Geen sociale contacten in de klas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:22

Ik vind dat de meesten hier er nogal makkelijk over denken. Waarschijnlijk zijn deze personen wat socialer dan ik, want ik kan het juist wel begrijpen dat de TS hier zo'n moeite mee heeft en dit een klap op haar zelfvertrouwen in de klas doet.

Zoals ik al zei, zelf ben ik niet heel erg sociaal, dus ik kan me er goed in vinden wat de TS hier beschrijft. TS, als ik het goed begrijp wordt het niet echt gewaardeerd als je contact met iemand zoekt? In welk jaar zit je? Ben je toevallig van niveau veranderd of blijven zitten?

Met de ene persoon klikt het en met de ander niet. Ik heb ook een jaar lang in een klas gezeten waar ik niemand had, en als je dan toch contact zoekt, word je er vaak nogal onvriendelijk op aangekeken. Door dit gedrag laat je het al gauw maar zoals het is, immers, als het dan niet gaat, gaat het ook niet op aandringen. Die klik is er dan gewoon niet en die ga je nooit krijgen ook. Ik ben ook gesprekken gestart met mensen uit die oude klas en omdat we elkaar niet lagen, werd het alleen maar akeliger.

Ik vrees dus ook dat meer gesprekken aan gaan niet echt gaat werken als ze duidelijk aangeven dat ze er eigenlijk niet op zitten te wachten.

Natuurlijk doet dit niets goeds voor je zelfvertrouwen en heb je al snel ook nog een negatieve houding. Ook niet bevorderlijk, maar of dat nu echt de belangrijkste reden is dat het maar niet wil lukken, dat betwijfel ik.

Dus je hebt een aantal opties: of je zet door met gesprekken aangaan en kijkt hoe het afloopt, of je gaat naar een werknemer van school die je ergens mee zou kunnen helpen, of je laat het zoals het is, gaat maar mee met de flow en houd het lekker op je vriendinnen in de pauze. Met groepsopdrachten is dat inderdaad vrij rot, maar spijbelen is toch ook geen optie. Daar kun je meer in de problemen mee komen dan je denkt, ook al is het 'maar' gym.

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:25

EskeGirl schreef:
Inderdaad TS, hoe is je zelfbeeld?
Vind je jezelf aardig? Want je kan niet verwachten dat anderen je aarfig vinden, als je jezelf niet eens aardig vind. Probeer eens te praten met je huisarts, psycholoog of vertrouwenspersoon :)

Ik vind mezelf wel aardig want ik weet van we zelf dat ik zoveel mogelijk probeer om mensen te helpen (een keer pesten een jongen (de 'bad boy' van de school) zo zielig jongetje en toen sprong ik er tussen omdat ik het zo zielig vond worden en het niet meer aan kon zien...< dat was in mijn oude klas... -- maar in de nieuwe klas kan ik niet laten zien wie ik ben. Niemand gunt me echt die kans... En ja dan ga ik gewoon zo naar school: ik loop tamelijk bitchy al zeg ik het zelf... En negeer mensen uit mijn klas zolang ik niets met ze te maken hoef te hebben....
Niet echt goed I know.... Maar tja

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:31

Shona schreef:
Ik vind dat de meesten hier er nogal makkelijk over denken. Waarschijnlijk zijn deze personen wat socialer dan ik, want ik kan het juist wel begrijpen dat de TS hier zo'n moeite mee heeft en dit een klap op haar zelfvertrouwen in de klas doet.

Zoals ik al zei, zelf ben ik niet heel erg sociaal, dus ik kan me er goed in vinden wat de TS hier beschrijft. TS, als ik het goed begrijp wordt het niet echt gewaardeerd als je contact met iemand zoekt? In welk jaar zit je? Ben je toevallig van niveau veranderd of blijven zitten?

