Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:08

XFiemoX schreef:
start punt 2 euro en dan wel twee losse euro' s met daarbij te zeggen 1 euro voor in je zak en de andere in je spaarpot, om ze zo te laten kennis maken dat sparen ook belangrijk is maar je er ook wel is wat mee mag doen.

Als ze bijv. iets willen en dus iets zien in de winkel(s), dan zeggen we al van gaan we even je spaarpot erbij pakken en kijken of dat ook echt kan. Maar ook kijken wij wel ernaar of het iets nuttigs is.

Dit is een slim idee, ik zou er dan voor zijn dat ze van het geld in de zak speelgoed o.i.d (uitgezonderd snoep) mogen kopen en dat het bedrag in de spaarpot gebruikt wordt voor iets wat ook nuttig kan zijn maar wat ook als extraatje gezien kan worden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:09

Mijn ouders hebben (godzijdank) voor ons gespaard voor onze studie (mij en mijn broer). Dit zodat we niet gelijk na onze studie met een schuld ons leven moeten beginnen. Ik geloof dat ze voor ons allebei 2 á 3000 euro hebben gespaard en met de stufi erbij volstaat dat ruimschoots :j
Daarnaast hebben wij ook ons rijbewijs gekregen - met als voorwaarde dat we voor ons 18e niet zouden roken. Ook daar hebben mijn ouders dus voor gespaard en ik ben erg dankbaar dat ze dat gedaan hebben.

Saaams

Re: Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:13

Mijn ouders hebben ook voor mijn zus en mij gespaard.
Ik weet niet precies hoeveel per maand.
Ik kreeg het bedrag op mijn 18e rond de 5500 euro en mijn zus op dr 21ste.

Ik heb er mijn rijbewijs & auto van betaald. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:20

je kunt in mijn ogen beter een kleine spaarrekening meegeven als ze op zichzelf gaan < 5000 euro

zodat ze hiermee 'om' kunnen leren gaan.. zelf moeten ze ook leren werken..

spaar echter dan wel voor je kinderen als je meer kan sparen op je eigen rekening..

je mag je kinderen namelijk 1x per jaar geld schenken en zelfs 1x in diens leven een groter bedrag..

dit kun je dan doen als het kind het echt nodig heeft.. bijvoorbeeld bij de aankoop van een woning, of een aanvullende studie, of een dure studie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:24

Ik spaar niet voor mijn eigen kind maar voor mijn metekind. Mijn zus heeft borderline en helaas niet in staat zelf te sparen. Ik heb een aparte rekening die vrij komt op haar 18de. Ik stort elke maand €15 :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:31

Ik spaar niet, of wat ik kan missen. Mijn ouders of later mijn moeder (vader is al heel lang geleden overleden) spaarde voor ons en we kregen het niet, alhoewel.. ja toen ik op mn zelf ging wonen was mijn moeder er met een budget. Zo ook bij mijn kids, toen ze uitvlogen kreeg (okee is er nog maar 1) een bedrag. Toen hij ging trouwen ook... Nu krijgen ze een kindje en ja hoor, weer een bedrag. Ik heb zijn trekkerrijbewijs gegeven, waar hij nu nog plezier van heeft.. Nee sparen.. nee, doe ik niet. Er is altijd wel iets wat gedaan moet worden of aan vervanging toe is. Nu sta ik zelf in een erfenis kwestie van mijn moeder...... 1 zus heb ik. -O- Zij had al jaren geen contact meer. Maar wat mijn moeder gewilt had staat op papier maar is niet rechtsgeldig.. dus bezint eer ge begint!
Mijn moeder had voor elk kleinkind een spaarrekening.. maar mijn zus wil dat niet aan de kleinkinderen geven. Want .. zij en ik erven en niet de kleinkinderen... Terwijl het wel voor hun bedoelt was door mijn moeder.
Al met al.. les 1 als je gaat sparen voor iemand, ongeacht wie.. laat dat dan ook vastleggen bij de notaris. Net als alles.. je sieraden.. je dingen, je fotos... Je kan best iets doen voor de toekomst van iemand, maar leg /laat het vastleggen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:34

