Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:28

toen ik nog in de horeca werkte konden mijn leidinggevenden echt de boom in op dat gebied, misschien niet correct, maar als ik drie uur lang aan het rennen en vliegen was, dan gooide ik tussendoor idd gewoon even snel een glas water naar binnen,. ze kunnen kiezen, tegen de vlakte en me de rest van de dag kwijt zijn, of tussendoor uit het zicht even snel wat water naar binnen.

op je gemak gaan staan/zitten drinken is een ander verhaal , maar het nodige vocht naar binnen in sneltempo en uit het zicht, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad met leidinggevenden...
ik als leidinggevende heb daar ook nooit een issue van gemaakt. maar goed, wij hadden ook vaak genoeg niet eens tijd om een normale pauze te hebben, dan is uit het zicht even wat drinken en weer door, later even een boterham naar binnen werken etc en weer door , dan spreek ik echt over een halve minuut per actie zeg maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:31

Nou nou dat is toch niet zo'n ramp?

In de winkel waar ik werk mag ik ook wel eens 3 uur lang niet drinken. Dat overleef je wel hoor!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:34

Toch vind in horecawerk niet te vergelijken met het werken in een winkel of achter de kassa zitten.
Heb dit nog nooit gehoord TS, vind het erg lang!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:38

kassawerk is idd absoluut niet te vergelijk met horecawerk, zeker niet met enige drukte
ik heb beide gedaan, achter de kassa zitten, producten scannen en praten is een eitje zonder drinken vergeleken met een x aantal uren vliegen en volle bladen meesjouwen , maar ook normaal winkelwerk, vakken vullen en bijvoorbeeld in een kledingzaak werken, dat is over het algemene prima vol te houden met alleen drinken in de pauzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:39

Simbaa schreef:
Toch vind in horecawerk niet te vergelijken met het werken in een winkel of achter de kassa zitten.

Heb ook in de horeca gewerkt. 8 uur lang rond rennen zonder te eten of te zitten was heel normaal. Kwa drinken was er vaak 1 fles cola op 15 mensen. Dus ook dat was vaak minimaal.

femke_harley

Ik denk dat het wel meer voorkomt. Ik krijg ook pas pauze na 4 uur en mag tussendoor niet drinken..
Op m'n werk praat ik ook erg veel. Ik heb er eigenlijk nooit last van. Ik heb eerder honger :+

unihorses

als ik achter de kassa werk mag ik ook niet drinken?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:51

Hoe zit dat als je om medische redenen moet eten of drinken binnen die tijd? Kun je dan ook de boom in en beter een andere baan zoeken? Ik vind het maar raar trouwens. Kost een minuutje om een paar slokken te nemen (ja je moet niet uitgebreid gaan staan koffieleuten natuurlijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:25

Om medische redenen mocht ik inderdaad wel sneller dan de rest even kort naar de wc en daarmee kon ik ook gelijk even water drinken :) maar kostte wel 5 minuten ivm de afstanden en procedures.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:54

Simbaa schreef:

Ik snap dat het vervelend is (wij mogen op het werk wel tussendoor een glaasje pakken), maar er zijn genoeg zwaardere beroepen waar je niet kan drinken buiten je pauzes om.
Mensen die in een magazijn werken of aan een lopende band mogen/kunnen vaak ook niks tussendoor drinken.

Ik heb een blauwe maandag gewerkt aan de productielijn (grote zakken rijst in een doos doen, dichtplakken, en opstapelen), en daar was een hele droge lucht in de hal (anders werd de rijst vochtig en gaat dan later schimmelen in de zak) maar daar mocht je ook niet drinken in de hal.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:58

Dat vind ik eigenlijk ook niet normaal, al snap ik de redenen hiervoor wel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:02

