Toch maar stoppen met hbo studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:25

Gucci_ schreef:
Dank voor jullie reacties.
Deze opleiding wordt ook gegeven op hogeschool Inholland, maar weet niet of ik daar na mijn eerste jaar gewoon verder kan in jaar 2. Dus zelfde opleiding die ik nu doe, maar dan op een andere school.
Ik doe de opleiding in Leeuwarden, achteraf dom van mij, maar ik dacht op kamers is erg duur en dus koos ik de dichtstbijzijnde school. Klinkt misschien raar, maar ik ben al heel lang ongelukkig hier in Friesland. Leeuwarden vind ik zeker geen fijne stad om te wonen... Ik voel me vaak somber.
In februari starten er weinig opleidingen, moet dan zeker wachten tot sept 2015 en dan gaat dat leenstelsel wel in, daarom twijfel ik ook.
Leenstelsel krijg je niet mee te maken als het goed is, want je ontvang dit jaar al stufi. Dit weet ik echter niet helemaal zeker, maar ik zou gewoon even informatie opvragen bij de IB-Groep.

Ik zou mezelf niet vastpinnen op zo min mogelijk presenteren; dat is een vaardigheid die je kunt leren en ik denk dat ik een omgeving waar jij jezelf prettiger voelt dit ook wat makkelijker zal gaan dan waar je nu zit. Toen ik van de middelbare school kwam, was ik ook heel verlegen en stil, maar doordat ik eerst een paar maanden in het buitenland gezeten heb en daarna op de uni terechtkwam op een plek waar ik me prettig voelde en met mensen met wie ik het heel goed kan vinden is dat een heel stuk verbeterd. Op mijn huidige studie heb ik ook niet zo'n klik met de mensen, maar ik word er niet meer onzeker van doordat ik zelf zo ontzettend gegroeid ben en ook nog genoeg vrienden heb bij mijn vorige studie. Dat heeft heel veel voor m'n zelfvertrouwen gedaan. :j

Verder sluit ik me helemaal aan bij verootjoo. Later zul je ook moeten presenteren -- die presentaties op het hbo geef je niet omdat je docenten je graag willen pesten. ;) En het is inderdaad ook goed om even na te gaan waarom je somber bent in Friesland; heeft dat echt te maken met het feit dat je dáár niet op je plek zit of is er meer aan de hand?
Als het haalbaar is voor je, zou je kunnen overwegen om een tussenjaar te nemen en enige tijd te gaan reizen. Je bent dan weg uit je comfort zone en je moet jezelf wel dwingen om dingen te ondernemen en contacten te leggen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat een positieve bijdrage levert aan je persoonlijke ontwikkeling, ook al valt het tegen en ben je sneller thuis dan gepland, je hebt toch dingen geleerd. :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:29

Een studie stoppen omdat je niet wil presenteren/samenwerken is niet slim. Bij elke opleiding HBO of universitair moet je presenteren en samenwerken. Presenteren vond ik eerst ook vreselijk! Nog steeds is het stom, maar ik doe er niet meer zo moeilijk over.

Je zult eens goed in je eigen hartje moeten kijken. Je bent nu niet gelukkig, dat kan door je studie komen maar is niet het enige probleem als ik het zo lees. Ga er eerst eens achter komen voor jezelf wat je WEL graag zou willen doen. Welke onderwerpen interesseren je?

Je propedeuse halen is geen slecht idee. Bedenk wel dat voor sommige universitaire studies (vooral Beta kant van biologie tot geneeskunde) vaak nog wel extra VWO certificaten ernaast moet halen. In een andere stad studeren kan wel een lekkere frisse start zijn, vond ik wel tenminste. Even goed uitzoeken hoe alles zit dus.