Mijn vader heeft iets van 2000 euro spaargeld voor mij, maar;
hij betaalt wel mijn opleiding nu én ik krijg mijn rijbewijs van hem. Mijn spaargeld is dus echt voor als ik uit huis ga of zo. De hoeveelheid die je spaart, hangt er dus ook vanaf of je de studie gewoon van je lopende rekening kan en gaat betalen, of dat je daar al echt voor moet sparen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:38

tineke8889 schreef:
Ja daarom had ik hem weggehaald, haha :D ik kreeg er zo'n raar beeld bij, sorry :o

Edit : dan voor de duidelijkheid mijn blunder maar, ik dacht dat Brainless verontwaardigd was dat haar kinderen hun eigen belasting niet betalen 8)7

En dan haalt Nuvel haar reactie weer weg waardoor dit onnodig was een kan ik de mijne niet meer verwijderen -_- ik ga maar even stoppen met bokken

Mmmm je brengt mij wel op een idee :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:38

Ik zit eraan te denken om een rekening te openen voor mijn neefje. Maar ik moet even kijken welke te kiezen en wat de voorwaarden zijn. Ik weet niet eens of je als tante zoiets kunt doen, haha! :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:40

Ik heb geen kinderen maar weet wel hoe mijn ouders het hebben gedaan.

Mijn ouders hebben voor mij en mijn broertje elk een aparte spaarrekening.
Hoeveel daarop wordt gestort weet ik niet maar mijn ouders en familie storten regelmatig iets op die rekening. Die rekening is ervoor voor als wij uit huis gaan om spullen voor de inrichting en etc te kopen.
Staat nu zo'n €4000 op

Naast die rekening hebben mijn ouders ieder apart gespaard (mijn moeder voor mij, mijn vader voor mijn broertje) voor de studie(s), nu ben ik bijna klaar met mijn studie maar mijn broertje moet nog beginnen.
Mijn studiegeld is helaas al op (is al mijn 3e studie en ruim 1000 lesgeld per jaar excl nog alle boeken en materialen)

Ook krijgen we elk als we willen beginnen met rijlessen €500 om ons een handje op weg te helpen (heb ik helaas al opgemaakt)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:55

Snoep hebben wij eigenlijk al vrijwel nooit in huis. Als ze iets bijv. willen vragen ze eigenlijk ook niet om een snoepje maar hebben ze liever rozijntjes of gewoon een stuk fruit.
Enig punt waar ik wel aan denk is dat ie dan ijsjes gaat halen, dus ben aan het brainstormen maar ook vooral het gezamenlijk overleggen met manlief hoe dat precies aan/over te brengen.

Maar inderdaad het geld wat ze dan in de zak krijgen zouden wij ook wel graag zien dat ze er dan iets van kopen uit speelgoed winkel.
C_arola schreef:
XFiemoX schreef:
start punt 2 euro en dan wel twee losse euro' s met daarbij te zeggen 1 euro voor in je zak en de andere in je spaarpot, om ze zo te laten kennis maken dat sparen ook belangrijk is maar je er ook wel is wat mee mag doen.

Als ze bijv. iets willen en dus iets zien in de winkel(s), dan zeggen we al van gaan we even je spaarpot erbij pakken en kijken of dat ook echt kan. Maar ook kijken wij wel ernaar of het iets nuttigs is.

Dit is een slim idee, ik zou er dan voor zijn dat ze van het geld in de zak speelgoed o.i.d (uitgezonderd snoep) mogen kopen en dat het bedrag in de spaarpot gebruikt wordt voor iets wat ook nuttig kan zijn maar wat ook als extraatje gezien kan worden.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:08

Ik heb ook een spaarrekening geopend voor mijn kleine man. Ik hoop iig de kinderbijslag erop te kunnen zetten en verder wat er over blijft van het geld wat ik per maand voor hem gereserveerd heb. En wat we er verder precies mee gaan doen zien we tegen die tijd wel weer.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:27

Voor mij is ook gespaard. Mijn vader betaalt mijn studie, dus denk wel dat daar wat voor gespaard is. Mijn moeder en oma hadden samen twee aan elkaar gekoppelde rekeningen. Deze heb ik op mijn achttiende verjaardag "gekregen" en heb dit een jaar later in overleg met mijn moeder naar mijn eigen rekening overgemaakt en gebruikt om een autootje te kopen. Mijn opa van vaders kant heeft ook een spaarrekening voor mij, maar heb geen idee wanneer ik dit mag gaan gebruiken. Aangezien m'n broer al uit huis is en studeerde en toen dit geld wel wou gebruiken, maar dat mocht niet.. Dus, ik reken er op dat ik me zelf ga redden.

