Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:29

Dorine92 schreef:
Thesserd schreef:
@Dorine92 ik vind jouw bericht een beetje storend. Alsof alle MBO'ers op een kleuterschool zitten? MBO kan ook interessant zijn om zijn praktische aanpak in plaats van al dat hoogdravende (soms zelfs zweverige) gelul en theoretische zooi die je op de unieversietijd krijgt (als we dan toch al aan het trashtalken zijn).

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat je als VWO leerling HET GEVOEL KUNT HEBBEN op de kleuterschool te zitten. Dat is totaal wat anders.
Universiteit is inderdaad theoretisch gelul, maar dat terzijde :D

Het klinkt gewoon een beetje delegerend :') "Als HBO al de kleuterschool is voor een vwo leerling, wat denk je wat er gaat gebeuren op het MBO?"

Alsof het MBO dan voor analfabeten is ofzo, maar goed :+

Daarnaast is het verschil in aanpak denk ik belangrijker dan het niveauverschil :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:29

Zo hé Dorine, jij bent lekker neerbuigend..
'Hbo is kleuterschool dus mbo peuterschool' zoiets?

Mijn zusje ging van havo naar mbo omdat ze afgewezen was voor de hbo studies. Ze moet inderdaad even wennen aan het niveau. De eerste dag had de lerares gezegd 'Jullie moeten beeldmateriaal verzamelen.. wacht, dat is te lastig.. plaatjes, ja, plaatjes verzamelen' Maar daar prikt ze gewoon doorheen. Wel mag ze waarschijnlijk Nederlands en Engels skippen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:35

Thesserd schreef:
Het klinkt gewoon een beetje delegerend :') "Als HBO al de kleuterschool is voor een vwo leerling, wat denk je wat er gaat gebeuren op het MBO?"

Ook dat laatste leg je me in de mond he, heb je het door?
Ik heb het nu puur over de situatie van ts, niet over de leerlingen die op het MBO thuishoren.
Als ts gewoon een goede vwo leerling is, heeft ze helemaal niets te zoeken op het mbo, omdat dat voor haar hoogstwaarschijnlijk als de kleuterschool gaat voelen. Tenzij ze daar zin in heeft natuurlijk..
Heeft niks te maken met dat MBO leerlingen analfabeten zouden zijn (hoe verzin je het)

Weissjee

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:37

Kan je niet switchen naar 5havo zodat je eind van het jaar wel een diploma hebt?
Dan kan je in elk geval een hbo opleiding doen volgend jaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:38

Dorine92 schreef:
Thesserd schreef:

Ook dat laatste leg je me in de mond he, heb je het door?
Ik heb het nu puur over de situatie van ts, niet over de leerlingen die op het MBO thuishoren.
Als ts gewoon een goede vwo leerling is, heeft ze helemaal niets te zoeken op het mbo, omdat dat voor haar hoogstwaarschijnlijk als de kleuterschool gaat voelen. Tenzij ze daar zin in heeft natuurlijk..
Heeft niks te maken met dat MBO leerlingen analfabeten zouden zijn (hoe verzin je het)

Maar ook dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik was een goede VWO leerling, vond het leuk ook nog, maar heb nooit kunnen aarden op HBO of WO. Heb echter een hele fijne, wel particuliere opleider gevonden voor mijn MBO opleiding en hoewel ik er echt niet keihard voor moet werken, vind ik het wel interessant, ben ik altijd graag naar de lessen gegaan en heb ik me niet hoeven vervelen. Dat zal vast heel erg aan de richting, de opleider en je klasgenoten liggen maar je kan niet zomaar alle opleidingen en opleiders over één kam scheren omdat ze toevallig allemaal onder het kopje MBO vallen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:39

Slina schreef:
Zo hé Dorine, jij bent lekker neerbuigend..
'Hbo is kleuterschool dus mbo peuterschool' zoiets?

