Ik heb ervaring met stoppen met de Havo en van de hak op de tak op een MBO opleiding springen.
Ik ben op m'n 15e gestopt met de havo, heb hierdoor maar liefst 4 verschillende opleidingen gestart en gewoon niets afgemaakt. Ik persoonlijk ben van mening dat je op je 15e over het algemeen niet in staat bent om een goede studiekeuze te kunnen maken (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!) maar met even het aantal topics en uitspattingen in jouw geval TS, zou ik het helemaal niet aanraden.
Bij mij deed het thuisfront inderdaad erg moeilijk, en achteraf gezien meer dan terecht. Ik heb slechts één wijze les geleerd en dat is dat ik niet capabel genoeg was om een keuze te maken en vreselijk impulsief was
Dat ben ik overigens nog steeds, maar ik baal wel enorm dat ik inmiddels 5 jaar 'niks' heb gedaan voor mijn gevoel, omdat het gewoon vreselijk zonde van je tijd en geld is.
En zoals Slina ook al zegt; denk eraan dat je wellicht inderdaad meer uitdaging zal moeten vinden of maken zelf, want je kan er ook nog eens een vreselijk luie en makkelijke 'student' van worden.
Om nog de eeuwige zeur uit te hangen; ze worden steeds strenger op het HBO met toelatingen, dus als je wijs bent maak je gewoon lekker je havo of VWO af zodat je in 1x door kunt stromen als je HBO wilt doen.
Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zijn dit de toelatingseisen voor een HBO opleiding:
Citaat:
Om te worden toegelaten tot een hbo-opleiding moet je in het bezit zijn van een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4). Voldoe je niet aan deze vooropleidingseisen, maar ben je aan het begin van het studiejaar waarin je met je opleiding wilt beginnen wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (meestal 21+ toets genoemd). Rond je het toelatingsonderzoek positief af, dan kun je alsnog met je hbo-studie starten.
Hoe het zit met 'gelijk aan' diploma's weet ik niet exact hoe dit in elkaar zit, aangezien ik met de HAVO ben gestopt, maar om aan MBO4 mee te mogen doen dien je een VMBO diploma of een havo 3 naar 4 overgangsbewijs te moeten kunnen overhandigen. Of VWO 4 naar 5 dan gelijk staat aan een HAVO diploma zou ik niet durven zeggen, uit mijn hoofd gezegd duurde VWO 6 jaar dus lijkt het me dat VWO 5 naar 6 gelijk zou kunnen staan aan een HAVO diploma maar pin me daar niet op vast, het is voor mij een tijdje geleden alweer 
Maar TS, als ik mijn ongezouten mening zou mogen geven;
volgens mij heb jij al je handen vol aan alles op de rit te krijgen, ik vraag me af of je de stress van het kiezen van een MBO/HBO opleiding daar nog bovenop wil hebben. Als ik zo vrij mag zijn om op basis van de door jou geopende topics te oordelen, dan vind ik jou nog niet in staat om een keuze te maken en denk ik persoonlijk dat jij nog je handen vol hebt aan alles op de rit krijgen, maar dat is mijn ongezouten mening en absoluut niet bot bedoeld overigens.
Als ik het over had mogen doen, was ik blijven zitten waar ik zat op school, aangezien dat me een hóóp tijd en ellende had bespaard. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik toch echt eerst een MBO4 diploma wil/moet halen, tenzij ik in 1x slaag voor m'n 21+ examen, en ik ben hartstikke blij dat ik nu een opleiding kan volgen op m'n eigen grote-stappen-snel-thuis tempo (MBO4-diploma in 1 jaar halen) (alles om maar snel door te kunnen/mogen stromen naar de opleiding voor Doventolk), maar voor jouw eigen gemoedsrust zou ik je dit absoluut afraden.
Citaat:
En dat van die kleuterschool vond ik wel hilarisch. Als je 19 bent en inderdaad in een klas van 16 jarigen komt, dan wordt je niet blij nee. Maar als je met leeftijdgenoten in een klas zit, dan is er niks aan de hand.
Dat ben ik absoluut met je eens. Ben zelf 2 weken geleden echt misselijk en overstuur terug gekomen van Zadkine omdat ik in een MBO voltijd klas terecht zou komen en dat zou betekenen dat ik 5 dagen in de week tussen een stel giebelende pubers had moeten zitten die om ieder stom dingetje in giga hard lachen uit waren gebarsten en de opleiding gingen doen 'omdat ze het wel leuk leek'. Met leraren die niet wilden uitleggen wat een POP was, was ik dus érg snel klaar. Nu kom ik vanaf donderdag in een klas met allerlei 'omscholers' terecht of in ieder geval leerlingen van minimaal 18 en dat zorgt voor mij toch voor wat meer rust en zorgt er ook voor dat iedereen in de klas (hopelijk) even gemotiveerd is..