Buren aannemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Buren aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:30

Hiet zwerft ook een ooievaar rond in de buurt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:34

Adawi, dat is een lastige, je kan vragen wat daar de standaard is.

Wij hadden een straat buitenaf met 6 boerderijen dus dan is het makkelijk.

Paasvuur is wel een traditie die wij hier kennen met de buurt. Helaas wegens milieuvergunning die we niet rond konden krijgen is dit komen te vervallen.

Klopt inderdaad dat je een een 1e buur hebt waarbij je bv overlijden aanzegt. Die zal dan de rest van de buren informeren en de taken verdelen.

Ouderwets is het zeker maar net als een heel aantal mensen hier schetsen zitten er erg mooie en fijne tradities bij. Wel is het zo dat tegenwoordig sommige tradities steeds minder worden gedaan omdat ze nog al 'uit de tijd' zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:01

Vanavond wordt er toevallig bij ons een meiboom gezet!

De eerste naaste is deze week bij ons langs gegaan en heeft tussen neus en lippen door gevraagd of mijn ouders vanavond thuis zijn. Zojuist kwam de andere buurman even aan om te vragen of die of die plek akkoord is.

De vrouwen van de buurt zitten waarschijnlijk ju roosjes te maken en de mannen zijn de boom aan t knippen en de krans in elkaar aan het maken.

Het is gebruikelijk dat er een gedicht op de boom wordt geplakt. Ik ben erg benieuwd wat er op komt te staan := Moeders heeft de hapjes al klaar en zit nu ongeduldig op de bank. Ohnee, nu staat ze weer op en loopt ze van de stress rond :')

Morgen gaan ze aan het dak van de schuur beginnen dus ze zijn mooi op tijd :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:09

Een meiboom? In oktober? :o?
Moet dat niet in mei? :P

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:43

Cayenne schreef:
Een meiboom? In oktober? :o?
Moet dat niet in mei? :P

Dat vroeg ik me dus ook af.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:49

Daarnaast is het in sommige gedeelten van Nederland (o.a. de Achterhoek en Limburg) de gewoonte om, wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft, een 'meiboom' tegen dit punt aan te zetten. De meiboom staat ook in dit geval symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed. De boom wordt door buurtbewoners uit bijvoorbeeld een naburig bos gehaald en na de plaatsing wordt er een glaasje gedronken en wordt er samengeproost. De mei wordt soms op het gebouw geplaatst[16], in andere gevallen er tegen aan of er vlak bij[17][18]. In sommige gevallen moet een vergunning aangevraagd worden als men een meiboom wil planten[19][20][21].

Aldus wiki.

Maar dat klopt grotendeels wel voor hier in de Achterhoen.

Edit: typfout. Ben een beetje dronken van de glaasjeS wat hier worden gedronken. Heb zojuist de buurt uitgelegd wat t volgens wiki inhoudt en idd zij hebben ook de boom tegen het hoogste punt van de loods geplaatst. Er zat trouwens een prachtig gedicht tegen aan :')

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 06:43

Wat een prachtige traditie, al zou ik er persoonlijk denk ik niet tegen kunnen. Ik ben samen met m'n man nogal op mezelf en vinden het wel prima om de buren gedag te zeggen en daar blijft het een beetje bij.
Nu vraag ik me wel af hoe je als buitenstaander in deze dorpjes ontvangen word, vooral door de mensen die veel waarde hechten aan deze traditie. Kan me voorstellen dat als er iemand uit de randstad komt wonen dat die daar totaal geen weet van heeft.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 06:53

Zo gaat het bij ons in het dorp altijd, iedereen help elkaar :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:47

eenitraM schreef:
anoukie88 schreef:
eenitraM woont hier in de buurt dus alles wat zij zegt. En ook Sarah/Abraham en halve Sarah/ Abraham zetten. En bij geboorte een ooievaar
Gewoon persoonlijk uitnodigen voor een drankje idd. En dan wat lekkers erbij. Wordt erg gewaardeerd altijd vooral bij de wat ouderen.

Ohja! Die halve pop! En ik maar denken dat ze dat door heel Nederland doen. Maar ben er onlangs achter gekomen dat ze op 25 jaar geen pop gaan zetten in Tilburg ofzo :') dat is schijnbaar ook streek gebonden.

uhhhh waar wel?

Abraham en Sara op 50 is normaal.. om hem te halveren/kwarten/tienden is volgens mij zoeken naar redenen voor het plaatsen van spullen in de tuin lol..

ben nog nooit halve Abraham vieren tegen gekomen.

gooien ze dan ook 2 Abrahams of Sara's in de tuin als iemand 100 wordt? of 1.5 als iemand 75 wordt?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:51

Briefje in de bus doen! Hebben wij ook gedaan, super leuke avond gehad. Echte brabo's dus de biertjes en wijntjes gingen er goed in. Het initiatief werd enorm gewaardeerd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:03

sunny_l0ve schreef:
Wat een prachtige traditie, al zou ik er persoonlijk denk ik niet tegen kunnen. Ik ben samen met m'n man nogal op mezelf en vinden het wel prima om de buren gedag te zeggen en daar blijft het een beetje bij.
Nu vraag ik me wel af hoe je als buitenstaander in deze dorpjes ontvangen word, vooral door de mensen die veel waarde hechten aan deze traditie. Kan me voorstellen dat als er iemand uit de randstad komt wonen dat die daar totaal geen weet van heeft.

Het betekent niet dat je de deur platloopt bij elkaar hoor :D
Maar in tijden van narigheid is het wel een hele mooie traditie.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:16

Haha oké, dat scheelt wel dan ja. Misschien komt het omdat ik twee extreme gewend ben, van buren die je nog niet eens gedag zeggen op straat van buren die echt continu een half uur met je willen kletsen. Soms niet erg, maar als je naar je werk moet heel vervelend.
Het klinkt wel heel leuk, dus ik zou vooral zoiets organiseren ts!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:31

Ik vind het wel leuk dat dit soort tradities nog functioneren. Vroeger was het natuurlijk gewoon ook van praktisch belang, zeker als je wat verder bij elkaar vandaan woonde op boerderijen.

Wij hebben 20 jaar geleden een paar jaar in Wierden gewoond en toen ik met onze pasgeboren dochter na een nachtje uit het ziekenhuis thuiskwam stond er tot onze verbazing inderdaad een ooievaar met versiering in de tuin, hadden de buren gedaan.
Ze kwamen inderdaad ook kraamschudden en ik had gelukkig door dat het nooit kwaad kon naast de beschuit met muisjes ook krentewegge te serveren. ;) We vonden het toch erg leuk, zeker omdat we er pas een half jaar woonden.

Ook herinner ik me nog dat toen ik met mijn ouders in 1974 in Bavel (Brabant) kwam wonen (toen nog klein dorp) en de overbuurman overleed een van de buren dat kwam aanzeggen. We hebben meegedaan aan een rouwkrans van de buurt en zijn naar de mis (waren zelf niet katholiek) en begrafenis geweest. We konden later wel merken dat het wel gewaardeerd werd dat als kersverse gearriveerde 'Hollanders' hieraan meegedaan hadden.