Zijn er bokkers die met koeien werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susie1992

Re: Zijn er bokkers die met koeien werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:53

Sommigen melken ook 3x per dag. Interval van 8 uur.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:55

wij hebben thuis fok koeien wij fokken streepruggen wij hebben ook onze eigen stier ter dekking :D
worden ook wel witrikken genoemt het is een beetje hobby :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:27

Ah witruggen, zo leuk om te zien vind ik altijd!

Is er hier eigenlijk iemand die driewegkruisingen aan de melk heeft?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:55

nee, we doen verder ook niks met kruisen, we gebruiken allen rode en zwart bonte stieren.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:01

Ben je al wezen meelopen ts? Ben benieuwd hoe je het vond.

Ik loop zelf stage op een melkvee bedrijf. Ik melk alleen Savonds om half 6. Boer melkt sochtends om half 6. melkcarousel en 110 melk koeien. Vind het onwijs leuk werk, maar je moet er van houden!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:01

Ik heb jaren voor ABOost gewerkt. Voornamelijk calamiteiten op veehouderij bedrijven, erg leuk en dankbaar werk :j

Kom je bijv. 's ochtends op een bedrijf, alles is donker en jij mag melken :Y) Denk er nog vaak aan terug, maakte wel weken van 80/ 90 uur mede daardat ik overdag bij een bedrijf werkte en dus 's ochtends en 's avonds melken.

Oh en je bent echt 365 dagen per jaar bezig, niet uitslapen en zo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:17

imd schreef:

Wij zelf niet, een stagebedrijf waar ik vorig jaar stageliep wel. Kruising holstein/fleckvieh/zweeds roodbont.
Stevige, harde dieren, weinig problemen mee. Maar wel een stuk minder melk. Tis maar net waar je voor kiest.

Wij kruisen zelf nog wel eens met montbeliarde (reladon). Nog niets daarvan aan de melk, maar zijn wel harde en mooie pinken. Mooi breed ook, daar houd ik wel van.

Wij melken om 7 uur sochtends en half 7 savonds.
Savonds wel pas om half 9 klaar en sochtends ook pas om 9 uur, maar goed, dat is een keuze...

En de tijden, tja... Boer zijn is hard werken. Hier laatst maishakselen tot 10 uur savonds. Toen de bult dichtmaken, lag pas om half 12 op bed. En 's ochtends om 5 uur stond de loonwerker hier alweer om gras in te kuilen...
Lange dagen, maar vaak wel de mooiste dagen!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:03

Wij hebben alleen 100 % stamboek vee (HF). Ooit in een vlaag wel wat zweeds roodbont gebruikt , maar die pinken hebben we snel verkocht haha. Het is toch ook een beetje hobby om stamboek te fokken.

Vorig jaar hadden we een fleckvieh kruising erbij lopen, maar daar had de rest van de kudde flink de pik op. Dus die heeft ook vroegtijdig de stal moeten verlaten :P

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:16

ik ben opgegroeid tussen de koeien melk ook regelmatig maar geen ervaring met uitzendbureaus enzo!
wij melken 28 koeien in een 2x4 vissengraat.
wij zijn een paar jaar geleden begonnen met het inkruisen van montbeliardes en Zweeds rood bont omdat melktypes rood te wit werd. vind het leuk om hier afentoe mee te lezen :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:47

Wat een leuke reacties allemaal :D Ik begin nu met mijn tweede week :D Vind het erg leuk om te doen !
Doe op dit moment alleen nog de avondronde, s ochtends nog niet dus ben benieuwd hoe dat is haha

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:47

TurdusMerula schreef:
Ik ben even heel nieuwsgierig...
Waarom moet dat melken zo vroeg?
Ik lees hier half vijf en dan weer om half vier... Waarom kies je dan niet voor bv zeven uur en zes uur?
Waar heeft dat mee te maken? :)

Omdat je om de zelfde tijd in de avond moet melken n eerder binnen bent mijn vader is ongeveer 8 uur half 9 binnen kan later

