Verhuizen naar een andere provincie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Re: Verhuizen naar een andere provincie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 06:53

Ik wil naar Limburg verhuizen omdat die dialect mij aanspreekt waardoor ik daar de mensen aardiger vind.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:26

verhuizen is een flinke klus, ik heb erg moeten wennen en voelde me best eenzaam in het begin.
het is fysiek en mentaal aanpakken!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:56

De mensen zijn niet aardiger omdat ze een dialect spreken hoor.

Ook zijn er in Limburg niet alleen aardige mensen en in Noord-Holland alleen botte mensen. Er wonen gewoon overal mensen, aardige en minder aardige.

Denk eraan, waar je ook heen verhuisd, je neemt jezelf wel mee. :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:57

Ik woon sinds 2 weken in voorthuizen gelderland, woonde in purmerend noord-holland. Heel verschil ja maar je leert gauw genoeg nieuwe vrienden kennen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:00

Ik ben van Zeeland naar Utrecht verhuisd, bevalt me top. Wel even wennen aan de drukte (zit aan een érg drukke straat) maar het went gauw genoeg. De rust, ruimte en natuur zijn wel een reden waarom ik later allicht weer terug zou verhuizen, maar voor nu vind ik het stadse geweldig!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:18

_Zoe schreef:
Ik ben van Rotterdam naar Di ever verhuist en het heeft zowel voor als nadelen gehad :) maar ben er uiteindelijk wel blij mee!

Hey wat grappig.. Ik ben vanuit Friesland ook naar Di ever verhuisd :D

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:21

_RMHorse_ schreef:
Ik woon sinds 2 weken in voorthuizen gelderland, woonde in purmerend noord-holland. Heel verschil ja maar je leert gauw genoeg nieuwe vrienden kennen!

Wat leuk zit nu 6 weken op de camping in voorthuizen. Leuk dorp he :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 08:26

Tuurlijk neem je jezelf overal mee naartoe maar ik denk dat ik me daar prettiger voel dan hier. Ik wil hier ook verhuizen waar ik nu woon maar zie maar iets te vinden wat leuk is en betaalbaar is. Ik sta al een tijd ingeschreven maar nog niks gevonden. Dus zo zou het daar ook wel gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:30

Ik ben in 1991 verhuisd van Eindhoven naar Ermelo.In het begin was het moeilijk wennen aan de mensen hier,je hoort er niet echt bij,bij veel mensen.Komt ook omdat hier veel Christelijken wonen en ik ben katholiek.Het heeft 2 jaar geduurt voor ik hier gewent was.Mensen konden me ook niet altijd verstaan,ik praat dus écht Brabant's.
Nu heb ik veel vrienden en kennissen hier,ik wil ook nooit meer weg hier.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:51

Ik als Limburger meld me hier even.
Het verhuizen an sich is niet moeilijk: zoals al aangegeven, je schrijft je in bij de gemeente en klaar is kees.

Ik weet natuurlijk niet waar in Limburg je graag wil wonen, ik kan je vooral iets vertellen over zuid en beetje midden. Het is echt per dorp verschillend hoe snel je opgenomen wordt in de gemeente. Het is, zeker in het zuiden in sommige dorpen best nog wat "ons kent ons". Van mijn vriend (die sinds 22 jaar in Limburg woont) weet ik dat hij soms wat buiten de boot valt omdat hij zelf geen dialect spreekt. Het helpt al heel erg dat hij alles wel verstaat. Echter, zijn er ook steeds meer gezinnen die hun kinderen Nederlandstalig opvoeden, het aantal mensen dat dialect speelt daalt langzaam aan.

Ook huurprijzen zijn hier enorm gevarieerd. in gemeente 1 kan een huis 500 euro pm kosten terwijl het 3km verderop in gemeente 2 nog maar 300euro pm zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:55

Ik ben 4 jaar geleden in mijn eentje (nou ja, met paard en cavia :P ) van Maastricht naar Groningen verhuisd voor een baan. Binnen een week had ik een betaalbaar fijn appartement en stalling voor mijn paard geregeld. Als dat er maar eenmaal is is de rest peanuts, papierwerk. Heeft alleen wel even geduurd totdat ik echt mijn draai gevonden had, je begint wel helemaal opnieuw qua nabije sociale contacten. En voorzieningen, ben nog steeds bij mijn oude tandarts in Maastricht :+

Que behuizing is wel lastig, ik had de mazzel een contract van werk met een aardig salaris onder de arm te hebben. Zonder dat zou ik nu nog in een kartonnen doos wonen denk ik, wachttijden voor sociale huur zijn lang en particulier kom je bijna nergens zonder contract/intentieverklaring!

