HELP! Enorme spinnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:12

Ik vind die spinnen fobieën altijd zo overdreven.. Bang voor spinnen zijn lijkt wel een hype :') Beestjes zijn griezelig, maar doen helemaal geen kwaad. Get over it... Ze vangen juist die irritante vliegen en muggen!

Anoniem

Re: HELP! Enorme spinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:14

Ik heb laatst een heel onderzoek gelezen over waarom mensen zo bang zijn voor dieren als spinnen en muizen. Dat komt omdat ze qua gedrag heel erg onvoorspelbaar zijn. Hun gedrag wijkt zo erg af van dat van mensen (ze bewegen sneller dan wij, we kunnen ze slecht volgen omdat ze zo snel zijn) dat we automatisch in de stress schieten. Sommige mensen zullen daar resistent voor zijn, anderen niet.

Ik ben zelf echt doodsbang voor spinnen. Echt, als de dood. Kleintjes wil ik ook nog wel vangen en buiten zetten, maar als er echt zo'n grote rioolspin in mijn kamer of nabije omgeving rondhangt haal ik er even iemand bij zonder angsten :=

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:17

Ik moest vanochtend remmen verwisselen aan een auto. Een werk waarbij ik het wiel er af heb gehaal, diverse keren mijn hand bij de demper heb gehad etc. Toen alles gedemonteerd was zie ik me daar op de demper toch zo'n joekel van een bruine huisspin zitten! Ik weet zeker dat ik hem onwetend minstens drie keer aangeraakt heb. :r Die viezerik had bovenin een nest gemaakt. Ik moest toch toevallig de boel schoonsprayen met schoonmaakzuur. :o Wrong place, wrong time spin. In ons appartement overleven er trouwens geen spinnen met twee binnenkatten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:18

Klopt zoiets heb ik ook eens gelezen . Ook dat een dier met acht poten iets is wat onze vrouwenhersens niet kunnen plaatsen, en dat het dus helemaal niet raar is dat wij er bang voor zijn!

Ik heb zelf wel eens gehad dat ik aan het rijden was, en er een dikke grote spin over het randje van mijn cap kwam tuuren. Ik viel van schrik bijna van mijn paard haha.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-09-14 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:18

ThreeFingers schreef:
Ja bij jou weten....

Het gaat om het zinloos doden van een dier.
Waarom bang voor een spin? Beest doet niks.

Waarom bang voor hoogtes, vliegtuigen, smetvres, honden? Doet ook allemaal niets.
Zelf vind ik de meeste niet erg maar van die dikke zwarte die zo hard rennen vind ik maar niets, die worden ook per accuut met de vliegenmepper gemept of ik zet mn kat er boven.
Die dikke kruisspinnen vind ik ook minder maar die verwijdert mn pa wel (en stiekem is ie ook bang)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:19

Waarom ben je bang voor spinnen?
Waarom ben je bang voor muizen, kikkers, kleine ruimtes, de straat opgaan, autorijden, de dood, ziek worden, verlies, vogels, kippen, het einde van de wereld, zwemmen, varen, vliegen

Afijn, point made gok ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:23

ThreeFingers schreef:
Jeetje wat een gedoe en sadistische manieren om een spin te doden.
Maar o wee als de paardenbeul actief is....

Spinnen doen gewoon niks. In de ogen van de spin zijn juist wij de grote enge killlers en niet hun!

Laat die beesten met rust, of zet ze gewoon buiten.

Ja of niet

Edit;
Ook hier liep er net een dikke zwarte door de woonkamer en ook die is plat geslagen. Ok, het zijn dieren. Maar ik laat ze toch echt niet verder wandelen, dat doen ze maar lekker buiten. En iemand met een spinnenangst, zoals ik, heeft gewoon niet het lef om ze even op te pakken.

Heb gewoon respect voor elkaar en laat elkaar in zijn of haar waarde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-14 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:25

Ik weet rationeel volledig dat angst voor spinnen in Nederland in elk geval complete nonsens is, er leven hier geen gevaarlijke spinnen. En toch duik ik liever de plomp in dan dat ik een spin van een beetje formaat moet gaan vertellen dat ie een slechte plek heeft uitgekozen om te gaan zitten.

Ben over het algemeen geen zeikerd, doe veel en voor weinig bang. Maar spinnen... Daar ben ik dus echt als de dood voor.

