Akkefietje met schoonmoeder over de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Re: Akkefietje met schoonmoeder over de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:32

Meid, wees blij dat je schoonmoeder zo gek is met jouw hond!
Wat als ze zou zeggen dat ze het beest niet op haar erf en in haar huis wil zien?
Leg rustig uit waarom gewone worst niet goed is voor de hond en zoek samen naar een alternatief.
Als ze werkelijk zo gek is met jouw hond dan zal ze het niet op haar geweten willen hebben dat het arme beest ziek wordt.
Jullie runnen samen een bedrijf dus je zult het ermee moeten doen......

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:01

Mioux schreef:
@linky dus jij geeft je kleinkinderen nooit wat lekkers ? Vind dat je echt kinderen niet kan vergelijken. Ik woon bij oma of oma bij mij hoe je t wilt zien, en ook af en toe krijgt mijn zoon wat lekkers van oma. Zolang het beperkt is en redelijk blijft, ach. Veel mensen hebben een oma of opa die wel eens wat geeft.(en heb t dan alleen nu even over kinderen).

@Mioux natuurlijk krijgen ze wel eens lekkers, net als thuis, maar géén "lekkere" dingen (zoals een Big Mac of vergelijkbare rotzooi) waarvan ik weet dat mijn dochter er tegen is.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:18

Ik pas ook iedere dag op de hond van mijn dochter als ze naar haar werk is, maar als de hond hier is gaat het op mijn manier (nou ben ik toevallig zelf helemaal tegen tussendoortjes voor de hond).
Als ze het er niet mee eens is moet ze er lekker zelf op passen.
Hetzelfde geldt voor kleinkinderen vindt ik .

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:18

Ik kan goed begrijpen waar je mee zit, het is jou dier en daarmee bepaal jij wat er met hem gebeurd, echter ben je natuurlijk ook blij dat hij mee mag naar de schoonouders waar hij in principe goed verzorgd wordt. Persoonlijk kan ik het ook echt niet hebben wanneer mijn beesten (ook de kat en de paarden trouwens) zo "verwend" worden, bloed irritant als ze dan de volgende keer gelijk komen bedelen, maargoed.

Wat je zou kunnen doen is samen zoeken naar een compromis:
Eerst eens op een rustig moment uitleggen waarom je vind dat de hond geen stuk worst mag. Vervolgens zou je van het stukje lekkers een stukje training kunnen maken. Hond moet bijvoorbeeld eerst netjes zitten en wachten of hij moet het stukje worst gaan zoeken, hij moet er commando voor uitvoeren, weet ik veel wat. Op die manier kan schoonmoeder stukje worst voeren is tevreden en jij weet dat je hond niet leert schooien en bedelen omdat de hond toch echt iets ervoor moet doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:22

piendepien schreef:
Ik pas ook iedere dag op de hond van mijn dochter als ze naar haar werk is, maar als de hond hier is gaat het op mijn manier (nou ben ik toevallig zelf helemaal tegen tussendoortjes voor de hond).

Beetje kortzichtig naar mijn mening. Het is vrij logisch om je een beetje aan te passen naar de opvoeding van het baasje, anders snapt het dier er straks ook niets meer van. Niet dat je per se dingen moet gaan doen waar je helemaal tegen bent, maar net als deze situatie: bij wijze van de hond volproppen met van alles en nog wat, omdat JIJ vind dat het kan, is in mijn ogen echt not done..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:23

meikemarieke schreef:
Ik kan hier onwijs kwaad om worden en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Het gaat me dan in eerste instantie natuurlijk om mijn hond, maar bovenal het feit dat schoonmoeder gewoon sch*t heeft aan mijn mening en mijn opvattingen.....
Ik haal me direct de gekste dingen in het hoofd, hoe moet dat dalijk, als mn schoonouders bij ons komen wonen (gaat binnen 2 jaar gebeuren) en we hebben kinderen, gaat dat dan ook zo?

Sterkte gewenst....

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:27

kimberly1995 schreef:
piendepien schreef:

Beetje kortzichtig naar mijn mening. Het is vrij logisch om je een beetje aan te passen naar de opvoeding van het baasje, anders snapt het dier er straks ook niets meer van. Niet dat je per se dingen moet gaan doen waar je helemaal tegen bent, maar net als deze situatie: bij wijze van de hond volproppen met van alles en nog wat, omdat JIJ vind dat het kan, is in mijn ogen echt not done..

Honden weten heel goed waar welke regels gelden, bv, thuis mag de hond languit op de bank liggen, maar bij mij moet hij in de mand en mag hij niet op de bank, en dat weet zij heel goed.

Ik heb zelf al jaren honden ( en ook kinderen ) groot gebracht en dan zou ik nu in mijn eigen huis instructies moeten opvolgen hoe ik het moet doen,
Ja dag, doe het lekker zelf dan.

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:33

Ik heb 2 honden en 2 kinderen, mijn eigen ouders en ook schoonouders.

Ik begrijp jou volkomen want ik ben net zo ingesteld. Ik heb echter wel een gulden middenweg geleerd ondertussen...

