"Grootouders moeten niet opvoeden, alleen maar genieten"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:48

8nnemiek schreef:
Ik kan me van mijn opa en oma ook alleen maar herinneren dat er daar erg weinig regels waren. Daarom was het ook zo leuk om naar opa en oma te gaan :Y)

Volgens mij is het plezier hebben bij opa en oma niet per sé gerelateerd aan het hanteren van weinig regels. Mijn opa en oma waren net zo streng als mijn ouders, maar wat kijk ik met warme gevoelens en herinneringen terug op alle momenten met mijn opa en oma. Het gaat in mijn ogen vooral om liefde.

TS, ik knipperde even met mijn ogen toen ik je bericht las. Vooral dat ze je dan zo voor het blok zetten. Ik sluit mij helemaal aan bij de anderen: jouw huis, jouw regels. Maar overigens vind ik ook dat ook bij hen thuis er grenzen zijn aan het 'verwennen' en je daar open over moet kunnen communiceren en over kunnen praten met je (schoon)ouders. Maar goed, misschien ben ik ouderwets...
Mijn ouders gaan twee dagen oppassen op onze kleine, straks. Mijn moeder is denk ik zelfs nog strenger dan wij zullen zijn. En wij hebben soms andere visies. Maar daar kan altijd over gesproken worden. En zij doen het natuurlijk op hun eigen manier, maar ze zijn in ieder geval bereid naar ons te luisteren en andersom is dat net zo. En dat vind ik ook wel belangrijk. Mijn ouders willen ons graag uithelpen door op te passen, maar dat betekent wel bv dat wij graag structuur willen voor ons kind. Net als dat je dat op een kinderdagverblijf aangeeft en wenst dat ze zich daar aan houden. Juist voor de rust, regelmaat en structuur van je kind.

Maar goed, nu draaf ik door over oppassen. Maar al helemaal met een bezoek vind ik dat ze zich aan jouw regels moeten houden. Zij zijn tenslotte toch ook op bezoek bij jou? Wat als jij daar opeens de lampen van het plafond trok? Ik vind het gewoon asociaal gedrag en disrespectvol naar jou toe dat ze er zo mee omgaan als jij er iets van zegt. Zoals Kally ook schrijft: 'verwennen op gepaste wijze'.

Het idee dat opa's en oma's er per definitie zijn om te verwennen vind ik sowieso erg overtrokken. Echt een typisch welvaarts-ding denk ik.

Riddershow

Re: "Grootouders moeten niet opvoeden, alleen maar genieten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:54

Overigens had ik ook een strenge opa en oma en een verwen opa en oma. Maar naar beide ging ik met plezier hoor! En dat ik verwend werd wilde niet zeggen dat er geen regels waren. Ook daar moest opgeruimd worden en bleef je aan tafel tijdens eten…

Voor het blok zetten vind ik not-done en zou ik ook zo mijn mening over hebben....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:02

Bij ons is dat ook eens ter discussie geweest. Is een tijd een bom geweest maar nu passen ze zich wel aan. Want de kleinkinderen willen ze toch wel zien. Anders zou die de dupe zijn van het hele spul.

Dat is toen ook zeker mijn beweeg reden geweest dat toen mijn schoonouders speciaal zelfs wilde verhuizen voor de kinderen zodat ze op konden passen dat ik daar direct een stokje voor gestoken heb. Is me niet in dank afgenomen. Maar daar zat een grens.

Want als er dan iets is en je kan het niet gewoon bespreken met elkaar staat dat in de weg en werkt dus voor geen meter.

