Mijn werk neem ik mee naar bed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Mijn werk neem ik mee naar bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:56

Ken het probleem, vooral ook toen ik in de thuiszorg werkte. Je bent toch in veel gevallen de enige gesprekspartner die mensen krijgen op een dag en daar maken ze dankbaar gebruik van. Vind je het zelf fijn om al die verhalen te horen? Want het belast dus ook je leven buiten het werk. Zelf vond ik niet alles fijn en dus probeerde ik de gesprekken zo te voeren dat ik al snel weer aan het werk kon. Vooral bij invalwerk, dan kom je elke keer op een andere locatie, andere mensen, andere gesprekken en verhalen en dus minder herhaling wat je wel hebt als je bij dezelfde mensen over de vloer komt.
Super fijn natuurlijk dat jij je het lot van anderen zo aantrekt, maar probeer jezelf af te vragen of je daar jezelf niet aan voorbij gaat.
Als je het prima vind om die verhalen te horen dan zou ik inderdaad kijken naar meditatie. Jammer dat je je verhaal niet aan tafel kunt vertellen, voor mij werkt dat inderdaad heel goed om even je ei kwijt te kunnen en dan weer verder te gaan met je vrije tijd.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:02

Ik ben zelf ook werkzaam in de thuiszorg. Het eerste jaar had ik wel heel erg maar nu niet meer.
Op het moment dat ik bij de client de deur dicht trek,kan ik het ook direct loslaten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:16

eenitraM schreef:
saskiakefie schreef:
Wat grappig dat je zo positief bent over je werk, ik ben ook opzoek naar werk misschien nog niet zo'n slecht idee om dit dan maar een tijdje te doen als ik dacht... :P Hihi Maar goed om op je vraag terug te komen:

Ik heb dat weleens maar dat is meer als ik iets een hele dag gedaan heb wat compleet nieuw was en dat ik dat moet verwerken, maar als ik het langer doe heb ik er geen last meer van. Blijkbaar moet jij het wel telkens verwerken, wat ik aanraad: Ga meditatie doen, daar is een oefening bij dat je stil gaat staan bij alle gedachten en beelden die langs komen. Als je dit elke dag voor het slapen gaat doet, dan heb je al een groot gedeelte verwerkt. Nog beter is misschien dat je dit doet als je van je werk terug komt, die meditatieoefening doet, en dan iets anders doet zodat je je werk af gesloten hebt.

Ik ben helemaal niet zo bekend met meditatie en dergelijke. Heb ook geen flauw benul hoe zoiets werk helaas!

Geeft helemaal niks, alles is te leren. Bodyscan zoals hierboven beschreven staat komt ook voor bij mindfulness/meditatie. In elke omgeving kun je wel ergens meditatie les of cursus volgen, het is echt een aanrader.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 01:37

Ik verkoop in bed ook nog whoppers en stress em dood als ik ze aan de verkeerde mensen meegeef -O- ik slik nu melatonine 3mg 2x voor het slapen en werkt best goed :Y)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 05:22

Wauw ts, los van je probleem. Ik bewonder je! Je schrijft met zoveel passie dat je me inspireert! Ik zoek nog een bijbaan en wat jij beschrijft zoek ik!

Terugkomend op je probleem, ik zou nog een passie naast je werk zoeken.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:45

Begrijp dat je moeder en broer daar niet dagelijks op zitten te wachten.
Is er een mogelijkheid tot het praten met collega's of iemand die je kent die ook in de zorg werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:51

eenitraM schreef:
Ik zal straks even reageren. Ben nu bij een cliënte die vindt dat ik wat met mijn krachten moet doen. Ik kan nml stralen en pijn weghalen bij sommige mensen. Vorige week een heftig gesprek gehad onder de koffie daarover. Ik ben momenteel helemaal leeg... :')

Bedankt zo ver voor de reacties!

