Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:47

Ik heb dysgrafie (google maar) dus tekenen en schilderen is voor mij een GROTE frustratie. En ik doe echt wel mijn best. Ik heb ook kunst gehad op school, daar had ik bijvoorbeeld het beste idee van de klas en er veel tijd in gestopt maar toch kreeg ik maar een 7. Omdat het gewoon niet lukt, het kan niet.

Mijn handschrift is na een half A4-tje ook gewoon om te huilen. -O-

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:52

Ik vraag het me af, ik kan bijvoorbeeld wel cartoon tekenen maar levensechte tekeningen ben ik echt een ramp in. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:55

Slina schreef:
Fiffill schreef:
Tekenen kun je leren. Creativiteit niet. De een zal meer aanleg voor tekenen hebben dan de ander; het is met name de kunst van goed kijken en dit ook kunnen kopiëren naar het papier.

Er zijn genoeg mensen die prima een (ik neem nu dit even als voorbeeld) paard zeer realistisch neer kunnen zetten vanaf een foto maar als je hen vraagt uit de losse pols te tekenen er weinig van bakken. De techniek van het tekenen is iets wat imo iedereen zou kunnen leren (als je het écht wilt), maar creativiteit is wat anders.
Je ziet ook prachtig correcte tekeningen zonder 'ziel'. Technisch gezien misschien wel hoogstandjes, maar het prikkelt niet. En dat stukje wat vanuit de tekenaar zelf komt is iets wat je niet zo gemakkelijk aanleert.

Edit: te vroeg op verzenden gedrukt :+

Precies dat ^

Ik kan dus wel realistisch natekenen: http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2014/ ... 7f978l.png

Maar laat je mij uit de vrije pols tekenen, krijg je iets dat niet in verhouding is en nergens op lijkt: http://i62.tinypic.com/2zdnigy.png

En ik heb het liever andersom :P

Verhoudingen etc zijn iets wat je kunt leren, dat is gewoon een kwestie van oefenen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:03

Oefenen.
Een van mijn leerkrachten vertelde over een leerling die zij had, die z'n ingangsexamen slaagde omdat hij ontzettend goeie ideeën had en echt creatief was, echter kon hij écht niet tekenen. Zeker niet vergeleken met de anderen van de richting (ik volg animatiefilm).
Die jongen had na enkele maanden alle 'talentjes" van de klas ingehaald en werkt nu als freelance concept designer bij Naughty Dog (gamecompany, van ondermeer Jack & Daxter, The Last of Us, Uncharted..).

Ik ben er van overtuigd dat het voor sommigen intuitief gemakkelijker is om verhoudingen en proporties te herkennen en neer te zetten, maar dat ze dit niet automatisch een goeie tekenaar maakt. Het is echt oefenen, oefenen, oefenen. Daarbij is kunst objectief, wat de ene mooi vind is voor de ander slecht.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:07

Er zullen waarschijnlijk zeker wat aangeboren eigenschappen bij zitten (neem bokster LeintjeO) bijvoorbeeld als voorbeeld. Tekenen heeft heus wel iets te maken met inzicht, maar je kunt bijna alles leren. Als je je er maar genoeg voor inzet en veel oefent kan op enkele uitzonderingen na, iedereen leren tekenen. Maar dat is met de meeste dingen zo, waar een wil is, is een weg. :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 30-09-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Re: Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:11

Het mag dan deels aangeboren zijn, je zal toch moeten oefenen. Ik ken zat mensen die niet eens willen kunnen tekenen, die denken aan hele andere dingen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:18

Tekenen=kijken. Er is een groot verschil tussen denken te weten hoe iets eruit ziet en daadwerkelijk ZIEN hoe iets eruit ziet, zonder je gedachtes erover op te botvieren.
Met talent heeft het vrij weinig te maken, als je kan leren kijken kun je ook leren tekenen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:29

hoe aker je het doet hoe beter iets word.

net als bij fotografie de 1ne kan het niet en de andere wel.
en degene die het wel kan fotografeert denk ik bijna elke dag.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:33

phormicola schreef:
Tekenen=kijken. Er is een groot verschil tussen denken te weten hoe iets eruit ziet en daadwerkelijk ZIEN hoe iets eruit ziet, zonder je gedachtes erover op te botvieren.
Met talent heeft het vrij weinig te maken, als je kan leren kijken kun je ook leren tekenen.

