Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:55

Gister net geleerd (van tv :)) ) dat het roze-meisje blauw- jongen "syndroom" ons is aangeleerd in de jaren '40 .

Verder is een vrouw genetisch aangelegt om bepaalde dingen aantrekkelijk te vinden. Zoals baby's, puppy's etc. Zij hebben daarom "expres" ronde bolle gezichtjes met grote ogen. Zodat de vrouw graag voor zoiets wil zorgen. (even een herinnering van 2e jaar college zo'n 6 jaar terug :+ )

Verder: Ik heb een hekel aan roze, en mijn lievelingskleur is blauw :D
Heb in groep 8 dan ook zo'n mooie vraag gesteld in de "anonieme" vragenbus: Waarom zal alle barbiespullen roze?
- Ik vond het leuk om met de barbies te spelen (jaja kinders vroeger speelde je gerust tot je 12e met barbies :+ ) Maar had een hekel aan al het roze wat daarbij kwam kijken :')

LHS13

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:59

Maak je niet druk om zoiets :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:01

LHS13 schreef:

Om seksisme niet?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:03

Vjestagirl schreef:
LHS13 schreef:

Om seksisme niet?

Oh kom op, overdrijven is ook een vak.
Ze doen puur wat het beste verkoopt.
Als 60% van bloemetjes houdt en 40% van bier, focussen ze op de bloemetjes.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:06

<3 <3 Omdat we van ROZE houden! <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:06

Omdat men graag in hokjes denkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:07

Vjestagirl schreef:
LHS13 schreef:

Om seksisme niet?

seksisme is discriminatie op grond van je geslacht. Zit meestal een waarde oordeel in. Dat heeft niks te maken met dat de verpakkingen er anders uit zien... Overigens is het mij niet eens opgevallen. Maar ik hou ook wel van bloemetjes, krulletjes en thee met een cupcake :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:08

Vjestagirl schreef:
LHS13 schreef:

Om seksisme niet?

Het is geen seksisme; het is een kwestie van de meerderheid bepaalt.

Seksisme zou het zijn als een supermarktmedewerker zou zeggen dat je geen zero mag maar light moet omdat je een vrouw bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:09

verootjoo schreef:
seksisme is discriminatie op grond van je geslacht. Zit meestal een waarde oordeel in. Dat heeft niks te maken met dat de verpakkingen er anders uit zien... Overigens is het mij niet eens opgevallen. Maar ik hou ook wel van bloemetjes, krulletjes en thee met een cupcake :D

Jij vrouwmens >;)

(Oke, ik zwicht ook voor die geweldige roze gereedschapset :') gewoon om te hebben, want ik gebruik het toch niet want ik klus niet. Daar heb ik dan weer een man voor _O- )

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:10

Slina schreef:
Oh kom op, overdrijven is ook een vak.
Ze doen puur wat het beste verkoopt.
Als 60% van bloemetjes houdt en 40% van bier, focussen ze op de bloemetjes.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:13

Ik ben ook een van de weinigen in mijn omgeving die een high tea geen reet aan vind... thee en mierzoete gebakjes die je in 1 hap door slikt. Beh.
doe mij maar bier en bitterballen idd :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:16

Ik vind seksisme ook iets te ver gaan voor dit. Het is gewoon slimme marketing die uitgaat van vooroordelen. Zolang niemand mij zegt dat ik die pizzaburger nu niet mag eten waarvoor ze nu reclame maken voor de mannen, maak ik me er niet meer druk om. Vroeger wel gedaan hoor, want ik ben nou eenmaal nooit een meisjemeisje geweest en had wel eens het idee dat men mij dus als heel mannelijk zag. Doen sommigen ook hoor, maar dat zegt meer over hen dan over mij.
Als iemand het nodig vind om mij te vertellen dat echte vrouwen geen bier drinken...kan ie gewoon een boer in zn gezicht krijgen :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:31

Citaat:
It goes without saying that the women’s hiking socks are just for pretend. Women can’t actually hike! Their periods would attract bears.

Citaat:
The real surprise happens when you accidentally eat the wrong egg and your genitals fall off.

De commentaren op die site zijn wel erg grappig :D

Maar ja, het is best wel heel vervelend. En het is ook een probleem - omdat het er zeker toe leidt dat mensen het idee hebben dat ze niet een 'echte' man of vrouw zijn als het ze niet echt aanspreekt. Daar maak je een boel mensen onnodig onzeker mee. Dat is toch geen fijne samenleving, waar je de hele tijd mensen het gevoel geeft dat ze helemaal in een hokje geplaatst moeten zijn en anders niet 'echt'?