Het is jullie kind, mag je dan ook bepalen hoe jou kind opgevoed wordt? Zeker in je eigen huis. Wij hebben toen het voorbeeld aangehaald wat zou jij er van vinden als jou moeder/vader zich constant zo gedragen had met het opvoeden van mij??? Dan gaan ze wel denken.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:14

janouk schreef:
Daarom is het zo leuk als Opa en Oma komen. Even de teugels laten vieren en lekker spelen.
Jouw ouders hebben jou ook groot gebracht, dus het zal heus wel goed komen. En kinderen leren heel snel bij wie wel wat mag en bij wie niet.
Ik vind het zalig als mijn zoon het naar zijn zin heeft met Oma. Gelukkig maar.
Het leven is al serieus genoeg. En dan ruim je het s avond op, zo erg is dat toch niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens :)
Hoevaak komen Opa en Oma? Als ze een paar keer per week komen, zou ik idd ook voorstellen om niet altijd bij jou thuis af te spreken, maar om dan daarheen te gaan.
En zijn er spullen bij jou thuis onherstelbaar gesloopt? Als dat zo is, mede door toedoen van Opa en/of Oma, is t natuurlijk wel zo netjes dat zij er ook voor opdraaien.

Als je heel eerlijk bent, denk je dat je kind er last van heeft, of juist plezier?

De opmerkingen van dat ze zich maar aan jouw regels moeten aanpassen anders hoeven ze niet meer te komen, vind ik veelste ver gaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:25

Ik had wel een verwen opa en oma en ik heb er nu nog steeds hele fijne herinneringen aan. Natuurlijk mocht ik niks slopen maar ik werd echt verwend, drie bisquitjes bij de thee en als ik nog een kopje nam weer drie en oma bakte altijdappeltaart met extra dikke korst voor mij omdat ik dat zo lekker vond.
In het weekeinde logeren en dan zondagmorgen tussenin en ging mijn opa verhalen vertellen.
Dat zijn dingen die thuis niet gebeurden maar waar ik nu ongeveer 45 jaar later nog een glimlach.op mijn gezicht van krijg. Natuurlijk moeten ze bij TS thuis zich aan haar regels houden maar dat mij oudrrs mijn kinderen verwenden heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:25

Belmera schreef:
Als je heel eerlijk bent, denk je dat je kind er last van heeft, of juist plezier?

De opmerkingen van dat ze zich maar aan jouw regels moeten aanpassen anders hoeven ze niet meer te komen, vind ik veelste ver gaan.

Houd toch op zeg, een kind heeft toch net zoveel plezier als het niet op de lampenkappen mag drummen en op een papiertje moet tekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:36

En prima dat het kind plezier heeft, maar als ouder moet je het ook naar je zin hebben in je eigen huis :)

Plezier van (vader en) moeder is echt niet ondergeschikt aan dat van een snotneus en een respectloze opa en oma. Zo ga je niet met elkaar om :n

Een beetje de regels gaan lopen bepalen in andermans huis, dat kan echt niet.

Nouja proberen kan altijd natuurlijk als je zo in elkaar zit, en als de bewoners je ermee weg laten komen.... maar daar zit hem nu juist de clou: duidelijke regels stellen :)

Er zijn bepaalde dingen die je gewoon niet accepteert in je huis en de mensen die zich daar niet aan wensen te houden die kunnen gewoon vertrekken, wie het ook zijn :j

Het gaat juist veels te ver als "bezoek" de regels een beetje gaat lopen bepalen :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:44

Jouw regels, jouw huis maar vooral Jouw kind!

Kind kan zich prima amuseren zonder dingen te vernielen. En als opa en oma dat bij hen thuis geen probleem vinden om dan de zooi op te ruimen is wellicht iets anders. Maar niet in jouw huis als jij dat niet op prijs steld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:46

Hangt er van af.. Als opa en oma op jouw kind moeten passen vind ik niet dat je kunt verwachten dat ze alles precies volgens jouw regels doen. Wanneer opa en oma bij jou thuis op visite komen mag je er best wat van zeggen.

Ik ken ouders waar opa en oma goed genoeg en makkelijk zijn als oppas een vaste dag in de week maar wel klagen over kleine dingen die ze anders doen. Tsja, dan moet je maar voor je eigen kinderen zorgen toch als anderen het niet goed genoeg doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:49

Oppassen is wel weer iets heel anders vind ik.

Dan kun je hopen dat ze alles zo ongeveer doen zoals je wilt.

Doen ze dat niet dan kun je er over praten in de hoop dat ze het toch willen (en gaan!) doen op een manier waar je vrede mee kan hebben.