Mijn zusje ging van havo naar mbo omdat ze afgewezen was voor de hbo studies. Ze moet inderdaad even wennen aan het niveau. De eerste dag had de lerares gezegd 'Jullie moeten beeldmateriaal verzamelen.. wacht, dat is te lastig.. plaatjes, ja, plaatjes verzamelen' Maar daar prikt ze gewoon doorheen. Wel mag ze waarschijnlijk Nederlands en Engels skippen.

Ik zei niet IS, ik zei LIJKT (voor een gemiddelde vwo leerling)
En wat je zegt over je zusje, dat ja..
Maar daar komt dan nog bij dat je zusje een havo leerling is, en ts een vwo leerling. Dus als je zusje, die van de havo komt, al moet wennen, is het gat voor ts, die vwo doet, nog veel groter.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:42

0000 schreef:
Maar ook dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik was een goede VWO leerling, vond het leuk ook nog, maar heb nooit kunnen aarden op HBO of WO. Heb echter een hele fijne, wel particuliere opleider gevonden voor mijn MBO opleiding en hoewel ik er echt niet keihard voor moet werken, vind ik het wel interessant, ben ik altijd graag naar de lessen gegaan en heb ik me niet hoeven vervelen. Dat zal vast heel erg aan de richting, de opleider en je klasgenoten liggen maar je kan niet zomaar alle opleidingen en opleiders over één kam scheren omdat ze toevallig allemaal onder het kopje MBO vallen.

Dan ben jij een uitzondering
Feit blijft wel dat het MBO niet bedacht is als aansluiting op het VWO :n
Dus als ts niet een heel specifieke reden heeft om een MBO opleiding te doen (bijvoorbeeld dat de betreffende opleiding alleen op het MBO bestaat, en dat precies de richting is die ze wil doen), zou ik het haar gewoon echt afraden

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:45

Waarom niet! Als jij dat ambieert moet je dat doen.
Ook een jongedame in de klas gehad die ook van de VWO afkwam en vervolgens een MBO opleiding ging doen omdat ze niet goed kon kiezen en problemen had.
Na 2 onafgemaakte HBO opleidingen waren haar ouders het zat en zeiden dat ze echt een studie moest afmaken.
Dame bleek heel erg last te hebben van faalangst, een onvoldoende zorgde voor een behoorlijke paniekaanval.
Dus toen een voor haar iets simpelere opleiding gekozen. Weet niet of ze het gehaald heeft. Ik heb een andere richting gekozen.
Let je wel op dat je geen eeuwige student wordt!!! anders wordt je afgewezen op je leeftijd/werkervaring verhouding.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:48

Haha ja tegenwoordig willen ze het liefst dat je 22 bent, 3 opleidingen afgerond hebt én 6 jaar werkervaring :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:49

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:51

set_elkol schreef:
Ik heb mijn gymnasium diploma gehaald en doe nu MBO omdat dat een opleiding is die ik graag wil doen. Heb er toen een topic over geopend en zeer veel negatieve reacties gehad. Zal m even zoeken.

Ja het bestaat natuurlijk dat het goed afloopt.. zo was er ook eens een nieuwsitem over een jongen die het gymnasium had afgerond en toen buschauffeur werd :D
Maar over het algemeen wordt je salaris er niet beter op.. wat niet zo handig is als je zo'n dure hobby als paardrijden hebt :P

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:52

Dorine92 schreef:
0000 schreef:

Dan ben jij een uitzondering
Feit blijft wel dat het MBO niet bedacht is als aansluiting op het VWO :n
Dus als ts niet een heel specifieke reden heeft om een MBO opleiding te doen (bijvoorbeeld dat de betreffende opleiding alleen op het MBO bestaat, en dat precies de richting is die ze wil doen), zou ik het haar gewoon echt afraden

Dat is geen uitzondering hoor. Als volgens jou de stap van VWO naar HBO al niet aansluitend is, dan is de stap van Havo naar MBO dat ook niet. Ik denk dat de helft van mijn klas een Havo diploma had, dus allemaal uitzonderingen? :') Nogmaals, het gaat meestal helemaal niet om het niveau, maar om de andere aanpak op het MBO. Praktijk gericht. Sommige mensen zijn nou eenmaal intelligent én praktisch :') Die kunnen zich moeilijk prettig voelen op een HBO opleiding of WO opleiding. Ongeacht of ze er nou te slim voor zijn en het met 3 vingers in de neus doen.

