"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:51

Oeh ik ken het inderdaad.
Ik kies bewust waar ik aan wil doneren. Als ik niet wil zeg ik dan ook, nee dank je.

Laatst kwam er ook iemand collecteren voor de lokale sportvereinigingen, zodat kinderen in ons dorp konden sporten. Ik barstte nog net niet in lachen uit. Woon in een redelijk duur dorp waar weinig arme mensen wonen. Dus nee, echt niet dat ik daaraan ga geven.

Ik krijg soms ook het idee dat er geode doelen "verzonnen" worden.

Ik ga denk ik ook zo'n sticker bestellen. Doneer al behoorlijk wat op jaarbasis zonder de collectes mee te rekenen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:51

Weet je, ik zou het liefst de collectant een paar euro toestoppen voor de moeite die zij doet om geld op te halen voor een goed doel. :+ Ik heb echt respect voor deze mensen, maar ik ben het gewoon niet met alle goede doelen eens. Inderdaad lastig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:53

pjer schreef:
Ik heb deze week al 6x verkopers en mensen voor een donatie-abonnement aan de deur gehad. Daar wordt je ook niet goed van. Het voordeel van zo'n collectebus is dat je gelijk ziet waarvoor ze komen, want bij deze aanbellers sta je vaak eerst 30 minuten naar een verhaal te luisteren voor ze ter zake komen. En dan mag ik ze teleur stellen: aan de deur word niet gekocht en aan donatie-abonnementen doe ik niet.. soms zijn ze dan nog boos ook dat ze zoveel tijd verspild hebben.. tja.. jullie komen niet ter zake.... Ik zit dus inderdaad ook te denken aan een sticker/tekstje.

Voor de collectant alleen maar handig zo'n stickertje want dan hoeven ze niet nodeloos hun verhaal te doen maar kunnen direct doorlopen naar de volgende voordeur.

chamion
Huisheks

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:59

Ik kijk altijd eerst door het raampje naast de deur. Zie ik zo doos, zeg ik; Sorry, geen contant geld in huis.
Bij mensen strak in het pak, zeg ik; geloof wordt niet gekocht aan de deur.
Bij mensen in bedrijfskleding, zeg ik; Lang leve internet, hoef ik niks te kopen aan de deur. :+

Mocht ik het heel erg zat worden (tot 5 keer per week hebben we wel eens gehaald) hang ik een hele grote brief; Donaties mogen gemaakt worden door geld in de brievenbus te gooien, ik geloof in geloof, ik koop alles in de winkel of per internet. :list:

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:01

'Zo'n doos' is ook wel lekker respectloos.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:02

Mandarijn12 schreef:
'Zo'n doos' is ook wel lekker respectloos.

Ik denk dat ze de collectebus bedoeld :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:48

Ik heb zelf wel eens gecollecteerd en moet zeggen dat ik het vrij aso vindt als mensen zien dat je thuis bent en je niet open doet. Nee je hoeft niks te geven als je niet wil maar gewoon niet open doen.... tja, dan voel je, je best banketstaaf. En geloof me collecte lopen is echt geen pretje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:53

Ik zeg het gewoon eerlijk, een paar dagen geleden was er een collectant van het KWF. Ik geef daar niet aan wegens dierproeven, dat heb ik gewoon gezegd en verder veel succes gewenst. Mijn man heeft daar meer moeite mee en geeft altijd (en baalt daarna weer :+ ), dus meestal doe ik de deur open. Ik hoef geen sticker, want er zijn ook doelen waar ik wel aan wil geven.
Maar onze buren hebben een zelfgemaakte sticker waar op staat dat ze geen collectanten/verkopers aan de deur willen, dat werkt prima geloof ik.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:58

Ik doe het zelf niet, maar kan wel begrijpen dat mensen dat doen, ook al is het asociaal.

Veel mensen werken de hele dag, en vaak ook lange dagen. Als ze thuiskomen moeten ze vaak nog heel wat werk verzetten (boodschappen doen, koken, eten, afwassen, evt kinderen). Ik kan me heel goed voorstellen (ik heb dat namelijk ook) dat er geen fut meer in zit voor zoiets. Ook al kost het niet heel veel moeite om de deur open te doen en nee te zeggen, het kost vaak wel energie. Dus in dat opzicht begrijp ik het wel als mensen al zien dat het collecte is om dan niet open te doen omdat ze toch niet geven.

Daarnaast komen er soms ook heel vaak achter elkaar collectes. Het spijt me, maar dan ben je er ook wel een keer klaar mee.