Willen ze dat niet dan is het aan jezelf of je ze nog laat oppassen (en het dus toch maar accepteert) of dat je vriendelijk bedankt en een andere oplossing zoekt.

Maar ook daar is het weer aan jezelf waar je de grens stelt: laat je over je heen lopen en accepteer je het, of zeg je: dit zijn de belangrijkste regels en als je je daar niet aan houdt dan kun je maar beter niet meer komen.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:55

Hier in huis mijn regels.

Zou wat zijn als opa en oma op visite komen en er dan ineens andere regels zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:56

Als wij BIJ opa en oma waren was het altijd lol en verwend worden.
Wanneer opa en oma bij ons waren was het gewoon zoals thuis, maar dan leuk spelen met opa en oma.
Als mama niet keek een extra schepje suiker in de thee (ohhh wat was dat lekker!) en een extra kaakje.

Maar huis afbreken? dat werd echt niet geaccepteerd. Er zijn grenzen, en daar gaan jouw ouders nu overheen. Prima als ze zo willen "ravotten" en "raar doen" maar dan wel in hun huis.
Of als jij er niet bij bent en zij alle zooi opruimen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:02

Oei hier zou ik ook niet blij mee zijn!!! Zolang het in mijn huis is gelden mijn regels, al komt de koning op bezoek. Ga ik bij mijn ouders op bezoek met mijn kinderen, dan gelden daar de regels van opa en oma. Alleen zijn er ook bepaalde gedragsregels waarvan ik wil dat mijn kinderen zich daar ook aan houden als ik ergens anders met ze ben.
Gelukkig zitten wij met zijn alleen op één lijn en weten mijn ouders wat ik wel en niet goed vind. Eigenlijk hanteren we dus dezelfde regels. Als ik erbij ben vragen mijn ouders meestal eerst aan mij of ze bijv. nog een koekje mogen of een snoepje. Maar ik maak er ook geen drama van als ze dat wel krijgen terwijl ik het zelf eigenlijk niet had gegeven.

Ik vind wel dat de grootouders niet op horen en niet op hoeven te voeden. Dat vind ik de taak van de ouders. Maar het is wel fijn dat grootouders de regels van de ouders respecteren en die ook meenemen in hun regels.
Ik vind het zelf geen probleem als ze een dag naar opa en oma gaan en daar wat meer mogen dan thuis. Daar zijn het opa en oma voor. Maar er zijn wel grenzen natuurlijk. In jouw geval zou ik daar absoluut niet blij mee zijn.
Het zou gezellig moeten zijn als je ouders op visite komen. Nu wordt het iets waar je bij voorbaat tegenop gaat zien en dat is zonde.

Ik zou het even wat laten zakken en dan toch het gesprek aangaan. Zij hoeven het niet altijd met je eens te zijn, maar ze hebben wel je regels te accepteren en zich daarbij neer te leggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:07

pff als we het zo gaan spelen is het heel simpel: Dan komen opa en oma alleen onder toezicht van mama...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:08

nynke55 schreef:
Heel simpel, neem je dochter mee naar opa en oma, dan mag ze zich daar uitleven met lampekappen en duur servies..

Mijn eerste gedachte! Echt niet hoor, jeetje, je blijft aan de gang! Wat ze bij opa en oma uitvreten, daar zijn opa en oma bij, maar bij ons thuis mijn eigen regels hoor! (gelukkig komen die grotendeels overeen, dus geen discussies in deze), maar opa en oma gaan hierin te ver!

Ook opa en oma kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de opvoeding, en dat mag best een beetje losjes, maar dit lijkt me op geen enkele wijze van toegevoegde waarde -O-

Ik zou zeggen, kind onder de arm, lekker vaak bij opa en oma komen schilderen, eens kijken hoe leuk ze dat nog vinden :D . Alhoewel ik niet zeker weet of je daar uiteindelijk een leuker kind van krijgt trouwens...