Geweldig verwoord! :D

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:37

Het is, denk ik, gewoon een gave die je heb gekregen! Tekenen kan je wel leren, alleen moet je dan wel de tijd ervoor hebben

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:04

Tsja. Persoonlijk vind ik het best wel pijnlijk dat mensen denk dat ik "gewoon talent heb" waar ik klaarblijkelijk weinig voor heb hoeven doen, want hoe kan het nou dat ik wel kan tekenen en dat anderen alleen maar van die lelijke schetsjes kunnen maken?
Dat hoor ik namelijk nog vrij regelmatig. "Ja ik kan er toch niks van dus ik probeer het ook maar niet. Ik heb gewoon niet zulk talent als jij".

Ik heb geen talent. Ik heb wél sinds ik 10 was jarenlang elke. dag. getekend. De moeite genomen om de wereld te bestuderen, om de wereld te schetsen, te leren hoe alles in elkaar zat, zodat ik het op papier kon overbrengen. Ik heb mensen getekend die model zaten. Ik heb landschappen getekend die ik uit mijn raam kon zien of zelf gefotografeerd had. Ik heb de hele anatomie van het paard uitgeplozen zodat ik de spieren zo realistisch mogelijk kon weergeven in een tekening.

Ik heb niet per sé talent. Ik had toen ik 10 was een wens om later heel goed te kunnen tekenen, en ik heb daar heel hard aan gewerkt om die uit te laten komen.

Als ik mensen adviseer om gewoon "heel veel te oefenen, en dat je het dan ook kan" is dat echt waar. Alleen onderschatten de meeste mensen gewoon heel erg hard hoeveel oefening het kost om echt te leren tekenen.

http://fc04.deviantart.net/fs30/f/2008/ ... hiaine.jpg
Dit is een heel oud iets dat ik samengesteld heb om mijn verbeteringen te laten zien, maar daar kun je heel goed zien hoeveel jaren overal tussen zitten.

Tsja, en dat mensen dan hun schouders ophalen en zeggen: "je hebt gewoon talent, dat kan ik toch nooit", dan voelt het toch alsof ze voorbij lopen aan het feit dat ik er dus echt hard voor heb gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 30-09-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:09

Leuk om je vooruitgang zo op rij te zien Aleeneh! Ik snap trouwens wel wat je bedoelt. Er gaat jaren oefening in zitten en dat wordt dan een beetje afgedaan met 'je hebt geluk dat je zoveel talent hebt!' :=

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:13

Dat doet inderdaad een beetje pijn. Ik ben ook niet heel geweldig, maar ik zie vooruitgang en sinds kort heb ik weer echt zin in het tekenen. Ik oefen dus meer en dus gaat het steeds iets beter.

Ik heb wel het idee dat sommige mensen het gewoon niet 'zien'. Ze weten niet hoe iets in elkaar steekt en willen het ook niet weten. Dan moet je ook niet klagen dat je het niet kan..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:17

Ik ga mee met Aleeneh. Al denk ik dat talent wel degelijk een bijdrage levert, zal training het overgrote deel zijn.

Ze zeggen niet voor niets: in de basis is het 80% talent en 20% trainen en in de top is het 20% talent en 80% trainen.

In periodes dat ik veel teken, kan ik behoorlijk tekenen. Als ik het een periode niet doe, dan zakt het ook weg. Ik ben best vaardig met mijn handen, en creatief, maar echt tekentalent heb ik niet. Maar ik heb voornamelijk niet de interesse om te blijven tekenen. En dus heb ik mijn paard nu al weer 2 jaar terug en heb ik vorige week pas voor het eerst zijn hoofd geschetst. Het is echt een paard op de schets hoor, maar het is niet mijn paard. Dat wordt het pas als ik hem vaak getekend heb, op zoek ben gegaan naar wat zijn hoofd nou anders maakt dan andere hoofden en ik iedere hoek leer kennen. En des te meer je tekent, des te sneller je dat voor elkaar krijgt.

En ja, sommige mensen hebben daar maar de helft van de tijd van nodig dan anderen, maar het gaat uiteindelijk om het doorzettingsvermogen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:28

Talent, nee, ik denk dat het met interesse te maken heeft en daarbij ook training. Als je iets leuk vind, ben je snel geneigd om hier meer mee te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:37

Sommige mensen hebben meer aanleg voor tekenen dan anderen.