Daarnaast heb ik er een schijt hekel aan als zieluge of schattige mensen worden ingezet voor de collecte. Bah wat is dat naar, om op die manier mensen te manipuleren geld te geven. Dat vind ik pas asociaal

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:16

Zielige of schattige mensen? Mensen kiezen zelf ervoor om te collecteren, niemand dwingt ze.....
Officieel mag er maar 1 keer per week iemand aan de deur kopen... Of miss vaker... maar er idd een kalender en elk goed doel heeft bepaalde weken dat ze langs de deuren komen. :)

En ik ben echt niet schattig hoor O:) :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:18

Ik doe altijd open als ik er ben en beschikbaar ben (als ik op de wc zit ga ik niet opstaan :') ), die mensen doen toch hun best om zich in te zetten voor een goed doel en het minste dat ik kan doen is ze een fijne dag en succes toewensen als ik geen geld wil geven :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:19

TS je bent echt niet de enige die nee zegt hoor.

Ik doe dat zelden eigenlijk. Ik woon ook in een dorp en ik weet hoe belangrijk het verenigingsleven daar is. Zit zelf ook in de muziekvereniging en 1 tot 2 keer per jaar hebben wij ook een actie. Met oud en nieuw verkopen we bijvoorbeeld oliebollen huis aan huis. Ik vind het echt niet erg als mensen nee zeggen hoor.
Andere verenigingen komen ook weleens langs om iets te verkopen maar ik koop niet altijd iets. Wat moet ik met een kilo uien die ik niet lust :+ geef dan altijd gewoon wat geld. Er verdwijnt meer en meer uit de dorpen en het is fijn als de verenigingen gewoon kunnen blijven bestaan.

Ik zou dus, in jouw geval, altijd de deur open doen en gewoon zeggen dat je niks wilt geven. Je bepaald toch gewoon zelf waar jij je geld aan uitgeeft? Zou een mooie boel zijn als je overal maar geld aan zou geven of donateur zou worden. Nee ik zou gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je niks wilt geven.

Idd collectie misschien maar 1 keer in de week. Maar dan komt het zwembad met hun kalender of paasbrood, de ijsvereniging met een seizoenskaart voor de ijsbaan (die 9 van de 10 keer niet opengaat want het vriest niet hard genoeg), de muziekvereniging, de voetbal, de volleybal en ga zo maar door.
Ik dorpen is het gewoon echt niet alleen maar collecte.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:20

Ik trok gewoon de stekker van de bel eruit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:26

Ik loop elk jaar collecte, ik heb nog nooit zo'n sticker gezien. Zou het wel makkelijk vinden.
Als iemand geen geld wil geven heb ik daar begrip voor, ik geef zelf ook zeer zelden iets namelijk :+

Wat ik wel asociaal vind is gewoon de deur niet open doen. Sta je daar en zie je wel mensen in het huis, soms roepen ze zelfs nog naar elkaar... Kleine moeite om even open te doen en te zeggen dat je niet geinteresseerd bent lijkt me.
Het ergste is nog de mensen die niet open doen maar je gewoon met hun hand wegwapperen vanachter het raam :x

En collecteren is vrijwillig hoor.... niemand gaat zielige of schattige mensen dwingen lijkt me zo... :')

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:32

Nee maar toch lijkt het daar wel soms op. Niet onder dwang natuurlijk :)

Ik heb bijvoorbeeld een keer een oud zielig omaatje aan de deur gehad ( en ja, ze deed echt zielug) voor reuma, nog een keer zo'n zelfde geval voor wat anders. Een keer een klein kind (echt klein) voor KIKA geloof ik? Volgens mij liep ze zelfs alleen :=

Dus ja, ik krijg door dit soort gevallen wel echt het gevoel alsof je gemanipuleert wordt. Bij de meeste mensen zal dit niet eens opgemerkt worden als manipulatie maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:36

Ik krijg vaak te horen dat mensen toch (of extra) geven omdat ze me zo'n 'leuke/aardige/mooie meid' vinden, maar daar kan ik toch niks aan doen? :')

Mijn moeder liep altijd de collecte, ze had er de laatste jaren geen tijd meer voor dus ik heb het overgenomen. Overigens liepen wij (broertje en ik) als kind ook wel vaker met haar mee, niet omdat je dan meer geld zou ophalen oid maar gewoon omdat wij het erg leuk vonden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:37

Hebben jullie onderin ook de banner voor de KWF collecteweek?! :')

Ik vind het wel moeilijk om nee te zeggen, maar vind het gewoon onbeschoft om niet open te doen terwijl men ziet/hoort dat je gewoon thuis bent.
Niet geven is ieders goed recht, maar iemand anders met enig respect behandelen vind ik niet meer dan normaal.
Heb zelf ooit 1x collecte gelopen. Nooit meer...... Mensen die naar binnen gaan om geld te pakken en vervolgens gewoon niet meer terug komen..... Of die een tik onder de bus geven, net of ze er iets in doen, Kom ik echt als een achterlijke over?!?
Ik heb werkelijk onwijs veel respect voor mensen die ieder jaar weer langs de deuren willen gaan!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:38

