Alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:00

zigranta schreef:
Dat geldt dan toch ook voor jou?(dat je het lbio in kan schakelen?)

Is dit voor mij bedoeld?
Want ja, dat ga ik ook binnenkort doen. Maar bij mij is het nog wat ingewikkelder omdat de eerste halvering in principe geen probleem is. Hij mag van mij de helft betalen (is meer dan genoeg), en als ik het LBIO inschakel moet hij wel het hele bedrag betalen en dat vind ik niet helemaal eerlijk.

zigranta

Re: Alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:05

Ja was voor jou bedoeld.
Lbio kan een aantal maanden terughalen(geloof 6) alles wat ouder is vervalt.
En anders laat je het volle bedrag wel innen door het lbio ,maar stort je het bedrag wat je niet wilt toch terug naar je vader?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:57

xSetjeslover schreef:
Ik heb een bijbaantje hoor. Het is alleen dat ik daarvan niet mijn gehele studie kan betalen en mijn moeder daar graag mee zou willen helpen. Daarom had ik ook liever een aanvullende studiefinanciering gehad, want elke maand die alimentatie met de boodschap: 'van je papa' als omschrijving maakt me kotsmisselijk. Dus niet zo snel oordelen :)

Zou het lekker terugstorten als het je zo irriteert, maar dan ook lekker je eigen boontjes doppen en niet steunen op alimentatie

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:12

C_arola schreef:
RoyceMack schreef:
het is wel zo, dat jij geen volledige aanvullende beurs kunt ontvangen, zolang je alimentatie krijgt.
Dus, je moet 21 zijn, geen alimentatie meer krijgen, dan pas kun je een formulier aanvragen bij DUO om je vader zijn inkomen buiten beschouwing te laten.

Hebben ze dit veranderd? Want dat was vroeger niet zo. Ik zou uitrekenen waar je meer bij krijgt, een aanvullende beurs waarbij de inkomen van je vader niet meegerekend wordt en je geen alimentatie krijgt of de alimentatie eventueel met de 30,- in de maand extra.
Wellicht kun je voor de 30,- verhoging ook contact opnemen met het juridisch loket, zij kunnen kijken wat je kan doen zodat je vader de verhoging wel gaat betalen zonder dat je moeder in actie moet komen.

Het is vaak geen meerwaarde om de procedure te starten om het inkomen van vader buiten beschouwing te laten.
Vaak dient hij veel meer (vrijwillig) bij te dragen volgens DUO dan dat de alimentatie is, maar de procedure om zijn inkomen buiten beschouwing te laten is vrij lastig en frustrerend.
DUO adviseerd daarom vaak om te wachten tot je geen alimentatie meer krijgt. Zeker als dit niet via de rechter is vastgesteld in een convenant, want alimentatie zien zij als een bijdrage die voor school kan dienen.
Ik was 18 toen ik ging studeren en had dus nog 3 jaar recht op (zeer nihile) alimentatie. waar elke maand LBIO voor moest worden ingeschakeld. Hij moest daarbiovenop nog een bijdrage van 160 euro betalen aan mij, dat had DUO berekend. Ik kreeg 75 euro alimentatie. (die kon ik niet opzeggen, om vervolgens kans te maken op buiten beschouwing lating).. en DUO wees mijn verzoek tot buiten beschouwing laten af omdat ik alimentatie kreeg en dat ik maar met hem moest overleggen voor verhoging van alimentatie tot 160 euro.
Ja dat gaat dus niet :}

Ik heb in die 3 jaar 4 keer een brief moeten schrijven, brief van mijn moeder en n brief van een expert, daar heb ik echt hemel en aarde voor moeten bewegen.
En de 3e keer dat hij afgewezen werd, werd me geadviseerd om te wachten tot ik geen alimentatie meer kreeg. omdat DUO er anders niets mee kan en ik toch geld ontvang vanuit vader.

Gelukkig is het de 4e keer toch gelukt. wat een opluchting was dat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:29

Ik heb even geen tijd om het hele topic door te lezen.

In mijn studie tijd (regels kunnen veranderd zijn) heb ik aan gegeven dat ik geen contact meer had met mijn vader.
En zijn loon werd niet meegenomen.
Mijn vader betaalde nooit alimentatie ook niet toen hij zijn kinderen nog wel zag.
Weet niet meer precies hoe alles in zijn werking ging.

Misschien is dat een optie voor je.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:33

Lastig onderwerp. Hier heb ik hetzelfde meegemaakt.

