Roken ... de afkeer ertegen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:04

Je kan iemand naar mening niet laten stoppen met roken. De enige manier om echt van het roken af te komen (als je verslaafd bent tenminste) is als je het zelf 100% wil en er echt een knop in je hoofd omgaat. Als mijn vriend zo zou lopen te 'zeiken' omdat ik rook, zou ik lekker alleen maar meer gaan roken. Maargoed dat ben ik dan weer :')

Verder inderdaad leef en laat leven, als hij wil roken is dat zijn keuze en dat is hem goed recht. Als jij hem daardoor geen kus wil geven of wat dan ook is dat jou ook goed recht.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:04

Ik herken je wel een beetje hoor. Ik ben ook heel erg anti-rook. Ik kan er ook heel slecht tegen en ik ruik het heel goed. Mijn vriend is ook een sporadische roker, en als hij eens 's morgens een sigaret heeft gerookt, kan ik 's avonds nog aan zijn vingers en gezicht ruiken dat hij eentje heeft opgestoken :+ .

Maar ik wist het toen ik met hem begon. En heel eerlijk, als hij echt een kettingroker was dan was ik er nooit iets mee begonnen. Omdat ik gewoon echt niet goed wordt van de hele tijd iemand te moeten vastpakken wiens kleren en lijf volledig naar sigaretten stinken. Dat ligt aan mij. Hij rookt maar sporadisch, en daar doe ik niet moeilijk over. Dat is zijn keuze. Hij hoeft me alleen niet te zoenen vlak na een sigaret :+ . En ik denk maar zo, hij heeft graag eens een sigaretje op een stressvolle dag, ik kan genieten van een lekker stuk chocolade. Hij komt dan ook niet bij mij staan om te vertellen of ik wel weet hoe slecht die suiker wel niet is. Zolang ik eens af en toe zondig, en hij ook, knijpen we allebei wel een oogje toe ;) .

Courses

Re: Roken ... de afkeer ertegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:05

Volgens mij leeft echt de helft van de mensen hier de OP niet goed, want er staat duidelijk in dat ik niet niet van plan ben hem te 'forceren om te stoppen'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:05

Waar ontstaan de ruzie's dan? Als je hem niet forceert, dan kan er toch ook geen ruzie ontstaan? :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:06

Courses schreef:
Volgens mij leeft echt de helft van de mensen hier de OP niet goed, want er staat duidelijk in dat ik niet niet van plan ben hem te 'forceren om te stoppen'.

Dan snap ik niet wat de vraag dan wel is..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:06

Dan snap ik het ook niet TS. Hij rookt, dit wist je en je vind t niks, ja dat kan. En dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:07

Er is maar 1 manier: zet je er overheen. Of niet, maar dan heb je daar alleen jezelf mee denk ik, want vriendlief kan het dus niet genoeg schelen om te stoppen en meer kan ie niet doen.

Ik herken het wel hoor. Mijn vriend rookt ook (en veel) eet ongezond en sport niet. Zelf ben ik geen sportwonder maar ik zorg wel goed voor mezelf en kan het moeilijk verkroppen dat hij zo ongezond leeft. Gelukkig wonen we niet samen.

Tja.. wat doe je eraan: niks. Hij wilt niet stoppen om welke reden dan ook, dus dan moet ie het zelf maar weten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:09

Op het punt dat ik 't idee hebt dat 'ie niet in ziet waarom ik er zoveel moeite mee heb. Daarom wil ik graag weten hoe andere mensen dit doen, wat hun ervaringen hiermee zijn. Ik vraag niet om reactie's als 'Accepteer het gewoon' want anders had ik deze vraag niet. Ik zit hier persoonlijk echt mee en dan komen mensen met dingen aan dat ik het maar moet accepteren, ik het wist. Ja, prima en amen maar moet ik dan me er maar bij neer leggen en mij maar aanpassen daarin zonder enige vorm van moeite ermee te hebben? Sommige mensen zullen dat misschien doen ja, dat is hun eigen keuze.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:10

Amaris schreef:
Er is maar 1 manier: zet je er overheen. Of niet, maar dan heb je daar alleen jezelf mee denk ik, want vriendlief kan het dus niet genoeg schelen om te stoppen en meer kan ie niet doen.

Ik herken het wel hoor. Mijn vriend rookt ook (en veel) eet ongezond en sport niet. Zelf ben ik geen sportwonder maar ik zorg wel goed voor mezelf en kan het moeilijk verkroppen dat hij zo ongezond leeft. Gelukkig wonen we niet samen.

Tja.. wat doe je eraan: niks. Hij wilt niet stoppen om welke reden dan ook, dus dan moet ie het zelf maar weten.

