Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:43

Hangt ook wel een beetje af van wat voor band je met een leraar hebt, op de middelbare tegen leraren die je verder niet spreekt meneer/mevrouw en u. Maar tegen bijv. je mentor waar je goed mee kan opschieten of een docent die ook lekker buiten een sigaretje komt roken zeg je dan weer wat sneller je.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:45

Op de universiteit werd ik trouwens ook door de docenten met u aangesproken, alhoewel ik aan het eind zo lang studeerde en bekende was op de faculteit dat het je/jij was en voornaam. Maakte niet uit of diegene nou professor was of niet.

Sheran

Re: Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:48

Op de UvA spraken ze de leraren aan met de voornaam en op de RuG met de achternaam. En in UvA-mails stonden dus ook dingen als: 'beste Rudy', terwijl het op de RuG 'Geachte heer Van Nijf' was.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:51

Ik vind het zo raar dat u zeggen als respectvol wordt gezien en je niet. Het gaat toch om de hele context waarin je dat zegt? Je kunt ongelofelijk onbeschoft zijn en toch "u" zeggen, dat "u" maakt het dan niet ineens beschaafd.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:02

helemaal mee eens MairiMacBran! zei ik ook al vorige pagina, ik heb liever dat ik met respect behandeld word, dan dat ik met U word aangesproken door een draak....

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:03

Bij ons was het juist andersom in vergelijking met de meesten hier. Op de basisschool moesten we u zeggen of juffrouw +achternaam. Vanaf de hogere groepen kregen we meesters en die spraken we aan met meneer + achternaam. (overigens wel gewoon een fijne, open sfeer.)
Op de middelbare gebruikte ik zelf altijd u/meneer/mevrouw en op het hbo was het bijna raar om met u te spreken, maar wilden ze volgens mij juist een informelere sfeer creëren door je en voornamen te gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:04

dems75 schreef:
helemaal mee eens MairiMacBran! zei ik ook al vorige pagina, ik heb liever dat ik met respect behandeld word, dan dat ik met U word aangesproken door een draak....

Maar het een sluit het andere toch niet uit? T is niet opeens of-of maar en-en. Die draak kan ook door te tutoyeren respectloos zijn in zijn woorden, terwijl het keurige mannetje ernaast respectvol spreekt en 'u' gebruikt.
90 procent van mijn middelbare school docenten wouden worden aangesproken met 'u' en maakten dat duidelijk kenbaar vanaf les 1. In dergelijk geval is het een teken van fatsoen om je aan hun wens te houden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:08

Ja, maar hier wordt gezegd dat het per definitie niet respectvol is als je tutoyeert. Zo stellig is dat helemaal niet.

Als er aangegeven wordt dat men graag met u aangesproken wil worden is dat een ander verhaal, dan doe je dat simpelweg.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 07-10-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:08

juffrouw+ achternaam / meester+ achternaam (om te roepen)
En bij eventuele vragen altijd U.

op de middelbare werd het juf/meester -> meneer/mevrouw + evt. achternaam. en U

MBO meneer mevrouw en U, en bij sommige leraren die het echt verschrikkelijk vonden om meneer mevrouw genoemd te worden (geven ze zelf aan!) gebruikten wij de voornaam en je.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:12

Ik word aangesproken door mijn leerlingen met mevrouw of mevrouw plus achternaam. De een zegt u de ander je, zolang ze mevrouw zeggen is het goed.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:18

Op de basisschool U en juffrouw/meester (mocht wel bij voornaam).
Op de middelbare U en meneer/mevrouw + achternaam.

Op het MBO in de eerste 2 jaar U en achternaam, tenzij anders aangegeven :D
Laatste 2 jaar eigenlijk altijd je/jij en voornaam, dat vonden de docenten prima. Ik gebruikte vaak voor de grap meneer + voornaam, moesten ze altijd enorm om lachen :+

Nu op het HBO is alles je/jij en voornaam. De meeste docenten luisteren niet eens naar meneer/mevrouw :') Soms wel enorm wennen, vooral bij wat "oudere" docenten Al vinden ze het vaak wel netjes als je het doet, maar zeggen er dan wel bij dat het niet hoeft.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:25

bij ons op de basisschool altijd juf/meester en dan voornaam, en op school altijd meneer/mevrouw + achternaam !

