al ongesteld geweest.

Ik was ook vrij jong hoor. Zat ook in groep 8 toen.
Maar met mijn eigen dochtertje dus nooit een geheim van gemaakt. Altijd openlijk besproken. We gaan ook vaak samen in bad en eens in de maand kan mama ook niet mee in bad. En ze weet precies waarom en wat er dan is.
Ik vind het eigenlijk heel sneu voor degenen die zich rotschrikken als ze ongesteld worden omdat ze niet weten wat het is.

Oyeru

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:30

Ik weet niet meer hoe mijn moeder het heeft uitgelegd, maar weet nog wel dat toen ik voor t eerst ongesteld was ik echt heel diep zuchtte: nee hé het is zo ver.... En mijn moeder lachen :') :') :')

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:31

Mijn moeder heeft het ook met boekjes gedaan. Ik heb zelf een boekje gelezen en mocht daarna alles vragen. Dit ging top, alleen was ik al 16 toen ik voor het eerst ongesteld werd :') maargoed, een tien voor de moeite zullen we maar zeggen!

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:32

Ik bloedde de 1e en 2e keer zo weinig dat ik dacht dat ik gewoon ziek was :')

Toen er de 3e keer ineens een hele vloedgolf kwam begreep ik het pas (heb het toen ook maar meteen door het huis geschreeuwd)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:35

Cowgirl schreef:
Mijn moeder vertelde gewoon dat elke vrouw 1x per maand een beetje bloed verliest.
En als je dat had je ook kindjes kon krijgen.
En als ze niet lekker was vertelde ze waarom .

*knip*

Op deze manier bedoel ik inderdaad met gewoon er over hebben.
Ik zou niet in de details treden op deze leeftijd. Als ze op een leeftijd van +- 14 is kan dat allemaal wel. Maar wanneer ze 9 is zou ik niet gaan uitleggen over wat er precies IN je baarmoeder gebeurt. Daar wordt het alleen maar eng van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:40

Ik werd het ook op mijn 11e of 12e, maar had nooit echt voorlichting gehad van mijn ouders voor zover ik weet. Ik wist gewoon van vriendinnetjes of klasgenootjes die het wel al waren hoe het in elkaar zat en toen het gebeurde heb ik dat gelijk aan m'n moeder verteld. Mijn vader heeft me zelfs mee uit eten genomen :')

Mijn zusje schaamde zich rot, wist wel wat het betekende want ik praatte er altijd heel erg open over (ze is 3.5 jaar jonger dan ik). Zij heeft het volgens mij echt een jaar geheim gehouden voor mijn ouders, gewoon stiekem tampons kopen van haar zakgeld. Heeft zichzelf ook gelijk bij de eerste menstruatie al aangeleerd hoe ze tampons moest inbrengen :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:41

Mijn dochters wisten ook al dat mama weleens bloedje had.Zo noemde mijn dochters dat.Nu alles uitgelegt.Maar de dames 12 en 13 willen er niets van weten.Maandverband wat ik in het koffer stop bij logeerpartijen vindt ik later onder het bed terug.Maar ze weten waar alles ligt.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:42

ik kreeg zo een boek dat hete toen, seks en zo volgens mij haha.
je mag hem van mij wel hebben volgens mij ligt hij ergens op zolder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:43

Ik denk dat het inderdaad wel handig is om dat soort dingen open en bloot in het blikveld te leggen. Wij hadden altijd maandverband en tampons boven en beneden in de wc liggen, en zowel mijn zusje als ik wisten waar we het moesten vinden als we het nodig hadden. Op die manier kan een kind ook logisch reageren en zo'n ding pakken in plaats van in blinde paniek naar mama vliegen die dan weer naar de winkel moet.

Ik snap persoonlijk niet zo waarom het van zulk belang is om het gelijk aan je ouders te vertellen. Ik vond het niet zo gek dus heb het gewoon verteld, maar het is een vrij persoonlijk iets en ik zou het ook echt compleet begrijpen als er kinderen zijn die het gewoon liever niet willen vertellen eigenlijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:48

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:49

Waarom hebben mensen eigenlijk zoveel moeite met seksuele voorlichting?
Mijn moeder was daar altijd heel makkelijk in, soms wat te makkelijk... :') (En daarom ik zelf denk ik ook)
Op een gegeven moment riep ik "nou weet ik het wel mama!"
Ik was 12 toen ik voor het eerst ongesteld was en mijn beste vriendinnetje was het net een maand eerder geworden.
Word er eigenlijk op school helemaal geen aandacht aan besteed?