Maar hoe zie je dat straks dan, op langere termijn als samen wonen bijvoorbeeld wel ter sprake gaat komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:13

Courses schreef:
Op het punt dat ik 't idee hebt dat 'ie niet in ziet waarom ik er zoveel moeite mee heb. Daarom wil ik graag weten hoe andere mensen dit doen, wat hun ervaringen hiermee zijn. Ik vraag niet om reactie's als 'Accepteer het gewoon' want anders had ik deze vraag niet. Ik zit hier persoonlijk echt mee en dan komen mensen met dingen aan dat ik het maar moet accepteren, ik het wist. Ja, prima en amen maar moet ik dan me er maar bij neer leggen en mij maar aanpassen daarin zonder enige vorm van moeite ermee te hebben? Sommige mensen zullen dat misschien doen ja, dat is hun eigen keuze.

Je mag er moeite mee hebben, je mag ook zeggen dat je er moeite mee hebt, maar na één keer weet ie dat wel, 10x is gewoon zeuren en passief dwingen te stoppen. Logisch dat ie dan boos wordt. Stel dat hij elke keer zegt dat paardrijden gevaarlijk is en hoeveel moeite hij er wel niet mee heeft dat jij op een paard kruipt en allerhande gevaren op gaat noemen elke keer weer over paardrijden.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:16

Ik snap niet helemaal wat voor antwoorden je zoekt? :)

Ik ben net zoals jij. Ik vind roken echt enorm goor en eerlijk gezegd: ik zou wel zo ver gaan om te zeggen dat het een dealbreaker is qua relaties. Mooi niet dat ik ooit een relatie zou willen met iemand die continu naar sigaretten stinkt, bah :+ Mijn vriend die weet dus ook dat als hij ooit weer begint met roken (was al gestopt vóór hij mij kende) er een goeie kans is dat het over is. Niet om naar te doen tegen hem of omdat ik zijn keuzevrijheid wil beperken, maar puur omdat ik het zo goor vind. Hij vind het gelukkig niet erg, hij was al net gestopt en voor hem is het een des te betere motivatie om er af te blijven :))

Maar als je wel deze jongen als je vriend wil houden en hij wil niet stoppen met roken (en dat is zijn goed recht), dan moet je het toch accepteren. Probeer bij jezelf te achterhalen wat je het grootste probleem vindt aan zijn roken en kijk of je met zijn tweeën misschien een compromis kan sluiten om het voor jou ook acceptabel/vol te houden te maken.

Bijvoorbeeld: is het probleem dat al jouw spullen naar rook gaan stinken? Vraag hem of hij voortaan bij jou thuis buiten wil roken. Is het probleem dat al zijn zoenen naar een sigaret smaken (bleh :+): vraag 'm of 'ie wat regelmatiger een kauwgompje eet. Etc. Als je dat zo brengt dat jij echt je best aan het doen bent om het roken te kunnen accepteren, maar daarbij wat hulp van zijn kant nodig hebt, dan wil 'ie dat vast wel voor je doen :)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:17

tja ik zit er ook mee dat mijn vriend soms eens een joint opsteekt, maar goed we hebben afgesproken dat het niet in mijn buurt gebeurt, niet in de buurt van onze dochter en niet als die moet auto rijden , wanneer die het wel doet ? ik heb werkelijk geen idee haha ,

we roken allebei , maar wel alleen buiten , binnen met een kindje en dieren vind ik dus not done , maar goed,

je kan iemand zijn gewoontes niet veranderen , hoe graag je het ook wil , geloof mij een meer anti drugs dan mij kan je niet vinden, ik ben woedend geworden,verdrietig , machteloos alles, niks niks helpt, hij heeft get soms nodig om even rustig te worden zijn jeugd was ronduit gezegd K*t en in zijn dagelijks leven nu is die enorm druk , en ja ik vind persoonlijk niet dat ik hem het af kan nemen of ontzeggen ,ik heb er geen last van weet waarom die het doet , en ja ik zal zelf never dat aanraken ,maar het is zijn keus,

leven en laten leven denk ik maar,ik snap jou ook , maar echt hoe meer jij dingen gaat proberen tegen te doen , hoe meer hij zich er bewust pf onbewust tegen gaat verzetten

Anoniem

Courses schreef:

Moeite mee hebben is natuurlijk logisch, maar net als dat hij niet inziet waarom jij er zoveel moeite hebt met zijn roken, zal hij zoiets hebben van 'mens, stel je niet aan' en zal hij waarschijnlijk niet inzien waar je zo'n punt van maakt.

