Wat eet jouw (school/oppas)kind? Meningen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:13

Ik zit zelf op de middelbare school in het 3e jaa van de mavo. In de ochtendpauze eet ik lu crackers en tussen de middag heel soms niks of 2 bruine boterhammen met grill worst en ik fiets dan iedere dag 17 km naar school en weer terug en ongeveer 2 keer per week halen we iets lekkers bij bijvoorbeeld de appie of in de kantine of er trakteerd iemand dat lekkers bestaat bijv uit chocolade of een ijsje en fruit dat eet in niet zo vaak maar groente wel

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:20

Als moeder:
mijn dochter van 4 jaar neemt alle dagen van de week verplicht fruit of groente mee. Zij is dol op fruit, dus kost geen moeite. De kinderen die niet van die fruiteters zijn, moeten ook fruit mee. Ook dan blijkt dat deze kinderen nog best wat lusten. Er is ook keuze zat en de presentatie doet ook wat.
De school stimuleert gezonde traktaties. Heb kinderen er nog nooit over gehoord dat ze alweer een bananenboot krijgen bijvoorbeeld. Ongezonde traktaties worden echter wel toegestaan. Zou anders ook sneu zijn voor de jarige. Wel wordt bij grote traktaties de keuze genaakt 1 ding op te eten en de rest gaat mee naar huis.
Thee of melk wordt er hier geschonken bij de overblijf. Kinderen die beiden niet lusten, krijgen een beker water. Er mag geen koek of snoep in het trommeltje en na de lunch krijgen ze nog een stukje komkommer of tomaatje oid.
Prima beleid, streng maar duidelijk. Daarnaast heeft de school 2 weken per jaar waarin gezond eten centraal staat.

De school waar ik werk kent totaal geen beleid. Ik zie veel ongezonde dingen voorbij komen, waarvan aangenomen wordt dat het een verantwoorde keuze is. Koek met chocola, pakjes fristi of chocomel, flinke hoeveelheden die niet in 10 minuten op kunnen etc
ook op het gebied van trakteren is er geen beleid. Hier grijp Ik als juf wel in als ik dat nodig acht. Heb daar nog nooit commentaar op gekregen overigens.
Pauze idem, alles mag naar in de trommeltjes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:24

TS, heb je interesse te weten hoe het op een ijslandse basisschool toegaat in dit verband?

Sterre_Nova

Re: Wat eet jouw (school/oppas)kind? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:48

Vandaag kregen wij van school een brief mee over gezonde voeding, de kinderen van de hoogbouw doen volgende week mee met 'De week van de pauzehap' erg goed initiatief!.. op dins-woens en donderdag krijgen ze een verantwoorde pauzehap aangeboden en doen ze een thuis test. voor meer info www.ikeethetbeter.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:48

Zeker kuggur!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:00

Onze school heeft ook vorig jaar een grote periode fruit aangeboden gekregen van een 1 of andere stichting oid die fruit/groente eten stimuleert.

Elke x een verrassing wat ze kregen, super leuk. Als ouder kreeg je in de nieuwsbrief te lezen welk fruit ze kregen en kon je voor vervanging zorgen als ze het niet lusten.
Ik ben van 'je probeert het maar'.

Al moet ik zeggen..........las ik op de vorige pagina, dat fruit als pauzehap niet voldoende is. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Met name bij de oudste van ons kan het allemaal erg goed gebruiken. Daar stop ik soms dus wel een plak worst oid bij in de broodtrommel. Gewoon omdat hij het echt nodig heeft. Juf is daar dan van op de hoogte.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:02

Goed, hier krijgen de leerlingen tussen de middag warm eten in de schoolkantine. Vlees/vis, groente, aardappelen/rijst/pasta etc.

Ze nemen zelf van huis iets te eten mee voor de eerste ochtend pauze, bv een boterham of iets dergelijks. Daar krijgen ze fruit bij en de meeste leerlingen hebben een zg "melkabonnement".

Er zijn richtlijnen over wat ze mee mogen nemen, bijvoorbeeld geen snoep koekjes of andere zoetwaren.

De basisschool (grunnskóla) is hier overigens 10 klassen, leeftijd van de leerlingen zo´n 6 tot 16 jaar.
Mijn kinderen zitten respectievelijk in de tweede en vierde klas.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:06

Er is in mijn regio trouwens geen middelbare school zonder snoepautomaat. Dat vind ik echt schandalig

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:28

Wij wonen in België, natuurlijk staat er elke week friet op het menu :D Ze wisselen het af. Soms pasta, soms rijst of aardappelen met verschillende soorten vlees en groenten.

