(Hoe) vertel jij je kind over homoseksualiteit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:27

Gewoon laten gaan zoals het komt lijkt mij. Een kind van tien zonder dat die er zelf om vraag helemaal uit gaan leggen dat wie waar op valt lijkt mij niet nodig. Als je het gewoon behandeld zoals het is: normaal dus.. doen die kinderen er ook niet moeilijk over.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:02

Tja, geen ervaringen met het vertellen aan kinderen, wel met hoe het mij als kind is gebracht. Mijn ouders hadden collega/kennissen die samenwoonden, twee mannen, en daar gingen we weleens bij langs. Ik weet nog dat mijn vader het heel simpel uitlegde toen ik vroeg waarom die twee meneren bij elkaar woonden: 'Soms vinden een man en een vrouw elkaar heel erg lief en willen ze bij elkaar wonen, zoals wij, en soms zijn het twee mannen of twee vrouwen die elkaar zo heel erg lief vinden en samen willen zijn'. Vond ik heel heel normaal. Ja, als je elkaar héél erg lief vindt wil je bij elkaar zijn. Logisch toch?
Dat ik zomaar een poster van de plaatselijke manege mee kreeg (een van die mannen was grafisch ontwerper of zoiets, die had dat in elkaar geknutseld) vond ik veel spannender. :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:11

Van kleins af aan altijd alle opties open gehouden, zo van, als je later groot bent en verliefd wordt op een leuke jongen of meisje.....
Het is niet iets afwijkends ofzo, het is heel gewoon als mensen van hetzelfde geslacht relaties met elkaar krijgen. En zo heb ik altijd met mijn kinderen over relaties gesproken. Ik heb ze ook nooit iets uit hoeven leggen.

Mendy1984

Re: (Hoe) vertel jij je kind over homoseksualiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:15

mijn zoontje van 6 kwam thuis met het woordje "homo" wat hij als scheldwoord gebruikte
toen heb ik hem verteld dat zoals hij het woord gebruikt het een soort van gemeen woord is
maar dat Homo gewoon een man is die verliefd is op een andere man
en zo ook over lesbisch

na deze uitleg gebruikt hij het woord niet meer in de gemene zin

dus ik zeg:

gewoon eerlijk zijn tegen je broertje/kind :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:46

Gewoon heel simpel eigenlijk. Dat er ook vrouwen zijn die verliefd worden op een vrouw en dat er mannen zijn die verliefd worden op een man. Dat dat ook gewoon kan.

En die van mij is dan zo bijdehand (7,5 jaar) om te zeggen dat ze dan toch geen kindjes kunnen krijgen want daar is een mannetje en een vrouwtje voor nodig...
En dan zeg ik dat dat inderdaad klopt maar dat ze dan een kindje adopteren bijvoorbeeld.

Ik vind dat je er niet te moeiljk over moet doen. Beetje simpel uitleggen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:02

Andersom is ook grappig hoor, mijn ex haar zoontje ging naar de basisschool en toen zei een kindje tegen hem: ik heb lekker wel een papa en geen twee mama's.
Had hij geantwoord dat hij toevallig wel 4 mama's en twee papa's had :+
Hebben samengestelde gezinnen toch nog een voordeel, in zijn ogen dan :x

Hij vond het apart dat opa en oma een jongetje en meisje waren, hij ging trouwen met zijn vriendje.
Overigens is dat laatste weer over gegaan toen hij ouder werd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:20

Een vriendin van mij heeft lesbische ouders, en ik kwam daar van jongs af aan regelmatig over de vloer. Voor mij was het dus heel normaal dat je 2 mamma's op pappa's kan hebben.

Zelf vertellen heb ik geen ervaring mee, want ik heb (gelukkig) nog geen kinderen. Maar ik zou er niet heel moeilijk over doen hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:29

Twee kinderen hier, zeven en bijna negen.
Op de vraag in de OP; In het voorbijgaan en als er naar gevraagd wordt.