Foto bij sollicitatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Re: Foto bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:57

Ik heb nog nooit een foto van mezelf bijgevoegd / hoeven voegen aan mijn CV.
Vraag me af wat voor een foto's jullie ervoor gebruiken? Pasfoto's, of maken jullie er nog speciaal een nieuwe foto voor?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:07

Ik ben nog niet zo lang aan het solliciteren maar heb wel een foto op mijn cv (wat tevens mijn linkedin foto is).
Ik ben fysiotherapeut en in mijn branche geldt dus wel dat je enigszins representatief er uit moet zien. Door mijn foto laat ik zien dat ik een 'neutraal' uiterlijk heb (geen rare haarkleur/kapsel, geen tattoos of piercings in mijn gezicht etc).
Overigens heb ik deze foto wel laten maken met als doel linkedin/cv foto :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:45

Het kan in je voordeel, maar net zo goed in je nadeel werken.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:51

Interessant; ik heb het afgelopen jaar in Engeland gewoond, waar het tegengaan van mogelijke discriminatie op basis van CV nog veel verder gaat. Zo is het ook not done om je geslacht, leeftijd of geboorteplaats aan te geven, laat staan een foto. Nou is aan je naam vaak wel het e.e.a. af te leiden, maar toch.

Als ik in mijn branche (wetenschappelijk onderzoek) met een foto-CV aan zou komen wordt het meteen aan de kant geschoven vrees ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:31

Nou kijk, en in die hoek zit het verstand ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:57

Persoonlijk google ik vaak ook de contactpersonen of degene die mijn stagebegeleider wordt. Ik vind dat je vaak aan uiterlijk van mensen kunt zien hoe ze zijn. Daarmee kun je natuurlijk niet zeggen dat iemand onaardig is ofzo, maar als jij daar een ontzettend lieve vrouw met een gemeende glimlach op de foto ziet, dan krijg je daar toch een ander idee bij dan iemand met een stram, geprulde mond en norse ogen om maar iets te zeggen.
Ik denk dat werkgevers ook zoiets hebben. Je moet binnen het team passen, en als jij een groene kuif, 4 rijen piercings en gekke schilderingen op je gezicht hebt, accepteer het of niet, maar dan heb je minder kans dat je wordt aangenomen.
en persoonlijk vind ik dat bv in de zorg oid niet vreemd.
Ik denk dat je niet perse knap hoeft te zijn, maar dat je gewoon aan een foto kunt zien, of eerder, kunt aanvoelen, hoe een persoon ONGEVEER in elkaar zit. Je kunt niet beoordelen over of iemand aardig is, opgeruimd, vriendelijk, klantgericht, goed kan samenwerken, maar je krijgt bij n foto n bepaald gevoel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:08

Ik heb op mijn eigen CV een van mijn beauty modellen foto's gebruikt, word er wel elke keer mee uitgenodigd :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:49

Dat geloof ik best.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:55

Ik heb nog nooit een foto bij mijn CV gevoegd, en dat is eigenlijk ook nooit nodig geweest binnen mijn werksector..
Als een bedrijf mij specifiek om een foto zou vragen dan zou ik denk ik de functie ook voorbij laten gaan. :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:36

Corelli schreef:
Solleke_Noah schreef:
Mijn vriend heeft als recruiter gewerkt, één van de regels was dat CV's mét foto aan de kant werden gelegd omdat het niet professioneel overkwam. In zijn branche wilden ze dus liever geen foto op het CV zien.

In mijn branche wordt er ook niet echt achter gevraagd, soms staat het er wel bij maar dat negeer ik dan, wat maakt je uiterlijk uit als je competenties goed zijn (de jobs waar ik op solliciteer is uiterlijk totaal ondergeschikt).

En wat is zijn branche en de jouwe?

Ik solliciteer in de zorg, zowel in loondienst als als ZZP'er en krijg veel positieve reacties op mijn foto :j Dit is gewoon een spontane foto, niet super professioneel maar wel netjes bijgesneden :)
Ik ben er ook heel eerlijk in: ik denk dat ik mijn uiterlijk wel mee heb en schroom niet om dat op deze manier in te zetten :)

Zijn branche: psychologie en toendertijd deed hij recruiting voor het ziekenhuis van Leuven. Mijn branche is biologie/wetenschap, of je al dan niet een netjes uiterlijk hebt niet zo heel belangrijk dus :=

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:46

Ik heb standaard een foto bij mn cv. Ik ben namelijk bang om "gediscrimineerd" te worden omdat een Arabische naam heb. (En ben dus blank, blond met blauwe ogen :+ )

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:57

Ik vind het normaal dat je een foto bij je cv voegt. Ik werk als gastvrouw en hiervoor is je uitstraling wel van belang voor een werkgever. Ik gebruik gewoon een normale foto van vakantie, geen (boze) pasfoto maar ook niets te overdrevens zoals een foto uit een fotoshoot.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:48

Douce schreef:
Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Ik heb zelf niet standaard een foto bij mijn cv, ik ben niet zo fotogeniek en kom, volgens mezelf maar ook vele anderen, veel beter over in het echt dan op de foto. Dat is bij mij een beetje de crux.

Heb je toevallig een fotograaf in je vriendenkring? Mijn ervaring is dat een goed genomen foto heel veel doet!