Ruw gezegd zou je het misschien in deze volgorde kunnen bekijken:

- geen aanleg + nooit oefenen = niet zo goed kunnen tekenen
- aanleg + nooit oefenen = een beetje kunnen tekenen
- geen aanleg + hard oefenen = goed kunnen tekenen
- aanleg + hard oefenen = zeer goed kunnen tekenen

Iemand met aanleg hoeft misschien minder hard te oefenen om hetzelfde te kunnen tekenen als iemand zonder aanleg.

Dat is net zoals muziek: hetzelfde stuk op hetzelfde instrument kan voor de ene onmiddellijk gaan terwijl de andere dagelijks moet oefenen.

Eén ding is zeker: je mag dan nog al het talent van de wereld hebben, als je er compleet niks mee doet, komt er ook niks van :) dan kan iemand zonder talent die dagelijks trouw oefent, een stuk verder geraken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:02

Ik vind stiekem die onderste hartstikke leuk :o

Oefening baart absoluut kunst :j.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:28

Ik denk doordat de een aanleg heeft en de ander niet. Genen zou ook erg goed kunnen. (Goeie vraag)
Mijn oma's zijn erg van het knutselen. Mijn ene oma is aan de brei en de ander maakte poppen. Mijn moeder maakte met klei figuurtjes en verkocht die.

Ik kon van kleins af aan al redelijk tekenen. Poppetjes natekenen, knuffels, posters
Helaas doe ik er nu niet zo veel mee en heb ik zelf 0.0 inspiratie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:01

Aleeneh schreef:
Tsja. Persoonlijk vind ik het best wel pijnlijk dat mensen denk dat ik "gewoon talent heb" waar ik klaarblijkelijk weinig voor heb hoeven doen, want hoe kan het nou dat ik wel kan tekenen en dat anderen alleen maar van die lelijke schetsjes kunnen maken?
Dat hoor ik namelijk nog vrij regelmatig. "Ja ik kan er toch niks van dus ik probeer het ook maar niet. Ik heb gewoon niet zulk talent als jij".

Ik heb geen talent. Ik heb wél sinds ik 10 was jarenlang elke. dag. getekend. De moeite genomen om de wereld te bestuderen, om de wereld te schetsen, te leren hoe alles in elkaar zat, zodat ik het op papier kon overbrengen. Ik heb mensen getekend die model zaten. Ik heb landschappen getekend die ik uit mijn raam kon zien of zelf gefotografeerd had. Ik heb de hele anatomie van het paard uitgeplozen zodat ik de spieren zo realistisch mogelijk kon weergeven in een tekening.

Ik heb niet per sé talent. Ik had toen ik 10 was een wens om later heel goed te kunnen tekenen, en ik heb daar heel hard aan gewerkt om die uit te laten komen.

Als ik mensen adviseer om gewoon "heel veel te oefenen, en dat je het dan ook kan" is dat echt waar. Alleen onderschatten de meeste mensen gewoon heel erg hard hoeveel oefening het kost om echt te leren tekenen.

Dit is een heel oud iets dat ik samengesteld heb om mijn verbeteringen te laten zien, maar daar kun je heel goed zien hoeveel jaren overal tussen zitten.

Tsja, en dat mensen dan hun schouders ophalen en zeggen: "je hebt gewoon talent, dat kan ik toch nooit", dan voelt het toch alsof ze voorbij lopen aan het feit dat ik er dus echt hard voor heb gewerkt.

Om zulke tekeningen te kunnen maken heb je imo wel echt talent nodig. En nee, talent komt er nooit uit als je niet oefent, maar met veel oefenen zonder talent kun je niet elk niveau bereiken, dat is met alles zo.
Ik speel muziekinstrumenten, en het gaat mij het relatief makkelijk af om meerdere instrumenten te kunnen spelen. Ik heb wekelijks les en oefen dagelijks en kom daarmee zo ver. Maar er zijn ook mensen/ kinderen die dagelijks oefenen en op les zitten en na drie jaar nog geen stukje kunnen spelen.

Het is imo een combinatie van talent en oefenen. Net als met alles.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:05

Aleeneh schreef:

Juist _/-\o_ Daarmee wordt kunst ook afgedaan als iets dat niet zo waardevol is. Ik verkoop de kunst van mijn man, zodat hij de pijn van dat soort meningen niet hoeft te voelen.