Enige vervelende is soms dat het internaat weleens op dezelfde dag hetzelfde eten op tafel zet. Zitten daar natuurlijk kinderen van verschillende scholen maar twee keer per dag friet of spaghetti is niet zo'n feest.

De eerste twee jaar zat ze op een school in de regio waar ook een koks- en bakkersopleiding aan verbonden zat. Daar was het eten culinair wel in orde.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 18:29

En wat krijgen ze van jou zelf mee voor de eerste pauze Kuggur? "iets dergelijks" is natuurlijk een vrij breed begrip ^^

en @Percy, wat zou je zelf meer willen zien als maaltijd dan voor je kinderen op school? Wat zou je graag willen zien qua variatie of groente/vlees/zetmeelproducten gebruik?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:41

Op zich vind ik het wel prima zo Nachtlampje. Ik krijg natuurlijk ook niet elke dag een verslag van wat ze gegeten hebben. Op zich zou het fijn zijn als internaat en school het meer op elkaar zouden afstemmen maar dat is geen doen omdat er op het internaat kinderen van meerdere scholen zitten.

Mijn dochter zou liever in de middag of avond brood eten maar het is aanpassen aan het school/internaat beleid. Anders zou school moeten zien welke kinderen op internaat zitten en hen een broodmaaltijd aan bieden of internaat zou moeten kijken welke kinderen op welke school zitten en die kinderen die warm eten krijgen tussen de middag een broodmaaltijd aanbieden. Ik snap heel goed dat dat gewoon geen doen is. Raak er al van in de waar als ik het type :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:44

Nachtlampje schreef:
En wat krijgen ze van jou zelf mee voor de eerste pauze Kuggur? "iets dergelijks" is natuurlijk een vrij breed begrip ^^

Meestal een boterham met bv ham en komkommer. Laatste tijd willen ze liever cheerio´s (de "plain" variant) met rozijntjes mee. Ze nemen dan ook hun eigen kommetje en lepeltje mee en doen er in school melk bij.
Het komt uitzonderlijk voor dat we bv de vorige avond thuis pizza hebben gegeten en er was over, en dan krijgen ze een stukje koude pizza mee(erg populair).

Dat is allemaal geen probleem, de richtlijnen zijn vrij ruim, wat niet gewenst is gaat vooral om zaken die veel suiker(waren) bevatten.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:02

Sterre_Nova schreef:
Vandaag kregen wij van school een brief mee over gezonde voeding, de kinderen van de hoogbouw doen volgende week mee met 'De week van de pauzehap' erg goed initiatief!.. op dins-woens en donderdag krijgen ze een verantwoorde pauzehap aangeboden en doen ze een thuis test. voor meer info http://www.ikeethetbeter.nl

Mijn zoon doet hier ook aan op school. Voor de pauze in de ochtend krijgt hij elke dag fruit mee. Dit is ook door de school verplicht, op woensdag is er school fruit je kan je daar voor opgeven en betaal daar ik geloof een euro of 6 voor voor een heel jaar. Ik doe daar ook aan mee want op woensdag is mijn fruit op en haal ik nieuw op de markt :D

Lunchen doet hij tussen de middag bij mijn moeder die woont dicht bij school ik laat het dan aan haar over wat er op tafel komt en mijn moeder kennende is dit er verantwoord.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:43

Hier eten ze wat de pot schaft op de peuterspeelzaal. Dat kan dus een keer een margerita pizza zijn maar ook hartige soep, of een groente/zetmeel/vlees maaltijd ect....

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:54

Mijn twee oudste kinderen krijgen twee bekers drinken mee.
Een beker sap en een beker soja melk.
Boterhammen naar behoefte.
Een stuk fruit en een liga koek
Fruit snijd ik vaak al voor.
Omdat ze er anders te lang over doen en het niet op krijgen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:01

Nachtlampje schreef:
Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze?
Mijn zoon (5, groep 3) krijgt voor de kleine pauze op ma en di een peperkoek mee en op
wo, do en vr fruit. Dit is ook het beleid op school. Alle dagen fruit/groente mag sowieso ook.
Hij krijgt geen drinken mee. Als ze iets willen drinken dan mogen ze water. Hij blijft nooit over en tussen de middag eten wij thuis warm.

Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen? Ik vind het heel goed dat de school het aan 'regels' legt omdat ouders elkaar gaan 'aftroeven' lijkt het wel. Gewoon duidelijkheid.

Zijn er überhaupt eetafspraken op de school waar jouw kind heen gaat?
Ja, maar welke dat voor de middagpauze zijn weet ik niet omdat mijn kind daar nooit is.

Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?
De school moet duidelijk maken welk eten en drinken toegestaan is. Zoals ik hierboven al zeg, anders wordt het steeds gekker/duurder/zoeter.

Ik hoop ook een discussie te kunnen losmaken over het wel of niet verbieden van bepaalde etenswaren op school, de macht die een school hierin heeft en/of uitoefent en de last of juist het profijt wat jij en je kind(eren) hier van hebben.
!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:16

Onze meiden (6 en8) nemen voor in de ochtendpauze een zakje koekjes mee (smoeltjes). Op woensdag is het fruitdag op school en dan krijgen ze fruit mee.

Ze krijgen 2 bekers aanmaaksiroop mee ( lightversie). 1 voor de ochtendpauze en 1 voor de lunch. Voor de lunch krijgen ze 2 boterhammen mee. Vaak kiezen ze voor zoet beleg.

De school promoot gezonde traktaties maar accepteert ook snoep of chips oid.
Mijn kinderen mogen zelf kiezen wat ze trakteren. vaak is dat kaas en worst maar ze hebben ook wel caketjes of chips getrakteerd

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:24

Nachtlampje schreef:
Het valt me op dat meerder mensen wel als deel van de lunch dingen als knijpfruit of koekjes krijgen of meegeven. Bekend is dat kinderen minder gemotiveerd zijn om hun brood op te eten als er ook koekjes of ander lekkers inzit.
Welke gedachtegang zit hierachter? Dat ze in ieder geval genoeg binnenkrijgen, of dat het kind verwend moet worden? Dat het kind anders achterblijft op wat andere kinderen meekrijgen?

Ook de fristi/chocomel (en vaak ook andere sapdrankjes uit non-concentraat) viel mij op, zit hier ook een speciale reden achter voor de mensen die dit meegeven?

Superleuk dat jullie allemaal reageren! *\o/*

Knijpfruit en koek krijgen ze bij mij mee voor tijdens de kleine (fruitpauze), als aanvulling op het fruit of heel soms ter vervanging van (als net alles op is).
Bij de lunch doe ik wel eens een mueslireep, kaasje, worstje of tomaatje, puur als verwennerij. Bij ons op school wordt er op toegezien dat ze eerst de boterhammen eten en dan de extras.
Wat andere kinderen meenemen weet ik niet en maakt me niet uit. Ik ben degene die bepaalt wat ze eten.
Weet dat er kinderen zijn die complete wordtebroodjes, tosti's of frikandelbroodjes meekrijgen of zelfs gebracht krijgen. Dat doe ik dus niet. dat eten ze thuis maar.

De jongste drinkt het liefste chocomel dus dat krijgt hij automatisch in zijn beker.
De oudste is daar niet gek op en neemt tegenwoordig meestal ice-tea o.i.d. mee.
Melk vindt de jongste wel lekker maar alleen koud uit de koelkast, dus niet in een pakje.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:27

Kijk eens of je Jamies Food Revolution kunt vinden. Jamie Oliver gaat in o.a. de VS de strijd aan met slechte voeding op scholen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:47

Dankjewel voor de tip Tazzey, ga ik eens naar kijken. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:58

Mijn neefje van 5,5 (in groep 2) krijgt als hij niet overblijft een pakje liga of sultana oid mee, een stuk fruit en een beker ranja (verdund uiteraard) en/of pakje sap.
Als hij wel overblijft zitten daar nog 2-3 boterhammen bij met pasta, (smeer)worst of (smeer)kaas, maar net wat hij wil en wat er in huis is.
Hij kiest zelf vaak de 'gezondere' dingen als fruit en broodbeleg, ook thuis als hij mag kiezen is het vaak kip of vis met (wok)groenten en rijst oid en hij vind patatjes en aardappels niet lekker. :+
Op zijn school willen ze wel graag wat gezondere traktaties en ook dat de kinderen wat gezonder eten meenemen, een enkele keer wat ongezonds ipv fruit oid wordt echter wel door de vingers gezien.
Nu scheelt het wel dat mijn neefje gezonde dingen heel lekker vind en het pakje liga/sultana/whatever gaat vaak ongeopend weer mee naar huis.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:26

Als moeder van 2 zonen welke in België naar school gaan. De oudste is 8 jaar en zit in het 3de leerjaar (komt overeen met groep 5) en de jongste word in november 3 en zit in de eerste kleuterklas (België kent 3 kleuterklassen waar Nederland enkel groep 1 en 2 kent)

Hoe ga jij als ouder, oppas of leerkracht om met de voeding van je kind op school?