Met de ene persoon klikt het en met de ander niet. Ik heb ook een jaar lang in een klas gezeten waar ik niemand had, en als je dan toch contact zoekt, word je er vaak nogal onvriendelijk op aangekeken. Door dit gedrag laat je het al gauw maar zoals het is, immers, als het dan niet gaat, gaat het ook niet op aandringen. Die klik is er dan gewoon niet en die ga je nooit krijgen ook. Ik ben ook gesprekken gestart met mensen uit die oude klas en omdat we elkaar niet lagen, werd het alleen maar akeliger.

Ik vrees dus ook dat meer gesprekken aan gaan niet echt gaat werken als ze duidelijk aangeven dat ze er eigenlijk niet op zitten te wachten.

Natuurlijk doet dit niets goeds voor je zelfvertrouwen en heb je al snel ook nog een negatieve houding. Ook niet bevorderlijk, maar of dat nu echt de belangrijkste reden is dat het maar niet wil lukken, dat betwijfel ik.

Dus je hebt een aantal opties: of je zet door met gesprekken aangaan en kijkt hoe het afloopt, of je gaat naar een werknemer van school die je ergens mee zou kunnen helpen, of je laat het zoals het is, gaat maar mee met de flow en houd het lekker op je vriendinnen in de pauze. Met groepsopdrachten is dat inderdaad vrij rot, maar spijbelen is toch ook geen optie. Daar kun je meer in de problemen mee komen dan je denkt, ook al is het 'maar' gym.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, laten we het we op houden dat ik wel al een verhaaltje heb bij de directeur. Vooral het 1e jaar was een drama. Ik spijbelde veel, zat soms bij de leerplichtamtenaar, moest mss voor de rechter komen en noem Maar op. Maar daardoor heb ik een muurtje om me zelf gezet en ik denk fack school ik doe lekker wat ik zelf wil. Want ja ik zie er lief uit, bij docenten kom ik met een goed verhaaltje er zo mee weg en ik kan zo veel flikken kwa geen huiswerk maken, afkijken, spijbelen etc maar soms kom ik er niet mee weg en dan... Tja

Toen was het 2e en 3e jaar opzicht prima maar nu begint mijn 4e jaar weer heel erg te lijken op mijn eerste jaar...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:32

Sarah_Stip schreef:
Celiien schreef:
Sorry, ik klink misschien heel hard: Stop met jezelf zielig vinden.
Ga gewoon praten, je kan altijd wel over iets praten (huiswerk, les, leraren). Vraag bijvoorbeeld aan een klasgenoot of ze iets snappen, en ga zo een gesprek in.

Daarnaast; waarom ga je niet naar school, omdat je een buitenbeentje bent? Daar wordt het ben ik bang alleen maar erger van.. en laat je die andere kinderen je opleiding die +- de rest van je leven bepaald vepesten?

Dus bij deze; dit is je schop onder je kont. Onderneem actie, ga praten! en blijf naar school gaan :j

Ik ga ook wel vaak gesprekken aan... Maar dan merk ik gewoon dat het niet zo is van dat je echt wat aan die mensen hebt bijv. met gym ofzo...

Ik had dat ook in mijn laatste jaar. Praatte wel leuk met bijna iedereen (maar zat vaak alleen hoor), maar met groepjes hadden ze altijd gewoon hun 'partners' die ze al jaren hadden. Ik vond het ook verschrikkelijk hoor! ''Wie is nog alleen?'' vraagt de docent. Ja daar ging mijn hand weer omhoog :')
Maar je moet je er gewoon niet zoveel van aantrekken..