Arabelle schreef:
Ik wil naar Limburg verhuizen omdat die dialect mij aanspreekt waardoor ik daar de mensen aardiger vind.

Verkijk je daar niet op: gemiddeld gezien zijn Limburgers oppervlakkig gezien wel aardig maar juist als je het dialect niet spreekt hoor je er vaak toch echt niet helemaal bij. Ik heb er veel op stuk zien lopen, je blijft als je pech hebt toch "dae Hollenjer". Maastricht is als studenten/toeristenstad daar wat makkelijker in, maar in mijn geboortedorp in Midden-Limburg kom je er als niet-Limburger écht niet tussen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:06

ik zou het liefst in maastricht, valkenburg willen wonen. Aangezien ik dasr al een paar keer naartoe op vakantie ben geweest en ik het naar mijn zin had. Je woont ook dichter bij duitsland en belgie. Maar ik heb met het uwv vandoen dus weet niet of dat problemen brengt als je gaat verhuizen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:10

Arabelle schreef:
ik zou het liefst in maastricht, valkenburg willen wonen. Aangezien ik dasr al een paar keer naartoe op vakantie ben geweest en ik het naar mijn zin had. Je woont ook dichter bij duitsland en belgie. Maar ik heb met het uwv vandoen dus weet niet of dat problemen brengt als je gaat verhuizen.

Bedenk wel dat ergens op vakantie zijn, echt heel anders is dan er gaan wonen.
Dat is absoluut niet met elkaar te vergelijken.

Veel mensen maken helaas die fout.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:12

UWV als in, je bent werkloos op het moment?

Dan wordt het vinden van behuizing erg lastig, zeker in zeer gewilde steden/dorpen als Maastricht en Valkenburg. Het slimste wat je kunt doen is daar in de omgeving nu al gaan solliciteren, zodat je daar naar toe verhuist mét werk. Maar aangezien er daar een behoorlijke schaarste is qua banen zul je daar ws ook wat tijd voor uit moeten trekken/mazzel voor moeten hebben. In welk soort werk zit je?

Brainless heeft trouwens helemaal gelijk :j Vakantie is héél wat anders dan er wonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:14

Ik ben heel wat provincies doorverhuisd en weet eigenlijk niet beter. Van Gelderland naar noord Limburg, van noord naar midden Limburg. Vandaar ook tussendoor noord Brabant, noord Holland, zuid Limburg en weer terug naar midden Limburg. Vandaar naar Flevoland, Utrecht, Flevoland en nu Gelderland.

Scheelt wel heel erg waar je in Limburg wilt gaan wonen, noord, midden of zuid. Allemaal totaal andere mentaliteit, taal en gewoontes. In het dorpje in noord limburg bleven we zelfs na 18 jaar de westerlingen (ahum kwamen uit Wijchen dus toch echt zuid gelderland en niet een heel andere mentaliteit). Nu waren er maar 3 gezinnen in het dorp die daar niet geboren en getogen waren trouwens. Toch heb ik er een fijne jeugd gehad gewoond. Venlo en ook Thorn waren daar een heel stuk prettiger in.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-09-14 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:15

Ik ben van een klein boerendorpje in Noord Holland verhuist naar 's-Hertogenbosch in Noord Brabant (ben bij mijn vriend gaan inwonen). Ik kwam er natuurlijk al wel geregeld een paar dagen slapen en dacht daarom dat het me wel zou meevallen, maar achteraf heeft het toch wel een jaar geduurd voor ik me echt thuisvoelde. We wonen gelukkig niet in de stad maar in een rustige groene buitenwijk van Den Bosch, maar het is toch heel anders als in een dorp waar iedereen elkaar kent.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:21

ja het is lastig waar ik nu woon voel ik me ook niet thuis. Dus wil ik graag ergens wonen waar het me leuk lijkt. Maarja dream on. :z

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:52

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:57

Ik meld me ook even,
Over 6/12 maanden "verhuis" ik van midden-limburg naar omgeving Rotterdam.
Hier verblijf ik 4 jaar op kamers.