Voor sommigen is de tussenstap van Havo naar HBO of VWO naar WO ook te groot, waardoor ze in ieder geval eerst een stapje lager beginnen.

Als dat niet-praktijk-gerichte je op de opleiding al niet aanspreekt zal dat je in het werkveld ook niet aanspreken. Dus dan kun je wel een hoger salaris hebben maar wordt je daar altijd gelukkig van? Als het moet kan je altijd langzaamaan via de praktijk nog hoger op komen als je meer salaris wil en/of daar toch ambitie voor hebt/krijgt.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 29-09-14 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:54

set_elkol schreef:
Ik heb mijn gymnasium diploma gehaald en doe nu MBO omdat dat een opleiding is die ik graag wil doen. Heb er toen een topic over geopend en zeer veel negatieve reacties gehad. Zal m even zoeken.

set_elkol @ [STW] Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Haha in jouw topic zit een exacte kopie van mijn reactie! (maar dan nog een stuk ongenuanceerder... ja dat kan)
Ik citeer:

Je bent haast gek als je dat zou doen.
Mijn ervaring is dat met hoger niveau op het MBO zitten niet leuk is en dat er vooral kleuters zitten.
Ik zou het sterk afraden, ik werd er doodongelukkig van.
Als je het mij vraagt is MBO niveau lang leve de lol en niets meer, even heel oneerbiedig.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:58

Ik ben na havo twee keer gestart met een hbo opleiding, bleek toch niet de juiste opleiding voor mij. Nu op het mbo beland, de theorie doe ik met 2 vingers in mijn neus. Zorgt er wel direct voor dat ik heel erg gedemotiveerd raak om überhaupt maar iets te doen. Als er geen andere optie is zeg ik doen! Maar ander, nee. Ik word er alles behalve blij van in ieder geval.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:58

Thesserd schreef:
Als dat niet-praktijk-gerichte je op de opleiding al niet aanspreekt zal dat je in het werkveld ook niet aanspreken. Dus dan kun je wel een hoger salaris hebben maar wordt je daar altijd gelukkig van? Als het moet kan je altijd langzaamaan via de praktijk nog hoger op komen als je meer salaris wil en/of daar toch ambitie voor hebt/krijgt.

Opleidingen zijn vaak totaal niet representatief voor de banen waarop je vervolgens kunt solliciteren.
En langzaamaan? Ja kun je doen.. ik ga liever voor gelijk parttime werken en veel tijd voor de paarden, en dan alsnog veel geld krijgen :D Het is maar een ideetje voor ts..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:59

Je moet inderdaad kijken of je het leuk vindt om niet meer uitgedaagd te worden. Toen ik van vwo naar havo ging raakte ik al minder gemotiveerd. Voor m'n examens heb ik nauwelijks geleerd. School wordt dan meteen saaier. Maar als je geen probleem mee hebt dat het wat simpeler is, dan gewoon doen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:00

Dorine92 schreef:
Thesserd schreef:

Opleidingen zijn vaak totaal niet representatief voor de banen waarop je vervolgens kunt solliciteren.
En langzaamaan? Ja kun je doen.. ik ga liever voor gelijk parttime werken en veel tijd voor de paarden, en dan alsnog veel geld krijgen :D Het is maar een ideetje voor ts..

Volgens mij weten we allemaal dat in veel vakgebieden je met een HBO functie minder praktijkgericht aan de slag kan dan met een MBO functie. Kijk, als je arts wordt is het een ander verhaal, OK. :')

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:03

Ik denk dat je bij jezelf ook moet gaan nadenken waar je goed in bent. Ben je beter in theorie of toch in praktijk? Zoals hier net ook gezegd werd, doe iets wat je leuk vind ipv van een baan waar je veel geld verdiend en een ongelukkig stuk vreten bent. Mbo bied ook gewoon veel opleidingen aan, en je mag dan niveau 4 doen en dan mag je door naar het hbo. Soms moet je even een stapje terug nemen, om na te denken wat je wil etc.