De enige manier om in aanmerking te komen om zogenoemde 'aanvullende beurs' is als je kan aantonen via het LBIO dat je al meer dan 6 maanden geloof ik geen alimentatie hebt gekregen. Hiervoor kom je dus niet in aanmerking. Wat je zou kunnen doen, is aankaarten dat de verhoging nooit is doorgevoerd en dat je het oude bedrag nog krijgt. Hiervoor kan je contact opnemen met het LBIO of rechtstreeks met je vader. Dat laatste ligt in jouw geval misschien wat moeilijk.

Succes!

Liinsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:43

Beste TS,

Vervelend dat het allemaal zo rot voor je gelopen is, ik ken het namelijk heel goed. Voor mij was dit op een rare manier, fijn om te lezen dat ik niet alleen in dit schuitje zit.

Mijn vader heeft ook nooit de jaarlijkse indexering betaald en vanaf mijn 18 vond hij het tijd om te stoppen, wat jammer voor hem natuurlijk niet kon. Nu bijna 5 jaar later, LBIO ingeschakeld en 2 rechtszaken verder. Heb ik wel het geld gekregen, alleen het contact naar de kl*te om het zo te zeggen.

Je kunt dus altijd LBIO inschakelen, zij helpen je verder en je heb weinig tot geen kosten uit mijn hoofd. Alleen als het in een rechtszaak uitmond en zelfs dan wordt heel veel voor je vergoed!

Qua aanvullende beurs, heb ik na veel moeite dit een jaar of 2 gehad. Je moet inderdaad aantonen dat je geen contact met je vader hebt. Dit zou ook via LBIO kunnen, mijn vader verdiende ook teveel namelijk. Alleen die steunt me nergens mee, hij had zogenaamd geen geld. Dus na een lange tijd kreeg ik eindelijk m'n beurs

Succes!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:01

Hier iemand die je gevoel wel kan begrijpen. Na de eerste paar reacties gelezen te hebben, ben ik maar niet door gaan lezen, dat raakt me teveel dan. Dus misschien zeg ik iets overbodigs.

Het is zo dat jij, bij IB groep (dat heet nu anders geloof ik?) je vader buiten beschouwing kan laten van je studie financiering en dan heb jij wel weer recht op je aanvulling. Het heeft wel wat bewijslast etc nodig voordat je daartoe daadwerkelijk toestemming krijgt. Maar mij is het wel gelukt.

Verder lees ik inderdaad LBIO. Dat heb ik zodra ik klaar was met mijn studie ingeschakeld. Om alle, ja echt alle niet gekregen alimentatie te laten innen. Het heeft jaren geduurd, maar ook daar nu succes.

Dat mensen simpelweg durven te roepen waarom je wel z'n geld wil.. Jij hebt niet gevraagd om een scheiding, of om al die ellende. Waarom zouden jij of bijvoorbeeld je moeder voor de ellende moeten opdraaien omdat er iemand niet de verantwoording voor zijn kind neemt? Ik vindt dat je recht hebt erop.

Heel veel succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:04

Je wilt niets met hem te maken hebben maar zijn geld is wel handig. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:06

Ik denk niet dat TS heeft gekozen voor gescheiden ouders... En voor de situatie die klaarblijkelijk ontstaan is. En omdat haar vader niet de verantwoordelijkheden na wil komen kan zij niet studeren?
En hij is niet zonder reden uit zijn ouderlijke macht ontzet.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:07

Shivatjuh01 schreef:
Hier iemand die je gevoel wel kan begrijpen. Na de eerste paar reacties gelezen te hebben, ben ik maar niet door gaan lezen, dat raakt me teveel dan. Dus misschien zeg ik iets overbodigs.

Het is zo dat jij, bij IB groep (dat heet nu anders geloof ik?) je vader buiten beschouwing kan laten van je studie financiering en dan heb jij wel weer recht op je aanvulling. Het heeft wel wat bewijslast etc nodig voordat je daartoe daadwerkelijk toestemming krijgt. Maar mij is het wel gelukt.

Verder lees ik inderdaad LBIO. Dat heb ik zodra ik klaar was met mijn studie ingeschakeld. Om alle, ja echt alle niet gekregen alimentatie te laten innen. Het heeft jaren geduurd, maar ook daar nu succes.

Dat mensen simpelweg durven te roepen waarom je wel z'n geld wil.. Jij hebt niet gevraagd om een scheiding, of om al die ellende. Waarom zouden jij of bijvoorbeeld je moeder voor de ellende moeten opdraaien omdat er iemand niet de verantwoording voor zijn kind neemt? Ik vindt dat je recht hebt erop.

Heel veel succes!

