130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 07:50

bliver schreef:
Ik begrijp precies wat jij bedoeld. Als er 5 banen zijn denken mensen ineens er is ruimte zat dus ik hoef geen rechtsa te houden. Bloedirritant is dat. Dan rij je 130 op de rechterbaan, dan moet helemaal naar links en dan weer naar echts. Ik kies meestal de makkelijkste weg, dan haal ik gewoon rechts in. :o

Dat doe ik ook wel eens, rechts inhalen :o
Hier hebben we veel buitenlanders die de spitsstrook niet snappen, en dan rijd je netjes 100 op de spitsstrook en rijdt er weer eentje op de middelste baan net wat langzamer :roll:

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:50

8nnemiek schreef:
x_Rebecca schreef:
Ik moet drie kwartier naar mijn werk, waaronder een heel stuk snelweg. Daar rij ik wel degelijk 130. Vindt het wel lekker doorrijden. Of ik nou 100 rij of 130, ik kom gemiddeld altijd uit op een autootje dat 1 op 15,6 rijdt..

Tenzij je auto zo plat is dat hij geen luchtweerstand heeft is dat natuurlijk onmogelijk :Y) De extra luchtweerstand bij een hogere snelheid zorgt er altijd voor dat de motor harder moet werken, en daarnaast wordt een motor sowieso onzuiniger bij een hoger toerental. Vriendlief had er een hele wetenschappelijke berekening voor. Zal straks eens kijken of ik het op internet kan vinden!

Natuurlijk is dat zo, maar zolang ik 460 kilometer kan rijden op mijn 30 litertankje en er beginnen geen lampjes te branden, vind ik het prima. Mijn auto begint namelijk al met slurpen vanaf de 80, dat is de laatste versnelling (automaat) en het is een windvangertje (oude atos :') ). Zoals ik al zeg, gemiddeld genomen komt mijn auto altijd weer uit op 1 op 15,6 tenzij kk alleen maar kleine afstandjes rij.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:50

Fantast schreef:
Ik rijd ook 130 waar het mag, en eerlijk gezegd vind ik mensen die ver onder die snelheid gaan rijden gevaren op de weg.

Niemand zegt hier dat we ver onder de snelheid rijden. In mijn geval echter heb ik een oude Mishubishu L300, die wordt echt niet blij als ik 130 rijd. Ik blijf wel keurig rechts, maar 110/120 is toch wel zijn max. Ik heb geen toerenteller, maar op 130 schat ik dat hij tegen de 3500 aanloopt. Niet gezond voor een diesel. Als het druk is ga ik ook niet lopen inhalen, dan heb je kans dat ik 90 tuf achter de vrachtwagens. Als jij dan de linkerbaan pakt is er toch niets aan de hand?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:51

Altijd 110 hier. Scheelt zo ontzettend veel benzine (van 1:19 naar 1:14) en een beetje milieubewust probeer ik wel te zijn.

Zoveel vlugger kom je trouwens niet eens aan ook niet op langere stukken. Ik rijdt 2x dagelijks 40 km snelweg en zou 5 minuut besparen als ik wel voluit ging. Stelt weinig voor en dan 'geef' ik dat liever aant milieu.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:52

ik rijd gewoon 130, zeker als ik zoals vandaag 250 km moet rijden. Ik vind het net zoals hierboven gezegd word best gevaarlijk als mensen al 100 gaan rijden waar je 130 mag. Je moet gigantisch op je rem als je dan wel 130 rijd! Rijd dan iig op de rechterbaan :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:53

Ligt een beetje aan de auto....
Natuurlijk ga ik geen 80 rijden op een 130 weg, maar bij 130 gaat mijn kleine suzuki zo schommelen dat ik liever gewoon 120 rij. Aan de andere kant, als ik in een zwaardere, nieuwe auto rij is 130 geen probleem, dan ga ik zelfs liever 140 :+
Ligt trouwens ook een beetje aan de weg, en aan andere weggebruikers. Op een tweebaansweg rij ik met de suzuki natuurlijk netjes rechts aangezien ik meestal de langzaamste ben, maar dan trek ik wel even door tot 130 om een vrachtwagen in te halen.