Als je hier persoonlijk echt mee zit, maar je wilt hem niet opleggen om te stoppen met roken, vraag ik me oprecht af in hoeverre dit een 'gezonde relatie' dan gaat worden en blijven hoor. Je wil hem niets opleggen maar eigenlijk wil je wel dat ie stopt, want jij hebt er een afkeer tegen. Prima, kan ik me helemaal wat bij voorstellen, ik vind het ook niet fijn dat m'n vriend af en toe een sigaar rookt omdat het gewoon meurt als de pest, maar wij zijn op het punt dat we daar een 'compromis' in hebben gesloten; hij rookt die sigaar alleen buiten, dus inmiddels is dat nog maar 1x in de 2 maanden oid.. Echt bij een 'leuke gelegenheid' wat dat aangaat.

Verder snap ik namelijk niet echt wat bokkers je nu voor advies moeten geven, behalve 'build a bridge and get over it' of 'zoek een nieuwe vriend'. Want je wist dit van tevoren, en het is nu al een groot struikelblok; hoe wil je dat doen als je samen woont met 'm?

Yv_

Courses schreef:
Ja, prima en amen maar moet ik dan me er maar bij neer leggen en mij maar aanpassen daarin zonder enige vorm van moeite ermee te hebben? Sommige mensen zullen dat misschien doen ja, dat is hun eigen keuze.

Ja, of je moet dagelijks in een ruzie willen zitten :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:18

Ik ben t wel met ayasha eens, hij weet dat je t niet fijn vind verder kan je er niks aan doen. Hij is oud en wijs genoeg neem ik aan om zelf die keuze te maken?
En inderdaad, hoe zou jij t vinden als hij elke dag zeurde of niet vrolijk naar je keek of ergerde als jij ging paardrijden? Dit heeft ook risico's...

Ieder huisje heb zijn kruisje zeggen we hier altijd, ieder persoon heeft wel wat. De 1 rookt, de ander drinkt in de avond graag een glaasje bier of wijn, de ander speelt op de pc spelletjes etc. Zoiets kan je weinig aan doen. Ja als je samen gaat wonen kan je overeen komen hier niet roken en in die kamer doe je maar, of buiten roken etc maar moet je ook beide over eens zijn. Samen ga je dan naar een huis kijken en woon je ook dan samen in, en wat TE5 zegt. Misschien accepteren dat hij rookt maar dat hij er rekening mee kan houden door kauwgom te nemen of tanden te poetsen etc.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:19

Ik zou echt niet goed worden als mijn partner ging zeuren en drammen over het feit dat ik rook. Je neemt me zoals ik ben of je doet het niet. Ik denk dat je 2 keuzes hebt. Accepteren of vertrekken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:19

Ik woon samen met mijn (inmiddels niet meer) rokende vriend.

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt dat hij rookte. Ik ben wel altijd duidelijk geweest dat ik het niks vond. Binnen roken werd dan ook snel niet meer gedaan (ik ben bij hem ingetrokken).

Hij bouwde voor zichzelf buiten een lekkere overdekte zithoek en ging braaf buiten roken. Prima. Natuurlijk vond ik het nog steeds niet leuk dat hij rookte, maar zolang hij het buiten uit mijn buurt doet, prima.

Wat ik echter wel weigerde te doen:
*sigaretten voor hem kopen. zijn verslaving, zijn geld en moeite. Natuurlijk wil ik voor hem broodbeleg meenemen maar ik weiger in een andere rij extra te gaan staan omdat hij verslaafd is.
*hem waarschuwen wanneer zijn programma weer begint. Gaat hij roken in de reclame: zijn probleem als hij daarmee iets mist.
*kus geven als hij net gerookt had. volgens mij is hier geen uitleg bij nodig.
*dichter dan 3meter bij hem in de buurt staan als hij rookt. Als we een dagje weg zijn is het zijn probleem dat hij rookt, dat hoef ik niet in te ademen.

Uiteindelijk is hij er zelf over begonnen waarom ik dit allemaal niet wilde en wat ik nou daadwerkelijk het probleem vond (duh, het stinkt, kost belachelijk veel geld en tijd en het is zeer ongezond) en dit heb ik netjes uitgelegd.

Inmiddels is hij 3 weken gestopt. Zeer trots op hem :o

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:21

Courses schreef:

Jij kan het alleen zelf accepteren. Je zegt dat je er echt mee zit, maar op welke manier kunnen wij dit dan makkelijker voor je maken? Tis toch iets waar jullie zelf samen uit moet komen.