Verbaas me trouwens enorm over de bedragen die hier genoemd worden, wat een geld. :wow:

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:50

Wij hebben voor beide kinderen een studieverzekering afgesloten en daarnaast nog elke maand een bedrag gespaard. Het gespaarde bedrag hebben ze gekregen toen ze 18 werden met het idee dat ze hier wat leuks/moois mee konden doen wat normaliter nooit zou kunnen. De oudste heeft hier een deel van gebruikt voor een reis naar Japan, de jongste wil van een deel een auto kopen.
Het geld wat we van de studieverzekering uitbetaald hebben gekregen is ook echt bedoeld voor de studie. op=op en niet studeren (of stoppen) is geen geld. De oudste heeft vier jaar gestudeerd en het geld is op. Voor de rest van zijn studie zal hij zelf het geld bij elkaar moeten zien te krijgen, of lenen. De jongste zit nu in zijn tweede jaar.
Verder hebben beiden nog een 8-tal rijlessen gekregen (afspraak niet roken en drinken voor 18e)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:55

ChristaMoor schreef:
Verder hebben beiden nog een 8-tal rijlessen gekregen (afspraak niet roken en drinken voor 18e)

Aan dit soort dingen zou ik dus nooit doen. Ergens is het gewoon chantage en ik vind het echt eigen verantwoording.. Anderzijds ook totaal niet te controleren.. En hoe vaak ik in mijn tienerjaren niet heb gehoord.. "ik rook en drink toch stiekem.." Of ze gaan na hun 18de helemaal los.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:57

Ik zou later bij mijn kinderen wel een deel achterhouden voor een toekomstige bruiloft of voor een koophuis. Nu ik zelf een huis wil gaan kopen merk ik namelijk hoeveel geld dat me gaat kosten :+ en met een huurhuis wat per maand duurder is dan een koophuis is het ook nog lastig om veel te sparen. Vooral als eenverdienende starter valt het niet mee.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:00

Over dat ''afspraken, niet roken/drinken voor 18e''. Wij doen daar eerlijk gezegd niet aan, want als je met zoiets (in onze ogen dan) aan komt zetten komt het voor ons over dat we ze onder druk zetten. En dan is die kans ook groter dat ze dan juist elders ver van ouders uit de buurt het toch wel stiekem gaan doen.

Dan hebben wij zoiets van, doe dan maar gewoon liever bij ons i.p.v. bij anderen.

Onze eigen spaarrekening was netjes aangevuld, alleen door een nieuwe hetelucht/cv verwarming is dat daar naar toe op gegaan en moeten we weer opnieuw beginnen met het aanvullen van de spaarrekening.

Voordeel voor nu deze maand is wel de jaar afrekening van het Nuon. Krijgen gewoon nog meer terug dan waar manlief op uit kwam.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:04

Beide kids hebben een spaarrekening. Hier storten we af en toe wat geld op als we wat kwijt kunnen. Hoop in de toekomst wel dat ik elke maand er iets op kan storten.
Ze krijgen ook beide elke woensdag 2euro zakgeld.
Zelf ben ik wel opgegroeid met een gewone rekening en een spaar rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:05

Sammie schreef:
ChristaMoor schreef:

Aan dit soort dingen zou ik dus nooit doen. Ergens is het gewoon chantage en ik vind het echt eigen verantwoording.. Anderzijds ook totaal niet te controleren.. En hoe vaak ik in mijn tienerjaren niet heb gehoord.. "ik rook en drink toch stiekem.." Of ze gaan na hun 18de helemaal los.