Ik zelf was eerst uitgeloot voor geneeskunde en ben toen maar biomedisch gaan doen in Amsterdam. Ik kon dan op en neer reizen. Ik heb het toen ook nog nooit zo niet naar mijn zin gehad. Ik vond ht vreselijk en ben na het tentamen van het eerste vak dus na een maand/2 maanden ben ik gestopt. Dit wilde ik echt niet doen. Ik ben toen een jaar gaan werken en uitzoeken wat ik echt wilde gaan doen en ben daar voor aan het vechten geweest. Ik doe nu diergeneeskunde in Utrecht waar ik alweer in mijn 4de jaar zit. Zit op kamers en ben helemaal op mijn plek. Ik ben ook wel een wat introvert persoon. Ik bedoel hiermee te zeggen: als je echt met jezelf een beetje in de knoop zit en echt niet weet, is een jaartje ertussen uit ook geen schande. Ik was er achteraf gewoon nog niet klaar voor om op kamers te gaan en heb daardoor een makkelijke uitweg gekozen met studie en dat maakte mij niet happy.

Je moet je motivatie terug vinden. Verder zijn er ook veel cursussen die opleidings instellingen bieden op het gebied van presenteer angst etc. Het hoort er nou eenmaal bij. Maar ga eerst aan jezelf werken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:51

_Summerly_ schreef:

Leenstelsel krijg je niet mee te maken als het goed is, want je ontvang dit jaar al stufi. Dit weet ik echter niet helemaal zeker, maar ik zou gewoon even informatie opvragen bij de IB-Groep.[/quote]
Klopt inderdaad, als je je stufi niet stopzet. Zet je hem wel stop, omdat je bvb nu al zou stoppen met je opleiding, dan ben je geen 'lopend geval' meer en ga je wel onder het nieuwe stelsel vallen. Puur financieel gezien zou ik er dus voor kiezen om dit jaar uit te zitten.

Daarnaast lijkt het me ook slim om door te zetten en je P te halen. Zodra je die hebt, gaat de hele wereld van de universiteit voor je open. Als je meer op jezelf en minder praktisch bezig wil zijn, is dit misschien een goede keuze. Natuurlijk doe je ook op de uni wel eens een groepsopdracht en zul je ook moeten presenteren, maar je opleiding is niet meer zo projectgericht als op het HBO.
Als ik jouw berichten lees, denk ik dat een universitaire opleiding beter bij je zou passen. Het niveau is echter wel een stukje hoger, dus houd daar rekening mee. Als je het nu lastig vindt op het HBO, dan zal de uni misschien minder geschikt voor je zijn.

Zag dat iemand een studiekeuzetest aanraadde. Lijkt me een prima idee! :j Veel universiteiten bieden die tegen een (relatief) laag tarief aan, dus daar zou je altijd nog eens naar kunnen kijken. Wie weet komt er iets uit waar je zelf nog nooit aan had gedacht! :)

LileNo

Re: Toch maar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:57

Overleg met je studiebegeleider. Komen jullie misschien samen tot een oplossing.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:37

Het gaat erom of je al studiefinanciering ontvangt dus? Want als ik dit cursusjaar mijn propedeuse haal en in september een andere opleiding ga doen aan een universiteit, dan krijg ik niet te maken met het leenstelsel?
Ik moet eerst maar afwachten wat voor resultaten ik ga halen op het hbo...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:41

Ik weet niet of het al is genoemd maar vanaf volgend studiejaar (2015/2016) mogen universiteiten extra
eisen stellen aan HBO P studenten, dus het is niet meer zo dat je overal zo makkelijk in komt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:45

ga naar de studentenbegeleiding van jouw school. Studentenpsycholoog/decaan etc. Kun je vast wel online vinden. Zij helpen je met het zoeken naar jouw kunnen en of deze opleiding wat voor jou is, en welke opleiding misschien beter. Vaak kun je dan ook een interessetest doen o.i.d.

succes.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:50

Ik ga nu zeker door, zit niks anders op voor mij. De studie die ik nu doe sluit wel aan bij mijn interesses. In februari starten er bijna geen opleidingen meer. Anders wil ik volgend jaar dezelfde studie doen bij Inholland, het tweede jaar. Hoop dat dat kan.
Ben benieuwd of er meer zijn hier die dezelfde studie deden, maar dan wel op een andere school verder gingen na bv jaar 1 of 2.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 28-09-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:57

Bel morgen die instelling gelijk even om het te vragen of het kan. Weet je waar je aan toe bent. Ook zou ik contact opnemen met de DUO. Als je nu zou stoppen en volgend jaar een andere opleiding zou doen, doe je een nieuwe opleiding. Leenstelsel geld voor alle nieuwe opleidingen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 23:02

Yipee schreef:
Bel morgen die instelling gelijk even om het te vragen of het kan. Weet je waar je aan toe bent. Ook zou ik contact opnemen met de DUO. Als je nu zou stoppen en volgend jaar een andere opleiding zou doen, doe je een nieuwe opleiding. Leenstelsel geld voor alle nieuwe opleidingen.