Bij ons zijn er een aantal voorwaarden om de honden iets te geven: 1. ze moeten er iets voor doen (commando) 2. snoep die door ons werd goedgekeurd (geen gesuikerde toestanden of zaken die slecht zijn voor de honden e.d.) 3. niet bij aankomst of vertrek, niet terwijl er mensen aan tafel zitten.
Dit werkt bij ons prima eigenlijk. Ouders en schoonouders hebben het gevoel dat ze de honden ook eens kunnen verwennen en honden leren op deze manier niet om te schooien of dat het snoepje vast hangt aan een bepaald tijdstip...

Voor de kinderen net hetzelfde. mijn beide kids zijn allergisch aan koemelkeiwitten dus snoepgoed ligt zowizo (op voorschrift dokter) aan banden. Ze krijgen bij de oma's uiteraard wel meer 'snoep' dan ze thuis gewend zijn... Logisch lijkt me :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:55

piendepien schreef:
kimberly1995 schreef:

Honden weten heel goed waar welke regels gelden, bv, thuis mag de hond languit op de bank liggen, maar bij mij moet hij in de mand en mag hij niet op de bank, en dat weet zij heel goed.

Ik heb zelf al jaren honden ( en ook kinderen ) groot gebracht en dan zou ik nu in mijn eigen huis instructies moeten opvolgen hoe ik het moet doen,

Ik zeg ook niet dat jij niet weet hoe het moet, maar iedere opvoeding is anders en het is juist heel belangrijk om gewoon één opvoeding te hanteren. Dat is gewoon het meest duidelijke en zorgt ervoor dat dieren en mensen niet uit gaan proberen. Jammer dat jij dat niet zo ziet..

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:59

Daarom, dat heeft niks met kortzichtig te maken.
Misschien denk jij er ook anders over als je 53 bent,

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:03

piendepien schreef:
Daarom, dat heeft niks met kortzichtig te maken.
Misschien denk jij er ook anders over als je 53 bent,

Mijn moeder is 49 en die vind het toch echt belangrijk dat als ik straks kinderen heb, die kinderen de opvoeding meekrijgen die ik belangrijk vind. Het zal vast niet zijn dat ze ze niks meegeeft, maar ze gaat echt niet haar eigen opvoeding toepassen op mijn kinderen, als ik dat niet goed vind. Die 4 jaar zal wel niet zo'n verschil maken. :')

Eigenlijk zou je je toch eens moeten verdiepen in waarom ik het zeg, dan heb je het toch geprobeerd. Of je er iets mee doet, dat is natuurlijk de eigen keus. Het is voor zo ver ik weet onderzocht dat het ook beter is voor papa en mama om een zelfde opvoeding te hanteren voor de kinderen, met dezelfde regels. Dan gaan de kinderen de ouders niet tegen elkaar uitspelen, scheelt een hele hoop. Eigenlijk precies hetzelfde in deze situatie, maar dan met de hond.. Alleen kan de hond niet praten. :')

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:15

hier hadden we ook zo een gevalletje
mijn schoonouders hun hond krijg sochtens een boterham kaas savond door zijn brok een tataar of slavinkje

onze hond ken niet alleen thuis zijn dus zit geregeld bij mn schoonouders ze weer daar dat ze bewijze van zo der kop op tafel mag leggen (als wij daar eten mogen ze na het eten op de stoel het overige op eten)
als onze hond daar eet eet ze ook gewoon het zelfde wat hun hond krijg boterham kaas en brokjes met slavink of tataar brokjes niet op word er gewoon weer een nieuw stuk vlees gebakken en er door heen gedaan

ik heb al vaker gezegt oo je verpest zo haar opvoeding (bij ons ''strenge'' regels wij aan tafel hond in de mand

ik moet zeggen als ze mee gaat naar opa en oma vergeet ze mijn regels
als we terug thuis komen pak ze haar regels weer hoe het moet

al met al ons eigen er bij neer gelegd hond gelukkig wij gelukkig!

overigs nu een kindje (inmiddels al bijna 3 jaar) en daar word daar zeer consuqent mee om gegaan geen boterham op geen ijs snoep of koek dus het wil niet altijd zeggen als de hond verwend word dat ze dat met de kids gaan doen , natuurlijk word hij verwend alleen dan niet met ''eten'' maar met andere leuke dingetjes

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:18

piendepien schreef:

Maar als het gaat om tussendoortjes vind ik zeker wel dat de eigenaar daar een stem in heeft. Prima dat jij daar dus tegen bent (de tussendoortjes), maar in het geval van TS zou ik ook zoiets hebben van: wat jij in jouw huis doet, prima, maar ik bepaal wat er in mijn hond (of kind) gaat.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:19

Ik vind dat het niet gaat om wat ze die hond geven maar gewoon het feit dat ze weigeren te luisteren naar wat TS wil voor haar hond, en dan gewoon lekker zelf doen wat ze willen. Dat is toch absurd?! Het is háár hond, al wil zij dat ze elke middag drie rondjes om hem heen dansen. Als haar schoonouders akkoord gaan om op hem te passen moet je je gewoon aan de regels houden die de baas opstelt. Ik vind het echt achterlijk dat ze dat zelf gaan bedenken. Ik zou daar ook echt kwaad om worden.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:30

