xNathaliee schreef:xNathaliee schreef:Dus als de belastingdienst dit niet als inkomen ziet (of althans ik dit niet hoef op te geven als inkomen) dan ziet DUO het ook niet als inkomen en telt die lening dus ook niet mee in het bedrag wat ik maximaal mag bijverdienen.
Dus even zwart/wit > ik zal volgend jaar 7000 euro lenen en mag 13.000 euro bijverdienen. Als ik dus onder de 20.000 euro grens zit hoef ik niks aan DUO/de belastingdienst terug te betalen?
Ik ben jurist dus het is nooit zwart-wit bij mij
. In grote lijnen heb je inderdaad gelijk. De nuances:DUO kijkt naar het verzamelinkomen, dat is inderdaad je inkomen voor de Belastingdienst. Als je verzamelinkomen (Box 1, 2 en 3 tezamen) minder is dan 13.000 euro (bruto dus), dan hoef je geen studiefinanciering terug te betalen aan DUO. Of je de Belastingdienst iets moet betalen, is weer een andere vraag. Je inkomen is belast, maar als het goed is wordt er voldoende loonbelasting ingehouden.
de rente die je erover betaald is minimaal en je mag er 15 jaar over doen om het terug te betalen. Wát je moet terugbetalen is ook nog eens inkomensafhankelijk dus in die zin leen ik liever een jaartje maximaal om zo een spaarpotje op te bouwen. Ik ga in februari mijn eindonderzoek bij mijn stagebedrijf doen en nu kan ik dat onderzoek met werken combineren. Gezien zo'n onderzoek ook veel tijd (en stress) gaat kosten wil ik dus niet full-time daar aan de slag. Ik wil zo'n 2 à 3 dagen per week werken en tevens aan mijn onderzoek werken dus daar kan ik dan een mooie balans in maken.
Maar hier loop je pas tegenaan als je kwijtschelding wilt aanvragen, dus dat is wat vergezocht en misschien niet voor jou van toepassing. Zal wellicht ook per gemeente anders zijn.