Dit hadden ze naar mij gemaild:
Met een Prop. van een andere hogeschool ben je niet zonder meer toelaatbaar. De opleiding moet aan de hand van de prop. bekijken in hoeverre je met het tweede jaar bij Inholland aansluiting hebt.

Je kan beginnen met de bacheloropleiding in Leeuwarden. Als je je prop. hebt behaald en er voor kiest het studiejaar daarop je aan te melden voor de opleiding Vrijetijdsmanagement bij Inholland Diemen kan je een verzoek tot inschrijving doen in Studielink. Aan de hand van jouw vooropleidingsbescheiden bekijkt de opleiding met welk jaar jouw resultaten aansluiten.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:10

Ik heb niet alle posts gelezen, dus excuses als je dit al 10x hebt gehoord!
Is het geen optie om je eerste jaar je propedeuse op het HBO te halen en dan door te gaan naar de Universiteit? Aangezien je in je OP aangeeft meer theoretisch bezig te willen zijn dan praktisch.
Ik heb om precies de tegenovergestelde reden afgelopen jaar de overstap gemaakt van de Universiteit naar het HBO (van Pedagogische Wetenschappen naar Pedagogiek).
Succes!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:14

Ik heb besloten om dit jaar door te gaan met de studie op deze school. En ga straks verhuizen, dan liever nog elke dag 4 uren reizen, dan ongelukkig zijn. Heb ook veel vrije dagen of studieweken straks. Hopen dat ik mijn propedeuse haal. Ik ben alleen bang dat mijn familie/vriendinnen en studiegenoten het raar vinden dat ik zo ver weg ga wonen en weet niet zo goed hoe ik het aan hun ga vertellen. Zijn hier meer mensen die veel moeten reizen voor hun werk/school?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:17

Ik heb altijd veel gereisd naar school. Ik had er totaal geen problemen mee. Mijn paarden stonden aan huis, dus op kamers was voor mij geen optie.

2 uur enkele reis heen en 2 uur weer terug. Ik vond het heerlijk om met de trein te kunnen reizen (als ze op tijd reden dan) om daar alvast iets te kunnen doen voor school of te slapen :')

Succes met de rest van je studie vast!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:21

Gucci_ schreef:
Ik heb besloten om dit jaar door te gaan met de studie op deze school. En ga straks verhuizen, dan liever nog elke dag 4 uren reizen, dan ongelukkig zijn. Heb ook veel vrije dagen of studieweken straks. Hopen dat ik mijn propedeuse haal. Ik ben alleen bang dat mijn familie/vriendinnen en studiegenoten het raar vinden dat ik zo ver weg ga wonen en weet niet zo goed hoe ik het aan hun ga vertellen. Zijn hier meer mensen die veel moeten reizen voor hun werk/school?

Aan jezelf denken!
ik heb een jaar in zuid limburg gewoond, hup weg van iedereen die ik kende.
Was trouwens geen succes kon mezelf daar niet aarden.

Maar wat ik er mee wil zeggen is dat woonplaats en omgeving heel veel invloed hebben op je school en werk.
Als je woonplaats/woning en directe omgeving (en dan heb ik het niet eens over vrienden en famillie) niet klopt naar jou gevoel dan is alles wat er verder naast komt alleen nog maar moeilijker. Dat weet ik uit ervaring. Wat betreft het reizen, dat went wel.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:31

Ik zie in de openingspost eigenlijk vooral iemand die best ongelukkig is met veel dingen! Je opleiding is niet leuk, je woonplaats niet e.d.
Hoe komt dat? Heb je niks in je huidige woonplaats? Ben je er gewoon aan toe om op jezelf te gaan?