Maar ben nou stiekem wel benieuwd of jij zelf nu ook in de lampen hing toen je klein was :')

Edit: ik vind dat er een groot verschil zit tussen verwennen (extra koekjes) en geen grenzen bepalen. Ik denk dat de oma's met de extra koekjes er ook niet mee konden lachen als je de natgesopte biscuitjes in de vloerbedekking smeerde :Y)
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 15-09-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:10

Verschrikkelijk! Dit vind ik erg respectloos naar jou toe.

Het is jouw kind en huis en dus gelden jouw regels.

En anders breng je het kind toch bij hun eigen thuis, mogen ze lekker in hun eigen huis kliederen.
Kunnen ze zelf hun eigen rotzooi opruimen, want ze vinden het niet erg he, zo lekker makkelijk praten als het in jouw huis gebeurt.

Ze hebben jouw regels maar te respecteren, dat jij als kind van alles mochten bij jouw ouders is niet jouw probleem, want dat wilden ze zelf.

Als het mijn eigen ouders waren geweest die zoiets bij mij flikten, was het direct klaar geweest hoor.
Oppassen volgens hun regels, prima maar dan wel bij hun eigen huis en anders houdt het op.

Heel simpel, want het is mijn kind en ik bepaal zelf wat ik goed vind of niet.
Daar ben ik heel duidelijk in en hebben ze maar te accepteren van hoe ik het kind opvoed.

(niet dat ik kinderen heb en ze wil hoor, maar dat is wat ik zou doen als het mij overkwam)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:40

Goof schreef:
Belmera schreef:

Houd toch op zeg, een kind heeft toch net zoveel plezier als het niet op de lampenkappen mag drummen en op een papiertje moet tekenen.

Ik lees nergens iets over drummen op lampenkappen en tekenen op iets anders dan papier hoor!
Volgens mij heeft opa het kind gewoon opgepakt, kinderen vinden het hartstikke leuk als ze groter zijn en het plafond of in dit geval de hanglamp kunnen aanraken. Kinderen kennen hun kracht nog niet zo goed, dus ik denk dat het kindje niet met opzet tegen de lamp heeft lopen slaan hoor, maar gewoon even wilde aantikken om te laten zien hoe groot ze was. Heel onschuldig. Deden wij vroeger ook bij mijn oma, die hadden zo'n leuke lamp met kristallen eraan :D
En het tekenen op papier; volgens mij ging het erom dat het kind een plastic place-mat oid onder het tekenpapier had liggen, zodat er geen potloodstreep op de tafel zou komen als het uitschiet. Als zo'n kind vervolgens even het velletje papier oppakt en op een andere plek wil gaan tekenen, en die place-mat vergeet.. In dat geval zou ik het wel erg overdreven vinden om er zo'n drama van te maken.
Elk verhaal heeft twee kanten.
Ik vind dat jullie allemaal érg aanvallend reageren richting die ouders zeg. De oudere generatie heeft heel wat meer ervaring met het opvoeden van kinderen dan wij, ik denk dat daar best eens naar geluisterd mag worden. TS, als je ouders zeggen dat jij dit soort dingen vroeger ook deed, dat zullen ze niet uit hun duim staan te zuigen. In plaats van het tegen te spreken kun je ze ook vragen hoe ze er mee om gingen en welke trucjes ze hadden om je stil te krijgen ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:44

Rapperijder schreef:
Mijn vader tilt haar zelfs op zodat ze tegen de lampenkappen kan slaan als ze dat vraagt. Wil ze verven of kleuren? Dat mag altijd, waar ze maar wil, ook naast het plastic zeil.

8nnemiek schreef:
Goof schreef:

Ik lees nergens iets over drummen op lampenkappen en tekenen op iets anders dan papier hoor!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:46

8nnemiek, dat haar ouders haar zo opgevoed hebben betekent het toch niet dat TS het ook zo moet doen? Ook al hebben haar ouders daar ervaring mee.
Natuurlijk heeft een verhaal twee kanten, maar zeggen dat je dan niet meer langskomt als je je aan de regels thuis moet houden vind ik nogal een statement en eerlijk gezegd ook vreselijk kinderachtig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:49

Opa en oma fijn laten oppassen in hun eigen huis :)

Bij ons is de afspraak; regels van het huis gelden. Dat bij mijn zus alles mag, wil niet zeggen dat wij het tolereren dat de kinderen aan de radiotorbuizen hangen en bij opa en oma is het nog weer wat strenger. Óók als de ouders er gewoon bij zijn; je past je maar aan aan de huisregels. Dus als de ouders geen 'nee' durven te zeggen, doen wij het wel :+
(En er valt best wat te regelen in overleg :j )

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:55

Laat ze lekker hun eigen muren onderkliederen. Zou ik ook niet willen hoor.