Mijn ouders rookten al vanaf heel jongs af aan en wilde ons stimuleren om het niet te doen. Als bleek dat wij toch gingen roken, moeten we het gewoon terug gaan betalen. :+ Een keertje uitproberen vonden ze prima, maar vast roken? daar kom je als ouder echt wel achter, hoor.. Mijn zus en ik hebben dus het rijbewijs gekregen (ik ben nog bezig) en mijn broertje + broer krijgen het niet. :n

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:10

Mijn ouders hebben wel gezegd tot je 18e niet roken en dan krijg je je rijbewijs en dat zie ik niet als druk ofzo hoor... Ben er blij mee :D Chantage vind ik het ook niet; het is toch gewoon een keus die je hebt? Je kan gaan roken, maar dan dus geen rijbewijs en je verpest je longen ermee. Je kan het ook niet doen; gezonde longen en een rijbewijs erbij *\o/*
En over stiekem wel doen gesproken, ik zou me echt enorm schuldig voelen als ik dat deed. Weet hoeveel geld het kost en het is toch een soort vertrouwen wat mijn ouders blijkbaar in me hebben en dat wil ik zo houden.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:13

Brainless schreef:
tineke8889 schreef:
Ja daarom had ik hem weggehaald, haha :D ik kreeg er zo'n raar beeld bij, sorry :o

Edit : dan voor de duidelijkheid mijn blunder maar, ik dacht dat Brainless verontwaardigd was dat haar kinderen hun eigen belasting niet betalen 8)7

En dan haalt Nuvel haar reactie weer weg waardoor dit onnodig was een kan ik de mijne niet meer verwijderen -_- ik ga maar even stoppen met bokken

Mmmm je brengt mij wel op een idee :')

Haha heerlijk dat gerommel met die posts }>

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:18

Mijn ouders hebben nooit voor me gespaard, ( waren ook gescheiden )
Ik heb het grootste gedeelte van me rijbewijs zelf betaald. Mijn moeder schiet me wel altijd te Hulp met bijvoorbeeld rijbewijs, of auto ect. Of toen ik net m'n huisje had heeft ze me ook geholpen met de kostte voor de inrichting.

Voorderest hebben wij de afspraak voor m'n dieren, als er wat ernstigs is, en ik kan de kosten niet gelijk dekken, dan schiet mijn moeder voor. Ik heb daar meer aan vind ik !

moonsparkle

Ik was ook heel blij met de regel niet roken voor je 18e dan krijg je je rijbewijs. Wel zielig voor m'n broer want die heeft z'n rijbewijs ook niet gekregen :o maar dat gaf mij wel het idee dat ik het niet voor niks heb gedaan. Genoeg mensen voor me neus zien beginnen en ik zei stug nee :+

joyce2

Mijn ouders hebben voor mij (en mn broertje) gespaard en toen ik 18 was mocht ik dat geld gebruiken. Het was iets van 1200 euro en ik heb daar een groot deel van mijn rijbewijs mee kunnen betalen. Erg fijn! Ik mocht er alles mee doen wat ik wou, maar mn ouders hebben wel aangegeven dat ze het liefst wilden dat ik er wat nuttigs mee zou doen. Dus bijv. rijbewijs, uitzet of apart houden om als "klus geld" te gebruiken wanneer ik uit huis zou gaan. Maar ik wist direct dat ik het voor rijlessen wou gebruiken.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:20

Bij ons geen voorwaarden aan het sparen verbonden. Waarom ik zoveel wil sparen is omdat je niet zomaar meer een hypotheek krijgt, dat merken wij zelf. Ze krijgen van ons straks ook gewoon zakgeld en zullen als ze 15-16 zijn gewoon een weekend of/en een vakantiejob moeten zoeken en als ze iets willen zelf moeten werken etc. ..

Wil gewoon een goede basis voor ze uit huis gaan geven, mijn moeder zei in juni ik ga verhuizen 1 juli was ze weg. Ik kreeg het niet gebakken financieel en kwam eerst flink in de problemen. Dat wil ik niet voor hun dus alles wat ik kan missen is goed.

Het ene gezin kan meer missen dan de ander, ik ben overigens nog apart gaan sparen eerst omdat ik dacht van ja als mijn man en ik uit elkaar gaan, heb ik toch ook een spaarcent voor ze. Moesten we met ruzie ofzo uit elkaar gaan. Nu is het gewoon voor de extra en studie ja moeilijk...
Ik wil dan liever nu wat 'relatief kleine bedragen' sparen dan dat ik met twee kinderen in de studies kom en het dan misschien niet kan betalen. Kan geen toekomst kijken hoe we er dan voorstaan financieel.