Ik heb twee meiden in mijn klas die beide van het hbo komen. De ene vond het op de hoge school gewoon echt niet leuk en de ander wist gewoon niet zo goed wat ze wilde.

En dat van die kleuterschool vond ik wel hilarisch. Als je 19 bent en inderdaad in een klas van 16 jarigen komt, dan wordt je niet blij nee. Maar als je met leeftijdgenoten in een klas zit, dan is er niks aan de hand.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:03

heb niet alles gelezen maar zal even mijn mening geven en mijn verhaal.
Ik heb 4 jaar lang havo gedaan en doe nu paardenhouderij.

Voor mij was havo net aan te doen en had ik best moeite met mijn school (al sinds de 2e). In de 2e heb ik dus ook al zitten kijken naar eventuele oplossingen omdat het er toen naar uit zag dat ik naar tl ging. Toen heel hard gewerkt en naar 3 havo gegaan. 3 havo ook net op het nippertje gehaald en in de 4e werd al snel duidelijk dat ik het niet ging halen.. heb toen al snel gekeken naar andere opleidingen omdat ik zeker wist dat ik sowieso niet nog een jaar daar op school bleef (Dit door mijn eerdere ervaringen daar op school...)

Heb het hele schooljaar open dagen bezocht van verschillende scholen en met leraren en vertrouwenspersonen gesproken. Gelukkig waren mijn ouders het ook redelijk snel met mij eens en doe ik nu met heel veel plezier mijn opleiding.

Het hangt echt af van wat je wilt doen en of het mbo ook echt bij je past! Voor mij is het echt de beste keuze ooit geweest want ik ga nu weer met plezier naar school! En ga de komende 3 jaar ook zeker met plezier naar school!

En ik ben 15, bijna 16 heb ook meerdere leerlingen in mijn klas zitten die al 19,18 zijn maar we kunnen heel goed met z'n alle opschieten :)
Laatst bijgewerkt door gwennndolyn op 29-09-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:06

xEmily schreef:
Hoi.
Ik zit er over na te denken om van 5vwo naar een mbo-opleiding te gaan.

Ik vroeg me af of hier mensen zitten die havo/vwo niet afgemaakt hebben en aan een mbo-opleiding zijn begonnen, en hoe hun ervaring hiermee is. Bevalt het goed, heb je er spijt van, deed school/thuisfront moeilijk etc. ?

Groetjes,

Mag ik vragen waarom je het wil?
Als jij over het talent beschikt om VWO te doen en het gaat goed, dan kun je toch beter met een VWO-diploma je school verlaten?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:07

Ik ben nadat ik mijn havo heb afgerond mbo gaan doen. Ik kon de opleiding in 2 jaar doen ipv 4 vanwege mijn havo en kon daardoor ook dingen als nederlands, engels, wiskunde/rekenen en het grootste gedeelte van scheikunde skippen (moesten alleen een engels examen doen en het laatste blok/laatste 2 blokken scheikunde; hetzelfde boek als wat ik op de havo al had gedaan :') )

Omdat ik in een verkorte klas zat was het dus niet zo dat het "een kleuterklas" was. Het niveau stelde niks voor en ik weet zeker dat ik alles ook wel in 1 jaar had kunnen doen maar ik was de jongste met net 16 toen ik van de havo kwam en de oudste was toen 26 ofzo. Op een ander meisje en mij na had iedereen er al (een poging tot) hbo opzitten.

En ondanks dat ik de opleiding en het werkgebied leuk vind valt er nauwelijks een baan in te vinden. Na mn opleiding ben ik gaan werken en reizen en heb nu (op mn 20e) pas uitgevogeld wat ik wil gaan doen. Het is een hbo+ opleiding dus het is heel fijn dat ik gewoon mn havo heb en de opleiding schijnt na het eerste jaar voor bijna de helft uit stages te bestaan dus ook lang niet alles is "alleen maar theorie" op het hbo.