Amen _/-\o_

Ik erger me ook dood aan die reacties... Duidelijk mensen die niets van de situatie kennen. Heb meermaals een reactie daarop getypt maar wijselijk weer verwijderd. Zucht. TS vraagt overigens niet eens om die commentaar. Ze vraagt een manier om eventueel toch die extra €30 te pakken te krijgen of tips ivm een beurs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:12

Het LBIO kan je alleen inschakelen als er een betalingsachterstand is in de alimentatie zoals deze op papier staat vanuit de rechtbank. Dus voor die 30 euro kan ze geen lbio inschakelen, zou een hele mooie worden, overal maar voor naar het lbio want die zegt dat ik daar recht op en ohja volgens die instantie heb ik ook daar nog recht op. Je vader drukt zijn neus niet door geen alimentatie te betalen, dat hij daar een tekst onderzet is zijn goed recht, dat deze je niet aanstaat is jammer dan, hij blijft je vader hoe je dat ook wend of keert. Hoe wil je het straks gaan doen als je 21 bent en dus voor de wet volwassen en je vader geen plicht meer heeft om je alimentatie te betalen? Dan zal je het ook zonder moeten doen.
Hou de eer toch lekker aan jezelf en werk een stap harder voor die 30 euro, geeft een nog beter gevoel dan je hand op houden!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:20

billionache schreef:
Shivatjuh01 schreef:

Heel veel succes!

Amen _/-\o_

Ik erger me ook dood aan die reacties... Duidelijk mensen die niets van de situatie kennen. Heb meermaals een reactie daarop getypt maar wijselijk weer verwijderd. Zucht. TS vraagt overigens niet eens om die commentaar. Ze vraagt een manier om eventueel toch die extra €30 te pakken te krijgen of tips ivm een beurs.

Inderdaad zeg, heb de beschuldigende reacties naar TS met open mond zitten lezen, ongelofelijk. TS, zorg dat je krijgt waar je recht op hebt, jij hebt niet om die scheiding gevraagd. Ik kan me jouw gevoel naar je moeder helemaal voorstellen. Succes met je studie!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:35

Hier een mama die in hetzelfde geval zit. Drie jaar geleden is mijn ex er vantussen geknepen met een 13 jaar jongere collega. Onze twee tienerdochters bleven bij mij wonen, met bezoekrecht voor hun vader. In het begin betaalde hij wel wat alimentatie, maar steeds te weinig. Nu sedert een aantal maanden betaalt hij helemaal niks meer ! Ik wil ook absoluut geen contact met mijn ex, en ik vind ook niet dat hij de naam 'vader' waardig is, maar toch vind ik dat hij zijn alimentatieplicht moet nakomen ! Wat voor scheefgetrokken redenering is dat nu, dat je geen geld moet aannemen van iemand waar je geen contact mee wil ? Het zijn toch ook ZIJN kinderen, en dus vind ik niet dat het opgaat om mij voor alle kosten te laten opdraaien. Sorry, maar sommige reacties hier maken mij wel wat nijdig... -:(-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:37

alleen de vader van ts betaald wel alimentatie! dat is in deze een groot verschil, het gaat om 30 euro waarvan de belastingdienst van mening is dat die ook nog mogen worden betaald door hem.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:51

meggiemeg schreef:
Je wilt niets met hem te maken hebben maar zijn geld is wel handig. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

Volgens mij heb jij e.e.a. niet begrepen. Waar het om gaat, is dat de hoogte van het inkomen van de vader van ts ervoor zorgt dat zij minder aanvullende beurs kan ontvangen. Dit is belemmerend, en hierdoor moet ze misschien wel alle eindjes aan elkaar knopen. In dat geval helpt iedere euro. En aangezien de vader al voor genoeg ellende heeft gezorgd, zo begrijp ik uit de reactie van ts, wil ze graag gebruik maken van zijn alimentatie, die hij hoe dan ook verplicht is te betalen.
Als ts niet op haar strepen staat, loopt ze hoe dan ook geld mis. Die aanvullende beurs gaat ze namelijk niet krijgen omdat ze wettelijk gezien een vader heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:24

http://www.ib-groep.nl/particulieren/ou ... ekenen.asp

Hoeveel moet u betalen?

Op basis van uw inkomen berekent DUO hoeveel u kunt meebetalen aan de studie van uw kind. Dit bedrag heet de ouderbijdrage. We berekenen de ouderbijdrage alleen als uw zoon of dochter een aanvullende beurs aanvraagt. U bent niet verplicht de ouderbijdrage aan uw kind te betalen.

De brief van de belastingdienst is een advies en geen verplichting. Dat is een heel verschil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:25

Dorine92 schreef:
Als ts niet op haar strepen staat, loopt ze hoe dan ook geld mis. Die aanvullende beurs gaat ze namelijk niet krijgen omdat ze wettelijk gezien een vader heeft.
die al in haar levensonderhoud voorziet d.m.v. alimentatie te betalen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:51

meggiemeg schreef:
Dorine92 schreef:
die al in haar levensonderhoud voorziet d.m.v. alimentatie te betalen.

