Oppasbaan aangeboden gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: Oppasbaan aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:27

Een hulplijn??

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:37

Bambi1995 schreef:
Een hulplijn??

iemand die je kan bellen die je kent, bijv je moeder of een tante die ook wat van kids weet.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 13:50

Ooh ja dat is wel handig. Ik denk dat ik morgen even ga bellen, dat kan toch wel op zondag? haha

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:03

Niet laten vallen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:36

Bambi1995 schreef:
Bedankt voor je positieve bericht Jibberjabber. Ik denk dat ik er niet te veel van moet verwachten ik denk toch dat het vooral 's avonds is wanneer de kinderen slapen. 9 van de 10 keer slapen de kinderen toch door. En heb je helemaal geen last van ze.

Tja om eerlijk te zijn vind ik wel dat je kinderen leuk moet vinden en het oppassen zelf leuk moet vinden. Als je het echt voor het geld doet en weinig met kinderen hebt vind ik niet dat je het moet doen.
Het moet niet zo zijn dat jij ongestoord met een fles cola en zak chips tv wilt kijken en hopen dat de kinderen doorslapen om er geen last van te hebben :+.
Natuurlijk is het makkelijk geld verdienen als ze al op bed liggen, maar als er dan één zou huilen zou ik als moeder zijnde wel verwachten dat je er gelijk heen gaat en hem troost en bijv. een boekje leest of liedje zingt en de tijd ervoor neemt.

Als het oppassen op zich je leuk lijkt, zou ik eerst een kennis gaan maken en kijken hoe de kindjes op jou reageren. Dan kun je al je vragen kwijt en ik neem aan dat de ouders ook vragen aan jou zullen hebben.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:45

De eerste keren dat ik op een baby'tje ging passen wist ik inderdaad dat ik eventueel altijd mijn moeder kon bellen als ik over iets onzeker was, maar dat was meer voor mijn eigen vertrouwen zegmaar want (gelukkig) heb ik haar nooit nodig gehad, waren instructies van ouders/mogelijkheid tot het bereiken van de ouders altijd wel genoeg.

Maar ik moet wel zeggen dat dat was toen ik 13/14 was (toen begon ik nl met oppassen), toen ik 19 was had ik inmiddels al een behoorlijke berg ervaring (ik paste zeer veel op) en toen ik verhuisde en ging studeren heb ik nog een aantal jaar op een drieling gepast... vanaf dat ze 8 weken waren (en net 2 weken uit het ziekenhuis). Zowel 's avonds... als je dus weinig te doen heb als af en toe overdag (als de vaste oppas niet kon of in het weekend), dan wordt je wel wat handiger qua 'babies'

Enige 'fout' die ik een keer gemaakt heb is 2 jongens 'verwisseld', in het verkeerde bedje teruggelegd na het voeden lol, geen vergissing van verkeerde bedje, nee ik dacht echt dat ik hem in het goede bedje legde, ze leken gewoonweg teveel op elkaar lol (2 van de 3 waren eeneiïg)
Maar ach dat heeft de vader zelf ook een keer gehad, maar dan bij het consultatiebureau, kwam met de volgende uitgekleed binnen bij de consultatiearts... bleek al geweest te zijn lol

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:51

Ik vind kinderen wel leuk, alleen kinderen die je op tv ziet bij Super nanny vind ik verschrikkelijk.

Ja, natuurlijk ga ik naar de baby toe als hij huilt. Zo erg ben ik nou ook weer niet, dat ik die baby gewoon laat huilen omdat ik mijn favoriete serie wil kijken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:53

Een keer moet de eerste keer zijn toch? Zoals al gezegd is, gewoon eens gaan meekijken met de ouders en wellicht een keer 'proefdraaien', zien of het echt iets voor je is. Natuurlijk zijn het kinderen en geen machines, en dus kan het zijn dat de klik er niet meteen is. Ik zou het probleren. :)

Amado7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:57

Alles doorspreken met de ouders hoe alles gaat, moet etc.

