Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:16

Oooo leuk topic! Ik heb regelmatig dingen die ik mijzelf afvraag. Als ik er dan over begin met mijn vriend hebben wij zo een urenlange gesprek met diverse vragen.

Zo had ik een tijdje geleden de vraag: Waarom zijn mensen ooit op het idee gekomen op aardappelen te gaan koken/bakken en te eten?
Ook hadden wij de vraag: Stel, je vraagt aan alle mensen tussen de 20 en 80 jaar of ze iets echt afschuwelijks hebben meegemaakt. Hoeveel procent zou dan zeggen: ja! Mijn eerste gedachte was dat een groot aantal ja zou zeggen(iedereen maakt immers iets mee), maar toen bedacht ik mij ook weer dat mensen zouden gaan relativeren.

Na het lezen vraag ik mij af hoe Brainless weet waar UFO voor staat :+ Ik had daar nog nooit van gehoord :)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:38

PenP2014 schreef:
Ik filosofeer me rot maar ik kom er niet op hoor :') haha. Je antwoord is wel een goeie. Iedereen kan er voor zichzelf een antwoord op bedenken. Maar hèt antwoord op die vraag gaat nooit komen.

Klopt, want als je kijkt naar hoe verschillend mensen en hun denkwijzen zijn: is er dan überhaupt een antwoord wat voor iedereen toereikend zou zijn, waar iedereen zich in kan vinden? Dus ik denk dat je gelijk hebt: hèt antwoord op die vraag is er niet, in ieder geval niet één die geldt op grotere schaal.

Badeendje

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:42

Hoe kan het dat sommige mensen bepaalde etenswaren wel lekker vinden, maar andere mensen weer niet? Waarom lust ik wel spruitjes, maar m'n broertje niet?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:44

Finliox schreef:
PenP2014 schreef:
Ik vraag me wel eens af...

Wat is de zin van het bestaan. :')

als je het mij vraagt is bestaan vrij onnuttig, misschien zijn we wel een sims spel in een ander universum of zo :')

_O- dat is vaak wel mijn antwoord op de zin van het bestaan :') Wij zitten gewoon in een computergame _O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:50

badeendje schreef:
Hoe kan het dat sommige mensen bepaalde etenswaren wel lekker vinden, maar andere mensen weer niet? Waarom lust ik wel spruitjes, maar m'n broertje niet?

Kan met veel dingen te maken hebben, tot allergie aan toe (zo heb ik een afkeer tegen boontjes...mijn hele leven al gehad. Een aantal jaren geleden met rauwe bonen moeten werken, en ik reageerde zo heftig op de sappen daarvan dat ik die avond nog bij de dokterswacht zat :'))
Verder vond ik op internet;

Onze smaak is een zintuig.
Dit zintuig neemt dingen waar.
De informatie hiervan wordt opgeslagen in onze hersenen.
Vooral bij kinderen komt er erg veel nieuwe informatie binnen, omdat bijna alles nieuw is.
Deze informatie wordt bewust en onbewust op geslagen in onze hersenen en onderverdeeld in : heel lekker, lekker ,
beetje lekker, vies en heel vies.
Dit is de informatie voor de rest van ons leven , maar kan met het ouder worden veranderen.
Soms gaat het met deze informatie iets mis.
Bij het waarnemen van b.v. voedsel, gaan onze hersenen vooraf een verwachting vormen over de te verwachte smaak.
Als een kind weet wat een druif is, dan verwachten de hersenen vooraf: sappig zoet en fris van smaak.
Bij het zien van een olijf , denkt het kind , ha lekker een druif, de hersenen verwachten, sappig, zoet en fruitig.
Maar bij het eten van een olijf klopt het niet meer met de verwachting van de hersenen en zal het kind de olijf uitspugen en het erg vies vinden.
Deze ervaring blijft heel lang opgeslagen in de hersenen :j

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:53

Leuk topic!

Ik vraag me wel eens af waarom mijn rode kater zich soms gedraagt als een kat en soms als een hond.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:55

Waarom staat iedereen(naar eigen zeggen) altijd in de verkeerde rij bij de kassa? Als dat zo zou zijn dan waren er toch geen opstoppingen meer omdat iedereen dan moest wachten en er niemand was om op te wachten? :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:00

Waarom sommige bokkers mega teksten quoten terwijl ze (buiten de eerste reactie van ts met superlang verhaal) 1e is die reageerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:02

Waarom vrouwen gemancipeerd willen zijn, maar toch graag een man willen die etentjes betaald?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:05

Knert schreef:
Waarom sommige bokkers mega teksten quoten terwijl ze (buiten de eerste reactie van ts met superlang verhaal) 1e is die reageerd.

Soms om te voorkomen dat het bericht wordt verwijderd/aangepast.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:14

Brainless schreef:
Knert schreef:

Soms om te voorkomen dat het bericht wordt verwijderd/aangepast.