Nu kan jij ook niet leuk met je klasgenoten praten, dat is wel anders, maar als ik dit zo lees, moet je dat niet eens willen eigenlijk.. Bah bah wat een kinderen, iemand uitlachen omdat diegene naast jou moet zitten :n

Probeer zelfverzekerdheid uit te stralen, kom voor jezelf op. Mensen vinden je dan veel normaler als dan dat je het 'stille rare meisje' bent. :) Gewoon naar gym en muziek proberen te gaan!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:32

Misschien moet je die houding laten varen en je zelf eens open stellen voor andere. Wie zegt dat er niemand een nieuwe vriend zit te wachten? n=Niet meer weg blijven van school, want dan krijg je helemaal z'n naam achter je aan. Ben gewoon in de les. Ga eens midden in de klas zitten en in de pauze naar je vriendinnen is niks mis mee, maar als er 2 meiden uit je eigen klas zijn die contact met je zoeken ga daar dan eens bij zitten met de pauze. Praat over iets simpels, misschien vinden jullie gezamenlijk een leerkracht minder leuk, dan zijn altijd goede onderwerpen. Maar dan zonder de leerkracht gelijk helemaal af te branden he.
En als je het even niet ziet zitten, dan diep adem halen, recht op gaan staan en hoofd omhoog. Dan lijk je heel zelfverzekerd en is het minder interessant voor anderen om naar tegen je te doen.

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:40

ik ben het echt met een paar mensen niet eens, ze doen of het maar heel makkelijk is om vrienden te vinden in een klas waar je de meeste mensen je al niet liggen, ik had dit in het begin van het jaar ook: ik ging naar een klas waar ik niemand kende en iedereen kende elkaar al. Hoe ik dit heb opgelost? ik hoorde dat een paar kinderen fan waren van Hunger Games en Divergent... laat het net zo zijn dat ik dat ook ben, probeer er achter te komen of er mensen zijn met dezelfde interesses, dit is een makkelijk gespreksonderwerp als jullie beide ergens van houden. en probeer jezelf a.u.b. niet te stoer voor te doen ik weet niet of je dat doet maar dat gevoel krijg ik wel een beetje. maar dring jezelf ook niet te veel op, of probeer mee te fietsen met mensen die dezelfde weg naar huis fietsen. Je kunt naar je mentor gaan maar, of dit helpt? je kunt er natuurlijk wel met hem/haar over praten maar ik zou wel vertellen dat je bv liever niet samen met de andere kinderen over praat, dit geeft nogal een rare uitstraling... verder moet j er niet teveel van aantrekken dat er een paar kinderen zaten te lachen, dit zijn ze echt niet allemaal er zitten er vast een paar bij die het helemaal niet leuk vinden dat jij wordt uitgelachen (ik zou bijvoorbeeld ook niet mijn mond durven open trekken) :(:)

p.s. spijbelen gaat er ook echt niet voor zorgen dat andere kinderen je wel mogen :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:50

TS, ik heb tot mijn 14e nooit een goede klik kunnen krijgen binnen een groep of klas dus ik weet echt waar je mee zit. Maar het punt is dat je er alleen zelf wat aan kan doen! Niet laten zien dat je weinig zelfvertrouwen hebt.

Ik was altijd stil en teruggetrokken. Enorm timide en altijd met een gesloten houding, armen over elkaar, hoofd naar beneden. Ik ben van mijn eerste middelbare school afgegaan omdat ik geen vrienden had. Waarom? Ik was er nooit! Niet omdat ik niet wilde.. (ziekte) Wat gebeurde er op de dagen dat ik me wel goed voelde? Als ik naar school ging was ik eenzaam. Wat gebeurd er dan? Dan ga je ook niet meer als je je wel goed voelt. Want je bent daar toch alleen. Omdat mensen alleen maar lelijk en negatief deden werd ik nog afstandelijker. Ik had ook vriendinnetjes in een andere klas,net als jij. waar ik dan bij ging zitten in de pauze. Wat krijg je dan? Ja, maar jij gaat altijd bij andere zitten! Jij wil niks met ons te maken hebben.. En dan kiezen ze inderdaad bij gym mensen uit waar ze wel wat mee hebben en dan sta je als buitenbeentje.

Toen ik ben overgestapt naar mijn 2e middelbare school heb ik me opengesteld. Ben ik op de eerste dag gelijk contact gaan zoeken met mensen. Ookal hadden die mensen al een jaar bij elkaar gezeten en vriendenclubjes gemaakt! Omdat ik gelijk open en spontaan was vonden mensen het leuk en kon ik met iedereen goed overweg.