Mijn ouders willen binnen die tijd ook verhuisd zijn, en wel naar midden Nederland ( Brabant )

Het is een hele omslag, ik heb eigenlijk alles hier.
Voor mijn fotografie is het ook raar, want ineens veranderd je gebied.
En dus ook de mensen die jou kennen wonen te ver weg voor foto's :')

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:05

het is meer mijn vraag hoe ik daar ingeschreven kom te staan met een woonkrant zoals ze dat hier in den haag hebben. En vaak duurt het dan nog wel een aantal jaar voordat je wat hebt.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:05

Izmir_Condor schreef:
Ha TS.

Leuk, Valkenburg. Dat ligt 10 km van 't dorp waar ik woon. Mocht je daar een beetje in de buurt willen zitten, kun je wellicht ook eens kijken naar dorpen en steden als Beek, Sittard, Geleen. Ik woon zelf in Spaubeek, een enorm klein dorpje, maar ga over een paar maanden met mijn vriend samen in een huurhuisje een eindje verderop wonen, en dat is prima betaalbaar.

Het enige probleem, wat anderen ook al beschrijven, is het ons-kent-ons principe, en de sociale controle :') Maargoed, waar heb je dat niet ;)

Ik ben hier geboren, maar heb dankzij mijn ouders een amsterdams accent. Een paar keer te horen gekregen of ik nou echt niet uit Amsterdam kwam, en that's it. Nooit buiten de boot gevallen of wat dan ook.

Ik zou echt eens kijken naar de steden die ik noemde, in Sittard bijv zit je al aan de duitse grens. En alles is prima bereikbaar, ligt allemaal dicht bij elkaar hier. Als ik je ooit eens een rondleiding moet geven, moet je 't zeggen. :Y)

Lief van je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:12

Arabelle schreef:
Tuurlijk neem je jezelf overal mee naartoe maar ik denk dat ik me daar prettiger voel dan hier. Ik wil hier ook verhuizen waar ik nu woon maar zie maar iets te vinden wat leuk is en betaalbaar is. Ik sta al een tijd ingeschreven maar nog niks gevonden. Dus zo zou het daar ook wel gaan.

Ik denk dat je om de verkeerde reden gaat verhuizen. Ik vind Zweeds een geweldige taal, veel vrienden daar en heel vaak geweest maar om er nu te gaan wonen, nee. je prettig voelen zit in jezelf en op het moment dat je verhuist naar een plek/streek/land omdat je denkt dat je je daar beter zal voelen kun je de kous nog wel eens flink op de kop krijgen. Ook daar zal je je aan moeten passen, vrienden/werk/baan moeten zoeken dus verandert er niet zoveel.
Ik kan me wel goed voorstellen dat je van driehoog achter naar het platteland wil verhuizen omdat je bvb een echt buitenmens bent maar ook dan zal je zelf voor je eigen geluk moeten zorgen. Dat doen de buren en de taal niet.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:31

bigone schreef:
Arabelle schreef:
[/Dat doen de buren en de taal niet.

Toch doet het wel wat met mij als je blij bent ergens te gaan wonen waar het je leuk lijkt. Maar problemen liggen overal op de loer!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:33

Op vakantie lijkt het meestal leuk , als je ergens woont is het heel snel normaal net zoals je huidige situatie. Natuurlijk kun je je in een andere omgeving prettiger voelen maar probeer er dan eerst werk te vinden, dan heb je in ieder geval je collega's.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:43

Arabelle schreef:
Toch doet het wel wat met mij als je blij bent ergens te gaan wonen waar het je leuk lijkt. Maar problemen liggen overal op de loer!

Herkenbaar :j Maar dat is de tijdelijke "rush", probeer daar doorheen te kijken. Anders blijf je aan het verhuizen uiteindelijk, zonder te vinden wat je zoekt (het verhuizen is nl niet de oplossing). En verhuizen is een verdomd dure hobby :D

Idd, eerst werk vinden en dan pas verhuizen. Dat maakt het verhuizen zowel praktisch als psychisch makkelijker.