Om even in te gaan op je studie. Zoals meerdere hier al aangeven is het niet slim om te stoppen met een opleiding omdat je zult moeten presenteren. Dit is namelijk op heel veel HBO opleidingen het geval en hoewel het idd niet erg leuk is. Leer je er in mijn ogen wel een boel van. Zeker als je een beetje stiller bent. Het leren spreken voor een groep is IMO best een pluspunt. Het kan best zo zijn dat je dit een latere baan ook tegenkomt en dan is het wel fijn al wat ervaring te hebben.
Vind je de hele opleiding niet leuk of staat alleen dit gedeelte je tegen?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:37

Dankje voor jullie reacties, ben gelukkig niet de enigste. Ik heb dit gevoel al bijna een jaar denk ik, dat ik mij hier niet thuis voel. Waardoor het komt weet ik niet precies. Er is hier weinig te doen, geen fijne sfeer, iedereen kent elkaar in dit dorp, daar hou ik niet zo van. Ik heb hier nu ook al 16 jaar gewoond en ben wel uitgekeken.
Reizen met de trein vind ik leuk, maar ben snel afgeleid om bezig te gaan met school. Dat is wel weer jammer.
Ik heb het wel aan mijn ouders duidelijk gemaakt dat ik hier niet meer wil wonen, zij zeiden dat ik zelf mag weten wat ik wil als ik daar gelukkiger van word. Maar ze zeiden ook dat ik daar dan ook weer uitgekeken kan raken.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:40

wat presenteren betreft geef ik je gelijk SAKKIA,
maar ik denk dat het ongelukkige gevoel nooit van alleen het presenteren kan komen.
Want als dat zo was had TS zich er wel overheen kunnen zetten in mijn ogen.

Als je omgeving niet klopt heeft dat soms meer invloed dan je verwacht.
Bij de een meer dan de ander, en als je er veel last van hebt zoals de TS.
De een heeft nou eenmaal een groter aanpassingsvermogen dan de ander.
Als je die rust niet hebt bij je eigen thuis, is het dan heel moeilijk om je te concentreren op iets.

TS moet wel waken voor het feit dat verhuizen de zaken niet hoeft op te lossen.
Want het geeft geen garantie dat je je daar wel prettig voelt.

precies dus wat je ouders zeggen TS, verhuizen kan fijn zijn.
Maar het betekend niet dat je meteen op je plek zit

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:40

SAKKIA schreef:
Ik zie in de openingspost eigenlijk vooral iemand die best ongelukkig is met veel dingen! Je opleiding is niet leuk, je woonplaats niet e.d.
Hoe komt dat? Heb je niks in je huidige woonplaats? Ben je er gewoon aan toe om op jezelf te gaan?

Om even in te gaan op je studie. Zoals meerdere hier al aangeven is het niet slim om te stoppen met een opleiding omdat je zult moeten presenteren. Dit is namelijk op heel veel HBO opleidingen het geval en hoewel het idd niet erg leuk is. Leer je er in mijn ogen wel een boel van. Zeker als je een beetje stiller bent. Het leren spreken voor een groep is IMO best een pluspunt. Het kan best zo zijn dat je dit een latere baan ook tegenkomt en dan is het wel fijn al wat ervaring te hebben.

Alleen het gedeelte van presenteren. En spreken in groepen, ik durf niet snel iets vanuit mijzelf te zeggen. Maar als er mij iets gevraagd word, dan ben ik niet onzeker. Ik vind de opleiding verder wel leuk.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:43

Ik weet niet waar je wel graag wilt wonen, maar er zijn meer studenten die niet in Leeuwarden willen wonen en daarom lekker in Groningen gaan zitten. Grote aanrader uiteraard :D en met de trein ben je ook zo in Leeuwarden. Ik heb 8 jaar lang met heel veel plezier daar gewoond en mis de stad nog iedere dag.