En inmiddels heb ik op het MBO een toptijd gehad en ben ik deze maand aan een HBO studie begonnen.
Toen ik aankwam was er al een soort groepje ontstaan waar ik niet inviel. Ook nu had ik vriendinnen die in een andere klas zaten. Die heb ik hun weg laten gaan. Ik ben bij mijn klasgenoten gaan zitten. Op introkamp bij mijn klasgenoten op de kamer gaan liggen en niet bij mijn vriendinnen. Ik zocht mijn vriendinnen tussendoor wel even op. Maar nu lig ik goed binnen mijn klas, als ik me niet zelf er tussen zou hebben gemengd zou ik nu ook eenzaam zijn in de klas. Maar je moet er zelf in investeren! een ander gaat het namelijk niet voor je doen!

Ts, moeilijk of niet maar probeer echt om om te gaan met klasgenoten, probeer anders eerst vriendinnen te worden met die meisjes die wel eens naar je toe komen. Die staan blijkbaar open voor contact, dan komt de rest vanzelf wel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:51

Als je een 'bitchy attitude' hebt, kan ook ervoor zorgen dat je mensen wegjaagt. Mensen houden daar niet van.
Ik heb in zoveel klassen gezeten en zoveel verschillende manieren geprobeerd. Bitchy werkt echt het slechtste :+
Energiek en vrolijk werkt nog het beste.

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:11

Sababber schreef:
TS, ik heb tot mijn 14e nooit een goede klik kunnen krijgen binnen een groep of klas dus ik weet echt waar je mee zit. Maar het punt is dat je er alleen zelf wat aan kan doen! Niet laten zien dat je weinig zelfvertrouwen hebt.

Ik was altijd stil en teruggetrokken. Enorm timide en altijd met een gesloten houding, armen over elkaar, hoofd naar beneden. Ik ben van mijn eerste middelbare school afgegaan omdat ik geen vrienden had. Waarom? Ik was er nooit! Niet omdat ik niet wilde.. (ziekte) Wat gebeurde er op de dagen dat ik me wel goed voelde? Als ik naar school ging was ik eenzaam. Wat gebeurd er dan? Dan ga je ook niet meer als je je wel goed voelt. Want je bent daar toch alleen. Omdat mensen alleen maar lelijk en negatief deden werd ik nog afstandelijker. Ik had ook vriendinnetjes in een andere klas,net als jij. waar ik dan bij ging zitten in de pauze. Wat krijg je dan? Ja, maar jij gaat altijd bij andere zitten! Jij wil niks met ons te maken hebben.. En dan kiezen ze inderdaad bij gym mensen uit waar ze wel wat mee hebben en dan sta je als buitenbeentje.

Toen ik ben overgestapt naar mijn 2e middelbare school heb ik me opengesteld. Ben ik op de eerste dag gelijk contact gaan zoeken met mensen. Ookal hadden die mensen al een jaar bij elkaar gezeten en vriendenclubjes gemaakt! Omdat ik gelijk open en spontaan was vonden mensen het leuk en kon ik met iedereen goed overweg.

En inmiddels heb ik op het MBO een toptijd gehad en ben ik deze maand aan een HBO studie begonnen.
Toen ik aankwam was er al een soort groepje ontstaan waar ik niet inviel. Ook nu had ik vriendinnen die in een andere klas zaten. Die heb ik hun weg laten gaan. Ik ben bij mijn klasgenoten gaan zitten. Op introkamp bij mijn klasgenoten op de kamer gaan liggen en niet bij mijn vriendinnen. Ik zocht mijn vriendinnen tussendoor wel even op. Maar nu lig ik goed binnen mijn klas, als ik me niet zelf er tussen zou hebben gemengd zou ik nu ook eenzaam zijn in de klas. Maar je moet er zelf in investeren! een ander gaat het namelijk niet voor je doen!

