"Hangjongeren" vallen ons lastig. Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:07

Probeer te filmen wat ze doen en laat dat aan de politie zien.

Beau_Myrthe

Re: "Hangjongeren" vallen ons lastig. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:10

Dit gaat misschien heel raar klinken maar hou ze zo veel mogelijk te vriend. Hier ook vaak hangjongeren op staat maar veel ken ik omdat ze bij mij op school hebben gezeten dus die houden zich netjes stil of zeggen hoi maar tegen anderen gaan ze ook wel is tekeer. Daardoor heb ik zelf nooit problemen met ze en doen ze altijd aardig.

Daarnaast misschien toch een lamp met sensor! Of gebeurt het overdag? En naar ouders gaan werkt denk ik toch niet... Maar vooral geen aandacht geven dat vinden ze heerlijk!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:20

shilady schreef:
Ja of omgekeerd en dan heb je ineens een zwaar mishandelde moeder...

Geloof me, mijn moeder is ontzettend sterk en ze is 1.80 lang. Ik zelf zou banger voor mijn moeder zijn dan voor een paar jongens.

Beau_Myrthe schreef:
Dit gaat misschien heel raar klinken maar hou ze zo veel mogelijk te vriend. Hier ook vaak hangjongeren op staat maar veel ken ik omdat ze bij mij op school hebben gezeten dus die houden zich netjes stil of zeggen hoi maar tegen anderen gaan ze ook wel is tekeer. Daardoor heb ik zelf nooit problemen met ze en doen ze altijd aardig.

Daarnaast misschien toch een lamp met sensor! Of gebeurt het overdag? En naar ouders gaan werkt denk ik toch niet... Maar vooral geen aandacht geven dat vinden ze heerlijk!

De tijdstippen verschillen, vanavond om 7 uur was dus ei gooien. Van het weekend hebben ze op verschillende tijdstippen belletje getrokken.
Ik snap ook helemaal niet waarom ze "ineens" wat tegen mijn moeder hebben. We hebben ze nooit weggestuurd of problemen met ze gehad. Maar vrijdag avond uit het niets werd er dus gescholden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:23

Ik zou de wijkagent inschakelen. Al hij in een wijkteam werkt, zal hij andere hulp kunnen inschakelen.
Mogelijk kan een jongerenwerker in deze helpen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:26

Dus het gebeurt ook gewoon als het licht is, jammer anders was een lamp altijd een oplossing. Misschien toch camera's dan al zou je eerst ook een bordje neer kunnen hangen met hier wordt gefilmd ofzo (kan even moet bedenken wat er altijd op die dingen staat).

Apart dat ze ineens op je moeder het hebben... Begrijpelijk maar jammer dat je moeder er toen wat van heeft gezegd want nu ben je helemaal het bokje inderdaad. Ze smullen nou eenmaal van aandacht!

En de buren hoe vinden die het dat ze daar wat rond hangen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:39

Ze zijn ook ooit wel eens aangesproken door de buurman van de hoek, ze maakte ontzettend veel herrie. Maar voor de rest zorgen ze ook niet voor problemen. Geen extreem afval ofzo. Alleen voetballen ze soms dus ook tegen de school wat dus regelmatig een raam kost. Ik schatte de jongens echt niet ouder dan 16 en ze waren ook allemaal met de fiets. Nog geen brommers of scooters want die mensen hangen bij de skate baan. Ze zijn niet "berucht" in de zin van geweld en hebben dus buiten af en toe een raam slopen met voetbal nooit echt voor extreem overlast gezorgd.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:40

Met zn allen op een vrouw dan maakt haar lengte echt niet veel uit.. en je weet hoe het hier gaat in Nederland als je iemand in elkaar timmert je gaat niet lang de gevangenis in

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:41

Wijkagent bellen en.politie en voor de rest geen aandacht aan geven. Wij hebben besjes gooien hier gehad en na 3 weken gooien, waren ze het zat, ze merkten dat we er geen ruk om gaven.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:48

Ik vindt dit erg asociaal van die jongeren,

Maar ik zou wel de politie bellen als ze nu eieren gooien enz....

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:50

Dat soort dingen zou ik eens moeten doen....

Dan had ik levenslang huisarrest en werden mijn iPad, mobiel en laptop compleet kapot getimmerd...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:51

Shilady ik vind dat je het wel erg negatief bekijkt, het komt inderdaad voor maar ook vaak genoeg niet. Ik woon in een aso buurt waar drugsdealen en rondhangen normaal is, maar die hebben het alleen druk met zichzelf en doen nooit vervelend.

Camera en bordje ophangen lijkt me een slim idee, en de wijkagent langssturen ook. Ik zou dan niet meer durven als kind en een andere plek opzoeken. De camera hoeft overigens niet te werken natuurlijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:06

Wat naar dat je moeder (om begrijpelijke redenen) zo overstuur raakte van de scheldwoorden en dat het daarna zo geëscaleerd is. Om deze vervelende situatie op te lossen denk ik dat het belangrijk is dat je moeder wel ook haar eigen verantwoordelijkheid erkent. Ik zal het gedrag van de jongeren niet goedpraten, want het is duidelijk dat het gewoon niet door de beugel kan. Dat neemt niet weg dat de reactie van je moeder, ook al is die zeer goed te begrijpen vanuit haar emotie, natuurlijk hoogst onhandig was. Ze heeft daarmee onbedoeld zelf de olie op het vuur gegooid, waardoor de situatie verslechterd is.

