onenigheid in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:12

geerte schreef:
Jammer dat het zo gaat, ik zou toch proberen om met jullie drieën om de tafel te gaan zitten, en daarbij goed bespreken wat je moeder wilt aangezien die er moet wonen en dan misschien ook bespreken hoe jullie er onder voelen en wat jullie graag willen zien. Maar ik denk dat het belangrijkste is om met elkaar te gaan praten.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd om met mijn broer te praten, dan zegt hij ja we moeten geduld hebben, je hebt gelijk en vervolgens gaat hij zijn eigen gang en trekt zijn eigen plan en laat zeer duidelijk merken dat ik maar de jongste ben en daarom niets in te brengen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:14

Heeft je broer soms belang bij haar huidige plek of betreft het een huurwoning?

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:16

Vervelend! Zo is er altijd wat in de familie alleen ging het bij ons om mijn opa en ons hondje, die hij af en toe een middagje bij hem wou hebben voor de gezelligheid. Het is geëindigd met 1 of andere neef van mijn vader die de hond wel even zou doodschieten omdat mijn opa zogenaamd niet meer voor zichzelf kon nadenken volgens de Fam. Opa is er de dupe van geworden dus.

Ik vind het verhaal van jou nogal wat. Vind het diep triest ook hoe er met je moeder word omgegaan door je broer. En ook heel erg dat je moeder blijkbaar de waarheid niet durft te zeggen tegen je broer. Wat hier aan te doen is? Niks denk ik. Alleen er voor proberen te zorgen dat alleen jij de inschrijvingen doet.. Dus als dat met een wachtwoord gaat, het wachtwoord veranderen. Een leugentje om bestwil kan geen kwaad, in de zin van : zeggen dat je ook op die woningen die je broer wilt hebt geschreven maar dat je moeder het niet is geworden. Volgens mij doe je dit nu al. En anders proberen je moeder de waarheid te laten spreken tegen je broer. Al gaat het via een brief, het zal wel helpen!

Heel veel succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:23

ArinaDiaat schreef:
Ik vind het verhaal van jou nogal wat. Vind het diep triest ook hoe er met je moeder word omgegaan door je broer. En ook heel erg dat je moeder blijkbaar de waarheid niet durft te zeggen tegen je broer. Wat hier aan te doen is? Niks denk ik. Alleen er voor proberen te zorgen dat alleen jij de inschrijvingen doet.. Dus als dat met een wachtwoord gaat, het wachtwoord veranderen. Een leugentje om bestwil kan geen kwaad, in de zin van : zeggen dat je ook op die woningen die je broer wilt hebt geschreven maar dat je moeder het niet is geworden. Volgens mij doe je dit nu al. En anders proberen je moeder de waarheid te laten spreken tegen je broer. Al gaat het via een brief, het zal wel helpen!

Heel veel succes!

Het gaan nu allemaal via een website en daar moet je inloggen met codes en een wachtwoord, dat regel ik en weet ook als enigste die gegevens. Heb tot nu toe niet hoeven liegen ( gelukkig). Heb het daar ook al met mijn man over gehad, mag je in dit geval een leugen(tje) om bestwil doen?

tienus63 schreef:
Heeft je broer soms belang bij haar huidige plek of betreft het een huurwoning?

Ze heeft nu een huurwoning, dus dat zal het niet zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:31

meggiemeg schreef:
Nee dat huisje was kant en klaar en een hele makkelijke tuin wat ze geweigerd heeft. Haar huidige huis heeft een aardige tuin en hij heeft geen zin om daar in te moeten gaan werken mocht dat ooit zover komen....
Belde haar gisteren nog op en toen was ze ook lekker buiten bezig in de tuin zei ze nog.

Maar om welke reden heeft broer haar dan laten afzeggen :?
Wil hij nou wel of niet dat ze snel wat anders vindt :)

Je zal toch eerst de beweegredenen van broer moeten begrijpen om te weten hoe je deze situatie het beste aan kan pakken :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:57

Het was volgens hem niet de juiste wijk... het is een wijk waar ik vroeger heb gewoond, een rustige en nette buurt en dat is het nog altijd. Hemelsbreed maakte dat huis wat ze afgezegd heeft niets uit met waar mijn broer woont en de afstand van haar huidige woning, dus daar kan je ook niets in zoeken. Ik vind het een flauwekul reden en hij blijft dat volhouden.
Ik ben gewoon van mening dat we de mening van mijn moeder en haar bijbehorende wensen moeten respecteren. Wat die van mij of mijn broer mogen zijn hebben daar niets mee te maken. Wij hoeven daar niet te wonen, dat moet moeders en anders niet.