Bryan (de jongste) is in de ochtend een erg moeilijke eter, altijd al geweest en pas zijn eten en drinken op school daar vaak iets op aan. Raymon (de oudste) is een erg goede eter en krijgt vrijwel altijd het zelfde mee.
Voor de kleuters is er om 10 uur een drankmomentje. Heeft Bryan in de ochtend gegeten dan drinkt hij gewoon een drankje. Is het in de ochtend niet gelukt om hem deftig te laten eten dan is het vaak een knijpyoghurtje (soort breaker maar dan op kindermaat van platte kaas/kwark)... zit iets meer in dan enkel een drankje. Om 12.15 uur gaan de kleutertjes gezamelijk eten. Ik geef Bryan dan altijd 1 boterham, een drankje en een extratje mee in de vorm van een paar druifjes, wat aardbeitjes oid. Als ouder heb je op school de keuze om je kind evt. op te geven voor warme maaltijden. Voor de kleuters is dan een hoofdmaaltijd (maandelijks te bestellen).
Om 2 uur eten de kleuters nog een koekje of een fruitje en een drankje.
Op de woensdagen is er door de school om 10 uur naast een drankje altijd een stuk fruit voorzien.

Bij de oudste is het ongeveer het zelfde. Om 10 uur hebben ze een pauze waarin ze een koek/fruit en een drankje drinken. In de middag eten hun om 12.30 uur. Ook dan weer de keuze of je boterhammen van thuis meeneemt of warm wil eten op school (soep en een warme maaltijd). Om 14.15 hebben ook hun weer een pauze voor een koek/fruit. Ze krijgen dan ook vaak water oid van school.
Voor Raymon vraag ik altijd wat hij wil dat ik in zijn boekentas stop... Meestal is dat voor de 10 uur pauze enkel een drankje. Voor de middagpauze 2 boterhammen en een fruitje of babybell-kaasje oid en voor de 14 uur break een stuk fruit.

Ook voor de lagere school is er op woensdag fruit voorzien.

Mochten de kinderen meer willen drinken kunnen ze altijd water krijgen... Bij warm weer krijgen ze ook aanmaaklimonade vaak vanuit de school.

Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze?

Zie bovenstaande

Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen?

In sommige gevallen heel begrijpelijk, in andere gevallen heel krom. Dat een kleuterjuf niet blij is als een kindje op school aankomt met een eclair kan ik heel goed inkomen (een eclair is een soort langwerpig roomsoesje met banketbakkersroom en daarop een dikke laag chocolade, erg lekker maar een crime en gegarandeerd vieze handen en snoetjes). Zelfde dat er ouders afkomen met een halve bruidstaart als verjaardagstaart voor hun kind... Is gewoonweg niet praktisch....
Een koek met stukjes chocolade die dan niet mogen vind ik iets lastiger.... die zijn (zelf door kleuters) heel goed netjes te eten....

Zijn er überhaupt eetafspraken op de school waar jouw kind heen gaat?

Er zijn eetafspraken... al wordt er niet moeilijk over gedaan als je je er een keertje niet aan houd (zolang het binnen de grenzen valt)... Krijgt jou kind om 12 uur een zakje haribo en een zak chips mee gaat dat feestje niet door.... (zakken worden dan afgenomen en krijgen ze aan het eind van de dag terug mee naar huis... dat zijn dingen voor thuis...) gezond eten wordt wel gestimuleerd

Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?

Je moet je kind te eten geven wat dat jij als ouder goed voor ze vind... en gelukkig kom ik in gedachtegang daarin redelijk overeen met school... Wel ben ik blij dat de school er toezicht op houd en er dus niet broodjes frikandel, zakken chips ed promoot...

Nu heb ik wel 2 alleseters (eens de Bryan op gang is gekomen)... Afgelopen schooljaar wou de oudste absoluut geen chips of andere makkelijke traktatie uitdelen... Hij Stond erop dat het appels waren... Zo gezegd ook zo gedaan toen... Ninja-turtle-appels...

Afbeelding

Het valt me op dat meerder mensen wel als deel van de lunch dingen als knijpfruit of koekjes krijgen of meegeven. Bekend is dat kinderen minder gemotiveerd zijn om hun brood op te eten als er ook koekjes of ander lekkers inzit.
Welke gedachtegang zit hierachter? Dat ze in ieder geval genoeg binnenkrijgen, of dat het kind verwend moet worden? Dat het kind anders achterblijft op wat andere kinderen meekrijgen?

Ook de fristi/chocomel (en vaak ook andere sapdrankjes uit non-concentraat) viel mij op, zit hier ook een speciale reden achter voor de mensen die dit meegeven?