Het gebruik van de scheldwoorden slaat nergens op en het is goed dat je moeder de jongeren daarop wilde aanspreken. Blijkbaar waren ze daar in eerste instantie ook wel van onder de indruk, want de opmerking "We hadden het niet tegen jullie" is niets anders dan een terugtrekkende beweging en als je het mij vraagt een puberale vorm van 'sorry' zeggen. Ze hadden natuurlijk veel beter écht hun excuses kunnen aanbieden, maar dat vinden veel mensen lastig (en niet alleen pubers). Helaas is het 'gesprek' daarna uit de hand gelopen. Het dreigement was niet handig en het 'wegjagen' ook niet. Het antwoord is duidelijk en zit op jullie ramen: "wij laten ons niet wegjagen." Op zich hebben ze daarin ook gelijk, ze hoeven zich niet weg te laten jagen. Zij hebben net zoveel recht op de openbare ruimte als ieder ander. Natuurlijk mag er wel van ze worden verwacht dat ze zich gedragen.

Het is dus tijd voor een goed gesprek waarin al deze zaken aan de orde komen. Als jullie denken dat zo'n gesprek om wat voor reden dan ook niet het gewenste resultaat zal hebben dan kun je daarvoor best contact opnemen met de wijkagent. Het kan best een goed idee zijn om de wijkagent of een jongerenwerker bij het gesprek aanwezig te laten zijn zodat die persoon het gesprek een beetje kan sturen. Naar mijn idee ligt de oplossing echt in zo'n gesprek. Het verzamelen van bewijs zal de frustraties alleen maar doen toenemen. De politie op de jongeren afsturen zal het verzet alleen maar groter maken. Bovendien kan de politie weinig doen, want de jongeren zullen er vast wel voor zorgen dat ze niet op heterdaad betrapt worden en verder mogen ze daar gewoon zijn.

Deze samenleving is van ons allemaal. Het valt mij op hoe snel mensen naar 'ome agent' wijzen en verwachten dat die het wel even zal oplossen. Zo zit de wereld niet in elkaar. Een goede buurtagent zal in situaties zoals deze de verantwoordelijkheid terugleggen bij de mensen waar het om gaat en een ondersteunende rol spelen als dat nodig is. Succes, ik hoop dat er snel een einde komt aan deze vervelende toestand!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:25

Ik zou het eens omdenken...
Koekenpan in de voortuin neerzetten :) Kunnen ze gelijk de eitjes bakken.
Of..
Kun je niet een paar buurtbewoners optrommelen en dan `s avonds zélf op dat bankje gaat zitten met een wijntje, paar pinda's, chipsjes en gewoon gezellig maken? Ik denk dat je dan op een leuke manier de dialoog aan kunt gaan met deze jonge jongens.
Denk dat je daar veel meer mee bereikt dan met hard tegen hard.

Kijk voor andere ideeen eens op http://www.omdenken.nl
En op deze situatie: http://omdenken.nl/zingen/

Succes :D
Laatst bijgewerkt door Puchje op 11-09-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:30

Leuk idee Puchje! :j

En anders nep camera's ophangen van de Action bij je huis. Wellicht houdt ze dat weg?

Agressie op agressie werkt vaak averechts is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:35

Ik zou sowieso een foto van de groep maken, het liefst ook van de daders apart, dat ze er allemaal goed opstaan. Wellicht herkend de wijkagent of iemand anders ze zodat hun ouders er ook van op de hoogte worden gebracht.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:14

Puchje schreef:
Of..
Kun je niet een paar buurtbewoners optrommelen en dan `s avonds zélf op dat bankje gaat zitten met een wijntje, paar pinda's, chipsjes en gewoon gezellig maken? Ik denk dat je dan op een leuke manier de dialoog aan kunt gaan met deze jonge jongens.

Dit zou misschien nog best kunnen werken ook! Goed idee!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:25

Puchje schreef:
Of..

Held!!! Sws dat dit er beter ingaat dan er tegenin gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:32

Puchje schreef:
Of..

Briljant! _/-\o_

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:08

Hoe gaat het nu?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:48

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 16:57

Er is al melding gemaakt. Het is nu weer wat rustiger, belletje lellen heb ik zelf niet meer gehoord maar was ook het grootste gedeelte van het weekend niet thuis. Maar geen eieren in iedergeval meer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:03

Iets installeren met zo'n hoge pieptoon? Of een orgel laten draaien, dat jaagt jongeren ook wel weg...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:20

Hoge toon zal ik waarschijnlijk zelf ook last van hebben.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:25

Klassieke muziek? :)*