Hier is het de gewoonte om een ander kind in de familie op een leuke manier consequent te behandelen. Doen mijn ouders ook bij de kleinkinderen... alsof het de eigen kinderen zijn :))
Dat lijkt me juist heel logisch allemaal maar van jou verhaal sta ik echt te kijken.
Misschien eens op een normale manier met je ouders erop terugkomen en ze gewoon voor het blok zetten
Het is en blijft jouw huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:28

Annemiek: normaal ben ik het aardig met je eens maar hier vind ik het "een beetje luisteren naar de ervaring van de oudere generatie" echt totaal niet van toepassing hoor :=

Dat is leuk in situaties waarin de oudere generatie verstandiger bezig is, maar niet als ze zich zo ontzettend respectloos opstellen.

Ze hebben de hele normale regels van een moeder niet onderuit te halen in haar eigen huis, ze schofferen hun dochter hiermee gewoon waar haar kind bij is.

Als je bij iemand op bezoek bent hoef je het niet met de huisregels eens te zijn, maar je hebt ze wel te accepteren en respecteren. En niet zelf bepalen dat regels onzin zijn en dingen doen in andermans huis die die niet wil, en bovendien nog eens een kind aanmoedigen om dingen te doen waarvan het weet dat het niet mag, en dat kind aanmoedigen gewoon de regels te negeren waar moeders bij staat notabene :x

Lekker het gezag van moeder ondermijnen en kind aanleren dat ze niet naar moeder hoeft te luisteren, dat kan ècht niet.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:50

Dit zijn nu het typische voorbeeld opa en oma die het kind nu alles toestaan en later gaan zeuren als ze het kind niet onder controle hebben als ze een dagje uit gaan of dergelijke. Je hebt gelijk dat je in je eigen huis je eigen regels hebt, en dat hebben opa en oma in dit geval te respecteren. Ik merk het vaak om me heen dat opa en oma de 'opvoedkundige' taak achterwege laten. In kleine mate vind ik dat logisch, omdat het bij opa en oma om plezier draait.
Wat mij vaak verbaasd zijn echter de kleinkinderen die de opa en oma zo onder controle hebben dat ze alles krijgen wat hun hartje begeerd en oh wee als het niet naar hun zin gaat. Verschrikkelijk!
Dus ik zou zeggen, laat ze maar respect opbrengen voor jouw regels in jouw huis en zo niet hebben ze de pech dat ze hun kleinkind toch minder vaak zullen zien. Zeker weten dat ze dan wel bereid zijn om te luisteren.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:23

Jouw huis, jouw regels.
Ook in het belang van jouw kind.
Wanneer jouw ouders in jouw huis in jouw bijzijn zich niet aan jouw regels houden, geven ze indirect jouw kind te kennen dat het niet belangrijk is om naar jou te luisteren. Opa en oma doen het immers ook niet.
Wanneer jij als ouder van je kind een bepaalde manier van opvoeden voor ogen hebt, is dat hetgeen waar opa en oma zich naar zullen moeten schikken. Jij bent immers de ouder, niet zij.

Zij willen genieten van hun kleinkind. Prima, maar in jouw huis wel binnen jouw regels.
Willen zij dat anders, prima maar dan bij opa en oma thuis maar tegen de lampenkappen slaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:49

Als ze oppassen mijn regels, zouden ze gewoon een opa en oma moment hebben hun regels.
Is exact de reden waarom ik mijn schoonmoeder geen hele dagen op zou laten passen.
Verder mijn huis, mijn regels en als ik of mijn man erbij ben hebben ze helemaal niets te zeggen.