Mijn handschrift is na een half A4-tje ook gewoon om te huilen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Slina schreef:Fiffill schreef:Tekenen kun je leren. Creativiteit niet. De een zal meer aanleg voor tekenen hebben dan de ander; het is met name de kunst van goed kijken en dit ook kunnen kopiëren naar het papier.
Er zijn genoeg mensen die prima een (ik neem nu dit even als voorbeeld) paard zeer realistisch neer kunnen zetten vanaf een foto maar als je hen vraagt uit de losse pols te tekenen er weinig van bakken. De techniek van het tekenen is iets wat imo iedereen zou kunnen leren (als je het écht wilt), maar creativiteit is wat anders.
Je ziet ook prachtig correcte tekeningen zonder 'ziel'. Technisch gezien misschien wel hoogstandjes, maar het prikkelt niet. En dat stukje wat vanuit de tekenaar zelf komt is iets wat je niet zo gemakkelijk aanleert.
Edit: te vroeg op verzenden gedrukt
Precies dat ^
Ik kan dus wel realistisch natekenen: http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2014/ ... 7f978l.png
Maar laat je mij uit de vrije pols tekenen, krijg je iets dat niet in verhouding is en nergens op lijkt: http://i62.tinypic.com/2zdnigy.png
En ik heb het liever andersom
dan kan iemand zonder talent die dagelijks trouw oefent, een stuk verder geraken.
. Aleeneh schreef:Tsja. Persoonlijk vind ik het best wel pijnlijk dat mensen denk dat ik "gewoon talent heb" waar ik klaarblijkelijk weinig voor heb hoeven doen, want hoe kan het nou dat ik wel kan tekenen en dat anderen alleen maar van die lelijke schetsjes kunnen maken?
Dat hoor ik namelijk nog vrij regelmatig. "Ja ik kan er toch niks van dus ik probeer het ook maar niet. Ik heb gewoon niet zulk talent als jij".
Ik heb geen talent. Ik heb wél sinds ik 10 was jarenlang elke. dag. getekend. De moeite genomen om de wereld te bestuderen, om de wereld te schetsen, te leren hoe alles in elkaar zat, zodat ik het op papier kon overbrengen. Ik heb mensen getekend die model zaten. Ik heb landschappen getekend die ik uit mijn raam kon zien of zelf gefotografeerd had. Ik heb de hele anatomie van het paard uitgeplozen zodat ik de spieren zo realistisch mogelijk kon weergeven in een tekening.
Ik heb niet per sé talent. Ik had toen ik 10 was een wens om later heel goed te kunnen tekenen, en ik heb daar heel hard aan gewerkt om die uit te laten komen.
Als ik mensen adviseer om gewoon "heel veel te oefenen, en dat je het dan ook kan" is dat echt waar. Alleen onderschatten de meeste mensen gewoon heel erg hard hoeveel oefening het kost om echt te leren tekenen.
http://fc04.deviantart.net/fs30/f/2008/ ... hiaine.jpg
Dit is een heel oud iets dat ik samengesteld heb om mijn verbeteringen te laten zien, maar daar kun je heel goed zien hoeveel jaren overal tussen zitten.
Tsja, en dat mensen dan hun schouders ophalen en zeggen: "je hebt gewoon talent, dat kan ik toch nooit", dan voelt het toch alsof ze voorbij lopen aan het feit dat ik er dus echt hard voor heb gewerkt.
Aleeneh schreef:Tsja. Persoonlijk vind ik het best wel pijnlijk dat mensen denk dat ik "gewoon talent heb" waar ik klaarblijkelijk weinig voor heb hoeven doen, want hoe kan het nou dat ik wel kan tekenen en dat anderen alleen maar van die lelijke schetsjes kunnen maken?
Dat hoor ik namelijk nog vrij regelmatig. "Ja ik kan er toch niks van dus ik probeer het ook maar niet. Ik heb gewoon niet zulk talent als jij".
Ik heb geen talent. Ik heb wél sinds ik 10 was jarenlang elke. dag. getekend. De moeite genomen om de wereld te bestuderen, om de wereld te schetsen, te leren hoe alles in elkaar zat, zodat ik het op papier kon overbrengen. Ik heb mensen getekend die model zaten. Ik heb landschappen getekend die ik uit mijn raam kon zien of zelf gefotografeerd had. Ik heb de hele anatomie van het paard uitgeplozen zodat ik de spieren zo realistisch mogelijk kon weergeven in een tekening.
Ik heb niet per sé talent. Ik had toen ik 10 was een wens om later heel goed te kunnen tekenen, en ik heb daar heel hard aan gewerkt om die uit te laten komen.
Als ik mensen adviseer om gewoon "heel veel te oefenen, en dat je het dan ook kan" is dat echt waar. Alleen onderschatten de meeste mensen gewoon heel erg hard hoeveel oefening het kost om echt te leren tekenen.
http://fc04.deviantart.net/fs30/f/2008/ ... hiaine.jpg
Dit is een heel oud iets dat ik samengesteld heb om mijn verbeteringen te laten zien, maar daar kun je heel goed zien hoeveel jaren overal tussen zitten.
Tsja, en dat mensen dan hun schouders ophalen en zeggen: "je hebt gewoon talent, dat kan ik toch nooit", dan voelt het toch alsof ze voorbij lopen aan het feit dat ik er dus echt hard voor heb gewerkt.
Daarmee wordt kunst ook afgedaan als iets dat niet zo waardevol is. Ik verkoop de kunst van mijn man, zodat hij de pijn van dat soort meningen niet hoeft te voelen.