Ts, moeilijk of niet maar probeer echt om om te gaan met klasgenoten, probeer anders eerst vriendinnen te worden met die meisjes die wel eens naar je toe komen. Die staan blijkbaar open voor contact, dan komt de rest vanzelf wel.

Ik ga mijn best dien...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:44

Sarah_Stip schreef:
Goof schreef:
Ik snap ineens heel goed dat je je internetcontact zo interessant vindt, dat communiceert makkelijker dan in real life he?
Ik kan je alleen maar aanraden je niet te storten op internet, maar op je echte sociale leven. Maak een praatje in de klas, stel eens vragen, wie weet zijn er klasgenootjes met wie je een hobby of interesse deelt.
Kaart het ook aan bij je mentor zodat die weet hoe je je voelt en je erbij kan betrekken.

Spijbelen heeft trouwens nog nooit iets opgelost, dus dat heeft al helemaal geen zin. Schop onder je kont en je niet laten kennen. Door weg te blijven zonder je jezelf nog meer af van de klas.

Ja. Via internet praat stukken makkelijker... Maar ook via skype enzo... Want dan weet je gewoon dat met wie je praat het ook leuk vind om met mij te praten.

Sorry, ik bedoelde het eigenlijk niet eens heel positief. je onttrekt je aan je klas en duikt in internetcontacten omdat je dat makkelijker vindt.
helaas bestaat het dagelijks leven niet uit internetcontacten maar uit contacten in je directe omgeving en op dit moment is dat grotendeels je klas. Daaraan moet je je niet onttrekken, maar daaraan moet je juist proberen zoveel mogelijk deelnemen.

Het is niet makkelijk. Ik heb ook leerlingen in mijn mentorklas die buitenbeentjes zijn en wat alleen zijn. Ik probeer dan juist enkele wat meer 'populaire' meiden of jongens aan te spreken. Niet op het negeren van dat kind, maar juist met de vraag of zij het kind wat op sleeptouw willen nemen en het willen betrekken bij de klas. Inmiddels gaat het een stuk beter en worden deze kinderen ook goed opgenomen. Daarom mijn tip ook om het bij je mentor neer te leggen (en uiteraard om zelf je verantwoording in dit verhaal te nemen!)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:44

Zit je met een oneven aantal meisjes in de klas ??

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:56

Als je veel spijbelt en niet veel doet voor school kan het ook zijn dat je eigenlijk onderpresteert en in de 'verkeerde' groep zit... zeker als je wel vriendinnen hebt op een hoger niveau.

Er zijn maar weinig VWOers die echt goed met VMBOers op kunnen schieten bijvoorbeeld, het één is niet beter dan het ander maar het is wel anders. VMBOers zitten doorgaans meer in hun lijf en zijn sociaal sterker VWOers zitten meer in hun hoofd en denken en dromen meer. Havisten zitten er net tussenin. Zo zal een gemiddelde kapper vaak geen vrienden zijn met een gemiddelde professor, het zijn gewoon andere types.

In dat geval zul je eens moeten bespreken hoe je op het juiste niveau terecht kunt komen want als je verkeerd zit dan ben je nog lang niet van de problemen af.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:02

het is vast niet leuk om het buitenbeentje te zijn. maar je moet er echt overheen komen!
zet je over je angst heen en ga in de pauze bij je klasgenoten zitten en ga gezellig meepraten. dan zien je klasgenoten dat je wel een aardig meisje bent!

of complimentjes geven aan je klasgenoten (niet te slijmerig) vinden ze vast ook leuk! en als er groepjes gemaakt worden gewoon naar een paar meiden toelopen om te vragen of je erbij mag.