Daarnaast kent Amerika een behoorlijke werkelijke ongelijkheid: vrouwen krijgen bv heel vaak minder betaald voor hetzelfde werk, veel vrouwen krijgen te maken met seksuele intimidatie of worden zelfs verkracht. Het staat de jongens vrij om ruw en opdringerig te zijn (want 'boys will be boys'), terwijl meiden 'hun benen maar bij elkaar moeten houden' en anders krijgen ze alle nadelen van een tienerzwangerschap. Het staat de jongens vrij om ruw te zijn, hun zin door te drukken, en het is de verantwoordelijkheid van de meiden om dat te weerstaan.
En als vrouwen ongewenst zwanger zijn (zelfs als dat door verkrachting is) moeten ze in het ergste geval nog een keer aangerand worden door de dokter, er was sprake van dat vrouwen verplicht een inwendig cameraonderzoek moesten krijgen voor ze een abortus kunnen ondergaan.)

Nee, dat is niet hetzelfde als een roze plakbandautomaat. Maar hoe meer je de verschillen benadrukt op alle terreinen, hoe normaler het ook wordt op die belangrijke terreinen. IK vind dat een groot probleem.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:40

Er is ook nog een verschil tussen een bepaald product in roze en blauw/piraten en prinsessen maken of er ook nog op zetten dat de ene voor jongens en de andere voor meisjes is. Ook al zal een groot deel kiezen volgens de standaard patronen, een beetje ruimte voor de mensen die anders willen kiezen is ook niet weg.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:49

Achja je bent niet verplicht de 'meisjes' versie te kopen. Uiteraard heb je met maandverband/tampons weinig keuze. Maar het is maar de verpakking. Snap dat je het misschien allemaal wat overdadig vindt, maar het gaat om het functionele toch? En als er een mannen/vrouwen versie is, dan ga je toch gewoon voor de mannenversie? Niemand verplicht jou om de roze verpakking te kopen.
Ze kunnen natuurlijk niet iedereen tevreden stellen en inderdaad, dan wordt meestal het standaard patroon/kleur gekozen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:55

dancer_ schreef:
Ze kunnen natuurlijk niet iedereen tevreden stellen en inderdaad, dan wordt meestal het standaard patroon/kleur gekozen.

Een neutrale versie ;) Daar zal niemand over klagen. Deze marketing is natuurlijk vooral bedoeld om te zorgen dat broertjes en zusjes niet gaan denken dat ze zomaar dezelfde tandpasta kunnen gebruiken, of dezelfde limonade kunnen drinken. Of man en vrouw dezelfde neutrale deodorant, of hetzelfde plakband delen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:58

Shadow0 schreef:
dancer_ schreef:

Een neutrale versie ;) Daar zal niemand over klagen. Deze marketing is natuurlijk vooral bedoeld om te zorgen dat broertjes en zusjes niet gaan denken dat ze zomaar dezelfde tandpasta kunnen gebruiken, of dezelfde limonade kunnen drinken. Of man en vrouw dezelfde neutrale deodorant, of hetzelfde plakband delen.

Of dat je zomaar scheermesjes zou kunnen gebruiken die 3x goedkoper zijn maar geen roze handvat hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:06

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:14

Heel simpel antwoord op de vraag van TS: Het verkoopt. Tada. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:18

En wat nou als je van beiden houdt? Nu voel ik me zo incompleet en niet volledig serieus genomen als vrouw :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:20

Vjestagirl schreef:
Waarom zodra iets richting vrouwen gepromoot wordt er hartjes en bloemetjes en zogenaamd handgeschreven lettertypes aan pas moeten komen? Waarom wordt er verwacht dat ik val voor het maken van een 'pronkkastje, voerhuisje of steigerhouten kastje' onder het genot van een kopje thee met een cupcake (ladiesday Karwei) i.p.v. dat ik bier en bitterballen krijg? Waarom heeft de verpakking van mijn tampons bloemetjes en krulletjes (OB pro comfort)? Waarom heeft BIC een pennenlijn voor vrouwen, die ook direct weer roze zijn?

Oh ik ken dat... of vrouwenagenda's waarbij men er meteen vanuit gaat dat vrouwen bijgelovige horoscooplezers zijn. >;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:25

vuurneon schreef:
Het ergste vind ik nog steeds de 'happy period' en al die 'happy' reclames erover. Natuurlijk is het lastiger om reclame te maken voor iets dat gewoon niet prettig is, maar doorslaan is ook een vak.

Leuker kunnen we het niet maken... wel makkelijker.

Dat moeten ze eens op die verpakkingen zetten. *D

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:27

Maar niemand zegt toch dat je perse die roze scheermesjes moet kopen, of de andere dingen? Ik moet zeggen dat ik het leuk vind dat er meerdere keuzes zijn. Dat is juist wat minder standaard dan neutraal :)) Maar ik kies ook net zo vrolijk voor de 'mannen' versie.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:30

Ik vind het maar irritant dat zoveel spullen roze zijn. Ik heb een hekel aan roze. Ik probeerde Een trainingsjasje te kopen, alles had rose strepen, rose mouwen, roze frutsels. Nou laat maar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:36

Haha, doe mij ook maar bier en biba's in plaats van cupcakes en thee.

Maar roze vind ik stiekem wel leuk...