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:27

Bij mij is al weer een tijdje terug. Ik ging on 1998 voor het laatst naar school.
Op de basisschool zeiden we juffrouw/meester, eventueel+voornaam.
Op de middelbare school gaven docenten zelf aan hoe ze genoemd wilden worden.
Sommige wilden meneer/mevrouw+achternaam en sommige mochten we bij de voornaam noemen.
Er waren zelfs leraren bij die zeiden dat we ze bij de voornaam mochten aanspreken, maar bij wie we dat niet over onze lippen kregen. Uit ontzag of respect of welke reden dan ook. Die bleven meneer en mevrouw.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:32

Bij mij op de basisschool was het Juffie [voornaam] en Meester [voornaam]. Nu op de middelbare school is het mevrouw [achternaam] en meneer [achternaam], en U.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:44

wij horen ook de leraren aan te spreken met U+ achternaam.
maar ik zeg eigenlijk altijd je.
nooit jij!, ik weet niet waarom maar dat vind ik veel onbeleefder klinken als je.

ik word er nooit op aangesproken.
behalve als ze zeggen "zeg maar gewoon je", omdat ik lang na moet denken als ik U wil zeggen. :+

over het algemeen heb ik dan ook wel een hele goede band met mijn docenten!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:48

Op de basisschool mocht ik juf [voornaam] zeggen, op de middelbare school werd dat gewoon meneer, mevrouw, of u. Ik vind overigens dat het zeggen van 'u' totaal niks te maken heeft met respect hebben voor iemand, het is gewoon een simpele manier om respect af te dwingen en volgensmij is dat niet waar respect om draait.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:51

Op de basisschool van onze kids is het je/jij. Ik hoor eigenlijk ook steeds minder u. Vind het ook wel wat ouderwetser worden als ik eerlijk ben, met name de oudere generatie stelt het nog op prijs, of indien het een hele zakelijke setting is. Voor mij raakt het gevoel van respect rondom het aanspreken met u dan ook wat weg. Tegenwoordig krijg je zo vaak te horen zeg maar je dat u voor onze kinderen helemaal geen gewoonte is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:58

Cchanny schreef:
Ik heb vanaf kleins af aan, gewoon u moeten zeggen.
En Meester/Juf + voornaam.

Op het middelbaar meneer en mevrouw + achternaam en U.
Op het MBO was het voornaam en U.
Op het HBO is het voornaam of meneer/mevrouw (ligt aan de docent) en U.

Ik zal altijd u blijven zeggen, ook tegen vreemden en oudere mensen. Ik heb niet met ze geknikkerd.

Hier ook. Vind het een stukje opvoeding en netter.
Jij en je kan altijd nog, maar in eerste instantie gewoon u.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:01

Oei, ik zal wel heel respectloos overkomen dan. :') :o
Op de basisschool was het altijd juffrouw + naam om de leerkracht aan te spreken. Of ik 'u/je/ge' gebruikte weet ik eigenlijk niet meer, zo vaak sprak ik nu ook weer niet met de leerkracht.
In het middelbaar zouden we eigenlijk mevrouw + achternaam moeten zeggen en met 'u' moeten spreken.
Allé, in theorie dan toch. (': Ik roep wel altijd 'mevrouw/meneer' als ik iets wil vragen, maar ik heb eigenlijk nog nooit de achternaam van een leerkracht geroepen tegen de leerkracht zelf, andere leerlingen op mijn school doen dat ook niet denk ik. Klinkt nogal raar vind ik om dat zo te gaan roepen.