nu denk je vast, alles is makkelijker gezegd dan gedaan. is ook zo, maar dit helpt zeker!
(uit ervaring van een vriendin)
veel succes! :)

o ja dit moet ik ook nog even zeggen, hecht niet al te veel waarde aan mensen die je nog nooit gezien heb. (behalve als je hebt gemeet). je weet niet of het in het echt klikt. en contact met RL mensen is altijd fijner. ook als je inde problemen zit. je weet immers niet of mensen op internet een stelletje nepperds zijn. (vast niet hoor)
ik kan dit niet voor je doen, dat moet je echt zelf doen.

succes! :P :)

Youknowme

Re: Geen sociale contacten in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:08

Ga er gewoon bij zitten, wij hebben toevallig vorige week dit probleem gehad. Onze klas is 1 groep maar 1 meisje ging steeds alleen zitten maar ook in pauzes. Hierdoor dachten wij dat ze op haar zelf was.

Zij dacht juist dat wij haar er niet bij wilden hebben. Omdat we 1 groep zijn, maar wij zijn niet 1 groep, iedereen in dr klas is welkom.

Vaak heb je een verkeerd beeld van de ander. Ook ik ben wel eens een pauze stil omdat ik niet mee kan/wil praten met de rest maar ik zit er wel bij.

Het is heel lastig om zo met iemand te praten, vind ik zelf ook maar in een groep hoef je ook niet te praten. En als je praat gaat het vaak vanzelf!

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:18

JoellaLoves schreef:
Zit je met een oneven aantal meisjes in de klas ??

Sorry ik had was vergeten te andtwoorden maar ik ga even tellen.

14 meisjes

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:20

sallandval schreef:
Als je veel spijbelt en niet veel doet voor school kan het ook zijn dat je eigenlijk onderpresteert en in de 'verkeerde' groep zit... zeker als je wel vriendinnen hebt op een hoger niveau.

Er zijn maar weinig VWOers die echt goed met VMBOers op kunnen schieten bijvoorbeeld, het één is niet beter dan het ander maar het is wel anders. VMBOers zitten doorgaans meer in hun lijf en zijn sociaal sterker VWOers zitten meer in hun hoofd en denken en dromen meer. Havisten zitten er net tussenin. Zo zal een gemiddelde kapper vaak geen vrienden zijn met een gemiddelde professor, het zijn gewoon andere types.

In dat geval zul je eens moeten bespreken hoe je op het juiste niveau terecht kunt komen want als je verkeerd zit dan ben je nog lang niet van de problemen af.

Ik doe nu mavo, maar ik had makkelijk havo kunnen doen. Alleen stond ik een 3 voor wiskunde... En mocht ik niet naar havo

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:27

Ik begrijp ook dat je er moeite mee hebt hoor TS. Vind het ook altijd heel moeilijk. Zeker op jouw leeftijd was ik ook altijd het buitenbeentje van de klas. Werd ook altijd gepest.

Probeer in ieder geval gewoon naar school te gaan en lekker mee te doen met alles. Als je er steeds niet bent zullen ze niet met je samen willen werken want dan hebben ze, grof gezegd, niks aan je. Niks zo vervelend als een groepsgenoot waar je niet van op aan kan.
Probeer tijdens een les lekker te socializen, heb je ook gelijk wat om over te praten en kan je in de pauze bij dat groepje blijven hangen :)

Bij mij is alles goedgekomen. Ik werkte altijd samen met een jongen. De eerste keer dat we samen gezet waren vond hij het vreselijk, maar toen bleek dat we supergoed samen konden werken en is het altijd zo gebleven het laatste jaar. En nu, 6 jaar later op het HBO heb ik er helemaal geen moeite meer mee en ben ik best wel een allemansvriend als het op klasgenootjes aankomt!

Kortom, geef jezelf een schop onder je kont en ga er gewoon lekker bij zitten! Hoe moeilijk het ook is, je moet er ff doorheen. Als je jezelf alleen maar zielig gaat zitten vinden in de klas zal je nooit aanspraak vinden bij mensen. Succes!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:30

Heel vervelend dat je het buitenbeentje ben! Maar spijbelen helpt niet, wij hadden ook iemand in de klas die heel vaak spijbelde en juist daardoor viel ze er meer buiten. Toen ze niet meer spijbelde kreeg ze veel vriendinnen in de klas (ze kwam ook minder ongeïnteresseerd over).