Of om terug te kunnen lezen wat er nou ook al weer precies stond. Maar over het algemeen is het dan wel handig om voor het plaatsen de quote weg te halen. maarja, als je dat vergeet....

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:26

Ja, deze vraag ik me al heel lang af!
Waarom noem je het een luipaard? Het is toch gewoon een snelle kat? :wow:

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:29

Hier is volgens mij nog ooit nog een topic van geweest haha.
Maar leuk topic

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:02

PenP2014 schreef:

Nja, eigenlijk heel nutteloos, wij zijn met zn allen namelijk erg slecht voor het milieu _O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:05

Dirndl schreef:
Antje_vip, wat heb jij dan belachelijk slechte wiskunde- en/of natuurkundedocenten gehad, als je dit nooit geleerd hebt. Vervelend! Verder, google is your friend :))

Finliox: gewoon zoeken op de etymologie van een woord, dan kom je erachter. Woorden zijn vaak van verwante woorden voor iets afgeleid, in het geval van de Nederlands taal en andere Germaanse talen vaak van het Latijn. Voor stoel bijvoorbeeld: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/stoel

PenP2014: een vraag die door iedereen persoonlijk is in te vullen, en die al sinds mensenheugenis gevraagd wordt. Sommigen halen hun antwoord uit godsdienst, sommigen uit wetenschap, en weer anderen uit filosofie.

Nessah: omdat rondvliegende vlinders zouden kriebelen, zoals je bij verliefdheid 'kriebels in je buik hebt' :D Hier staan ook een paar antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetensch ... buik.82115

in de 5e vroeg ik nog of kilogram nu een gram was of een kilo hoor :') al die leraren nemen dat aan als basiskennis en als de basisschool het niet leert...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:05

PenP2014 schreef:

de zin van het bestaan is het in stand houden van een soort..

helaas niet zo romantisch als men hoopt dat het antwoord zou zijn..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:16

Tigress schreef:
Finliox schreef:

als je het mij vraagt is bestaan vrij onnuttig, misschien zijn we wel een sims spel in een ander universum of zo :')

_O- dat is vaak wel mijn antwoord op de zin van het bestaan :') Wij zitten gewoon in een computergame _O-

Dat idee is niet zó belachelijk als je zou denken; Er is serieus over nagedacht, en het schijnt zo te zijn dat áls een dermate krachtige computer mogelijk is dat die een heel universum als het onze kan simuleren, de kans dat wij daadwerkelijk al in zo´n simulatie leven heel erg groot is....
In een sf boek van Ian M. Banks (the Algebraist) is deze hypothese een (soort van) interstellaire godsdienst. Het dogma van die betreffende godsdienst is dat als genoeg intelligente wezens zich dit realiseren de simulatie afloopt....

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:21

Shiloh schreef:
PenP2014 schreef:
Maar hèt antwoord op die vraag gaat nooit komen.

42

Waar is de like knop? :-D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 18:24

Tigress schreef:
Finliox schreef:

Ik vind de planeten op een molecuul lijken en vraag me wel eens af of wij op een atoom leven (of zeg ik nu weer iets doms in de categorie natuurkunde?) :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:29

Maaaarije schreef:
Ja, deze vraag ik me al heel lang af!
Waarom noem je het een luipaard? Het is toch gewoon een snelle kat? :wow:

Omdat het in het frans een lupard heet en wij dat woord vernederlandst hebben :j
En lupard komt weer van het latijnse leopardus, omdat men vroeger dacht dat een luipaard een krusing was tussen een leeuw en een panther

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:36

antje_vip schreef:
Ik vind de planeten op een molecuul lijken en vraag me wel eens af of wij op een atoom leven (of zeg ik nu weer iets doms in de categorie natuurkunde?) :+

Juister uitgedrukt, jij vind dat het model van een zonnestelsel op een (sterk verouderd) model van een atoom lijkt.
In werkelijkheid lijkt een zonnestelsel absoluut niet op een atoom (zelfs even afgezien van het grootte onderscheid ;) ).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:38

Ik vraag me af hoe wij bultjes krijgen van brandnetels, terwijl ze niet in onze huis doordringen en irritaite daarmee brengen :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:38

Hoezo zijn mensen eigenlijk koeienmelk gaan drinken :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:39

muntdrop schreef:

dat lijkt me een makkelijke. toen wij nog jagers en verzamelaars waren en veehouders enzo benut je alles zo veel mogelijk. en als mensen melk te drinken is...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:41

muntdrop schreef:

Er was ooit eens iemand met een verschrikkelijke voorliefde voor tepels, bedacht zich niet en hupsa ging aan die van de koe lurken, en toen bleek er wat lekkers uit te komen :')

Ik heb werkelijk waar geen idee :+