(Te) levendige (nare) dromen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:52

Niet helemaal hetzelde ,maar ik herken mijn zoon van 15 hierin..vreselijk bang erge nachtmerrie s vanaf 4jaar.
Het gaat nu goed omdat we zijn bed verwisselden van plaats dat deden we vroeger ook en hij heeft het nu zeldzaam werkt voor hem goed kan alleen paniekvrij slapen als hij naar het zuiden ligt met zijn voeten hoofd op het noorden.
Ook ga ik met wierook door het huis eens per jaar..
Wie weet heb je hier iets aan,ik werd er zelf ook bang van en om hem te helpen maar wat opgezocht,gelukkig werkt dit voor hem.

Heel veel succes met het vinden van een oplossing !!

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:55

Misschien iemand langs laten komen om je huis te ''reinigen'' van eventuele aanwezigheden. Ja ik geloof er zelf ook niet in, maar toch.
Het kan je al rust geven dat je zeker weet dat dat het niet is ookal geloof je niet in het paranormale.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 22:00

Ik weet niet of het invloed kan hebben maar slaap nu wel aan de andere kant van het bed?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:03

Geen idee ik geloof erook niet in maar dat heb ik opzij gezet en gewoon maar de simpelste dingen geprobeerd die ikzelf kon proberen het heeft hem geholpen gelukkig.
Ben verder niet thuis in die dingen maar tis altijd het proberen waard!!

Edit hij kan ook alleen tegen de westelijke kant slapen idd

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:11

bowena_84 schreef:
Ik had eens gegoogeld (niet altijd slim) en kwam uit op slaap hallucinaties. Dit klonk wel enigszins herkenbaar, hoewel ook wat ernstiger dan wat ik ervaar. Maar dit komt vooral voor bij mensen met slaap verlamming, hetgeen ik niet heb. Iemand misschien bekend met het fenomeen slaap hallucinaties?

Slaapverlamming ken ik wel, maar dat ervaar ik niet hoe jij het omschrijft. Ik hallucineer dan ook niet echt. Zijn wel de enige (en gelukkig weinige) momenten dat ik angst tijdens m'n slaap ervaar. (Terwijl ik behoorlijk gruwelijk kan dromen, maar ik ervaar eigenlijk nooit angst in dromen). Maar de angst bij slaapverlamming komt bij mij voort uit niet kunnen bewegen, terwijl je wakker denkt te zijn, zware druk op m'n borst alsof iemand op je zit en daarbij een beetje verwardheid.

amyhendriks schreef:
hoii, ik heb hier zelf geen last van en weet niet of jullie er iets aan hebben maar je kan ook leren je eigen dromen te besturen, ik weet zo ff niet meer hoe het heet weet iemand het?

Lucide.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:25

Ts, hier nog iemand jammer genoeg...
Ook vooral spinnen, maar even geleden ook een man in mijn kamer zodat ik niet meer durfde slapen. Ik dacht dat het was omdat ik bang was in de relatie, problemen had etc, maar nu ik lees dat het night terrors zijn, huiver ik nog meer.

Mijn moeder heeft het namelijk ook, nog veel erger dan ik, en mijn broer ook.

Bij mij is het nog maar een jaar of 2 begonnen. Ik snapte niet dat ik nachtmerries had, want daarvoor had ik enkel nachtmerries bij koorts.

Ik wil meestal het licht aandoen, kruip door mijn bed etc. Vreselijk, echt vreselijk

Hele goede vriendin van mij heeft het ook trouwens.

ponyparadijs

Re: (Te) levendige (nare) dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:32

Ik moet overigens ook mijn bed zo neer zetten dat ik niet rechtstreeks in de energie stroom die door de deur loopt lig.
Ik lig nu dus met zo'n beetje haaks op die stroom.
Als ik ergens slaap waar het bed wel in de stroom ligt en ik kan het niet verplaatsen krijg ik geheid hele nare dromen.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:56

wat amyhendriks zegt heeft voor mij geholpen, ook al heeft het wel veel oefening gevergd.

Ik ben een enorme slaapwandelaar en ook met de nodige nachtmerries, maar door te leren lucide te dromen kan ik een realitycheck doen in mijn droom of 'ridiculiseren', gewoon hard gaan lachen op dat moment. Als je droomt dan verandert de hele setting direct en kun je het heft weer in eigen handen nemen.