BigOne

Re: onenigheid in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:05

Mijn eerlijke mening, doen wat goed is voor je moeder en niet voor je broer. Dus alleen reageren als er een woning voorbij komt die aan haar eisen voldoet. En als je broer weer begint over het "vele" werk wat je moeder nog met alle plezier zelf doet dan zeg hem maar gewoon dat jij het wel doet en hij nu even afstand moet houden en je moeder niet moet pushen. Haar keuze en haar leven. Luistert hij dan nog niet dan stel je hem de vraag hoe hij het zou vinden als zijn kinderen later beslissen waar hij moet gaan wonen terwijl het niet aan zijn wensen voldoet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:13

Wat maf joh dan....

Ik ben het helemaal met je eens, met dus de kanttekening dat de wensen van jou en je broer wel degelijk uitmaken als de keuze van de woning ook een significante invloed op jullie leven heeft.

Moeders kan bvb. wel een huis willen dat ze heel leuk vindt maar waar nog heel veel werk in zit en van broer verwachten dat die alles gaat verven, nieuwe vloer er in legt, leuke tuin aanlegt, enz.... als die dat niet wil of kan en ze kan het zelf ook niet op een andere manier regelen, dan kan je broer ook niet dwingen :)

Maar zolang hier allemaal geen sprake van is en broer nergens last van heeft moet moeders lekker haar hart kunnen volgen!

Ik zou dan toch gerust op de verjaardag nog even de situatie bespreekbaar maken, het onderwerp op een seniorenwoning / verhuizing laten komen, daarbij zorgen dat moeders het woord krijgt en breeduit kan vertellen wat ze graag wil en waarom, en gewoon afspreken dat jullie daar voor gaan.

Als jij toch als enige kan reageren op woningen dan zorg je ervoor dat je eerst heel zeker weet dat moeders er echt achter staat en anders reageer je niet. Je wil inderdaad niet nog een afwijzing verspillen :n

Daarbij hou je wel in de gaten dat het geen negatieve gevolgen voor je broer heeft, en dan heeft hij niets te zeuren en zou hij mooi het heen en weer kunnen krijgen van mij, daar ben ik dan keihard in hoor.

Als die daar boos om wil zijn moet 'ie dat vooral lekker doen :j
Maar dan kan jij jezelf en je moeder tenminste nog recht aankijken :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:19

Het gaat om een huisje van de woningstichting die volledig wordt gerenoveerd voordat ze er eventueel komt te wonen. Dus daar heeft niemand van ons werk aan wat klussen betreft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:27

Volledig renoveren wil toch neem ik aan wel zeggen dat je nog zelf een nette vloer er in moet leggen en behangen enzo?

Verven zullen ze dan wellicht meteen binnen meepakken als ze buiten toch doen :)

Maargoed, diverse klussen en het verhuizen zelf kan ook op een andere manier geregeld worden wellicht waardoor broer er niet voor op hoeft te draaien.

Als hij zo moeilijk doet zou ik echt proberen hem er zoveel mogelijk buiten te laten zodat hij ook geen dingen kan bedenken om over te zeuren :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:32

Volgende keer niets zeggen tegen je broer als jullie op een huis reageren.
Wat irritant dat dat huis afgezegd is, jij regelt het toch? Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Succes! Hopelijk lukt het binnenkort!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:43

Amalarab schreef:
Volgende keer niets zeggen tegen je broer als jullie op een huis reageren.
Wat irritant dat dat huis afgezegd is, jij regelt het toch? Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Succes! Hopelijk lukt het binnenkort!

Mijn broer loopt met grote regelmaat door de straatjes waar die seniorenwoningen staan, dan gaat die een praatje maken om de mensen uit te horen of er wat vrij komt, dan gaat die vervolgens naar mijn moeder en pakt het aan zoals in post hierboven ergens beschreven door mij.
Hij heeft toen op haar ingepraat dat die woning echt niets was, te klein (terwijl deze woning nog veel kleiner is maar goed, zal het wel weer verkeerd zien..) afstand naar een of ander iets was verder, wat weet ik al niet eens meer maar echt belangrijk was het niet. Plus dat je de huizen kunt volgen via het internet wat er vrij gaat komen en wanneer en dat houdt hij allemaal strak in de gaten, vervolgens belt hij mij dan dat ik er op moet reageren enzovoorts.

pmarena schreef:
Volledig renoveren wil toch neem ik aan wel zeggen dat je nog zelf een nette vloer er in moet leggen en behangen enzo?