Ugh, en irritatie nummer 1 is inderdaad de mensen die op een 5 baans weg, de middelste baan pakken en daar lekker langzaam gaan rijden, waardoor je soms dus van helemaal rechts, 4 stroken opzij moet om diegene in te halen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:57

Ik moet wekelijks naar Rotterdam vanuit zeeland, voor school, dan gaat de cruise control echt wel op plus min 137 waar dat mag. Zeker als ik na 10en terug rij, het is een lange vermoeiende dag en als ik doorrij houd ik mijn hoofd erbij. Het is al zo'n saai eentonig stuk, wil niet in slaap vallen oid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 07:58

Ballard_L schreef:
ik rijd gewoon 130, zeker als ik zoals vandaag 250 km moet rijden. Ik vind het net zoals hierboven gezegd word best gevaarlijk als mensen al 100 gaan rijden waar je 130 mag. Je moet gigantisch op je rem als je dan wel 130 rijd! Rijd dan iig op de rechterbaan :)

Als je mij daarmee bedoelt; 100 rijdt ik alleen als de spitsstroken open zijn, dan is dat nl de max. snelheid ;) (en als het heel rustig is, dan wil ik ook nog wel rustig rechts blijven rijden :) )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:01

Ik vind mensen die rechts inhalen gevaarlijker dan mensen die langzamer rijden dan is toegestaan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:03

8nnemiek schreef:
Ballard_L schreef:

Als je mij daarmee bedoelt; 100 rijdt ik alleen als de spitsstroken open zijn, dan is dat nl de max. snelheid ;) (en als het heel rustig is, dan wil ik ook nog wel rustig rechts blijven rijden :) )

nee was kiki1976 die ik bedoelde, ging opeens zo snel met reageren :P maar precies, als mensen zo rijden vind ik het nooit zo'n probleem, maar als mensen veel langzamer rijden dan toegestaan, dat verwacht je gewoon niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:05

purny schreef:
Ik vind mensen die rechts inhalen gevaarlijker dan mensen die langzamer rijden dan is toegestaan.

Eens.

Op de snelweg maakt het me niet zoveel uit als iemand 100 rijdt op de rechterbaan , maar op de linkerbaan met die snelheid inhalen vind ik wel wat suf.

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:06

Eens purny. :j Ze hebben het waarschijnlijk al niet zo goed in de smiezen, anders reden ze wel rechts,
en ze zullen maar net eens besluiten om toch naar rechts te gaan en jou daar totaal niet verwachten. :\

Als we naar mijn ouders gaan zitten wij 2 uur in de auto, dan rijd ik waar het mag wel 130, mits het ook kan.
Op bijv. de A1 is de rechterbaan vol met vrachtauto's, één grote rij, dan rijd ik vaak wel 120 zo'n beetje.

Ik moet zeggen dat als het druk is, ik het ook fijner vind als de borden op 100 staan, het rijdt mooi gelijkmatig door dan,
net wat meer overzicht en het tijdverlies is echt minimaal. :j

Je mag trouwens overal in Nederland 130, tenzij anders aangegeven. :) In principe moet er na elke oprit dan een bord staan met de snelheid,
en soms staat het zelfs ook nog op de hectometerpaaltjes, maar alleen als die snelheid daar permanent geldt.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:08

Ja ik rijd zeker 130 als het noet harder is :')
Echt waar ik kan niet tegen sloom rijden :p

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:08

weet je wat ook irritant is. Dat mensen als er camera's staan juist net onder de toegestane snelheid gaan rijden omdat ze bang zijn voor een bon. ipv 100 rijden ze dan 97 terwijl je makkelijk 104 kan rijden voor er geflitst word. Vaak zit er ook nog een afwijking op km teller waardoor je vaak minder hard gaat als je km teller aangeeft.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:09

Ik rijd ook gewoon 130. Toch las ik hierboven ook dat mensen vinden dat de onduidelijkheid over de borden komt doordat mensen niet lezen of niet weten wat ze inhouden. Da's niet overal het geval. Ik weet precies wat de borden betekenen, maar als je net iemand aan het inhalen bent en je komt dan één bord tegen met '120, op ma-vr tussen 6:00 - 11:00 en tussen 15:00 - 19:00' moet je verrekte snel zijn om dat in één keer te lezen én te snappen.

Als ik naar m'n moeder rijd, kom ik na Weert (richting het zuiden) eerst 130 tegen, vervolgens 120, vervolgens weer 130, dan 120 en dan 100 óf 120 afhankelijk van of de spitsstrook *die veel mensen nog steeds niet snappen btw* open is. Het is een stuk weg van een km of 30. Qua duidelijkheid mag er dus nog best wel wat verbeteren. Zo staat er nu ná elke oprit een nieuw bord met 120 als dat de maximumsnelheid is. Na een tankstation of wegrestaurant niet. Daar zit je soms rustig 3 kwartier te eten. Weet je dan echt nog of het 120 of 130 was? Ik niet altijd hoor...