De realitycheck is eigenlijk waar ik het meeste baat bij heb. Door die uit te voeren weet ik of ik droom of niet. Mijn check is om te springen en weg te vliegen. daarna weet ik dat het een droom is. Of de naam van mijn paard zeggen, en niet gewoon zeggen maar denken en nu ga ik de naam van mijn paard zeggen. Daarmee doorbreek ik ook al de hele aanloop naar iets engs. En op zoek gaan naar herkenningspunten. Bij apocalyptische dromen heb ik opeens een heel ander huis, of op een heel andere locatie. Bewustworden van de omgeving en het benoemen. maar dat werkt wsss voor iedereen weer anders.

hier even een stukje van een andere site (http://www.visionair.nl/ideeen/ideeenbu ... ndleiding/) over lucide dromen en reality checks.

--------------

Wat zijn reality checks? Simpele manieren om je realiteit te ‘testen’.
Ik zal zometeen een paar reality checks opnoemen, het is de bedoeling om van de reality checks een gewoonte te maken zodat het automatisch ook in je dromen zal voorkomen

Vraag je zelf nu je dit leest af: Droom ik? Of ben ik wakker?
Je hebt zojuist een simpele realitycheck uitgevoerd.

Reality check 1: Tijdsbesef
Vraag jezelf af waar je bent, waar je een uur geleden was en hoe je tot dit punt bent gekomen, in dromen zit meestal geen vaste logica dus kan je in dromen niet goed nadenken waar je vandaan kwam en wat je ervoor hebt gedaan. Zodra deze reality check in je droom voorkomt zul je merken dat je het niet kunt herinneren dus aan het dromen bent, dit besef zal je lucide maken.

Reality check 2: Indien je een patroon hebt ontdekt van onmogelijkheid zal dit een makkelijke tool kunnen zijn om lucide te raken, zie jij bijvoorbeeld regelmatig een roze varkentje vliegen in je dromen dan moet je bij jezelf blijven voornemen dat de eerstvolgende keer dat jij een roze varkentje ziet vliegen dat het niet echt is en dat jij droomt, je zult merken dat na een bepaalde tijd dit een trigger zal zijn tot lucide dromen

Reality check 2: Symbolen (Getallen en Letters) DIT IS DE ALLERMAKKELIJKSTE REALITY CHECK EN MEEST EFFECTIEVE!!!
Mensgemaakte symbolen zoals bijvoorbeeld cijfers (0-9) en letters uit het alfabet(a-z) blijken bijna nooit te kloppen en constant te veranderen.
Zowel klokken/horloges kloppen bijna nooit, ook digitale niet. Je kijkt bijvoorbeeld naar je horloge en het is half 4, kijk even weg en kijk terug, je zult zien dat de tijd is veranderd, of dat de wijzers alle kanten op draaien. Tijd klopt nooit! Kijk dus regelmatig op je horloge, kijk bijvoorbeeld om de 40minuten naar je horloge hoe laat het is en zie of je iets raars ziet, kijk weg en kijk nog eens terug. Hetzelfde geld voor teksten uit boeken/borden of wat dan ook, Kijk ernaar, kijk weg en kijk er nog eens naar. In dromen zullen deze tekens constant veranderen van vorm/inhoud.

Implementeer de horloge reality check overdags en je hebt gegarandeerd binnen no time resultaat.
Doordat je brein er een ‘gewoonte’ van maakt zul je dit meenemen in je dromen, als je dagelijks in je normale leven al vaak op je horloge kijkt doe je dit automatisch in je dromen ook al, je weet het alleen niet en je hebt er nooit bedoelingen bij om je realiteit te controleren, je wilt slechts weten hoe laat het is. Dus uiteindelijk zul je een horloge/klok tegenkomen in je dromen en omdat je gewend bent de reality check uit te voeren elke keer als je spontaan een klok of de tijd tegenkomt zul je dit ook in je droom doen. Zodra je ziet dat er iets niet klopt zal er iets spontaans gebeuren, het brein wakker terwijl je lichaam nog slaapt.

