Persoonlijk OV-chipkaart door een ander laten gebruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Persoonlijk OV-chipkaart door een ander laten gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:32

Mag dat niet! :? Doen we hier zovaak... Raar dat het niet mag, je betaalt toch gewoon voor een ritje.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:41

Totdat je pas gejat wordt die automatisch opgeladen wordt.. Als je dat een tijdje niet door hebt is dat ook wel zuur..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 04:10

langua schreef:
Murthul, waar is die 220,- van? Een uitstel van betaling is opzich logisch. Maar dan is het voor NS wel opgelost.

Die boete is een proces verbaal voor fraude.

Als jij namelijk gaat reizen op de persoonlijke kaart van een ander pleeg je fraude. Zelf neem ik de kaart vaak in beslag, dan word hij via Utrecht naar de rechtmatige eigenaar verzonden.

Heb één keer het proces verbaal uitgeschreven toen ik een jongen trof met een gestolen OV chipkaart.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 04:46

Neem je de kaart ook in beslag als de eigenaar ervan meereist? Ik vind dat toch een heeeel ander verhaal..... Er wordt betaald voor de reis en geen fraude gepleegd....

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 08:23

Als t daadwerkelijk fraude zou zijn dan vind ik dat ook terecht, helemaal als het een gestolen kaart betreft. Maar in dit geval zou ik idd meereizen, dus beslagleggen en naar de rechtmatige eigenaar sturen heeft dan niet zo veel zin :+
T is meer dat hij geen kaart heeft en ik heb er 2. Maar goed, we gaan wel eentje bij halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:28

Bij mij is er volgens mij nog nooit gekeken of ik het ook echt ben; gebruik ook wel eens die van m'n moeder. Een conducteur is volgens mij niet echt bezig met het controleren van het hoofd van de passagier en de OV. :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:30

Anoniem schreef:
Bij mij is er volgens mij nog nooit gekeken of ik het ook echt ben; gebruik ook wel eens die van m'n moeder. Een conducteur is volgens mij niet echt bezig met het controleren van het hoofd van de passagier en de OV. :D

Hier wordt wel streng gecontroleerd. Ook al geef jij je ov op de kop aan, de conducteur draait deze altijd om tijdens t scannen... Helaas!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:37

Pfff, ik word echt zo moe van die OV chipkaart. Simpele dingen worden er zoooo moeilijk door...of word ik gewoon oud met m'n 36 jaartjes? :+
Ik heb 2 anonieme chipkaarten. Kunnen we als gezin tenminste allemaal van dezelfde kaarten gebruik maken. Helaas verlopen die krengen dan weer, dus ik moet nog even uitpuzzelen hoe ik het saldo ervanaf haal. En dan moet er natuurlijk weer een nieuwe aangeschaft worden voor teveel geld... Maar ja, nog steeds goedkoper dan 3 (straks 4) kaarten op naam, die ook allemaal opgeladen moeten worden.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:47

ik heb dit altijd wel gedaan, heb studentenkaart en dus gratis reizen.
als broertje met de bus moet en ik niet dan succes met de kaart ;)

zeg altijd wel dat als hij controle heeft dat het hem zelf geld gaat kosten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:49

Dat vind ik nog wat anders, dan betaal je niet voor de reis, wat eigenlijk wel zou moeten. Maar een boete van € 220 terwijl je netjes hebt betaald vind ik eerlijk gezegd wel echt van de zotte. De NS komt toch niets tekort?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:51

JenW, daar zou ik wel echt mee uitkijken want dat mag dus echt niet!

Mijn zus heeft in de tijd dat we nog gewoon van die studentenov kaarten hadden (dus voor de ov-chipkaart) één keer op mijn ov gereisd. Het was toen net januari en de conducteur ging uitgebreid mijn OV bestuderen omdat dat de 1e keer was dat hij hem zag. Hij zag gelukkig niet dat zij het niet was die op de foto stond.. gelukkig lijken we nog wel een beetje op elkaar. Maar met een broertje had ik dit echt niet geprobeerd!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:51

veerledec schreef:
Dat vind ik nog wat anders, dan betaal je niet voor de reis, wat eigenlijk wel zou moeten. Maar een boete van € 220 terwijl je netjes hebt betaald vind ik eerlijk gezegd wel echt van de zotte. De NS komt toch niets tekort?

