Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:13

nee hoor, ik heb een prima auto!
Maar ik wilde graag jullie mening weten, maar blijkbaar ben ik enige die daar geen goed idee bij heeft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:14

Hier genoeg mensen die net over de grens wonen en dus in een Duitse dikke auto rijden. Geef ze eens ongelijk.
En onze wegenbelasting gaat toch wel omhoog ongeacht of er Nederlanders is auto's rijden met een buitenlands kenteken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:14

Hier rijd ook iemand in een dikke Audi ( die klinkt als een vliegtuig als hij optrekt ).. Ook met duits kenteken.
Ik geloof dat hij in Nederland 2 bedrijven heeft en ook een paar in Duitsland, hoe het precies zit hoe hij dan aan een duise auto komt weet ik niet.. Aangezien de bedrijven van hem zelf zijn.
Dus geen lease auto van de zaak lijkt mij

Mungbean

Re: Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:15

Je kunt uiteraard ook als eigenaar van de zaak een zakenauto hebben op naam van het bedrijf. Lijkt me logisch.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:16

Maaaarije schreef:
Hier rijd ook iemand in een dikke Audi ( die klinkt als een vliegtuig als hij optrekt ).. Ook met duits kenteken.
Ik geloof dat hij in Nederland 2 bedrijven heeft en ook een paar in Duitsland, hoe het precies zit hoe hij dan aan een duise auto komt weet ik niet.. Aangezien de bedrijven van hem zelf zijn.
Dus geen lease auto van de zaak lijkt mij

die auto staat dan op naam van het duitse bedrijf, maar tegen dit soort situaties heb ik geen bezwaar, het gaat mij om die overige gevallen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:17

De overige gevallen lijken mij fraude en die mensen krijgen vanzelf een keer de rekening gepresenteerd :j

Zunzuncito

Ik heb ooit een keer gebeld naar RDW (als ik het goed schrijf) om te vragen wat een vriendin moest doen om hier legaal, met haar Spaanse auto, te mogen rijden in de twee jaar dat ze hier zou zijn. Het antwoord was: binnen twee weken in Nederland laten registreren, dan krijg je een Nederlands kenteken en betaal je ook wegenbelasting etc. Als je dat niet doet, en je werkt voor langere tijd in Nederland als buitenlander, dan kan je problemen krijgen als je wordt aangehouden. Maar ja, wat kan een agent doen als je zegt dat je net een week eerder vanuit Spanje bent komen rijden met je auto en ook weer over een week van plan bent terug te gaan rijden. Volgens mij is dat niet te controleren. Of laat ik het anders zeggen: dat is te controleren, maar de tijd die er dan in gestoken moet worden kost evenveel als de boete die je kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 25-09-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaaarije

Verdere gevallen heb ik niet echt ervaring mee..
Hij is de enige die ik kan bedenken met een buitenlands kenteken.
Ik woon dan ook in een klein dorpje

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:17

verootjoo schreef:
De overige gevallen lijken mij fraude en die mensen krijgen vanzelf een keer de rekening gepresenteerd :j

ja, je hebt gelijk, eerlijk duurt het langst :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:18

Zunzuncito schreef:
Ik heb ooit een keer gebeld naar RDW (als ik het goed schrijf) om te vragen wat een vriendin moest doen om hier legaal, met haar Spaanse auto, te mogen rijden in de twee jaar dat ze hier zou zijn. Het antwoord was: binnen twee weken in Nederland laten registreren, dan krijg je een Nederlands kenteken en betaal je ook wegenbelasting etc. Als je dat niet doet, en je werkt voor langere tijd in Nederland als buitenlander, dan kan je problemen krijgen als je wordt aangehouden. Maar ja, wat kan een agent doen als je zegt dat je net een week eerder vanuit Spanje bent komen rijden met je auto en ook weer over een week van plan bent terug te gaan rijden. Volgens mij is dat niet te controleren. Of laat ik het anders zeggen: dat is te controleren, maar de tijd die er dan in gestoken moet worden kost evenveel als de boete die je kan krijgen.

oke, duidelijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:23

Zo lang je niet weet hoe de situatie in elkaar steekt: leven en laten leven.