-------------

o en ik moet ook altijd zicht hebben op de deur en in de tegenovergestelde hoek liggen. dat geeft mijn geest ook rust blijkbaar :) ik heb gelezen dat dat instinctief is, dat je als dier in een hok zit, met je rug tegen de muur (geen aanvallen van achter) en dat je je vluchtroute in de gaten kunt houden.
heel veel sterkte ermee in ieder geval, want als je dit zo vaak hebt breekt het je lichamelijk en mentaal op.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:54

Wat silverstorm zegt probeer ik mij de laatste tijd aan te leren.
Ik heb ook iedere nacht meerdere nachtmerries en kan ook in wakkere toestand nog uren in het 'gevoel van de droom' blijven hangen.
Ookal weet ik verstandelijk dat het een droom is geweest,het gevoel blijft dan toch hangen en moet echt wegebben of slijten.
Het is heel erg vervelend en vermoeiend,stress en angst zijn grote slopers.
Ik weet zou gauw even niet meer welk boek het was waarin een zeer angstige nachtrust wordt gelinkt aan een slechte weerstand van je lichaam.
Dit door een oorzaak-gevolg reactie op de stress: 's nachts horen je hersenen te verwerken en tot rust te komen.
Maar in plaats daarvan ervaar je stress.

Ik moet juist voor het slapen gaan minstens een uur een andere bezigheid hebben,zoals lezen, zodat ik in slaap kan vallen terwijl ik in een verhaal zit in plaats van in mijn eigen gedachten.
Spinnen komen bij mij ook wekelijks terug,net als het niet kunnen rennen of het verliezen van geliefden.

Ik kan ook niet slapen in het pad van de deur of met een deur open. Dit voelt onveilig. Ik moet de deur wel kunnen zien,ik wil er niet met mijn rug naartoe liggen.
Te donkere kamer zorgt bij mij ook vaak voor verergering van de nachtmerries.
Omdat ik vaak in een nacht wakker (of half wakker) wordt,raak ik gedesoriënteerd door het duister en begrijp ik vaak niet of ik nou veilig in mijn kamer ben of niet.

Als kind had ik een knuffel met een soort placebo effect. Mijn vader vertelde me dat die knuffel speciaal voor mij gekomen was en dat hij beschermde tegen boze dromen.
De nachtmerries gingen niet weg maar ik voelde me altijd veiliger met de knuffel.
Nu is de knuffel verwisseld voor een man :+
En ik moet zeggen dat ik vaak sneller gerustgesteld ben dan als ik alleen lig.
Als ik wakker schrik uit een droom en hem naast me voel,heb ik het gevoel dat hij m'n houvast aan de realiteit is en ik niet kan worden teruggezogen in de droom.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 01:02

Ik herken mezelf hier wel in. Heb 't niet zo extreem als jou, maar ook wel zodanig levendige dromen dat ik bij het wakker worden altijd wel een langere tijd nodig heb om me te realiseren dat het maar een drool was. Bij mij duikt het telkens weer op als ik stress heb in mijn leven. De laatste keer was het met mijn proefwerken, erna is het een hele tijd gestopt, maar nu begint het terug opnieuw (waarschijnlijk omdat ik aan mijn eerste jaar unief ga beginnen binnen twee weken, of mijn autorij examen dat me ook te wachten staat binnenkort). Als je weet wat de factor is die het veroorzaakt kan je daaraan werken, dat maakt het voor mij een stuk makkelijker.

Heb je in het verleden misschien een traumatische ervaring meegemaakt? Dromen is vaak je onderbewustzijn dat je iets probeert te verwerken of duidelijk te maken. Misschien kan een psycholoog je wel helpen hierbij :)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 01:11

Ik ga volledig met Tivoli mee! Mooie aanvulling!
Ik heb ook een lichtje op de gang aanstaan, zodat als ik wakker word alles snel herkenbaar is in de slaapkamer.

Verder heb ik een luisterboek aan waardoor ik luisterend wegsluimer. (verkeerd boek kan je ook tot het plafond jagen, ik raad dolje weerwolfje luisterboek dan ook af voor ons slaapwandelaars en nachtmerriemensen haaha maar harry potter, de boeken van dan brown, game of thrones, sprookjes, romans.. werkt als een tierelier)
en waar ik mee begonnen ben tijdens het aanleren van lucide dromen is(naast de ligpositie, een klein nachtlichtje aan) een talisman maken met leuke dingen. dat kon maanden hetzelfde zijn of zomaar twintig aanpassingen de nachten op elkaar.
een mooie foto van een mooi moment, een pluk paardenhaar, een artikel over iets dat ik interessant vond, een foto van mijn vader en moeder, een foto van de kat of het paard, alles bij elkaar... een klein dingetje onder je kussen waar je je fijn en veilig bij voelt of waar je interesse naar uitgaat. (dat was toen men nog geen luisterboeken had en de hele santemekraam van radio met cassettebandje de rest van het huis wakker hield haha) dat gaf mij ook een veilig gevoel.