Ik werk nu al 3 jaar in de horeca en ik heb nog nooit gehoord dat je niet zou mogen drinken. Zolang je niet een half uur lang een glas aan het wegtikken bent (thee o.i.d) dan kost dat echt nog geen 10 seconden. Beetje rare regel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:07

waar je je druk om maakt.... ik werk in de fabriek en wij mogen en kunnen ook niet zomaar weglopen om wat te drinken. Daar zijn pauzes voor.Het is in de zomer ruim over de 30 graden in de hal en we werkn tussen machines die over de 250 graden zijn....Het is echt gewoon te doen hoor om een paar uurtjes niks te drinken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:17

Ik mag drinken wanneer ik wil maar heb ook heel vaak dat ik 3 uur lang niks drink. Zo raar is dat toch niet als je lekker aan het werk bent?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:23

ElCamino schreef:
waar je je druk om maakt.... ik werk in de fabriek en wij mogen en kunnen ook niet zomaar weglopen om wat te drinken. Daar zijn pauzes voor.Het is in de zomer ruim over de 30 graden in de hal en we werkn tussen machines die over de 250 graden zijn....Het is echt gewoon te doen hoor om een paar uurtjes niks te drinken.

Sommige mensen hebben daar wel heel erg veel moeite mee. Dat jij in een andere omgeving werkt is prima, maar in de horeca hoor je amper dat je 'niet mag drinken'.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:41

je mond open trekken tegen de nieuwe manager. Luister het is gewoon een mens hoor. Als niemand hem/haar wijst op deze onredelijke regel dan zal ie er niks aan veranderen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:46

Belachelijk, ik heb jaren in de horeca gewerkt en nog nooit gehoord dat je niks mag drinken, zeker water moet altijd kunnen ( en ik vind dat dat in alle beroepen zou moeten! ). Wij hadden altijd ergens een glas water o.i.d. staan. Tegen de manager zeggen dat het onredelijk is en evt. in een afgeschermd deel ( in de keuken bijv.) een glas of fles water neerzetten. Ik moet er niet aan denken dat ik 3 uur lang niet zou mogen drinken, ik heb nl. altijd water bij me!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:21

Courses.... het heeft niet te maken met de omgeving of omstandigheden..... ik vind het persoonlijk erg overdreven om er zo'n issue van te maken...ieder zijn mening toch.
En als het zo'n probleem is ga je toch gewoon in een andere horeca tent werken.... als dat hun regels zijn..... hou je je eraan of je zoekt wat anders.

Ik zeg niet dat het niet raar is.... persoonlijk zou ik ook graag altijd een slokje willen drinken, helemaal bij hitte maar als het nu eenmaal de regels zijn....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:29

ElCamino schreef:

Het is maar waar je je niet druk over maakt. je lichaam heeft 2,5 liter water nodig per dag, zeker wanneer je in tempraturen zoals hierboven werkt vind ik het absurd dat je niet even mag drinken. Naast dat ik het absurd vind, is het gewoon weg ongezond.

Ik vind het dus goed dat TS zich af vraagt of hier regels voor zijn. Ik kan bijvoorbeeld ook geen halve liter drinken in mijn pauze, ik neem de hele dag door kleine slokjes. Heb maar een klein maagje en als ik veel drink kan ik niet meer eten en word ik flauw en duizelig etc en gaat mijn suikerspiegel hard naar beneden. Ik ben dus ook iemand die verdeeld over de dag af en toe een slokje water nodig heeft.

Ik ben op mijn gezondheid gesteld, dus zou mij daar ook "druk" over maken, tenminste ik zou daar ook vragen over hebben :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:45

Nessah schreef:
Het is maar waar je je niet druk over maakt. je lichaam heeft 2,5 liter water nodig per dag, zeker wanneer je in tempraturen zoals hierboven werkt vind ik het absurd dat je niet even mag drinken. Naast dat ik het absurd vind, is het gewoon weg ongezond.