Denk dat je hier mee de fout in gaat.
Pijn weghalen is fijn werk, alleen het risico bestaat dat je meer mee "terugneemt" dan dat je lief is.
Zou dat stukje even niet meer gebruiken.
Mijn cliënten vragen er wel eens om en in het begin deed ik dat wel eens en nam dan ook mijn werk mee naar huis.
Ben er mee gestopt.
Nu is het deur dicht, knop om.
Succes.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:07

Denk dat het niet uit maakt waar je werkt. Ik heb dat ook wel vaker terwijl ik in een dierenspeciaalzaak werk.

Ik heb in het extreemste geval een keer rondom kerst (dan is hier topdrukte) in m'n slaapkamer gestaan en tijdens m'n slaap tennisballen voor een klant gezocht. Ik werd wakker, besefte dat dat totaal zinloos was :') en ben toen maar weer verder gaan slapen haha.

Ik probeer alhoewel me dat door meerdere omstandigheden vaak niet lukt iets rustigs te doen. Zoals genoemd inderdaad lezen of toch nog tv kijken. En tegenwoordig ga ik vaak voor het slapen hardlopen, even snel douchen en dan naar bed. Vaak helpt dat wel :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:50

Shivatjuh01 schreef:
Denk dat het niet uit maakt waar je werkt. Ik heb dat ook wel vaker terwijl ik in een dierenspeciaalzaak werk.
:)

Ik denk dat je met alle banen wel eens aan werkgerelateerde zaken denkt. Maar: ik denk wel dat als je in de zorg werkt, dat dit vaker gebeurd. Je krijgt vaak heftige verhalen te horen, hele levens van mensen en soms ook vervelende ziektes/aandoeningen. De intensiteit is, naar mijn mening, dan ook stukken hoger in de zorg dan in andere bedrijfstakken.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:59

Ik lees even mee en herken het. Ik kan hele nachten dromen over hoe ik nog steeds aan het werk ben bij de McDonald's. En dan gaat echt álles mis dus ik word ook weer doodmoe wakker... -O-
Vannacht is het me gelukt om te zeggen tegen mezelf te zeggen dat het maar een droom was en toen was die vervelende gast met zijn rotbestelling ook direct weg.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:46

Ik denk dat ik een soortgelijk iets als Jolien aanraad. Toen ik 's nachts nog veel last had van paniek aanvallen heb ik namelijk van een therapeut een meditatiemanier geleerd.
Ik doe dit het liefste zittend maar liggend kan het ook. Je let heel erg op je ademhaling en beeld je langzaam in dat je ademhaling door je armen, je hoofd, je benen en je voeten heel loopt. Nog steeds doe ik dit af en toe als ik voel dat ik een "slechte nacht" ga hebben.
Ik denk dat dit lijkt op wat Jolien aanraad. Mijn gedachten worden dan echt even op pauze gezet en lijken ineens niet meer zo belangrijk. Ik voel me daadwerkelijk beter als ik dat doe. En ik ben absoluut niet zo'n zweverig type!
Zou dat zeker een keer proberen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 08:42

Ik bericht maar weer even.

het is weer zo ver. Om 4 uur werd ik vanacht wakker van een denkbeeldige stank toen ik het toilet aan t schrobben was. Ik zit er zo door heen. 4 per dag breekt me nu al op en ik zit nog niet eens op de helft van de week..

Ik heb bewust gisteren melatomine ingenomen gisteren maar het werkt averechts. Het lijkt alsof ik nu een zombie ben. Bleegh.

Straks ga ik jullie tips doorlezen (opnieuw) en toepassen (opnieuw) waaronder die rare bodyscan

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:47

Ik heb het ook heel erg. Bij mij is het wel duidelijk erger als ik veel spanning heb.

Maar ik droom al heel mijn leven over alles wat er overdag gebeurt. Heel irritant.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:06

Ik werk zelf ook als vakantiekracht in de thuiszorg en net als jij vind ik het ook super leuk. Ik heb niet zo dat ik er echt over droom gelukkig. Soms blijven verhalen inderdaad wel langer hangen en raken ze me. Maar het lukt me eigenlijk altijd wel om er weer afstand van te nemen.