Al moet ik zeggen dat gaande het spinnenseizoen de angst wel iets minder wordt. Dat wil zeggen dat ik niet meer op volle kracht krijs als ik er eentje tegen kom, maar alleen maar opzij spring en een halve hartverzakking krijg in plaats van een hele. En dan is de spinnentijd weer voorbij, en de spinvrije periode duurt net lang genoeg om de angst weer volledig en met een beetje extra terug te laten keren bij het aanzicht van de volgende, als het volgende spinnenseizoen begint. In concreto betekent dat dat de angst dus concreet jaarlijks groter wordt in plaats van kleiner. En daar baal ik best wel van!!!

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:26

Heerlijk om hier te lezen dat we maar gewoon over onze angst moeten komen. Als het zo gemakkelijk zou zijn, zouden we gewoon nergens meer bang van zijn :+

Ik vind spinnen ook vreselijk en ik ben super blij dat ik voorlopig nog geen enkele joekel heb gezien... Die joekels gaan toch echt wel dood, maakt niet uit hoe. Stofzuiger doet het nog altijd erg goed bij mij, maar verdrinken is ook een optie als ze in het bad zitten.
Zet je die joekels buiten, dan vinden ze echt wel een manier om terug binnen te komen (of ergens anders binnen te zitten), want het zijn huisspinnen. Zet je ze buiten, dan gaan ze (als ze nergens meer binnen geraken) ook dood hoor...

De andere spinnen in huis zal ik laten zitten tot het weer kuisdag is, en dan gaan ze allemaal in de stofzuiger.

De joekels zijn blijkbaar dit jaar enorm groot door het warme weer heb ik gelezen? Dat vond ik iig geen leuk artikel om te lezen xD
Maar goed, normaal zullen ze binnenkort toch moeten verdwijnen want dan zijn ze niet meer op zoek naar een date.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:31

Nou zielig of niet maar hier lopen ook weleens van die joekels maar die gaan echt hemelen als ik ze te pakken krijg tenminste. Hier in de tuin ook joekels van kruisspinnen maar die zitten mij best zolang ze buiten blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:31

Alweer een spinnen topic?
Het lijkt onderhand wel Webt ipv Bokt. >;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:33

xAnthea schreef:
Heerlijk om hier te lezen dat we maar gewoon over onze angst moeten komen. Als het zo gemakkelijk zou zijn, zouden we gewoon nergens meer bang van zijn :+

Begging the question...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:36

LadyMadonna schreef:
Waarom ben je bang voor spinnen?
Waarom ben je bang voor muizen, kikkers, kleine ruimtes, de straat opgaan, autorijden, de dood, ziek worden, verlies, vogels, kippen, het einde van de wereld, zwemmen, varen, vliegen

Afijn, point made gok ik

Allemaal aangeleerd gedrag, kun je ook weer afleren dus... Mits je dat wilt natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:31

Oh vast. Echter kan ik er prima mee leven dat ik bang voor spinnen ben. Afleren is voor mij dus geen noodzaak en heb compleet geen behoefte daar tijd in te steken

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:41

LadyMadonna schreef:
Oh vast. Echter kan ik er prima mee leven dat ik bang voor spinnen ben. Afleren is voor mij dus geen noodzaak en heb compleet geen behoefte daar tijd in te steken

Die keuze ligt inderdaad bij jou. Wilde enkel reageren op jouw vraag :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:21

Maar goed, mijn punt was dat de meeste angsten irreëel zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:11

ThreeFingers schreef:
Jeetje wat een gedoe en sadistische manieren om een spin te doden.
Maar o wee als de paardenbeul actief is....

Spinnen doen gewoon niks. In de ogen van de spin zijn juist wij de grote enge killlers en niet hun!

Laat die beesten met rust, of zet ze gewoon buiten.

Nou kijk. Als spinnen buiten zitten, ergens hoog op muren, of voor me wegrennen. Geen probleem. Dan blijven ze lekker leven.

Maar de drie spinnen die ik de afgelopen twee weken tegen kwam, waren super snel en komen dus echt uit het niets op je af rennen in plaats van je vandaan. En ja je hebt gelijk, ze doen niks. Maar ik ben d'r echt doodsbang voor en het is echt geen ideale situatie om zelf het huis uit te vluchten omdat je een spin niet wil dood maken :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:14

dees_daan schreef:
Waarom bang voor een spin? Ik denk niet dat iemand daar echt antwoord op kan geven, natuurlijk kunnen ze geen grote schade aanrichten maar toch hebben ze iets waardoor ik bang voor ze ben.
Het gaat steeds beter maar die grote zijn me gewoon teveel.
Ik maak ze zelf niet dood trouwens, laat ze gewoon zitten als ze niet dicht bij komen, doen ze dat wel dan regelt mijn chi het wel.