En ik vind rechts inhalen ook gevaarlijk, maar niet gevaarlijker dan 100 rijden op de middelste baan waar 130 is toegestaan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:09

Ik rijd altijd 120, net wat zuiniger. :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:11

probeer me zo goed mogelijk te houden aan de toegestane snelheid...lukt niet altijd ;) Zeker niet op de lange afstanden, dan gooi ik er nog weleens 10 km/u extra uit...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:42

F_Orumster schreef:
purny schreef:

Eens.

Op de snelweg maakt het me niet zoveel uit als iemand 100 rijdt op de rechterbaan , maar op de linkerbaan met die snelheid inhalen vind ik wel wat suf.

Klopt :j

Ook een leuke: 3 baansweg, ik rij meest rechts met 120/130, midden rijdt 1 met +/- 110 km per uur, linker is leeg. Moet ik van rechts-midden-links door naar inhalen en dan weer van links-midden-rechts. Irritant, maar rechts inhalen is ook geen optie.

Hier dus 130 waar het mag, maar ik rijd nu veel minder snelweg dan voorheen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:43

troi schreef:
Altijd 110 hier. Scheelt zo ontzettend veel benzine (van 1:19 naar 1:14) en een beetje milieubewust probeer ik wel te zijn.

Zoveel vlugger kom je trouwens niet eens aan ook niet op langere stukken. Ik rijdt 2x dagelijks 40 km snelweg en zou 5 minuut besparen als ik wel voluit ging. Stelt weinig voor en dan 'geef' ik dat liever aant milieu.

Hier idem :j.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:48

Ja, waar het mag, rijd ik 130. Maar alleen als ik (een beetje) haast heb. Anders rij ik tussen de 100 en de 120 om brandstof te besparen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:49

Ik rij wel 130.
Nu kom ik ook niet zo heel vaak op 130 wegen. Meestal 100.
Dus af en toe vind ik het dan niet erg voor mijn verbruik om 130 te rijden.
Wel lekker om eens harder te mogen. 100 vind ik echt een rot snelheid.

Sinds kort heb ik wel een auto die het gemiddeld gebruik aan geeft op een bepaalde snelheid en toen kwam ik er pas achter hoeveel 120 of 130 scheelt in het verbruik.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:49

Ik vind het ZO enorm naar als mensen geen 130 rijden als het wel is toegestaan. Ik rijd elke dag over de A9 en er gaat geen dag voorbij dat we niet met z'n allen op de rem moeten trappen omdat er weer een of andere idioot 100 of 110 gaat rijden. Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. Want het is een geboden snelheid. Als je heel langzaam gaat rijden is dat net zo gevaarlijk als dat je heel snel gaat rijden op zo'n weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:56

Axel_Valerie schreef:
Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. .

Het moet niet, het is een maximum snelheid... Sommige auto's halen die snelheid helemaal niet op een prettige manier (mijn oude bakkie bv.) en anderen kunnen/willen gewoon geen 130 rijden, om verschillende redenen. Dan nog heeft iedereen gewoon het recht om in te halen (en dus even de linkerbaan te gebruiken) hoor.
Met de auto van mijn man rijd ik ook 130, maar het interesseert me niet als iemand voor me 110/120 rijdt en ik even in moet houden.

En dat 'met zijn allen op de rem moeten trappen' is meestal niet het gevolg van iemand die 110 rijdt, maar van mensen die 130 rijden met veel te weinig afstand op hun voorgangers. ;) Ik hoef echt zelden te remmen als ik 130 rijdt, kwestie van veel afstand houden en anticiperen op wat er voor je gaande is. Dan heb je nog tijd genoeg om even je gas los te laten.

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:58

Axel_Valerie schreef:
Ik vind het ZO enorm naar als mensen geen 130 rijden als het wel is toegestaan. Ik rijd elke dag over de A9 en er gaat geen dag voorbij dat we niet met z'n allen op de rem moeten trappen omdat er weer een of andere idioot 100 of 110 gaat rijden. Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. Want het is een geboden snelheid. Als je heel langzaam gaat rijden is dat net zo gevaarlijk als dat je heel snel gaat rijden op zo'n weg.

Dat is volgens mij niet waar, het is een maximum snelheid. Wil echt niet zeggen dat je dat moet rijden!
Edit: Er zijn ook genoeg van die koekblikjes op de weg, waarbij het echt niet veiliger wordt als die 130 gaan rijden.
Wel moeten zij er inderdaad voor zorgen dat ze het overige verkeer niet hinderen.
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 03-09-14 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:59

Nee, je hebt helemaal gelijk. Ik maak dat helemaal niet elke ochtend mee. Stom van mij..