Dat was ook mijn beredenering, maar goed ik ga t risico maar niet lopen denk ik!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:09

Ik vind het wat anders als de eigenaar zelf meereisd.
Maar de kaart lenen van iemand anders, broertje, zusje, vriendin e.d. en dan alleen reizen tja. Iedereen kan wel zeggen dat het de kaart van broertje/zusje/vriend(in) is en ondertussen is het wel een gestolen kaart.
Ik word wel regelmatig gecontroleerd en idd meestal kijken ze wel even snel of het enigzins klopt met de foto :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:23

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:57

miccamaaike schreef:
veerledec schreef:

Dat was ook mijn beredenering, maar goed ik ga t risico maar niet lopen denk ik!

Je fraudeert in dat geval met persoonsgegevens, én maakt onrechtmatig gebruik van een kortingsproduct.
Het is echt niet zo moeilijk om gewoon een ovchipkaart aan te schaffen of een los kaartje te kopen. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:56

Hoezo wordt er gefraudeerd met een kortingsproduct? Degene die meereist mag toch gebruik maken van de korting?

Je fraudeert met persoonsgegevens omdat de NS heeft besloten dat er een naam+foto op die chipkaart moet staan. Dat wil nog niet altijd zeggen dat er sprake is van fraude. Als ik kaartjes koop voor het theater staat daar mijn naam op. Maar als ik ze aan iemand anders geef, die ermee naar de voorstelling gaat, dan vindt niemand dat fraude toch?

Edit: en een extra kaartje kopen is alleen maar weer meer belasting van het milieu en een verhoging van de administratieve lasten van de NS :P.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 01-10-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:56

Mijn zusje is 3 jaar jonger, maar toch zien we er bijna het zelfde uit. Het verschil op foto zie je nauwelijks dus zij leent wel vaak mijn ov chipkaart ja. Altijd goed gegaan, kost al genoeg toch?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 13:04

Kelly, dat kun je idd doen, maar je zusje heeft geen recht op jouw OV dus dat is wel echt fraude.

Tenshi, op die kaart staat geen korting, dus hij maakt geen onrechtmatig gebruik van een kortingsproduct. Hij kan meereiskorting krijgen via mijn eigen kortingskaart.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:25

Marley schreef:
Neem je de kaart ook in beslag als de eigenaar ervan meereist? Ik vind dat toch een heeeel ander verhaal..... Er wordt betaald voor de reis en geen fraude gepleegd....

In dat geval leg ik meestal uit dat het niet de bedoeling is en waarschuw ik voor een volgende keer. Maar dat ik het dan accepteer wil niet zeggen dat mijn collega, die jou miss later controleert, het ook accepteert. Dus het blijft een risico.

En dit is wettelijk bepaald, die 220,- gaat ook niet naar de NS.. :')
Het is namelijk een proces verbaal, dat verloopt via justitie en dus spek je dan de staatskas. ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:38

Dat snap ik wel, anders kunnen ze ook geen boetes uitdelen. Conducteurs zullen BOA's zijn. Maar het is nog steeds de NS die het beleid bepaalt en die vindt dat een gekocht kaartje niet overdraagbaar is. Dat kan ik volgen bij kortingen en abonnementen, maar ik zie er geen nut in als het gaat om een normale kaart, mits met machtiging/toestemming van degene bij wie het wordt afgeschreven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:42

Ik zou die 220 euro in zo'n geval ook best eens in een proefproces willen zien inderdaad. Zo logisch is het niet om meteen te spreken van identiteitsfraude als je met medeweting en instemming een ov-kaart gebruikt EN er geen onterechte korting berekend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:44

Als je samenreiskorting of ed heb kan dit ook gewoon op zo'n kaartje dat je apart koopt hoor. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:18

miccamaaike schreef:
Kelly, dat kun je idd doen, maar je zusje heeft geen recht op jouw OV dus dat is wel echt fraude.

Tenshi, op die kaart staat geen korting, dus hij maakt geen onrechtmatig gebruik van een kortingsproduct. Hij kan meereiskorting krijgen via mijn eigen kortingskaart.

Hoezo geen recht, dat zusje betaalt dan toch gewoon een kaartje wat van het tegoed afgaat :? Het is niet dat je dan zwart reist ofzo.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 14:32

Ik had t idee dat het hier om een studentenov ging, dat zusje dan dus gratis kan reizen. Maar misschien heb ik dat verkeerd opgevat.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:07

Nope, ging om een gewone chipkaart zonder kortingsproduct oid. Hij stond alleen op naam van iemand anders, (haar vriend). :)