Ik denk dat het vooral komt omdat ze zich zo plotseling kunnen gedragen. Als ik in mijn kamer een spin zie, ruim in het blikveld en niet plotseling, wordt ie gevangen en gaat ie naar buiten toe.
Als ik lekker op de bank lig en er rent ineens eentje voor mijn gezicht langs dat maakt mijn hart overuren en gaat ie uit schrik dood. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:18

En over die angsten, tja. Ik meen serieus dat ik weinig dingen kan bedenken die ik enger vind dan spinnen. Ben niet meer zo panisch als vroeger, maar deze enorme beesten moet ik gewoon echt niet meer te vaak spotten.

Iemand misschien, naast het afleren van deze angst, tips om de spinnen uit te roeien? :') Heb het idee dat ze echt in allemaal holletjes zitten en er misschien zelfs wel een nestje zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:21

In de badkamer zaten heel veel kleine spinnen, ik heb zeker een stuk of 20 gedood de afgelopen 4 weken. Ik was het vorige week zo zat ik dat ik een zeer grote grondige schoonmaak beurt heb gedaan en meteen alle kieren dicht gekit. Al komen ze nog steeds. -O-
Ik vermoed zelf dat ze of via de ventilatieschat in het raam komen of via de ventilatieschacht in het plafond. Bij beide plekken houd ik nu een paar keer week flink de stofzuiger erop.
Maar waar ze daadwerkelijk vandaan komen vooral waarom alleen daar? Joost mag het weten. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:23

Wij hebben dus (gek genoeg maar god zij dank) nog geen spinnen gehad dit jaar...

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:34

Kleintjes mogen blijven, maar die grote racespinnen gaan hier steevast de stofzuiger of toiletpot in. Ik ben in juli gebeten door een spin, resultaat een infectie. Wat begon met 3 beetplekjes breidde zich binnen 2 dagen uit tot een ronde open wond van zo'n 8 cm doorsnee, 2 weken antibiotica en ik heb een aantal weken niet goed kunnen lopen daardoor. Zelfs nu is het nog niet helemaal genezen en verschijnen binnen die plek nog regelmatig pusbolletjes. Daar heb ik nog antibioticazalf voor. Dus ja, hier gaan die grote ook hemelen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:36

De angst komt inderdaad van heel vroeger, als iemand toen gebeten werd door een giftige spin, ging die dood. ( toen er nog mensen in grotten woonden.. die tijd )
En omdat ze snel bewegen, wij kunnen hun pootjes niet afzonderlijk volgen, waardoor wij het idee krijgen geen controle over ze te hebben...

Ook wij hebben nog geen in huis gehad, alleen een langpoot spin; Bram :)
Hij zit voor het wc raam en hij mag blijven zolang hij daar blijft zitten en de vliegjes vangt.
Elke keer dat ik naar de wc ga check ik wel eerst even of Bram er nog zit haha

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:42

Nou, vanochtend liep hier zo'n enorme spin over de vloer die niet eens snel kón rennen met dat lijf. Het was net een cavia. Ik heb zijn pootjes stap voor stap kunnen volgen en geloof me, daar werd de angst niet minder van :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:45

Katten nemen!
Ik woon in een ouder huis en nu het weer kouder wordt komen die gigantische huisspinnen ineens weer overal tevoorschijn. Nou ben ik niet bang voor spinnen, maar deze zien er wel erg ehm onaaibaar uit. Als er zoeen in de hoek van de slaapkamer zit, kan ik dus ook niet slapen. (Kruispinnen vind ik dan aaibaarder, terwijl die juist naar kunnen bijten).
Gelukkig hebben wij een kat die actief op zoek is naar spinnen in huis, kruipt in alle hoekjes, speurt het plafond af en als ze er een ziet gaat het alarm af (dan gaan ze van die rare geluidjes maken, kattenkenners kennen het wel) en stopt ze niet voor ze kreng heeft.
Tijdje gelden kwam ze er trots 1 aan me brengen, Goedzo poes! Vorige week kwam ik thuis, kat super aanhalig, wat bleek, niet 1, maar 2 spinnenlijkjes keurig voor mijn zitplaats op de vloer gedeponeerd, top kat!