Niet helemaal correct.
Je lichaam heeft wel 2,5 liter vocht nodig, maar daarvan is 1 1/4 liter drinkvocht.
De rest zit in het eten en komt vrij in het lichaam zelf.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... vocht.aspx
http://www.kennislink.nl/publicaties/je ... ag-drinken

Vroeger werd inderdaad gezegd dat je minimaal 2 liter water moest drinken, maar daar zijn ze al een tijdje van teruggekomen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:47

Nessah schreef:
ElCamino schreef:

Ik vind het dus goed dat TS zich af vraagt of hier regels voor zijn. Ik kan bijvoorbeeld ook geen halve liter drinken in mijn pauze, ik neem de hele dag door kleine slokjes. Heb maar een klein maagje en als ik veel drink kan ik niet meer eten en word ik flauw en duizelig etc en gaat mijn suikerspiegel hard naar beneden. Ik ben dus ook iemand die verdeeld over de dag af en toe een slokje water nodig heeft.

Ik ben op mijn gezondheid gesteld, dus zou mij daar ook "druk" over maken, tenminste ik zou daar ook vragen over hebben :)

Bedankt Nessah :)

En bedankt voor alle andere reacties, er zijn toch wel verschillende meningen hierover dus.

Misschien dat ik eerst met de assistent-managers het erover heb, de manager spreek ik niet vaak.
En ik ga denk ik vragen of ik anders een flesje water ergens mag neerzetten.
Als ik 5 of 5,5 uur moet werken zonder pauze en ik de helft van de tijd ook niet mag drinken, vind ik dat wel pittig om vol te houden. En ik denk ook dat het niet erg gezond is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:49

Lijkt me ook geen ramp. Je krijgt er echt niets van als je 3 uur niet drinkt. En anders wen je er wel aan.. Als je op andere momenten genoeg drinkt, maakt het echt niet veel uit.
Er zijn genoeg beroepsgroepen waar je 3 uur lang niets mag drinken.. Idd fabriek (is het vaak ook nog eens erg warm) of winkel ook.. Ik heb er zelfs nog nooit over nagedacht als het niet mocht..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:52

Ik werk ook gerust 5,5-6 uur achter elkaar zonder pauze maar drinken mag altijd. Vind het vreemd niet dat je er iets van krijgt maar toch.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:01

Brainless schreef:
Nessah schreef:

Niet helemaal correct.
Je lichaam heeft wel 2,5 liter vocht nodig, maar daarvan is 1 1/4 liter drinkvocht.
De rest zit in het eten en komt vrij in het lichaam zelf.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... vocht.aspx
http://www.kennislink.nl/publicaties/je ... ag-drinken

Vroeger werd inderdaad gezegd dat je minimaal 2 liter water moest drinken, maar daar zijn ze al een tijdje van teruggekomen.

Oke dan heb je een ruime liter nodig ook goed. Dat was uiteraard mijn punt niet :) Mijn punt was dat sommige mensen een kleine maag hebben en dus elke keer een slokje moeten drinken ipv een kwart liter in 1x. Ik kan echt niet op een werkdag in 2 pauzes mijn water binnen krijgen die ik moet binnen krijgen.. Dat moet bij mij geleidelijk.

Daarnaast is het wel een beetje verschillend.. Op een warme dag waarbij je veel heen en weer loopt, zweet je meer en heb je wel 2 liter water nodig. Zeker in de horeca waarbij je waarschijnlijk met warm weer buiten loopt in de zon. Ik vind het dan echt belachelijk en zelfs onverantwoord dat je geen water mag drinken.

#edit: Heb je bovenste link gelezen en je spreekt je zelf een beetje tegen :) Daar staat ook dat wanneer je vocht verliest ( zweet) je meer moet drinken. Dus wanneer je hard werkt en een hogere tempratuur kom je gewoon uit op 2 liter :)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:05

ik vind het logisch dat je niet mag drinken, denk je dat ik smorgens als ik 4 uur post sta te sorteren wat drink:P echt niet.

officieel mag je na 3 uur en 10 minuten pauze houden. maar snap dat waarneer je dan de drukste periodes hebt even door moet werken.