Dan is het ook het beste dat je zelf op je hond past, dan gebeurt het precies zoals jij het wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:42

Je moet je man opvoeden, die kan er beter wat van zeggen tegen zijn ouders dan jij.
En als het dier er ziek van wordt dan zou ik ook heel boos worden om 'ach het is maar 1 stukje...'
En daar zal het ook vast niet bij blijven.
Maar ik zou er geen strijd van maken, laat je man het maar regelen en als die niet genoeg ballen heeft hield ik de hond thuis of regelde ik het anders. Let maar op met kinderen gaat het straks net zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:45

Flint05 schreef:
Koop voer dat de hond wel mag, en spreek met je schoon moeder af dat ze de hond tijdens bv de koffie iets mag geven. Maar wees verder blij dat de hond mee naar je schoonouders mag en niet hele dagen alleen thuis zit!

dit vind ik een hele goede oplossing.
TS natuurlijk is het jouw hond....je kunt op je strepen gaan staan en de sfeer en verstandhouding compleet verpesten....ook voor de toekomst.Niet verstandig lijkt mij.
Je zal je schoonma nog hard nodig hebben als je straks twee kinderen hebt en 40 uur wilt blijven werken... :7

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:54

geerke schreef:
Je zal je schoonma nog hard nodig hebben als je straks twee kinderen hebt en 40 uur wilt blijven werken... :7

Een 40 urige werkweek in een melkveebedrijf? Keep on dreaming.
Zie trouwens niet in wat dit met het probleem van de TS te maken heeft...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:57

Ik laat mijn moeder juist bewust de hond iets geven. Alleen maar fijn dat hij ook vertrouwd met haar is en daar op zijn gemak is. Hij krijgt 1 keer per dag een hondenkoekje en schooit verder absoluut niet. Het voordeel is wel dat hij wat meer op haar let en daarom ook gemakkelijker luistert. Voor iedereen een fijne situatie.

Het is geven en nemen. Zij passen mede op jouw hond, waardoor hij overdag een fijne plek heeft, maar laat ze er dan ook het plezier van hebben. De hond zal daar echt niet minder van worden. Het idee om hem een gezond snackje te laten voeren, is dan natuurlijk wel slim, maar daar staat schoonma vast wel voor open!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:58

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Een 40 urige werkweek in een melkveebedrijf? Keep on dreaming.
Zie trouwens niet in wat dit met het probleem van de TS te maken heeft...

goede verstandhouding met je schoonouders kan handig zijn als je met zijn vieren een melkveebedrijf runt en bij elkaar op het erf woont.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:59

Ik kan me zo voorstellen dat je er moeite mee hebt.

Ik had ook een bc kruising met een zeer gevoelige maag. En mijn ouders bleven de hond maar andere dingen voeren. Na dat ik ze al zo vaak verteld had dat ze dat echt niet moesten doen. Zou het volgens hun allemaal wel mee vallen.

Totdat ze een weekendje op de hond moesten passen en de volgende ochtend dus het feest festijn op moesten ruimen. Sinds dien voeren ze de hond alleen nog maar de koekjes die ik bij hun had staan.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:00

Tanja_dB schreef:
Ik laat mijn moeder juist bewust de hond iets geven. Alleen maar fijn dat hij ook vertrouwd met haar is en daar op zijn gemak is. Hij krijgt 1 keer per dag een hondenkoekje en schooit verder absoluut niet. Het voordeel is wel dat hij wat meer op haar let en daarom ook gemakkelijker luistert. Voor iedereen een fijne situatie.

Het is geven en nemen. Zij passen mede op jouw hond, waardoor hij overdag een fijne plek heeft, maar laat ze er dan ook het plezier van hebben. De hond zal daar echt niet minder van worden. Het idee om hem een gezond snackje te laten voeren, is dan natuurlijk wel slim, maar daar staat schoonma vast wel voor open!

Inderdaad! Probleem opgelost :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:19

Eigenlijk had het topic na 10 minuten (na de post van crazycactus) al op slot gekund :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:03

Dat is idd een hele goede tip

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:12

Daar ben ik het helemaal mee eens :)

Dat is ook inderdaad wat ik meteen gedaan heb, verantwoorde hondenkoekjes kopen.
Manlief had in de tussentijd al met schoonmoeder gepraat, dat scheelt en ze begreep het. 'S avonds ben ik zelf nog even langsgegaan en de hondenkoekjes gebracht, daar was ze blij mee.
Dus indd probleem opgelost!

Kuggur schreef:
meikemarieke schreef:
Ik haal me direct de gekste dingen in het hoofd, hoe moet dat dalijk, als mn schoonouders bij ons komen wonen (gaat binnen 2 jaar gebeuren) en we hebben kinderen, gaat dat dan ook zo?

Sterkte gewenst....

Dankje, we hebben de afgelopen 5 jaar al bij ze gewoond, dus ik weet wel waar ik aan begonnen ben ;)
Nu (tijdelijk vanwege de bedrijfsverplaatsing) wonen we 'apart' Heerlijk!