Ik geef aan iedere collecte die hier aan de deur komt ;)
Doelen waar ik niet zoveel mee heb geef ik gewoon maar weinig.
Bij ons staat er een potje met kleingeld bij de voordeur.
Ik sta op, doe open, groet, stop wat in de collecte, zeg gedag en sluit de deur.
Kost me minder dan een minuut, ik hou niet bij wat het mij op jaarbasis kost maar het is echt geen schrikbarend bedrag.
Persoonlijk heb ik dus geen moeite met collectanten.
Als je nergens iets aan wilt geven kun je denk ik het beste een sticker op de deur plakken, scheelt voor de collectant ook weer tijd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:38

Kentaro schreef:
Hebben jullie onderin ook de banner voor de KWF collecteweek?! :')

Ik vind het wel moeilijk om nee te zeggen, maar vind het gewoon onbeschoft om niet open te doen terwijl men ziet/hoort dat je gewoon thuis bent.
Niet geven is ieders goed recht, maar iemand anders met enig respect behandelen vind ik niet meer dan normaal.
Heb zelf ooit 1x collecte gelopen. Nooit meer...... Mensen die naar binnen gaan om geld te pakken en vervolgens gewoon niet meer terug komen..... Of die een tik onder de bus geven, net of ze er iets in doen, Kom ik echt als een achterlijke over?!?
Ik heb werkelijk onwijs veel respect voor mensen die ieder jaar weer langs de deuren willen gaan!

Je komt wat tegen inderdaad... maar gelukkig zijn de meeste mensen heel leuk, en veel vinden het ook wel gezellig om een praatje te maken. Sommige zijn het ook totaal niet eens met bepaalde dingen (waar ik me vaak ook goed in kan vinden, denk aan salarissen van topmensen etc) dus soms levert het nog een leuke discussie op ook :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:39

Ik geef zelf eigenlijk altijd, ongeacht het doel. En dat doe ik dan inderdaad niet voor het doel, maar voor de collectant. Collecteer zelf ook, en ik weet hoe fijn het voelt als je aan het einde met een volle bus huiswaarts kunt. En met 20 cent donatie kan ik net zo blij zijn als met 10 euro.
Dus vrijwilligers beloon je in mijn ogen het beste met een (kleine) gift, het gaat dan meer om het gebaar dan om het geld.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:40

Ik zeg altijd 'We kiezen elk jaar een ander goed doel, jullie zijn al geweest'. Dat werkt natuurlijk niet voor de kleine verenigingen, wel voor de grote. Glasvezelaanbieders en energieleveranciers kap ik meteen af. 'Meneer, ik zal u de moeite besparen. We zijn niet geinteresseerd. Fijne dag nog!'

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:13

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:18

Ach die 5 euro per jaar, zoveel moeite is dat toch niet? Ik vind altijd zat in de wasmachine.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:20

PowerReiner schreef:
Nee maar toch lijkt het daar wel soms op. Niet onder dwang natuurlijk :)

Ik heb bijvoorbeeld een keer een oud zielig omaatje aan de deur gehad ( en ja, ze deed echt zielug) voor reuma, nog een keer zo'n zelfde geval voor wat anders. Een keer een klein kind (echt klein) voor KIKA geloof ik? Volgens mij liep ze zelfs alleen :=

Dus ja, ik krijg door dit soort gevallen wel echt het gevoel alsof je gemanipuleert wordt. Bij de meeste mensen zal dit niet eens opgemerkt worden als manipulatie maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.

Ik neem met collecteren altijd mijn enorm schattig kijkende hond mee, die heeft al vaak wat lekkers gekregen van mensen uit de buurt dus die kijkt bij elke daeur enorm schattig en verwachtingsvol. :)) Werkt ook! _O-

Maar eigenlijk is het omdat hier allemaal vrijstaande huizen zijn met enorme ruimtes er tussen, dus ik maak er een wandeling van. :j

Wij geven ook altijd wat thuis, en zowel mama als ik collecteren.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:22

Ik ga zelf langs de deuren voor make a wish als werver.. en vind het zelf erg onbeleefd als mensen je wel zien maar gewoon niet open doen..een sticker op de deur heeft geen zin xP ik zelf bel dan nooit aan, maar genoeg van mijn collega's wel. Ik vind gewoon dat je duidelijk moet zijn in wat je wil.. gewoon eerlijk zeggen hoe je erover denkt.. en dat volhouden. Wij en alle collectanten zijn ook maar gewoon mensen die alle tijd nemen om voor een goed doel langs te gaan bij alle mensen.. Een beetje beleefdheid vinden we maar al te fijn!!!!