Wat waarschijnlijk minder is dan die aanvullende beurs die ze nu misloopt..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:53

die 30 euro heeft ze zo bij elkaar gewerkt als ze een beetje haar best doet!
De belastingdienst berekend heel leuk die bedragen maar heeft geen weet van alle uitgaven die iemand heeft, het wordt vaak berekend vanaf een bruto inkomen die we niet uit kunnen geven.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:57

O ik begrijp je wel..zo besloot mijn vader ineens de helft van de alimentatie te gaan betalen ipv het volledige bedrag, ik dacht ook eerst, ach valt wel mee, tot je het idd per jaar gaat berekenen en het verschil ziet..

ik denk dat de oplossing is om toch dan maar (sja lastig) via de advocaat dit te gaan doen....als je toch al geen contact meer met je vader hebt, kan er weinig "stuk" gaan...
hoewel ik het ook wel zou begrijpen van je vader als hij het niet betaald, als je elkaar niet meer ziet/geen contact meer hebt...
beste zou blijven om het hem persoonlijk te vragen en dan als dat allemaal niet werkt pas de stap van LBIO/advocaat/rechter te zetten....

Snap je situatie echt wel..vooral om dat ik het herken..

EDIT: had de reacties nog niet gelezen, maar nu wel en man...wat een rare reacties "je wilt geen contact meer ,dus moet je zelf maar zorgen voor je geld" ... nou kennelijk heeft hij het zover laten komen dat je geen contact meer wilt hebben, dan is het minste wat hij kan doen gewoon betalen....

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:34

Hoeveel studenten zitten er hier op Bokt die allebei de ouders zien maar geen aanvullende beurs krijgen, en ook niet financieel ondersteund worden door hun ouders? Ik vind het heel apart dat er zo'n heisa gemaakt wordt om dertig euro, terwijl je al meer ondersteuning krijgt dan menig student. Je zal wel in je recht staan, dus wie ben ik ook om er wat van te zeggen, maar 1 avondje in de maand meer werken en je hebt die dertig euro zelf verdiend.

(Dat 'menig student' helemaal geen ondersteuning krijgt, betekend niet dat je daarom zelf ook alles maar moet afwijzen, maar ik bedoel het meer om aan te tonen dat je het nog zo slecht niet voor elkaar hebt met je vader die je wel geld stort.)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 23:50

Zo, wat een boel reacties! bedankt allemaal! :D

Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat er redelijk wat aanvallende reacties waren, en daar ben ik ook eerlijk gezegd wel van geschrokken. Maar ik besef me ook dat deze situatie lastig te begrijpen valt voor mensen die nooit iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Daarbij heb ik mijn situatie ook niet duidelijk beschreven omdat ik vind dat zoiets niet openbaar op het internet hoeft (zonder schaduwaccount). De geïnteresseerde mensen mogen mij overigens best een PB sturen en dan wil ik best uitleggen waarom het contact is stopgezet.

Één ding zit me echter wel dwars en dat is dat ik maar meer moet gaan werken. Ik volg op dit moment een voltijd HBO-studie die 1uur en 20minuten reizen voor mij is (enkeltje). Daarnaast werk ik 15 uur in de week als caissière bij de Jumbo. Op zaterdag werk ik daar bij een kortingskraam waar ik vaak dagelijke cosmetica-artikelen of etenswaren meeneem (ongeveer à €15/week) om mijn moeder te helpen qua boodschappen. Mijn zorgtoeslag en studiefinanciering gaan rechtstreeks naar mijn moeder (beide basisbedrag). Van mn alimentatie koop ik kleding en voedsel (voor pauzes op het werk etc), natuurlijk doe ik daar ook leuke dingen van, maar dat mag toch ook wel eens? Mijn loon is niet zo ontzettend veel omdat ik 18 ben, maar het geld dat ik verdien gaat rechtstreeks naar mijn spaarrekening zodat ik kan sparen voor een minor in het buitenland, een master of een talencursus. Ik wil dus even duidelijk maken dat ik echt niet op mijn luie reet zit en mn handje maar ophoud.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:57

Dat dacht ik al :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:32

xSetjeslover schreef:
Ik wil dus even duidelijk maken dat ik echt niet op mijn luie reet zit en mn handje maar ophoud.

Maar je laat wel zonder medeweten van je vader, waar je al alimentatie van krijgt en waar je niets van wilt weten, zijn inkomen toetsen om te kijken of er nog meer geld te halen valt. Dat is hetgene waar diegene van de vijandige reacties op reageren (denk ik).
Nogmaals persoonlijk zou ik zeggen ik doe dan de extra's maar even niet, straks zal je als je 21 bent het helemaal zonder moeten stellen, dan is je vader namelijk helemaal niet meer verplicht om voor je te betalen.