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:50

28 koeien is wel erg weinighaha wij hebben 200 koeien die wel melken daarnaast ook veel kalfjes Enzo we gaan n nieuwe stal bouwen n gaan dan 600 koeien melken we hebben n draaimelkstal van 60 per rondje en de eerste in heel nl met recht op staande tank hihi

Ik vind t altijd erg leuk om te helpen

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:13

mijn vader heeft ook een leuke baan buiten de boerderij die die niet op wilt geven voor de boerderij vandaar de 28 koeien :P . prima te doen zo!
verder zitten wij in de `randstad´ en zijn wij zo een beetje de laatste boer aan onze weg die nog melkt, tegenwoordig moet alles groot groter grootst haha, en dat is hier niet mogelijk. niks mis mee overigens.
als je al 200 koeien gewend bent dan is 28 inderdaad niet zoveel haha!
Laatst bijgewerkt door IvankBacardi op 23-10-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:15

IvankBacardi schreef:
mijn vader heeft ook een leuke baan buiten de boerderij die die niet op wilt geven voor de boerderij vandaar de 28 koeien :P . prima te doen zo!
verder zitten wij in de `randstad´ en zijn wij zo een beetje de laatste boer aan onze weg die nog melkt, tegenwoordig moet alles groot groter grootst haha! niks mis mee overigens.

Ooooww vandaar leuk! Lijkt me juist leuk zo kleinschalig

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:59

Wat voor tank dan Yvanna? Ik ken al een hoop boeren met een rechtopstaande tank hoor :D

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:45

Jaa maar we waren de eerste in nl met grote rechtopstaande tank haha nu zullen meerdere t hebben ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:54

Aha, wat voor een hebben jullie dan? Hier staat er al 7 jaar 1. Maar we willen nu over naar een grotere

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:58

geen idee zoveel verstand heb ik er niet van haha xD

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:09

Heb in Noorwegen ruim 9 jaar op een melkveehouderij gewerkt. Wij hadden de luxe van een melkrobot en dus begon ik pas om 8 uur met voren. Er waren +- 60 melkkoeien en dan nog jongvee. Was voor Noorwegen een groot bedrijf.

Daarna heb ik nog in Duitsland via een uitzendburo(eens maar nooit meer :-( ) bij een melkveehouderij gewerkt.
180 koeien en om half 5 's ochtends beginnen en dan 's middags weer.
Dit bedrijf was opgesplitst in 2 en de koeien die moesten kalven en de kalfjes stonden ergens anders. Dat vond ik wel jammer.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:40

imd schreef:

Nee, maar ben wel benieuwd hoe dat nou uitpakt. Ik zou denken dat je er een hele verschillende veestapel van krijgt (hoogte, grote, melkgift) of valt dat eigenlijk wel mee? Ook duurt het zeker 6 jaar voor je er resultaten van ziet. Ik ben niet tegen, maar zou wel wat meer ervaringen willen zien/horen.

Ik zelf ben niet heel gek op kruisen. Ga zelf ook graag naar keuringen e.d. en dan is dat natuurlijk niet van toepassing.

yvanna schreef:
28 koeien is wel erg weinighaha wij hebben 200 koeien die wel melken daarnaast ook veel kalfjes Enzo we gaan n nieuwe stal bouwen n gaan dan 600 koeien melken we hebben n draaimelkstal van 60 per rondje en de eerste in heel nl met recht op staande tank hihi

600! Wow dat zijn er een hoop! Lijkt me persoonlijk niks, maar ieder zijn ding gelukkig! Wanneer is het de bedoeling om de stal te bouwen? En blijven jullie dan op dezelfde locatie? :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:02

wij hebben 3 weg kruisingen aan de melk!
Holstein x montbeliarde x zweeds rood bont, hier doen ze het goed vind het ook erg mooi vee!
we hebben in het begin wel wat problemen gehad met afkalven door verkeerd advies maar dat is nu wel opgelost mooie sterke koeien zijn het!

de 2e foto in mijn profiel is holstein x montbeliarde :) stier ging eruit wegens en slecht karakter hebben wij geen last van :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:20

Jackieboy schreef:
imd schreef:

Nee, maar ben wel benieuwd hoe dat nou uitpakt. Ik zou denken dat je er een hele verschillende veestapel van krijgt (hoogte, grote, melkgift) of valt dat eigenlijk wel mee? Ook duurt het zeker 6 jaar voor je er resultaten van ziet. Ik ben niet tegen, maar zou wel wat meer ervaringen willen zien/horen.