In de lunchbox vinden ze inderdaad een extratje... Bij de kleuters wordt er op toegezien dat ze eerst hun boterhammetje opeten en daarna krijgen ze hun extratje... vaak stimuleerd dat wel om echter ook de korstjes op te eten momenteel. Bçij de lagere school is het meer aan het kind zelf... Nu is Raymon een goede eter en is zijn brooddoos altijd wel leeg.

Beide krijgen 2 drankjes mee naar school... Vaak een Capri-Sonne en een chocomel/fristi.... Tot 2 jaar geleden gaf ik wel een drinkbus mee met melk oid maar het aantal natte boekentassen door lekkende of niet helemaal goed dichtgedraaide bekers was niet meer leuk... daarom aan de pakjes... Werkt makkelijk en tot nu toe geen last meer gehad van natte agenda's ed... Vooral vanuit pracktisch oogpunt dus overgegaan. Nu kan ik natuurlijk ook een flesje water meegeven oid maar heb dat een tijdje gedaan en merkte dat ze dan niet meer dronken of niet genoeg... Dan liever wat minder gezond maar wel vocht binnen dan gezond maar veel te weinig....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:33

Mijn oppaskind (ik pas 1 dag in de week op hem en zijn zusje van 1, breng en haal hem ook van school)
krijgt voor de kleine pauze een bakje fruit mee en onder de middag eet hij thuis een broodje.
Als we thuis eten moet hij eerst een broodje met mager beleg (kipfilet, filet american enz.) en daarna
wil hij altijd graag een broodje hagelslag of chocolade pasta. Als afsluiter nog een plakje volkoren
ontbijtkoek en een glas melk.

In de middag rond 15.00 krijgen beide kinderen nog een stuk fruit en limonade. Er is eigenlijk geen snoep
in huis. Soms geef ik zijn zusje een doosje rozijntjes of een lange vinger maar that's it :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:45

Bij mijn kinderen is dit nu het tweede jaar op school dat het verplicht fruit is de in fruitpauze. Het eerste kwartaal heeft de school hiervoor gezorgd, en nu geven de ouders zelf fruit mee. Vind dit erg prettig, want ook mijn kids wilde steeds minder vaak een stuk fruit mee, omdat ' iedereen' een liga mee had.

Dit jaar is het contineu rooster begonnen, dus hebben ze ook brood mee. Dat maken ze zelf klaar, en meestal doen ze er vlees of kaas op. De oudste wil er ook graag zoet op doen, maar wanneer hij ' sochtends al zoet heeft gehad, dan mag dit niet van mij. Daarnaast doe ik er vaak een extra stukje kaas/vlees of groente bij, zoals wat tomaatjes. Soms mogen ze een liga mee, maar dit is voor erbij, niet ipv de boterham.

Traktatie probeer ik zo gezond mogelijk te doen, vind het alleen zo jammer dat gezond meteen zo duur wordt. Laatst dacht ik een simpele traktatie te hebben: molenprikkertjes met daaraan een stukje kaas, coctailworst en druif. Voor 30 kinderen en 15 gewone sateprikker voor de leerkrachten, was ik alsnog bijna 18 euro kwijt..
School stimuleert het wel dat het een gezonde traktatie is, maar koek mag ook. Verpakt snoep gaat mee naar huis.

edit: ze krijgen een pakje en een beker melk mee, voor de fruitpauze en overblijf.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 22-09-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:08

Ik heb twee kinderen, één in de eerste kleuterklas en één in het eerste leerjaar (België).

Zij krijgen elke dag mee: een drinkfles water (voor de pauze in de voor- en namiddag), een stuk fruit (voor de voormiddag), boterhammen (voor ’s middags), een droge koek (voor de pauze in de namiddag), gedroogd fruit of noten ofzo (voor in de naschoolse opvang). Bij de boterhammen krijgen ze een drankje van school (van mij mogen ze enkel melk of chocomelk nemen) en in de naschoolse opvang krijgen ze ook nog water. Bij de boterhammen doe ik soms een hardgekookt eitje, enkele blokjes kaas, een klein worstje, een worteltje ofzo, maar dat is eerder uitzonderlijk. Op woensdag is het maar een halve dag school en dan krijgen ze enkel water mee want dan krijgen ze appeltjes van de school.

Bij ons op school zijn er 2 fruitdagen, op die dag moeten ze verplicht een stuk fruit eten. Op één van die twee dagen zorgt de school voor appels. Maar wij geven dus iedere dag fruit mee, niet enkel die dagen. Er wordt ook gevraagd geen frisdrank en snoep mee te geven, is nogal logisch ook lijkt me.

Traktaties zijn niet toegestaan.