Overigens zou ik zeker proberen vwo af te maken of anders in ieder geval aan een havo diploma te komen want dat zal, zeker als je je later nog bedenkt, uiteindelijk best nog wel eens van pas kunnen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:19

Ik heb ervaring met stoppen met de Havo en van de hak op de tak op een MBO opleiding springen.

Ik ben op m'n 15e gestopt met de havo, heb hierdoor maar liefst 4 verschillende opleidingen gestart en gewoon niets afgemaakt. Ik persoonlijk ben van mening dat je op je 15e over het algemeen niet in staat bent om een goede studiekeuze te kunnen maken (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!) maar met even het aantal topics en uitspattingen in jouw geval TS, zou ik het helemaal niet aanraden.

Bij mij deed het thuisfront inderdaad erg moeilijk, en achteraf gezien meer dan terecht. Ik heb slechts één wijze les geleerd en dat is dat ik niet capabel genoeg was om een keuze te maken en vreselijk impulsief was :+

Dat ben ik overigens nog steeds, maar ik baal wel enorm dat ik inmiddels 5 jaar 'niks' heb gedaan voor mijn gevoel, omdat het gewoon vreselijk zonde van je tijd en geld is.

En zoals Slina ook al zegt; denk eraan dat je wellicht inderdaad meer uitdaging zal moeten vinden of maken zelf, want je kan er ook nog eens een vreselijk luie en makkelijke 'student' van worden.

Om nog de eeuwige zeur uit te hangen; ze worden steeds strenger op het HBO met toelatingen, dus als je wijs bent maak je gewoon lekker je havo of VWO af zodat je in 1x door kunt stromen als je HBO wilt doen.
Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zijn dit de toelatingseisen voor een HBO opleiding:
Citaat:
Om te worden toegelaten tot een hbo-opleiding moet je in het bezit zijn van een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4). Voldoe je niet aan deze vooropleidingseisen, maar ben je aan het begin van het studiejaar waarin je met je opleiding wilt beginnen wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (meestal 21+ toets genoemd). Rond je het toelatingsonderzoek positief af, dan kun je alsnog met je hbo-studie starten.

Hoe het zit met 'gelijk aan' diploma's weet ik niet exact hoe dit in elkaar zit, aangezien ik met de HAVO ben gestopt, maar om aan MBO4 mee te mogen doen dien je een VMBO diploma of een havo 3 naar 4 overgangsbewijs te moeten kunnen overhandigen. Of VWO 4 naar 5 dan gelijk staat aan een HAVO diploma zou ik niet durven zeggen, uit mijn hoofd gezegd duurde VWO 6 jaar dus lijkt het me dat VWO 5 naar 6 gelijk zou kunnen staan aan een HAVO diploma maar pin me daar niet op vast, het is voor mij een tijdje geleden alweer :+

Maar TS, als ik mijn ongezouten mening zou mogen geven;

volgens mij heb jij al je handen vol aan alles op de rit te krijgen, ik vraag me af of je de stress van het kiezen van een MBO/HBO opleiding daar nog bovenop wil hebben. Als ik zo vrij mag zijn om op basis van de door jou geopende topics te oordelen, dan vind ik jou nog niet in staat om een keuze te maken en denk ik persoonlijk dat jij nog je handen vol hebt aan alles op de rit krijgen, maar dat is mijn ongezouten mening en absoluut niet bot bedoeld overigens.

Als ik het over had mogen doen, was ik blijven zitten waar ik zat op school, aangezien dat me een hóóp tijd en ellende had bespaard. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik toch echt eerst een MBO4 diploma wil/moet halen, tenzij ik in 1x slaag voor m'n 21+ examen, en ik ben hartstikke blij dat ik nu een opleiding kan volgen op m'n eigen grote-stappen-snel-thuis tempo (MBO4-diploma in 1 jaar halen) (alles om maar snel door te kunnen/mogen stromen naar de opleiding voor Doventolk), maar voor jouw eigen gemoedsrust zou ik je dit absoluut afraden.