En misschien de eerste keer iemand meenemen (vriendin bijvoorbeeld ) die ook oppast en weet wat ze moet doen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:58

Bambi1995 schreef:
Ik vind kinderen wel leuk, alleen kinderen die je op tv ziet bij Super nanny vind ik verschrikkelijk.

Ja, natuurlijk ga ik naar de baby toe als hij huilt. Zo erg ben ik nou ook weer niet, dat ik die baby gewoon laat huilen omdat ik mijn favoriete serie wil kijken.

:D Dan zou ik gewoon eens afspreken om kennis te gaan maken! Wie weet een hartstikke leuk bijbaantje!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:59

Veel mensen doen hier alsof het het moeilijkse werk van de wereld is maar dat valt mee hoor ;)
Je bent 19 en beschikt volgens mij over voldoende verstand om behoorlijk om te gaan met die kids. Ik zou gewoon het gesprek aangaan en kijken wat je ervan vind. Misschien kan het je helpen als je bvb wat kinder/ehbo/baby tips uitprint en mee neemt. Kan je helpen je wat zekerder te voelen :)

En maak je geen zorgen hoor, tenzij het extreme kinderen zijn zul je er echt geen hels karwei aan hebben :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 20:03

Handige tip Aranel.

extreme kinderen wil ik echt niet, ik ben geen super nanny.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:38

Aranel schreef:
Veel mensen doen hier alsof het het moeilijkse werk van de wereld is maar dat valt mee hoor ;)
Je bent 19 en beschikt volgens mij over voldoende verstand om behoorlijk om te gaan met die kids. Ik zou gewoon het gesprek aangaan en kijken wat je ervan vind. Misschien kan het je helpen als je bvb wat kinder/ehbo/baby tips uitprint en mee neemt. Kan je helpen je wat zekerder te voelen :)

En maak je geen zorgen hoor, tenzij het extreme kinderen zijn zul je er echt geen hels karwei aan hebben :)

Mee eens

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:01

Ik paste ook weleens op op jonge kinderen, ging prima, ondanks dat ik verder nog geen ervaring had
met jonge kinderen. De kinderen vonden het heel erg leuk, het was wel altijd 's avonds dus meestal lagen
ze te slapen. Het is echt niet zo moeilijk. Als iets niet gaat of je weet niet wat je moet doen dan kan je
waarschijnlijk gewoon de vader of moeder bellen.

Gewoon eens kennismaken en ik zou zeggen probeer het uit, als je het niet leuk vind of het lukt toch
niet helemaal dan kun je altijd nog stoppen. 's Avonds oppassen is meestal makkelijk geld verdienen en
heb je ook nog eens tijd voor school oid. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:12

Jeetje je bent 19 ik ging voor het eerst oppassen toen ik 12 was :+ maak je niet druk! En het is echt niet zo moeilijk als sommige hier doen geloven, mijn ervaring is dat de baby'tjes makkelijker zijn dan de kindjes en met beide heb ik ruime ervaring (als oppas en als au-pair). Maar niet ieder kind en baby'tje is hetzelfde. Dus ik zou me daar echt niet druk om maken.

Gewoon eens kennismaken met de ouders en dan overleggen hoe en wat :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:19

ik ben begonnen met oppassen toen ik 12 was (ja erg jong, maar 'solicitatie' was goede klik). Mijn eerste adresje heeft alleen niet zo heel lang geduurd, want de oudste was 8 dus het leeftijdsverschil was gewoon te klein om enig overwicht te hebben.

