Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:21

Verschillende meningen dus :)

Tja ik kan alleen maar zeggen dat de mensen in het midden gewoon onmiddelijk al die paarden hadden moeten uitspannen toen de eerste ervandoor ging want zoals was te zien ging het op hol geslagen paard al gauw ook op de andere paarden af rennen en als ze nog aan hun karretje vast zitten is het niet echt makkelijk het opholgeslagen paard te onwijken... Meschien had de omroepster dat ook kunnen adviseren

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:25

Op zich vind ik het prima dat de omroepster zegt dan iedereen naar het midden moet, zodat het paard buitenom kan rennen. Jammer dat er toch mensen uit het midden komen, waardoor het paard er dwars doorheen rent. Ik had de mensen daar gevraagd om de aangespannen paarden vast te pakken en de deelnemers uit/af laten stappen, zodat er in elk geval niemand meer uit het karretje zou kunnen kiepen.
Ik snap dat het een spannende situatie is, maar dat gegil en die paniek vind ik wel overdreven.

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:33

is het paard nu dood?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:37

als je de eerdere racties had gelezen dan had je gezien dat het paard gewoon oke is

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:45

Ik snap alleen niet zo goed dat er op het eind Vh filmpje nog steeds een paard ingespannen staat. Hoppa, de wagen eraf, en het paard proberen naar buiten te loodsen zoals ze met enkele anderen gelukkig wel deden.

Verder zie je inderdaad dat er veel gehandeld is vanuit paniek. Kan dat beter? Ja, tuurlijk, maar dat is makkelijk praten achteraf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:50

Ik snap zoals meerderen niet dat je niet direct je paard los haalt van die wagen..
Zeker als er al 1 geramd is!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:55

Jeetje schrik hier toch wel van... Vind het wel ontzettend dom hoe sommige mensen gehandeld hebben.. Ik denk als ze rustig waren gebleven het heel anders had kunnen aflopen. Daarbij nog eens dat deze 3 paarden sowieso naar de klote zijn ( om zomaar even te zeggen) want deze ooit nog inspannen lijkt me nu vrijwel onmogelijk door een trauma.

Ik denk dat als de rest als een idioot waren gaan uitspannen, en desnoods in zo'n situatie lossnijden ze misschien een hoop hadden kunnen voorkomen. Tuig is vervangbaar maar een paard niet!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:58

Trauma's van dit soort dingen vallen meestal wel mee hoor, het is niet zo dat ze ineens pleinvrees krijgen ofzo ;)
Ook als je het inspannen gewoon rustig aanpakt is er niets aan de hand.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:58

Dat zeg je nu wel van uit je luie stoel linsey, maarin zo'n situatie heerst er gewoon paniek. Dan denk je niet altijd goed over alles na. Het is erg makeklijk na te spreken zo.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:59

Dit duidelijk zo,n filmpje, van "had ik maar".
Denk dat chaos op dat moment zo erg was, dat niemand daadwerkelijk iets echt goed kon doen.
Omroeper had waarschijnlijk beter zicht op de situatie dan de gene in de ring.
We zullen dit onder "leermoment" moeten stoppen, met een gelukkig goede afloop

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:00

Ik snap sommige reacties wel. In paniek weet je soms niet wat je moet doen en doe je wat denkt dat goed is. Gelukkig zijn de paarden en mensen er allen goed vanaf gekomen. Hun waren hier natuurlijk ook niet op voorbereid

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:02

Ja natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal en natuurlijk weet je niet in paniek altijd goed te handelen.

Maar om eerlijk te zijn vind ik dat hier één grote fout is gemaakt, die met een beetje verstand voorkomen had kunnen worden. En dat is dat iedereen het paard probeerde te vangen, er achteraan rennen, en zelfs nog in het pad van het paard gaan staan waardoor het paard gedwongen wordt om naar het midden te gaan.

Ze hadden het paard gewoon moeten laten rennen en de andere paarden aan de binnenkant houden. Dat paard stopt heus wel een keer. Maar er als een gek achteraan rennen helpt niet.
Zo hadden ze iig kunnen voorkomen dr het tweede paard ging...

Nogmaals ik weet dat je in zo'n situatie niet altijd juist weet te handelen. Maar een beetje paardekenner weet toch wel dat hij niet wild er achteraan moet rennen om hem rustig te krijgen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:04

Ik heb inmiddels best wat ponykeuring etc. meegemaakt, en ook vaak genoeg gezien er pony's met/zonder ruiters/menners/begleiders op hol slaan. De eerste reactie is áltijd(!!!!) proberen het paard/pony te vangen, dat is een hele normale reactie!!