Je zou hoogstens nog een keer met hem kunnen praten, maar ik kan ook wel begrijpen dat hij daar misschien juist geirriteerd van raakt. Je zegt dat je je heel erg onbegrepen voelt, maar denk je er ook wel eens over na hoe hij zich voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:23

Ik denk dat hij echt wel weet wat de bezwaren tegen roken zijn hoor, die hoef jij hem echt niet dagelijks te vertellen.
Dat jij het vervelend vind dat hij rookt, snapt hij ook wel, maar je moet echt goed begrijpen dat roken een zware verslaving is.

Ondanks dat je weet dat het slecht voor je is, hunker je toch naar die sigaret.
Krijg je die niet, dan krijg je lichamelijke klachten, geestelijke klachten en je humeur... oh boy, laten we het daar maar niet over hebben!

Dus zolang hij niet zelf 100% wil stoppen, zit er voor jou echt niks anders op dan je mond te houden.
Je hoeft het niet te accepteren en je mag het best op een rustige manier met hem bespreken, maar dat hoeft niet elke dag of zelfs elke week.

Je kunt hier helaas niks aan doen tot hij er iets aan wil doen.
Het enige wat je kunt veranderen is je eigen gedrag. Het accepteren is heel bewust er voor KIEZEN om niks te zeggen, niet met je ogen te rollen, etc.
Elke keer weer, net zo lang tot het automatisme wordt en je zijn sigaret daadwerkelijk niet meer irritant vind.

Waarschijnlijk staat hij veel meer open voor een goed gesprek over roken wanneer jij hem niet dagelijks "lasting valt" met je bezwaren.
Voor jullie beiden een veel fijnere situatie lijkt me!

Succes!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:24

Mioux schreef:
pinto_1 schreef:
Kun je geen compromis maken, bijv. dat hij alleen buitenshuis rookt?

Als t haar huis is wel :) als t van de ouders is of 1 ervan of zijn huis of zijn ouders,kan je dit niet vragen :)

Ik vind het eigenlijk vanzelfsprekend dat je bij iemand anders thuis niet binnen rookt, tenzij ze er echt om vragen (meeroken etc)
Dat is gewoon standaard beleefdheid :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:27

Dat zeg ik :) als t een ander zijn huis is, maar als hij bij zijn ouders in huis is of zijn eigen huis waar zij ook komt, en hij mag gewoon roken, kan zij niet zeggen je rookt maar buiten :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:28

Mioux schreef:
Dat zeg ik :) als t een ander zijn huis is, maar als hij bij zijn ouders in huis is of zijn eigen huis waar zij ook komt, en hij mag gewoon roken, kan zij niet zeggen je rookt maar buiten :)

Haha, sorry, ik had het verkeerd gelezen (ouders van TS ) :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:28

Courses schreef:
Amaris schreef:

Maar hoe zie je dat straks dan, op langere termijn als samen wonen bijvoorbeeld wel ter sprake gaat komen?

Goeie vraag.
Dan gaat het verder zoals nu qua roken. Hij steekt op wat ie wilt, maar doet dat buiten of bij de afzuigkap. Ik heb daar praktisch gezien verder ook geen last van. Het is een andere manier van leven, maar ik kan me daar wel overheen zetten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:30

Oliiviia schreef:
Mioux schreef:

Haha, sorry, ik had het verkeerd gelezen (ouders van TS ) :+

hah geeft niet :) Kijk als bij jullie thuis geldt hier niet roken, ja dan moet vriendlief dat accepteren of naar buiten rennen :) maar bedoel dus van als zij bij hem of zijn ouders is en daar mag t wel, ja dan kan je weinig zeggen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:30

Ik ben bang dat je hier niet zo veel mee kan. Dat je er moeite mee hebt begrijp ik, maar toch zal je moeten proberen je er overheen te zetten.
Dat je er een keer een geprek over voert is prima, maar laat hem in zijn waarde met zijn uitspraken. Daarnaast moet je ook niet eens in de zoveel tijd een geprek daarover willen hebben.

Je zoekt niet naar tips om hem te laten stoppen, heel goed van je. Maar begrijp dat als je toch iedere keer weer een gesprek aanknoopt met hem hierover, je het tegenovergestelde bereikt. Ik ben zelf roker, en ik kan je vertellen dat het heel vervelend is, en ik zelfs afkeer krijg tegen die mensen.
Stel je voor dat jij heel graag gummybeertjes eet, dat doe je de hele dag door zo af en toe. Je vriend maakt daar een big deal van en probeert iedere keer met je te praten daarover en argumenten aan te halen waarom je beter geen gummybeertjes kan eten. Daar wordt je spuugzat van.

Belangrijkste is de liefde voor elkaar en ik zou er niet zo over in zitten als ik jou was. Hij stopt vanzelf hopelijk een keer uit zichzelf, en de kans dat dat gebeurd is vele malen groter als hij gewoon mag roken zonder gezeur oid.