Behangen is niet nodig, ze mag uit een aantal kleuren kiezen en daar worden de wanden en het houtwerk strak mee afgewerkt, vloer zal er wel in moeten maar die zal dan gelegd gaan worden door diegene waar ze m koopt. Dus dat werk zie ik er ook niet inzitten als ik het zo eens bekijk..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:56

Die broer van jou is echt obsessief bezig zeg, moest de mijne niet zijn want dan was er allang ruzie in de familie geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:58

Ik snap ook niet waarom moeders zo doet, waarom ze er niet voor blijft staan wat ze graag wil, daardoor is ze in mijn ogen niet echt eerlijk tegen zichzelf. Ik kom er ook niet achter wat datgene nu is waarom ze elke keer weer overstag als ze met mijn broer heeft gepraat. Je merkt gewoon dat ze twijfels heeft en daar wil ze over praten en dan zegt ze weer ja je hebt gelijk ik moet ook gewoon mijn eigen kop volgen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:56

wat een gedoe zeg!
Je broer doet net alsof jullie moeder die beslissing zelf niet kan nemen.
Dit is toch echt iets waar ze zelf een mening over heeft, ik snap dat ze zowel jouw oordeel als die van je broer meeneemt in haar beslissing. Maar je broer over-ruled haar nog al.
Als enige advies is om zoveel mogelijk toch met z'n 3-en een beslissing te nemen.
Als jij iets regelt zonder dat je broer het weet, is hij pissig en andersom natuurlijk ook.
Veel succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:01

Miss. moet ze een advert. neer hangen bij de woningbouw voor woningruil?
Kan ze eventueel ook kiezen uit bepaalde ruilwoningen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:03

meggiemeg schreef:
geerte schreef:
Jammer dat het zo gaat, ik zou toch proberen om met jullie drieën om de tafel te gaan zitten, en daarbij goed bespreken wat je moeder wilt aangezien die er moet wonen en dan misschien ook bespreken hoe jullie er onder voelen en wat jullie graag willen zien. Maar ik denk dat het belangrijkste is om met elkaar te gaan praten.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd om met mijn broer te praten, dan zegt hij ja we moeten geduld hebben, je hebt gelijk en vervolgens gaat hij zijn eigen gang en trekt zijn eigen plan en laat zeer duidelijk merken dat ik maar de jongste ben en daarom niets in te brengen..

Kun je niet gewoon je broer bellen en zeggen:
We gaan nu een afspraak maken om samen (met ma) om de tafel te gaan zitten.
Ik kan die en die dagen om zo laat, wanneer kan jij?

En dan niet eerder ophangen voordat er een afspraak staat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:15

Knakker schreef:
wat een gedoe zeg!
Je broer doet net alsof jullie moeder die beslissing zelf niet kan nemen.
Dit is toch echt iets waar ze zelf een mening over heeft, ik snap dat ze zowel jouw oordeel als die van je broer meeneemt in haar beslissing. Maar je broer over-ruled haar nog al.
Als enige advies is om zoveel mogelijk toch met z'n 3-en een beslissing te nemen.
Als jij iets regelt zonder dat je broer het weet, is hij pissig en andersom natuurlijk ook.
Veel succes!

Mijn broer weet dat ik dat soort dingen voor mijn moeder regel, hij vindt dat ook maar al te makkelijk, heeft hij daar in zoverre geen omkijken naar dat hij niet zoveel hoeft te regelen.
Mijn zus is dit voorjaar overleden, ik had alles op mij genomen om te regelen (omdat de rest als kip zonder kop rondliep en er op die manier niets geregeld ging worden), een aantal zaken/dingen had ik aan mijn broer gevraagd om te doen, geen grote dingen maar het moest wel gebeuren. Na een aantal dagen ging ik polshoogte nemen hoever hij was met informatie inwinnen en regelen. Hij keek me echt zo aan van oh moest ik dat nu doen? Hij heeft altijd hele grote babbels met zijn mond maar als het op daden aan komt laat hij het vaak afweten, iets wat ik erg jammer vind. Uiteindelijk heb ik hem bedankt voor het ja zeggen en niets doen en heb de zaken toen zelf er maar bij genomen.

Ik blijf van mening dat wat de wens is van mijn moeder dat die gerespecteerd moet worden. Ze is wel bijna 80 maar absoluut niet gek. Hij weet de wens en als ik hem vraag waarom hij zo doet krijg ik daar niet een antwoord op. Hij ontloopt dan de boel, zeg dan ook broer dat is geen antwoord op mijn vraag en ik weet dan al dat hij dat ook niet van plan is om te gaan beantwoorden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:18

Brainless schreef:
Kun je niet gewoon je broer bellen en zeggen:
We gaan nu een afspraak maken om samen (met ma) om de tafel te gaan zitten..