Ik zelf ben niet heel gek op kruisen. Ga zelf ook graag naar keuringen e.d. en dan is dat natuurlijk niet van toepassing.

Wij hadden de eerste pinken holstein x zweeds roodbont x brown swiss lopen. Bedrijf is nu verkocht dus ik heb geen idee hoe het zit, maar in eerste instantie leek het wel wat. Ik vind zelf het concept erg interessant, ben dus wel benieuwd naar de feitelijke resultaten over een paar jaar..

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:23

Jackieboy schreef:
imd schreef:

yvanna schreef:

600! Wow dat zijn er een hoop! Lijkt me persoonlijk niks, maar ieder zijn ding gelukkig! Wanneer is het de bedoeling om de stal te bouwen? En blijven jullie dan op dezelfde locatie? :)

ka er komt dan gewoon een vierde stal bij (onze kalfjes/pinken staan bij opfokker anders hadden we nog n stal nodig haha)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:11

Hallo, kom even binnen vallen omdat ik iets over driewegkruisingen zag :o

Wij hebben een melkveebedrijf en zijn nu enkele jaren bezig met inkruisen. Er lopen nu Brown Swiss x Holstein, Fleckvieh x Holstein en Zweeds/Noors Roodbont x Holstein bij de melkgevende koeien en driewegkruisingen tussen de genoemde rassen bij het jongvee.

De F1 kruisingen doen het vrijwel allemaal buitengewoon, supersterk en er zit ruim voldoende melk onder. We hebben een Brown Swiss kruising lopen die afgelopen jaar bij de top van onze regio zat qua melk, en het merendeel fokt hier Holstein. Die is overigens wel wat schraler. De rest heeft een bovengemiddelde lactatiewaarde en zit goed in het vlees. Zeker de Fleckies doen het echt geweldig en zijn ook nog eens hele makkelijke en relaxte koeien.

De eerste driewegkruisingen komen binnenkort aan de melk en de verwachtingen zijn hoog. Zijn Zweeds Roodbont x Fleckvieh x Holstein of Zweeds Roodbont x Brown Swiss x Holstein. Gebruikte stieren zijn onder andere Imposium, Vanstein, Asmo Sale, Braut (supergoed gelukte nakomelingen!), Egiz en Vigor.

Wij zijn tot nu toe enorm blij dat we deze stap hebben gezet. We hebben tot nu toe maar 1 kruisling moeten afvoeren en dat was omdat ze niet te melken was in de robot en daarnaast ook nog heel weinig melk gaf. Dat was een Asmo Sale uit een Holstein. Kan verder echt geen nadelen noemen. Wij voeren ook veel gras en weinig mais en dat kunnen ze heel goed aan. Moet ook wel zeggen dat wij totaal geen keuringsliefhebbers zijn en niet zoveel hebben met het hele stamboekgebeuren. Een goede sterke boerenkoe past het beste bij ons.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:32

ff korte reactie van iemand die niet direct enorm veel van koeien weet maar wel iets van fokken en kruisingen in het algemeen.

Van F1 is bewezen dat deze dieren, nagenoeg altijd, het beste van beide hebben. Ik kan me dus goed voorstellen dat de F1 kruisingen, goed bevallen tot nu toe.
Als je je verdiept in de reden van kruisen, dan valt het bijna altijd mee.

Geld voor elk diersoort, paard/hond etc.

hoe smaller de fokbasis, hoe meer 1 type maar ook meer kans op problemen.

leuk om de ervaringen over het melken te lezen, ik heb jaaaaren geleden bij een paardenhandelaar gereden die ook koeien had, ik hielp regelmatig mee met melken en met de koeien (te paard) uit de wei te halen, ik vond het een zalige tijd.

alle moderne apparatuur zegt me niets, wel een tijdje terug staan kijken bij een geitemelkerij waar ze met een carrousel werkte. dat zag er erg efficiënt uit.