Ik denk dat het voor jou goed zal werken als je puur en alleen gaat luisteren naar die mensen. Vaak is dat voor hen ook genoeg en goed en vinden ze het fijn dat er uberhaupt iemand wil luisteren.
Dus dat je niet meer persoonlijke dingen met hun deelt zoals dat van je krachten bijvoorbeeld. Dat is iets veel te persoonlijks en dan raak je dus super betrokken bij de mensen. En ondanks dat het heel leuk is om echt betrokken te zijn bij de mensen, is het (denk ik) niet zo gezond voor je om dat soort informatie te delen met je clienten. Zeker aangezien een groot deel van de oudere mensen een hele sterke mening heeft over alles.

Ik merk zelf namelijk ook dat de mensen waarmee ik persoonlijke dingen deel en bijv. gesprekken voer over het geloof langer blijven hangen in mijn hoofd. En dat ik veel meer moeite heb om hun verhalen los te laten.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:09

dito schreef:
aaa lastig is dat he, dat is het nadeel van werken in de zorg: het leren loslaten. Ik werk nu 14 jaar in de zorg (gehandicaptenzorg dus net even iets anders) maar was ook altijd thuis nog ermee bezig. Dat gaat je slopen en ga je niet volhouden. Als ik een dienst heb gedraaid, maak ik voor ik naar huis ga een lijstje wat ik de volgende keer wil gaan doen. Dat doe ik zodat ik het meer los kan laten. Je moet weten dat mensen blij zijn als je er bent, ze hebben een praatje een dingetje, soms zal het een keer niet leuk zijn of loop je ergens tegen aan. Zal geheid gebeuren. Inderdaad aan jou de taak om het los te laten en de zin om te draaien: ligt mijn werk wel eens wakker van mij?? Nee dus...het draait door en gaat vast goed komen!!

Dit is volgens mij niet een probleem wat alleen in de zorg voor komt. Ik werk ''gewoon'' op kantoor en heb er ook behoorlijk last van. Al droom ik er gelukkig niet over.

Ik zou proberen om voor het slapen iets te doen waardoor je je gedachten verzet. Ik heb wel eens gehoord dat je droomt over je laatste gedachte voordat je gaat slapen. Misschien dat het helpt.

Succes in ieder geval!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:15

hier hetzelfde probleem, alleen neem ik ook letterlijk werk mee naar huis :') (onderwijs).
Wat mij helpt is mijn paard, gewoon een afleiding waarbij je even lekker je verstand op nul kan zetten.
Wat bij mij ook nog wel eens helpt is alles waar je aan denkt op een briefje schrijven en het dan ook echt proberen los te laten. Is wel heel lastig.
Ik heb zelfs in de zomervakantie (notabene op vakantie zelf) dat ik aan mijn "kids" denk haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:26

eenitraM schreef:
Ik bericht maar weer even.

het is weer zo ver. Om 4 uur werd ik vanacht wakker van een denkbeeldige stank toen ik het toilet aan t schrobben was. Ik zit er zo door heen. 4 per dag breekt me nu al op en ik zit nog niet eens op de helft van de week..

Ik heb bewust gisteren melatomine ingenomen gisteren maar het werkt averechts. Het lijkt alsof ik nu een zombie ben. Bleegh.

Straks ga ik jullie tips doorlezen (opnieuw) en toepassen (opnieuw) waaronder die rare bodyscan

Melatonine is raar spul, ik kan er goed op slapen gelukkig, maar na een paar dagen/week meer dan 0.4-0.5 ga ik er erg raar van dromen (als in is dit echt gebeurt of droomde ik dat?). Is niet fijn.

Veel gelezen advies voor slecht slapen door problemen is een notitieblok op je nachtkastje leggen en daar al die dingen in opschrijven waar je over blijft piekeren. Rest kan je ook in een dagboek kwijt zo kan je het van je af schrijven/aan iemand "vertellen" die altijd luistert en niks aan een ander zegt, daardoor heb je ook geen problemen met de vertrouwelijkheid die bij je beroep hoort.

Oppakken van een hobby kan heel goed helpen om de "werkdeur" achter je dicht te trekken inderdaad, maar het is ook de keerzijde van je betrokkenheid bij de mensen die je helpt. Samen met je handoplegging? is een stuk zelfbescherming opbouwen essentieel.