Citaat:
En dat van die kleuterschool vond ik wel hilarisch. Als je 19 bent en inderdaad in een klas van 16 jarigen komt, dan wordt je niet blij nee. Maar als je met leeftijdgenoten in een klas zit, dan is er niks aan de hand.

Dat ben ik absoluut met je eens. Ben zelf 2 weken geleden echt misselijk en overstuur terug gekomen van Zadkine omdat ik in een MBO voltijd klas terecht zou komen en dat zou betekenen dat ik 5 dagen in de week tussen een stel giebelende pubers had moeten zitten die om ieder stom dingetje in giga hard lachen uit waren gebarsten en de opleiding gingen doen 'omdat ze het wel leuk leek'. Met leraren die niet wilden uitleggen wat een POP was, was ik dus érg snel klaar. Nu kom ik vanaf donderdag in een klas met allerlei 'omscholers' terecht of in ieder geval leerlingen van minimaal 18 en dat zorgt voor mij toch voor wat meer rust en zorgt er ook voor dat iedereen in de klas (hopelijk) even gemotiveerd is..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:23

Wel eens met post hier boven. Probeer in ieder geval je havo diploma op zak te krijgen.

Echter vraag ik me wel af in hoe verre het erg is dat je tijd verspilt aan opleidingen. Het is ergens natuurlijk zonde en het duurt langer voordat je geld gaat verdienen, aan de andere kant moet je anders van je 21e tot 70e ofzo werken waarschijnlijk. Hoewel ik mijn werk leuk vind zie ik daar toch wel een beetje tegenop op een één of andere manier :')

Erg belangrijk dus vind ik dat je een beroep/baan kiest die je echt leuk vind. In hoeverre dat mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:25

Thesserd schreef:
Wel eens met post hier boven. Probeer in ieder geval je havo diploma op zak te krijgen.

Echter vraag ik me wel af in hoe verre het erg is dat je tijd verspilt aan opleidingen. Het is ergens natuurlijk zonde en het duurt langer voordat je geld gaat verdienen, aan de andere kant moet je anders van je 21e tot 70e ofzo werken waarschijnlijk. Hoewel ik mijn werk leuk vind zie ik daar toch wel een beetje tegenop op een één of andere manier :')

Erg belangrijk dus vind ik dat je een beroep/baan kiest die je echt leuk vind. In hoeverre dat mogelijk is.

Absoluut, dat ben ik met je eens :j

Ik weet ook niet wanneer TS wil beginnen met een MBO opleiding, maar houd er dan wel rekening mee dat, mocht je bijv. in september beginnen, dat je dan wel voor oktober moet hebben besloten of je ermee door wil gaan, anders ben je gewoon je schoolgeld kwijt. Wat dat aangaat is dat toch erg zonde, voor mij betekende dat dus gewoon minimaal 5.000 euro aan schoolgeld (boekengeld nog maar even niet meegerekend :') ) omdat ik ook zo heerlijk hak op de tak was; maar dan wel iedere keer 3 dagen te laat :')

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:26

Ik heb zelf mijn gymnasium diploma gehaald, daarna twee jaar rechten gestudeerd aan de universiteit en inmiddels doe ik een MBO-4 opleiding bij de politie. En dat is de beste beslissing ooit! Want ik heb het enorm naar mijn zin. Inmiddels weet ik wel dat ik ook nog wel verder wil leren, maar dan heb ik straks wel twee afgeronde opleidingen en een baan.

Ik adviseer je wel om je Havo of Vwo diploma gewoon te halen. Dat ene jaar (of twee) dat is ook niet meer zo schokkend en dan kun je gewoon meer. Ook als de MBO opleiding die je wilt gaan doen uiteindelijk niet blijkt te bevallen heb je veel meer keus.

Het belangrijkst is natuurlijk dat je iets gaat doen wat je leuk vind.

Succes met je keuze!