In dit geval heeft iedereen in de ring wel écht ontzettend veel geluk gehad, want er hadden veel ergere dingen kunnen gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:07

Ik vind vooral het publiek echt mateloos irritant.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:09

Ik heb dit ooit zelf gehad, paard ging er zonder mij vandoor met de sulky in de weide. Met veel obstakels waar hij achter zou kunnen blijven haken etc. :brr: Maar dat is goed gekomen maar ik was alleen én in blinde paniek. :o

Kan me dus heeeel goed voorstellen dat ze zo reageren.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:16

Iedereen is gestrest en sommige in paniek....
Toch wil iedereen het beste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:17

Ik vind dat ze goed gehandeld hebben. Het publiek heb je geen zeggenschap over, het enige wat ze beter hadden kunnen doen is samen een kluitje vormen, en inderdaad uitspannen (of de bak uit gaan).

Die man die op de hoefslag omver gelopen werd weet ik ook niet wat hem bezielde..

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:27

Triest filmpje, gelukkig nog nooit zo gek meegemaakt, Als ze op hol sloegen bij mij dan waren ze nog wel een beetje te sturen, hier is met de paarden weinig meer te doen.
Een duidelijk geval van extreme paniek, die voorkomt bij paarden, in vreemde situaties.
Iedereen deed wat die thuis zou doen, maar ze waren niet thuis en daarom gaat het mis.
En er zijn veel mensen die thuis veel handelend moeten optreden, maar met elkaar niet geoefend hebben met extreme panikerende paarden.
Dus brengen ze anderen hierdoor in levensgevaar.
De omroepsters probeert nog wat, maar de personen blijven als thuis handelen.

Misschien iets om mee te nemen in organisaties van evenementen ?
En in zulke gevallen is papierwerk onzin.
Medewerkers of vrijwilligers vertrouw ik pas als ze een keer iets hebben meegemaakt en ik weet dat ze dan correct weten te luisteren en handelen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:31

paard die op hol slaat kan je niet tegen houden. uit laten razen en niet in een hoek drijven. paard in blinde paniek kan zo de tribune in springen

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:23

Finliox schreef:
Dat zeg je nu wel van uit je luie stoel linsey, maarin zo'n situatie heerst er gewoon paniek. Dan denk je niet altijd goed over alles na. Het is erg makeklijk na te spreken zo.

Misschien vind je dat, maar ik vind het vrij beperkt als mensen met ruime ervaring niet weten hoe ze moeten handelen in geval van nood! Kan daar paniek bij komen, maar toch zouden juist hun moeten weten hoe ze hoe ze moeten handelen, althans dat heb ik altijd geleerd, messen hebben we altijd in ons zak, en in geval van nood snij je of maak je alles los maakt niet uit op welke manier als dat paard maar van de kar is!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:52

Linsey1998 schreef:
Finliox schreef:

Misschien vind je dat, maar ik vind het vrij beperkt als mensen met ruime ervaring niet weten hoe ze moeten handelen in geval van nood! Kan daar paniek bij komen, maar toch zouden juist hun moeten weten hoe ze hoe ze moeten handelen, althans dat heb ik altijd geleerd, messen hebben we altijd in ons zak, en in geval van nood snij je of maak je alles los maakt niet uit op welke manier als dat paard maar van de kar is!

Is dit jou ooit overkomen dan? En heb je dan ook zo precies gehandeld als je zei? Er raast hier wel 500 kilo rond dat over alles en iedereen heen denderd in blinde paniek. Daarbij komt ook dat als hij op zijn harnachement gaat staan en hij gaat onderuit dat dit paard best wel eens wat zou kunnen breken, en dan is het ook einde oefening. Ik vind al dat ze het goed gedaan hebben, met alle paarden naar het midden, en een omroepster die redelijk kalm bleef.

De beste stuurlui staat altijd aan wal. 500 kilo dat door alles heen denderd is niet zomaar wat, en je zit daar echt in de stress.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:05

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen behalve laten uitrazen. Wat de commentator ook aanraadde dus..

Ik vraag mij af of ze de dieren die zo geschrokken zijn ooit nog voor de wagen kunnen krijgen zonder problemen, maar dat is van latere zorg. Gelukkig zijn er geen zware verwondingen opgelopen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:16

Oh jeetje dit filmpje ken ik nog wel.
Het is erg lastig dat die mensen allemaal uit paniek zo gaan schreeuwen. Iedereen rent als een kip zonder kop door die bak heen en dat is natuurlijk ook niet de beste keuze maarja, ze proberen al die paaarden te vangen.
Wat een gebeurtenis moet dat zijn geweest voor die paarden zeg.
Ik had mijn paard als een malle afgetuigd denk ik ;-) Die ar er af!

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:24

Ik snap best dat je dan in paniek bent, maar als ik op zo'n karretje zat was ik er toch even afgegaan en geprobeerd mn eigen paard rustig te houden.

Ze hebben wel geluk gehad zeg := Leermoment.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:29

Duidelijk te zien aan de reacties dat de meeste niet weten waar ze het over hebben....