Daarna kwam ik vrij als oppas bij het dochtertje en zoontje van mijn tennisleraar terrecht en met die ervaring kreeg ik weer via hun contact een adresje waar met eerst 2 later drie kinderen.

eerste keer dat er sprake van was dat ik op een zuigling moest passen kreeg ik wel een rolberoerte. Moeder was eigenlijk net bevallen en na 3 weken moesten ze naar een feestje van zakenrelaties. Dus of ik op wilde passen.. Ik was toen 15 denk ik.. maar dat ging mij toch te ver, stotterend: op alle drie? Neeeeee, ze namen de jongste gewoon mee lol.. Dat heeft mij toen direct mijn eerste grijze haren bezorgd van schrik (ok, met enige vertraging verschenen ze toen ik 18 werd maar toch). Toen de jongste een maand of 2 was bleef die ook thuis als ik kwam oppassen.

Toen ik ging studeren heeft mijn zusje mijn plaats overgenomen (eerst paar keer 'invallen') lachwekkend was wel dat ze haar eerst wat jong vonden, terwijl ik een jaar jonger was toen ik daar begon lol.. maar goed.

tijdens mijn studie heb ik met een paar medestudenten die ook jarenlange oppaservaring hadden een oppascentraletje opgezet (ieder adres had een vaste oppas, met vaste invaller)..

oppassen in mijn ogen is geen 'rocketscience'. Duidelijk vragen om lijstje met noodnummers..
ook belangrijk, vragen of welke (kinder)asperine er eventueel gegeven mag worden als het kindje niet lekker is (beter om dat meteen te vragen, op het moment dat het speelt zul je zien dat je het nooit gevraagd hebt). welke tijd 'bedtijd' is en wat ze willen dat je doet als de twee jarige gaat liggen jammeren s nachts (sommige ouders willen dat je erbij gaat zitten. sommigen alleen dat je even bij het bedje gaat kijken, weer anderen zeggen liever niet de slaapkamer binnengaan omdat hij dat altijd doet om 'uit te proberen).

door het stellen van vragen kom je ook 'vertrouwder' over.. Oh, en vraag vooraf of je iets te drinken mag pakken of wat te eten als het zo uitkomt. Of (doe het handiger) neem de eerste keer eigen drinken en lekkers mee en zet dat gelijk op tafel voor ze weg gaan.. Zeggen ze niets, dan hebben ze het liever zo.. Maar meestal zullen ze zeggen: Volgende keer hoef je dat niet te doen hoor, pak maar gewoon wat uit de koelkast. Of je hebt echt mazzel (heb ik gehad) daar werd nog gevraagd wat ik zelf graag at/dronk lol.

zuiglingen zijn ietsjes lastiger, maar aan de andere kant is 5 maanden ook niet extreem jong meer, en heb jij met 19 jaar ook al wel een stukje levenservaring en instinct opgedaan..

een kind van 12 zou ik nooit op een 5 mnd oude baby laten passen (zeker niet als diegene nog geen ervaring heeft).. maar met 19 had je zelf al moeder kunnen zijn.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:24

Ik vind sommige reacties een beetje overdreven. Ik paste al op toen ik 11 was. Ik kende de kinderen al erg goed (de 2 jongste vanaf hun geboorte) en ik kwam er zovaak dat ik ook ging oppassen. Je moet duidelijk en conequent zijn. En de ouders zullen je ook zeker wel helpen! Ik heb het voordeel dat het mijn buren zijn en als ik even niet wist wat ik moest doen kon ik zo mijn moeder bellen en wist zij gelijk wat ik moest doen. Maar ook de ouders kan ik zo bellen.
Ook met baby's is het niet zo moeilijk. Maar zoals ik al had gezegd de ouders zullen je hierbij helpen!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:06

Ik ga mee met de rest, heb jarenlang opgepast in mijn tienerjaren, met mijn moeder als hulplijn (nooit nodig gehad, maar het geeft een veilig gevoel). Het is een leuke bijbaan, heel gezellig om samen met de kids te spelen en daarna in bed te mikken. En daarna heerlijk voor de TV, en daar ook nog voor betaald krijgen! Mijn hoogtepunt was 7 kinderen (logees van het gezin uit het buitenland) van 6 mnd tot 7 jr.. Was mijn vraag toch wel of op zijn minst de allerkleinsten zouden slapen.... En als de kinderen dan huilden, kon je ze niet laten liggen tussen al die andere kinderen, dan werden die ook wakker! Dus als een gek naar boven, huilende kind halen, met zijn deken en knuffeltje, troosten en op de bank verder pitten! Eventueel weer naar bed brengen als ze sliepen maar dat lukte nooit zo goed.. Als alle ouders dan weer thuis kwamen, vonden ze mij in diepe rust op de bank, naast 1 of meer kleintjes!!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:31

Ik bel vandaag even naar de ouders.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:15

En hoe is het gegaan?