Ik heb wel eens 1 maand de verzekering 'bedrogen' door pas onze adreswijziging na mijn bevalling door te geven ipv ervoor.
Dit scheelde mij mogenlijk enkele honderden tot duizenden aan ziekenhuis kosten omdat ik graag in het zh in mijn oude stad wilde bevallen omdat ik daar alle controles al had gehad en dat is duurder dan in mijn nieuwe kanton.
Het verschil moet je anders zelf betalen.

Ben blij dat mijn buren niet gelijk mij zijn gaan 'aangeven' :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:25

Zunzuncito schreef:

Tuurlijk is dat makkelijk te controleren, je woont toch ergens, daar betaal je vanalles voor, je werkt misschien daar betaal je belasting over. Als je al een aantal maanden dat blijkt te betalen woon je hier dus al langer :+ De overheid heeft overal inzicht in.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:26

Tja dit gebeurd op grote schaal. Wat denk je van al die polen en roemenen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:27

ja, die noem ik ook in mijn openingspost

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:28

Wij hebben 7 jaar in DLD gewoond inclusief dure auto daar gekocht/gereden (Audi S8). Toen wij naar NL zijn terug verhuisd hebben we de auto mee genomen. We konden hem voordelig invoeren onder bepaalde voorwaarden. Dat moest binnen een half jaar of jaar gebeuren. Uiteindelijk hebben we het niet gedaan daar het papierwerk zo dik was als een telefoonboek.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:51

In principe is het niet toegestaan om als Nederlander in een buitenlandse auto te rijden in Nederland. Het zij dan je kunt aantonen dat het een auto van de zaak is en de zaak in het buitenland ligt of dat je dit van te voren hebt aangevraagd (bijvoorbeeld als je een maandje op de auto past van iemand) En er zal vast nog wel een andere mogelijkheid zijn.

De boetes op het overtreden hiervan zijn niet mals, dat kan ik je wel vertellen. Maar er zullen vast wel wat mazen in de wet zijn (zoals ingeschreven staan in het buitenland)

En tja, niks is eerlijk op de wereld :+

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:58

Hoe zit het met de Polen en Roemenen die in NL werken? Het grote deel van hun rijd in een auto op kenteken uit hun eigen land. Zo hoorde ik van mijn man dat een Poolse collega van hem een Audi A8 in eigen land heeft gekocht en het blijkt dat hij daar ook geen belasting hoef te betalen. Maar die man is woonachtig en werkt in NL. Het lijkt mij toch dat als je in NL woont je ook ingeschreven moet staan in de gemeente waar je woont? De Poolse collega van mijn man werkt en woont overigens al 2 jaar in NL.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:59

Tja, dat mag dus niet.
Als je buren dat zat zijn en je aangeven ben je de pinda.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:05

Moraalridder...

Zo lang je niet weet hoe de situatie in elkaar steekt: leven en laten leven. Mee eens.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 14:05

Lay_D schreef:
Hoe zit het met de Polen en Roemenen die in NL werken? Het grote deel van hun rijd in een auto op kenteken uit hun eigen land. Zo hoorde ik van mijn man dat een Poolse collega van hem een Audi A8 in eigen land heeft gekocht en het blijkt dat hij daar ook geen belasting hoef te betalen. Maar die man is woonachtig en werkt in NL. Het lijkt mij toch dat als je in NL woont je ook ingeschreven moet staan in de gemeente waar je woont? De Poolse collega van mijn man werkt en woont overigens al 2 jaar in NL.

nou precies, je slaat de spijker op zijn kop, dit is nou zo'n voorbeeld waarvan ik denk: hoe krom kan het nederlandse recht zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:17

Wij hadden om een Duitse auto te kunnen kopen een bewijs nodig dat we in Duitsland woonde.
Mijn man heeft zich toen eerder in Duitsland aangemeld zodat we probleemloos een auto konden kopen.

Daar de garagehouder het allemaal maar vreemd vond heeft hij alles nagetrokken.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:34

Hotchocolat, is dat lang geleden? Dat hebben wij destijds nooit gehoeven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:39

5 jaar geleden

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:43

Wij hebben ook om onze duitse auto's te kunnen kopen ons een maandje eerder ingeschreven bij het nieuwe huis omdat het anders niet mogelijk was.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:46

Ok. Wij wonen alweer 5 jaar in NL. In 2007 hebben wij een auto gekocht en toen was het nog niet zo.