Veel HBO opleidingen zijn toch vrij praktisch ingericht. Soms is het ook even door de zure appel heen bijten. Je leert met samenwerken wel heel goed omgaan met verschillende soorten mensen, wat later in een baan ook weer van pas komt. Ik vond het vroeger ook doodeng om te presenteren, maar al doende leert men en is het soms ook best goed om dat soort dingen dan juist wel te doen. In je latere werk kom je dit soort situaties ongetwijfeld ook tegen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:44

Nou dan zou ik helemaal niet stoppen eigenlijk hoor :n Wat zonde, alleen om dit dingetje?
Zie het als een leerpunt, iets waar je dus prima wat aan kan doen. Ik vind het ook niet leuk, tot dat ik voor school op een plek terecht kwam waar ik twee keer per dag een presentatie moest geven voor een groep mensen. Daarna moest ik ze rondleiden over een bouwplaats.
Dood eng vond ik het de eerste keren, echt doodeng. Maar na een paar weken ging ik :roll: weer een presentatie geven :+ ;) het was helemaal niet zo spannend meer en ik begon er ook wel lol in te krijgen.
Ik heb er echt heel erg veel van geleerd, ondanks dat het echt niet altijd makkelijk was.

Maar als jij het echt een leuke opleiding vindt dan zou ik het door dit punt echt niet afkappen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:57

Gucci_ schreef:
Alleen het gedeelte van presenteren. En spreken in groepen, ik durf niet snel iets vanuit mijzelf te zeggen. Maar als er mij iets gevraagd word, dan ben ik niet onzeker. Ik vind de opleiding verder wel leuk.

Toch zijn dit dingen die je je wel eigen kan maken en kan aanleren. Zie ze als een leerdoel. Je hebt er toch echt nodig ook in vrijwel alle werkvelden. Je moet in een baan ook deelnemen aan vergaderingen, en presentaties kom je vast ook tegen voor collega's oid.
En geloof me, ik kon het ook niet maar door veel oefenen en werken aan je eigen instelling kan in nu prima presenteren en ben ik ook niet schuw in vergaderingen en praten in groepen :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:58

Vind het zo moeilijk omdat dan alle ogen op je gericht zijn :D Het zijn allemaal maar mensen, maar toch vind ik het lastig, ben bang dat ik ga hyperventileren of opeens niet meer weet wat ik moet zeggen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:08

Gucci_ schreef:
Vind het zo moeilijk omdat dan alle ogen op je gericht zijn :D Het zijn allemaal maar mensen, maar toch vind ik het lastig, ben bang dat ik ga hyperventileren of opeens niet meer weet wat ik moet zeggen.

Mja gebeurd misschien 2/3 keer daarna wordt het minder.
Op de meeste HBO opleidingen bieden ze tevens faalangst cursussen aan.
Heb ik zelf ook gedaan
faalangst is heel breed trouwens, ik dacht nergens last van te hebben.
Maar ik wilde alles zo perfect en goed doen, dat ik vergat dat fouten maken niet erg was en dat dit erbij hoort. Bij mij was het zelfs zo dat ik complete verslagen (die gewoon af waren) niet inleverde omdat ik dacht dat ze toch niet goed genoeg waren. Dan leverde ik het liever niet in dan dat ik het terug kreeg met een onvoldoende.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:09

Is het een idee om dit binnen je opleiding eens te bespreken?
Ik vond presenteren eerder ook echt niks... kreeg op de middelbare school rode vlekken in mijn nek bij mijn spreekbeurt engels :+ Maar sommige dingen moet je ook gewoon doen... en als blijkt dat het dan best meevalt dan is het de volgende keer weer minder eng.
Zou in ieder geval niet om deze reden stoppen met een opleiding. Volgens mij vind je die namelijk best leuk... en qua woonplaats zou je ook best ergens anders aan kunnen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:13

Gucci_ schreef:
SAKKIA schreef:

Tsja.... Maar ook in de toekomst zul je moeten presenteren en moeten spreken in groepen. Denk aan vergaderingen. Dat is bij bijna iedere opleiding zo, en al helemaal bij economische/management opleidingen (lijkt mij). Nee, ik denk dat je beter het probleem bij de wortels aan kunt pakken en iets moet doen aan die faalangst en onzekerheid. Zal al een hoop schelen! :)