Oppassen is niet zo eng om te doen. Toen ik de eerste keer moest oppassen bij vreemde mensen thuis vond ik het ook wel spannend. Moest de kinderen ook naar bed brengen en de jongste een fles geven. Nu scheelt het dat ik bezig was met de opleiding Kinderopvang en ervaring had met jonge kinderen.

Ik vind het goed van je dat jij je zo verdiept in het oppassen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:42

Heb een telefoontje gehad van de ouders, ze vroegen of ik donderdag en woensdag kon oppassen. Helaas moest ik zeggen dat ik niet kon vanwege dat ik laat thuis kom en ik moet om 7 uur oppassen. Ik baal er wel van dat ik gelijk alweer niet kan. Nou ga ik waarschijnlijk volgende week donderdag oppassen en vrijdag middag ga ik even langs om kennis te maken met de kinderen en de ouders. Zou het erg zijn dat ik woensdag en donderdag niet kan? Ik heb geen idee, geen ervaring. Heb wel een baan gehad en als je dan zegt dat je niet kan werken dat vinden ze niet zo leuk. Maar ik weet niet hoe dat werkt en gaat bij een oppasbaan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:55

Oppassen is vaak toch wat informeler en die ouders begrijpen het vast wel als je school of iets anders hebt. Bij mijn adresje vroegen ze of ik kon en kon het niet dan niet, volgende keer beter.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:14

Ohja, dat is wel fijn dat het wat informeler is. Ik kan 5 dagen sowieso wel oppasen, maar woensdag en donderdag word gewoon iets lastiger. Donderdag zou eventueel nog kunnen maar woensdag niet. Ik hoop niet dat ze me alleen maar nodig hebben op woensdag en donderdag want dat gaat dan niet werken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:18

Gewoon proberen. Zijn genoeg 19 jarige al moeder en dat gaat ze ook goed af! Daarnaast kun je altijd een keertje 'meedraaien' om te zien hoe alles werkt en dan kunnen de ouders je altijd tips geven. En inderdaad iemand in de buurt achter de hand houden voor het geval dat je ergens echt totaal niet uitkomt :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 19:17

Heb vanmiddag even kennis gemaakt, en ze heeft globaal wat dingen uitgelegd. De ouders zijn heel makkelijk, als iets niet lukt maakt het niet uit. Het jongetje van 2 moet half 8 naar bed, moet eerst nog even tv kijken zodat hij rustig word en dan moet ik hem half 8 naar bed doen en nog even een verhaaltje lezen. De moeder vertelde dat het jongetje van 2 bij hun soms niet op bed wil en dan gaat hij hun uittesten. De moeder verwacht dat dit niet gaat gebeuren bij mij. Als ik hem echt niet op bed krijg was het ook niet erg dat je met hem voor de tv blijft zitten en dat hij dan in slaap valt. De baby van 5 maand gaat vaak rond half 9 in zijn bedje, de rest van de dag slaap hij vaak beneden in de box. Met de baby verwacht ik geen problemen, ik moet hem 's avonds nog wel even de fles geven. Het jongetje van 2 is wel lief maar kan soms ook boos zijn en dat word hij even kwaad, maar ze zei dat dat maar heel even duurt. Ik begin donderdag avond van 7 uur tot een uur of 11. Hebben jullie tips om de avond zo goed mogelijk te laten verlopen? en vooral tips als het jongetje niet wil slapen...