Om dan even terug te komen op mijn 'respectloos' zijn, ik spreek echt bijna nooit met 'je/jij'...Ik vind dat altijd zo kinderlijk overkomen, geen idee waarom, maar zo zou ik tegen een klein kind spreken.
Tegen mijn leerkrachten praat ik dus ook gewoon met 'u' en 'ge/gij'. Heb daar nog nooit een opmerking over gekregen en ik zit ondertussen 'al' vier jaar op het middelbaar.
Zoals al eerder in dit topic gezegd is zullen die woordjes niet veel veranderen aan het werkelijke respect dat je hebt voor iemand, dat ik niet met 'je/jij' praat maar meestal met 'ge/gij' wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mijn leerkracht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:03

Meestal u, soms je.

Wat ik zelf dan weer bizar vond is dat ik vorige week een afwijzing van een sollicitatie kreeg waarin ik telkens met je en jij aangesproken werd. Ook een mail van de vodafone helpdesk met je en jij erin en zelfs smileys. Waarschijnlijk ben ik hopeloos ouderwets maar ik vond het echt geen stijl en totaal niet professioneel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:03

Mijn inziens heeft respect geen drol te maken met u zeggen.
Er zijn heel veel kinders die erg onrespectvol met anderen omgaan, ook al zeggen ze u.
Er mist wel een stuk opvoeding jammer genoeg.
Mijn dochter zegt gewoon meester en dan de voornaam, (basisschool) maar ze is wel altijd netjes en niet brutaal, dat is wat ik belangrijk vindt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:53

MelanieB schreef:
Cchanny schreef:
Ik heb vanaf kleins af aan, gewoon u moeten zeggen.
En Meester/Juf + voornaam.

Op het middelbaar meneer en mevrouw + achternaam en U.
Op het MBO was het voornaam en U.
Op het HBO is het voornaam of meneer/mevrouw (ligt aan de docent) en U.

Ik zal altijd u blijven zeggen, ook tegen vreemden en oudere mensen. Ik heb niet met ze geknikkerd.

Hier ook. Vind het een stukje opvoeding en netter.
Jij en je kan altijd nog, maar in eerste instantie gewoon u.

Dat zie ik dus ook zo. Helaas gaat mijn dochter met de rest mee op school maar erbuiten doet ze het wel netjes. En als je ze het van kleins af aan leert. Maar dan moeten de leraren ook achter die doelstellingen staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:13

vuurneon schreef:
Op de basis school 'juf/meester voornaam' maar wel je en jij; helemaal bij jonge kinderen is 'u' lastig. Mijn neefje zei dan wel eens tegen zijn opa: 'jij bent een u opa!'

hoezo is dat lastig voor basisschoolkinderen? Ik zei altijd u vanaf kinds af aan tegen oudere mensen dan ik. Neefjes hier idem dito van nog geen basisschoolleeftijd. Iemand ouder dan jezelf spreek je gewoon met u aan. Nooit moeite mee gehad, ik spreek dan ook iedereen met u aan.

Ik vind ook eigenlijk dat je op de basisschool gewoon u zegt tegen leraren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:16

verootjoo schreef:
vuurneon schreef:
Op de basis school 'juf/meester voornaam' maar wel je en jij; helemaal bij jonge kinderen is 'u' lastig. Mijn neefje zei dan wel eens tegen zijn opa: 'jij bent een u opa!'

hoezo is dat lastig voor basisschoolkinderen? Ik zei altijd u vanaf kinds af aan tegen oudere mensen dan ik. Neefjes hier idem dito van nog geen basisschoolleeftijd. Iemand ouder dan jezelf spreek je gewoon met u aan. Nooit moeite mee gehad, ik spreek dan ook iedereen met u aan.

Ik vind ook eigenlijk dat je op de basisschool gewoon u zegt tegen leraren.

Bij de jongste groep merkte ik dat veel er moeite mee hadden en gebruiken jij/je en u erg door elkaar. Zoals mijn neefjes dus; 'ik moet 'u' tegen je zeggen' bijvoorbeeld. Of 'ben jij een u?' Beetje moeite met de semantiek nog :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:18

IJsland is toch een praktisch land wat dit betreft. Iedereen, jong en oud, spreekt elkaar aan met voornaam en "je".