En bedenk dat als je blijft zitten omdat je te veel lessen hebt gemist, je nog een jaar langer van die saaie lessen (en mss wel stomme klassen) hebt!

In elk geval veel succes!
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 14-07-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:43

sallandval schreef:

Ik denk dat je zeker hier eens over na moet denken, TS! Het lijkt misschien vergezocht oid voor jou, maar het kan echt een wereld van verschil zijn :j

Ik herken je gevoel wel met het groepjes maken. Vorig jaar zat ik in een VWO-klas en hoewel ik vaak wel dezelfde kijk op dingen heb als de vriendinnen die ik aan die klas heb overgehouden, had ik in de 1e klas wel problemen met mijn plaats in mijn groepje. Ik had wel een vast vriendinnengroepje, dat wel, maar het waren de meer 'populaire' meiden met de 'rijkere' ouders, en ik ben zelf niet extreem extravert als ik mensen niet goed ken, dus ze liepen soms een beetje over me heen.
Dat was echt heel vervelend, omdat ik me vaak gegeneerd voelde om mezelf aan te sluiten bij hun groep tijdens gym of muziek (ik was altijd bang dat ik ze daarmee lastigviel, terwijl ik wel in hun vriendinnengroep hoorde..).
Dit jaar ben ik begonnen op de havo, en voelde ik me eigenlijk meteen wat rustiger. De mensen zijn wat normaler, wat gemiddelder.
Ik zit nu weer in een nieuw groepje, en daar gaat het supergoed.

Een niveau maakt gewoon heel veel verschil, zelfs een klas maakt al onwijs veel verschil.

Probeer eens contact te leggen met die meiden die je soms benaderen! Wees open, aardig, ga in op wat ze zeggen.. Sluit je niet af! :)

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:02

Morgen zitten we met een vak in een lokaal met tafelgroepjes, dus niet een vaste plek...
Maar nu ben ik bang want ik weet niet met wie ik dan kan zitten. De vorige keer zat ik met 3 jongens die ik echt niet mag maar het moest, en oh wat was dat een hel...
Heeft iemand tips?
(Die twee meisjes die wel eens met mij praten zitten dan aan een tafelgroepje waar dan ook 2 andere bij zitten dus daar is geen plek...)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:14

Zo herkenbaar je verhaal.. Ik was vroeger ook zo.

Zat eerst in een ontzettend leuke klas, maar helaas door omstandigheden (vader overleden) bleef ik helaas zitten...

Sinds toen is het bergafwaarts gegaan. Ik ging spijbelen, deed mijn huiswerk niet, slecht of op het laatste moment, etc.

Ook ik voelde mij niet meer prettig in de nieuwe klas, had het idee dat ik er niet bij hoorde. Maar verschil was wel dat ik een stuk socialer was en redelijk contact had met klasgenoten.

Maar doordat ik het gevoel had dat ik nergens meer bij hoorde, want de groep vriendinnen waar ik het jaar ervoor zowat onafscheidelijk was zag ik amper, ging ik nog meer spijbelen.

En wat geeft dat voor reactie in de klas? Ik werd nog meer afgestoten. Waarom? Je zet je niet in voor de lessen, je klasgenoten, etc. Dus logisch dat je er niet bij hoort.

Ging ik meer naar school? Dan verdween dit al gauw en gingen ze weer meer contact opzoeken.

Oftewel: stop met spijbelen, hoe lastig je het ook vindt. Eerste 2 weken zal even doorbijten zijn, maar met de juiste instelling en doorzettingsvermogen zal je zien dat het steeds makkelijker en leuker wordt!

Zorg verder dat je niet jezelf afzondert. Ga niet helemaal voorin of achterin de klas zit, maar juist middenin. Vaak zit je dan ook naast iemand, praat ermee en maak het leuk. Na wat gesprekken in de les kan je daarna makkelijker meelopen met degene tijdens de pauze en je bij de groep voegen.