daarna ben ik overgestapt op cd's met relaxmuziek, als ik wakker werd hoorde ik fijne rustige geluiden
https://www.youtube.com/watch?v=J8sGRS4I-gU
https://www.youtube.com/watch?v=FHfIfGlNrx4
https://www.youtube.com/watch?v=p41kkPkCPJM
( zoek maar op sleeptime music, is echt veel van te vinden)

intussen kan ik me helemaal redden (ik woon in een oud huis) en de nachtmerries zijn nihil. k heb ook schuurbrand gehad en daardoor zijn de nachtmerries in volle hevigheid terug gekomen, maar dat alles heb ik doorstaan door deze en voorgenoemde dingen).

ik heb trouwens ook lavendel, bosmelangegeur en vanille in de kamer (afwisselend) en ik heb een dromenlogboek in bed zodat als ik wakker word en ik leef er nog in dat ik het meteen weg kan schrijven. bij mij is er trouwens ook geen kachel in de kamer, maar wel alle luchtgaten open, van warmte krijg ik sneller nachtmerries/onrustige dromen.

voor mijn intense nachtmerries van kindsafaan zijn geen oorzaken maar ze zijn nu wel onder controle
sommige nachtmerries van toen kan ik nog zo goed herinneren ook al is het zo lang geleden..

o en als laaste alternatieve tip: wierook / salie.
heel bewust elk hoekje van je huis doorgaan en aan goede dingen denken
dan de ramen en/of deuren open zodat je lekker fris je bed in duikt.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 07:43

Wow, bedankt voor de tips!!!
Hoewel ik wel zou willen benadrukken dat ik niet zozeer droom over dingen maar al 'wakker' ben als ik dingen zie en hoor. Mijn ogen zijn geopend maar mijn geest slaapt nog als het ware. Daardoor raakt mijn lijf als ware 'verlamd' van angst (gelukkig niet zo erg als Knoffer ) en duurt het lang voordat ik ervan bewust ben dat ik al wakker ben. Van daar dat ik ook denk aan slaap hallucinaties.
Maar daarbij zouden de reality checks heel goed kunnen helpen!

Na vannacht moet ik toch bekennen dat ik een soort patroon zie. Het gebeurt standaard al 5 dagen achtereen de eerste 2 a 3 uur na het in slaap vallen. Ik ga om 23u naar bed en rond half 1 word ik de eerste keer 'wakker'
De eerste keer duurde het vrij lang voordat ik echt 'bij' was maar toen iik eenmaal bij volle bewustzijn was dwong ik mezelf te bewegen, fatsoenlijk adem te halen en om me heen te kijken. Daarna viel ik vrij snel weer in slaap. De tweede keer zag ik rond 2 u mijn nachtkastje krimpen maar was ik vrij snel echt wakker en maakte ik direct het licht aan. Hierna viel ik vrij snel weer in slaap en heb door geslapen.

Mijn 'strategie' op het moment is om het een beetje hetzelfde aan te pakken als met mijn chronische hyperventilatie. Ik ga proberen het te ' accepteren' dat het er is, en me er dus niet op proberen te focussen of over te analyseren. Daarbij blijf ik mijn ontspanningsoefeningen doen en druppels en muziek gebruiken. En zal ik de reality checks gaan uitvoeren. De 24e heb ik een afspraak met !zijn coach en zal dit het eerste zijn wat ik aanhaal. Dit klinkt wel heul makkelijk dat is het natuurlijk niet maar is voor !oj denk ik momenteel de beste aanpak.

In ieder geval wil ik iedereen heel erg bedanken voor het meedenken, ervaringen delen en tips geven. Het voelt ontzettend goed om erover te kunnen praten!!

Voor de mensen met hevige nachtmerries door wat voor een rede dan ook, een dikke knuffel en een viritueel steuntje van mijn kant :(:) dat moet werkelijk verschrikkelijk zijn. Hoop van harte dat ook jullie een beetje steun aan dit topic hebben en er een 'oplossing' voor kunnen vinden!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:37

Alleen openingspost gelezen, maar al eens gegoogled op: night terror disease

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:46

renee16 schreef:
Alleen openingspost gelezen, maar al eens gegoogled op: night terror disease

Nog niet naar gekeken maar dit klinkt gruwelijk!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:44