Over een week zijn we allemaal samen om de 80ste verjaardag te vieren, dan ga ik het onderwerp gewoon aansnijden want dit moet uitgesproken worden. Je gaat op deze manier alleen maar grotere ergernissen krijgen die helemaal niet nodig zijn. Mijn broer kennende zal hij er alles aan doen om apart van de rest te komen, maar dat zal moeders niet accepteren en zeggen nee dan vier ik het en niet apart nog een keer een paar uur eerder voor jullie. Daar heeft mijn broer vaker een handje van als hij het een en ander verwacht (zoals nu een soort van op het matje geroepen worden door zijn jongste zus, ik dus...)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:27

een verjaardag lijkt me nu niet de juiste dag om het hier over te gaan hebben ......... en zeker niet die van je moeder zelf ;(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:30

ben het met je eens maar wel de enige mogelijkheid dat wel er allemaal zijn en dat het dan even uitgesproken kan worden. Het is geen verjaardag waar jan en alleman bij is hoor, puur met de familie.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:50

kan je anders niet een keer onaangekondigd naar je broer toegaan en dan met hem gaan praten? of een keertje zeggen dat jij moet werken, en als hij dan langs je moeder gaat dat je er dan ook naartoe gaat om samen te praten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:23

gohya schreef:
Miss. moet ze een advert. neer hangen bij de woningbouw voor woningruil?
Kan ze eventueel ook kiezen uit bepaalde ruilwoningen.

Kan dat? Zal daar eens naar informeren! Bedankt voor de tip.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:15

Heb mijn broer gesproken, 1 op 1, het enige antwoord wat ik er uit kreeg waarom hij zo'n haast heeft met een andere woning is dat hij geen zin heeft om te gaan tuinieren of klussen te doen bij mijn moeder. Dat zij dan ongelukkig in een middenwoning zit is hij niet van mening, ze moet gewoon niet zeuren en accepteren wat er is.
Ik gaf nog de sneer dat ik voor gek werd verklaard dat ik haar op wilde sluiten begin dit jaar toen ik het onderwerp bespreekbaar wilde maken en dat hij het hardste dat heeft geroepen en dat hij in mijn ogen daar nu mee bezig is zag ik "uiteraard" helemaal verkeerd.
Dat zij wensen heeft voor een hoekwoning met het daarbij vrije uitzicht wat ze zo graag wil is allemaal onzin volgens hem, we hebben allemaal wensen en soms komen ze uit en soms niet, tja wat moet je daar nu mee beginnen.... Ik vind het nogal respectloos naar moeders toe.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:34

Goed dat je met je broer gepraat hebt. Nu weer even rustig nadenken. Mensen verzinnen zelden gekke dingen helemaal zelf. Wat ik in jouw geval zou willen weten is:
1. waarom je broer verwacht dat hij met (tuin)klussen bij je moeder komt te zitten als ze niet verhuist en
2. waarom hij dat niet wil?

Kan het zijn dat je moeder al eens aan hem gevraagd heeft om in de tuin of het huis te werken zonder dat jij dat weet? Kan het zijn dat niet je moeder, maar bijvoorbeeld de vrouw van je broer (als hij die heeft?) dat van hem verwacht? Heeft hij veel zorgen/stress door werk of privé? Want mensen met veel stress krijgen vaak de neiging om te verwachten dat er vast nog meer dingen gaan gebeuren waar ze nog meer stress van krijgen, wat in het geval van je broer misschien heeft geleid tot de onterechte verwachting dat extra werk bij jullie moeder vandaan wel op hem neer zal komen. Is er misschien iets met de gezondheid van je broer aan de hand, waardoor hij verwacht bepaalde klussen niet (meer) te kunnen, maar waar hij niet over praat omdat hij zich schaamt, of zelf niet accepteert dat hij dingen niet meer kan, of wil voorkomen dat jullie moeder zorgen krijgt om hem?

Gezien het gedoe dat er nu al is denk ik niet dat je broer je heel gemakkelijk zal willen vertellen wat de onderliggende reden van zijn houding is. Als hij een partner heeft waar jij goed mee op kunt schieten, kun je misschien daar wat meer van te weten komen. En vraag ook eens bij moeders na of je broer al eens eerder bij haar in huis of tuin klusjes heeft gedaan. Als dat zo is, is het aan je moeder om aan je broer duidelijk te maken dat het niet nodig is om te verwachten dat die klussen op hem gaan neerkomen. Dat kan alleen als je moeder hem kan vertellen wie die klusjes wel gaat doen en dat het je broer niet kwalijk wordt genomen dat hij het niet doet.

Volgens mij kun je pas weer terug naar het onderwerp 'waar gaat moeder wonen' als het onderwerp 'wie gaat de klussen bij mams in huis en tuin doen' voor iedereen duidelijk en naar tevredenheid is afgesloten. Want dan hoeft in de overweging waar ze heen gaat ook geen rekening meer gehouden te worden met de staat van het eventuele nieuwe huis (volledig gerenoveerd/nieuwbouw of bestaande bouw waar veel aan moet worden aangepast). Voor je broer lijkt dat veel belangrijker dan hoek- of rijtjeshuis en dat lijkt zo belangrijk voor hem, dat er bijna wel een goede reden moet zijn waarom hij denkt dat klussen op hem neer zullen komen.