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:34

Sarah_Stip schreef:
Morgen zitten we met een vak in een lokaal met tafelgroepjes, dus niet een vaste plek...
Maar nu ben ik bang want ik weet niet met wie ik dan kan zitten. De vorige keer zat ik met 3 jongens die ik echt niet mag maar het moest, en oh wat was dat een hel...
Heeft iemand tips?
(Die twee meisjes die wel eens met mij praten zitten dan aan een tafelgroepje waar dan ook 2 andere bij zitten dus daar is geen plek...)

IEMAND?

Warboel

Re: Geen sociale contacten in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:46

Kan je vroeg in het lokaal zijn? Dat je vast ergens kan gaan zitten? Als je als 1 van de laatste erbij komt is het helemaal zo awkward. Je kan altijd nog verplaatsen als er mensen binnenkomen waar je bij wil gaan zitten. Vraag je gewoon "hey, mag ik eens bij jullie erbij zitten" :)

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:50

Warboel schreef:
Kan je vroeg in het lokaal zijn? Dat je vast ergens kan gaan zitten? Als je als 1 van de laatste erbij komt is het helemaal zo awkward. Je kan altijd nog verplaatsen als er mensen binnenkomen waar je bij wil gaan zitten. Vraag je gewoon "hey, mag ik eens bij jullie erbij zitten" :)

Vaak ben ik altijd al als eerst bij het lokaal. Maar dan komen de mensen die laat zijn bij mij zitten omdat er nergens plek is... Maar ze doen dan niet van: oh daar is plek en zitten. Maar nee het moet natuurlijk zo: NEE daar wil ik niet zitten ik ga wel naast 'jantje' zitten aan 1 tafel.

Soms gaat het ook gewoon prima maar soms ook niet en daarom ben ik zo bang

Edit: de jongen naast wie ik zit op de klassenplattegrond die staat ook bij mij en mijn vriendinnen in de pauze maar er is niet echt een klik met hem... Dus tja. Maar ik ga dan morgen wel proberen om achter hem aan te lopen en dan naast hem te gaan zitten?

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:33

Cardy schreef:
Zo herkenbaar je verhaal.. Ik was vroeger ook zo.

Zat eerst in een ontzettend leuke klas, maar helaas door omstandigheden (vader overleden) bleef ik helaas zitten...

Sinds toen is het bergafwaarts gegaan. Ik ging spijbelen, deed mijn huiswerk niet, slecht of op het laatste moment, etc.

Ook ik voelde mij niet meer prettig in de nieuwe klas, had het idee dat ik er niet bij hoorde. Maar verschil was wel dat ik een stuk socialer was en redelijk contact had met klasgenoten.

Maar doordat ik het gevoel had dat ik nergens meer bij hoorde, want de groep vriendinnen waar ik het jaar ervoor zowat onafscheidelijk was zag ik amper, ging ik nog meer spijbelen.

En wat geeft dat voor reactie in de klas? Ik werd nog meer afgestoten. Waarom? Je zet je niet in voor de lessen, je klasgenoten, etc. Dus logisch dat je er niet bij hoort.

Ging ik meer naar school? Dan verdween dit al gauw en gingen ze weer meer contact opzoeken.

Oftewel: stop met spijbelen, hoe lastig je het ook vindt. Eerste 2 weken zal even doorbijten zijn, maar met de juiste instelling en doorzettingsvermogen zal je zien dat het steeds makkelijker en leuker wordt!

Zorg verder dat je niet jezelf afzondert. Ga niet helemaal voorin of achterin de klas zit, maar juist middenin. Vaak zit je dan ook naast iemand, praat ermee en maak het leuk. Na wat gesprekken in de les kan je daarna makkelijker meelopen met degene tijdens de pauze en je bij de groep voegen.

Ik ga mijn best doen...