Hmm, hoe je het nu zo verder vertelt, klinkt het idd wel degelijk als slaapverlamming. Als dat het idd is, komt het niet kunnen bewegen echter niet voort uit angst, maar juist andersom. Je angst komt juist voort uit het niet kunnen bewegen. Al heb je dat mss niet helemaal bewust door. Slaapverlamming komt namelijk voort uit dat je geestelijk wakker bent, of slechts heel licht slaapt, maar je spieren zijn dan daadwerkelijk verlamd (niet je hart en longen uiteraard). Dan is je lichaam namelijk nog in slaapstand, dat zorgt dat je niet de handelingen uit je droom daadwerkelijk uitvoert. Je kunt het dus eigenlijk zien als het tegenovergestelde van slaapwandelen. De druk op de borst komt denk ik voort uit dat je je ademhaling niet onder controle hebt. Hallucinaties kunnen er idd ook bijkomen. Meeste dingen die ik heb gelezen op internet, zijn dat je slaapkamer groter of kleiner lijkt (zoals jij met je nachtkastje omschrijft) en de aanwezigheid van een persoon of schaduwen, waar je een zeer unheimisch gevoel bij krijgt. Door de benauwdheid, kun je ook het gevoel hebben dat iemand dus op je borst zit en je probeert te verstikken (dat heb ik wel).

De methode die je omschrijft is overigens een hele goede. Besef van je situatie en acceptatie, kan je enorm helpen om minder angstig er doorheen te gaan. Idd het maar over je heen laten komen en wachten tot het over gaat.

Weet niet of je er wat aan hebt, maar mss herken je dingen in mijn ervaringen: Wat ik zelf doe wat kan helpen, is mezelf proberen echt wakker te krijgen en dan even op te staan, om het van me af te schudden als het ware. Het is echter enorm zwaar op zo'n moment je lichaam in beweging te krijgen, als het al lukt. Ik probeer weleens te gillen om mijn vriend wakker te krijgen om me eruit te trekken, maar het is ook heel moeilijk geluid uit je mond te krijgen. Ik heb hem vervolgens wel eens heel hard geknepen en mijn nagels in hem gezet, maar hij werd maar niet wakker. Volgende ochtend vroeg ik of hij echt niets door had gehad, en toen besefte ik dat ik die handelingen dus eigenlijk gedroomd had :+ Je bewustzijn op die momenten is zo raar, omdat je wel echt wakker bent. Je ogen zijn open en je ziet de werkelijkheid, maar een eventuele overgang naar slaap en een droom die zich in precies dezelfde kamer afspeelt, is zo onduidelijk. Of bijvoorbeeld wat hallucinatie is en wat niet. Het is heel moeilijk te onderscheiden wat nou echt is en wat niet, omdat het dus door elkaar loopt.

Ik ben van 'nature' een lucide dromer en ben mij meestal ervan bewust dat ik droom. Als ik naar droom, kan ik vaak de droom een andere kant opsturen of anders mezelf laten ontwaken. Maar die slaapverlammingsmomenten voelen voor mij echt heel anders dan een gewone (nare) droom. Dan ben ik echt de controle kwijt en zelfs het besef kwijt van wat er nou aan de hand is. De eerste keer overviel het me ook heel erg, maar nu voel ik het doorgaans aankomen als het gaat gebeuren en soms kan ik het dan net voor zijn en mezelf nog echt wakker krijgen voordat ik er dieper in wegzak. En als het niet lukt m'n lichaam wakker te krijgen, dan wat jij zegt: het accepteren dat het gebeurt.

Ik heb het overigens echt maar zelden hoor, dus het beïnvloed mijn leven gelukkig echt totaal niet, maar het zijn wel zeer heftige ervaringen die je goed bij blijven. Het lijkt me echt enorm uitputtend als je het heel vaak hebt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:57

Yontheke schreef:
Mijn beste vriendin heeft dit ook en bij haar is het een aandoening die ze Night Terrors noemen. Zij neemt hier ook medicatie voor. Is blijkbaar een erfelijke aandoening.

Hier had ik ook last van. Sinds mijn zwangerschap niet meer terug gekomen. Maar het is wel vaker periode weggebleven en dan weer terug gekomen. Ikzelf herrinerer negen van de tien keer niks meer van. vriendlief wel. Heb er niks voor gekregen moest er maar mee leven.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:59

Ik heb er de laatste tijd er last van. Ik woon net een maand samen en heb sochtends vroeg na 6uur als me vriend naar werk is de nachtmerries over dat mijn vriend het uitmaakt in de nachtmerrie . Als is wakker ben geworden ben ik wel overstuur. Meestal bel ik me vriend dat het weer zo ver is. Wat ik hier mee moet weet ik niet...andere?